Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Västgötaloppet - För nära inpå Vasan?


Thorrez

Recommended Posts

Jag kommer i alla fall vara i krokarna pga släktåtaganden så det passar bra på det sättet. Men frågan är om det är för nära Vasaloppet att köra ett 46kms lopp helgen innan? Om jag ska köra, kan jag satsa på seeda upp mig eller ska jag se det som en genomkörare?

 

Informationen på hemsidan är minst sagt bristfällig, är det någon som vet mer om hur själva loppet ser ut vad gäller bansträckning/profil och annat?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det är fel att köra en tävling helgen innan Vasan. Du bör då kanske i första hand se det som en genomkörare, känns det bra så kan det ju även innebära att seeda upp sig. Dock bör man kanske inte ta resultatet allt för allvarligt och dra ner på träningen inför.
Link to comment
Share on other sites

Funderar också på att köra. Har mailat tävlingsledningen och fått följande svar 12/2: "Som det ser ut idag kör vi i Uhamn, konst o natursnö ca 8 km x 5 varv, alt om snön kommer som prognosen visar blir det Tvärred , banans längd beror på snötillgången . Vi kör inte loppet på¨rundbana under 5km , ett beslut som vår kommite tagit. Ska försöka att ha hemsidan uppdaterad i veckan ."

 

Det ser inte att bli så mkt mer snö så det blir i så fall i Ulricehamn, snön på golfbanan borde väl räcka där??

Link to comment
Share on other sites

Snön räcker gott och väl till på golfbanan, banan blir väl samma som Ulricehamnsloppet förmodar jag= lättåkt.

 

De största stigningarna som konstsnöslingan har var inte med på bansträckningen av Ulricehamnsloppet, så denna tävling lär bli fin skidåkning för de som kör. Åker inte själv för det har blivit fyra långlopp fyra helger i följd nu så jag e nöjd :)

Link to comment
Share on other sites

Snön räcker gott och väl till på golfbanan, banan blir väl samma som Ulricehamnsloppet förmodar jag= lättåkt.

 

De största stigningarna som konstsnöslingan har var inte med på bansträckningen av Ulricehamnsloppet, så denna tävling lär bli fin skidåkning för de som kör. Åker inte själv för det har blivit fyra långlopp fyra helger i följd nu så jag e nöjd :)

Åker om inget oförutsett inträffar. Har inte tävlat sen Billingen. Förra veckan var jag i Norge och körde i Birkebeinerspåret. Fick till 1300 höjdmeter uppåt på ett pass (VL 460 m).

Link to comment
Share on other sites

Har VL bara 450 höjdmeter? Annars låter det här med västgötaloppet som en skön tävling. Det får nog bli en sväng dit på söndag.

Höjdmeter är svårt att mäta. Blir säkert andra siffror med andra mätmetoder men det stämmer ungefär med banprofilen. Ville mest jämföra. Västgötaloppet blir kanon! Vi ses.

Link to comment
Share on other sites

Körde idag ett par varv på eljusspåret/konstsnöspåret samt golfbanan här i Ulricehamn. Bra med snö är det på golfbanan, lite tunt men packat i övergången till golfbanan genom skogen.

 

Den betydligt mer kuperade konstsnöbanan är suveränt fin, man kör den helt med stakning om man är stakstark, så kör ovallat på söndag ni som tänkt tävla för prognosen visar 0 med snöfall.....

Link to comment
Share on other sites

Tydligen inställt...se Tvärreds hemsida.

Tyvärr sant ringde och hörde med dem. Inställt pga av för få anmälda - vi får väl skylla oss själva. Jag var tyvärr inte anmäld själv:( Det hade annars blivit ett kanonlopp med 4 * 10 km på natursnö! De var rädda för att de inte skulle bli 100 startande dels för VL-seedning och dels för den ekonomiska delen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...