Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

magmuskelkramper


Mac

Recommended Posts

Någon som kan ge råd. På Bessemerloppet fick jag efter 3 mil magmuskelkramper. Varje gång jag böjer mig framåt vid stakning så drar musklerna ihop sig, så det fick bli upprätt stakning, 1 vecka senare blev det likadant efter 2,5 mil, när jag var ute och stakade på golfbanan. Är jag för dålig tränad? Vad ska jag då träna, situps? eller är jag överansträngd och ska istället ?

Tacksam för tips och råd

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad jag har hört har salterna i kroppen stor betydelse för hur lätt man får kramp. Jag har haft problem med kramp i magen under VL, och har då druckit buljong för att få i mig salter. Efter lite lugnare körning ett tag har det gått bättre igen.

 

EnervitGT ska hjälpa mot kramp enligt Enervit. Förra året åt jag sådana tabletter före och under loppet, och drack dessutom buljong. Jag klarade mig då bra ända till sista milen, men då hade jag också slarvat lite med buljong/tabletter på slutet.

 

Sportdryck med salter är nog också bra, samt att försöka få i sig salter även innan loppet.

 

Någon som vet mer om detta?

 

(Jag har faktiskt tränat mage lite mer i år, men inte för att förhindra kramp, utan för att bli starkare i stakningen)

Link to comment
Share on other sites

Tråden fick mig att tänka på Deas' inlägg om kramp i denna tråd: www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1706

 

Många pratar om salter o magnesium. Men som nån skrev tidigare (Deas?): hur sannolikt är det att den mineralmängd man dricker i slutet på en tävling ska hinna tas upp av slemhinnorna i mage o tarm, och tas upp av de muskelceller som krampar så snabbt så att man märker det innan man kommit i mål? Är det inte mer sannolikt att dricka-pausen utgör vila och återhämtning för muskeln (ämnen som redan finns i blodet) och tillfälle för mjölksyra att transporteras bort/brytas ne`r?

Link to comment
Share on other sites

Oj, det var ju ett tag sen jag skrev, men håller med mig själv! Gud vad klok jag är!

;)

 

Jag står fast vid att de flesta kramper beror på "för lite träning", men det är klart att det finns undantag. Jag funderar också vart magnesiumet tar vägen, hur mycket kan man svettas bort? Dessutom så förlorar man mer vätska än salter när man svetts, även om svetten känn salt!

Link to comment
Share on other sites

Oj, det var ju ett tag sen jag skrev, men håller med mig själv! Gud vad klok jag är!

;)

 

Jag står fast vid att de flesta kramper beror på "för lite träning", men det är klart att det finns undantag. Jag funderar också vart magnesiumet tar vägen, hur mycket kan man svettas bort? Dessutom så förlorar man mer vätska än salter när man svetts, även om svetten känn salt!

Håller med tyvärr. På cykel är det ännu tydligare. Är jag relativt otränad och går på tunga växlar få jag ofelbart kramp i låren efter ca 2 timmar. Bättre tränad och på lättare växlar kan jag hålla i 9 h eller tills jag somnar.

 

Försök använda magen, mindre öka och frekvensen ngt istället. Till nästa säsong träna situps mm och framförallt enbart stakning på rullskidor/skidor i branta uppförsbackar för att öka maximala styrkan. Sen bör man nog dricka sportdryck (och äta GT-tabletter) också för säkerhets skull vid hårda ansträngningar över 2h. Saltbrist är inte kul också av andra skäl.

 

Däremot så skall man väl vid optimal uttöttning få vissa krampkänningar i slutet på hårda tävlingar. Det brukar jag få.

Link to comment
Share on other sites

Kör tung magträning... (Ex 3-7 reps om 4 set 2 ggr i veckan). Uthålligheten får du genom att staka/stakintervaller i backe osv. Och magmusklerna fungerar som vilka andra muskler som helst, dvs samma repsantal gäller och återhämtning krävs. Att träna magen varje dag är alltså ingen höjdare även om du (Mac) kanske inte var helt allvarlig. Vitargo har en bra sportdryck med de viktiga salterna.
Link to comment
Share on other sites

Kör tung magträning... (Ex 3-7 reps om 4 set 2 ggr i veckan). Uthålligheten får du genom att staka/stakintervaller i backe osv. Och magmusklerna fungerar som vilka andra muskler som helst, dvs samma repsantal gäller och återhämtning krävs. Att träna magen varje dag är alltså ingen höjdare även om du (Mac) kanske inte var helt allvarlig. Vitargo har en bra sportdryck med de viktiga salterna.

Tack för alla svar. Jag har insett att det är bara att sätta igång med gymbesök. Har inte satt min fot där sedan en friluftsdag i gymnasiet för 23 år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...