Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vänster eller höger sida i starten?


Recommended Posts

Några tankar om vilken sida som gick fortast i första backen? Själv stod jag i 7:an och efter mycket vånda bestämde jag mig för att gå riktigt långt till höger även i år. Stod i första ledet i fållan och tyckte det gick segt uppöver. Var i Smågan först efter 1,18 och dröm om min förvåning när speakern berättade hur många som passerat, jag hade tappat över ett helt startled bara i backen, upp trots att jag körde om ett hundratal på myrarna!

 

Pratade med en kille i duschen som också stått i 7:an fast i den bakre halvan, han var i Smågan på 1,05 via vänsterkanten...

 

Vilka erfarenheter har ni?

Link to comment
Share on other sites

Några tankar om vilken sida som gick fortast i första backen? Själv stod jag i 7:an och efter mycket vånda bestämde jag mig för att gå riktigt långt till höger även i år. Stod i första ledet i fållan och tyckte det gick segt uppöver. Var i Smågan först efter 1,18 och dröm om min förvåning när speakern berättade hur många som passerat, jag hade tappat över ett helt startled bara i backen, upp trots att jag körde om ett hundratal på myrarna!

 

Pratade med en kille i duschen som också stått i 7:an fast i den bakre halvan, han var i Smågan på 1,05 via vänsterkanten...

 

Vilka erfarenheter har ni?

Stod också i 7:an till höger och ungefär i 10 ledet. Tyckte det flöt på hyfsat på högersidan och var i smågan på 1:12. Men har inget att jämföra med då det var mitt första vasalopp.

Var beredd på något mycket värre.

Link to comment
Share on other sites

Stod i led 10. När vi kom till backen var det i stort sett tomt på folk till höger. De som kunde köra där tog lätt 500 placeringar. Till vänster stod det bitvis till för en del medan en del kunde hålla ganska god fart.
Link to comment
Share on other sites

Några tankar om vilken sida som gick fortast i första backen? Själv stod jag i 7:an och efter mycket vånda bestämde jag mig för att gå riktigt långt till höger även i år. Stod i första ledet i fållan och tyckte det gick segt uppöver. Var i Smågan först efter 1,18 och dröm om min förvåning när speakern berättade hur många som passerat, jag hade tappat över ett helt startled bara i backen, upp trots att jag körde om ett hundratal på myrarna!

 

Pratade med en kille i duschen som också stått i 7:an fast i den bakre halvan, han var i Smågan på 1,05 via vänsterkanten...

 

Vilka erfarenheter har ni?

Intressant!

 

 

jag stod också i 7:e led (10:e spåret från höger / 3:e raden framifrån). Jag kom till Smågan efter 1:10. Jag hamande till höger om dungen och tyckte att det flöt ganska bra (aldrig riktigt totalstopp, men självklart blev det mest en promenad med myrsteg uppför backen). På startgärdet tyckte jag att de susade om rätt snabbt på vänsterflanken men på det stora hela gick det nog snabbare på högersidan i år.

Link to comment
Share on other sites

Jag stod i 7:e led, valde att ställa mig precis i första ledet efter överdragslådan i mitten. Jag kom då ungefär i mitten av vänstersidan vid dungen. Smågan på 1:12 och placering ca 6600. För mig kändes det som m högra sidan rann iväg?

Eftersom jag stod långt fram i 7:an så måste jag säga att 6600 känns mycket i Smågan?

5600 är gränsen för 6:an?

Är många seedade till 6:an och framåt?

Link to comment
Share on other sites

Led 6, tre personer för mig i ledet nära mitten. Kunde kryssa en del på startfältet så jag var inne i led 5 redan innan backen.

 

2 km 22:10

3 km 31:17

(Smågan 58)

 

Gick mitt i smeten. Det rörde sig inte snabbt men stod aldrig helt still heller.

Link to comment
Share on other sites

Startade i 5:an. 1:a spåret till höger om "mittfållan" och ganska långt bak (kanske 2/3 framifrån sett) och jag gick ca 3m till vänster om dungen. Tyckte att det flöt på ganska bra på startrakan samt förbi dungen men sedan så hände någonting... gick oerhört trögt i "mitt flöde" och jag förstår ej varför... tyckte det var heltrögt ända långt förbi smågarna... Jag hade 1,06tim till smågarna och 37min vid 3km (topp på backen). Sluttid 6,34 och åkte om 1700st.
Link to comment
Share on other sites

Stod långt bak till vänster i led 2 och åkte till vänster. När jag kom fram till backen var det INGEN till höger om dungen och jag trodde då att det inte gick att åka där alls. Gick hyfsat till en början i backen där det var breddat men när det senare smalnade av mer så blev det stopp. Högre upp än vanligt alltså och jag tyckte inte det gick snabbare än från led 3. Såg måånga 3000-lappar också. Skulle nog kört till höger.

Första 3 km på 17 min - i Smågan efter 43.

Link to comment
Share on other sites

Led 7, spår 18 ifrån insläppet och ungefär mitt i ledet. Gick till vänster om dungen i höger kant, trögt...... hade 46 min till 3 km skylten och 1,16 till Smågan placering 7315.

En kompis som startade i 7 led bredvid mig gick till höger, och var i Smågan 9 min före mig.

 

Första gången till vänster på 10 starter och aldrig mer!

Link to comment
Share on other sites

Startade i led 3, en person före mig i mitt spår, dvs jag startar på ca plats 1050. I Smågan var jag på plats ca 2200, tappade alltså över 1000 placeringar. Gick vänster men en stor del av placeringstappet beror på att en stav från någon slet upp min bindning så jag tappade ena skidan i backen, samt ett glid som var sämre än åkarna omkring mig. Tror inte att valet vänster var fel i år.
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Är olika från år till år vilken sida som är snabbast uppför backen. Det gäller att chansa och hoppas att det blir rätt. Vi stod i rad 9 och jag gick i mitten och var snabbare uppe än mina kollegor som gick till vänster samt höger. Så det finns ingen väg som är rätt...
Link to comment
Share on other sites

Jag gick till vänster och nära mitten, stod nästan först i 7:e startled och upplevde att jag tappat rejält mot kompisar som stod på andra ställen och lika långt fram. Framför allt verkade det gå snabbare till höger om mitten? En kompis i samma startposition men till högor om mig var 1000 placeringar snabbare än mig till Smågan!

 

Framför allt känner jag att vänsterledet längre upp i backen fick stopp, även längre fram t ex innan Mångsbodarna upplevde jag frustration när det gick snabbare längre in i leden.

 

Hur mycket tid det rör sig om vet jag inte, men säkert närmare tusen placeringar som jag fick jobba upp till Risberg, sedan orkade jag bara 500 placeringar till Evertsberg som jag sedan höll på ett ungefär in i mål.

 

Vid "mer tur" i startplacering så känner jag att jag hade vunnit närmare en halvtimme i sluttid. Det känns som en morot att komma närmare "starttur" samtidigt som jag är tränad... då ni :)

Link to comment
Share on other sites

I startled 1, 2 och även kanske i led 3, känns det som man bör stå till höger, närmast vägen. Bara ifall du ser att du kommer bra mycket längre fram i ledet så bör du ställa dej till vänster. Helt enkelt beroende på att du har närmast sträcka fram till vägövergången. Du tar dej alltså snabbast till vägen och behöver inte åka diagonalt mot vägen på slutet. Sedan tycker jag att det är en fördel att gå till vänster om ön, eftersom man får den smidigaste resan uppför backarna där. Du kan ha tur på att chansa på högersidan. Men har du otur kan det vara ganska trångt att komma in i spåren igen, eftersom det är vänstersidan om ön som är "huvudled" skulle man kunna säja.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...