Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Placering bland svenskar i vasaloppet


björnen

Recommended Posts

Tittade i resultatlistan och får nästan hicka av hur många utlänningar och främst norrmän som finns bland de 1000 främsta i vasaloppet. Faktiskt en majoritet utlänningar. Jag ville veta hur jag kom bland de svenske.

En kortare analys (nån annan får gärna utvidga detta) ger följande siffror för de 600 främsta:

Plac

1-200 102 st ickesvenskar (ca 80% norrmän)

201-400 110 st

401-600 105 st

(reservation för felräkning)

 

Om denna distribution är samma upp till placering 1000 så bör man ju typ halvera sin placering sett till bara svenskar.

 

Slutsatsen är väl, föga överraskande, att man har större toppbredd i Norge :-)

Link to comment
Share on other sites

Tittade i resultatlistan och får nästan hicka av hur många utlänningar och främst norrmän som finns bland de 1000 främsta i vasaloppet. Faktiskt en majoritet utlänningar. Jag ville veta hur jag kom bland de svenske.

En kortare analys (nån annan får gärna utvidga detta) ger följande siffror för de 400 främsta:

Plac

1-200 102 st ickesvenskar (ca 80% norrmän)

201-400 110 st ickesvenskar (ca 80% norrmän).

(reservation för felräkning)

 

Om denna distribution är samma upp till placering 1000 så bör man ju typ halvera sin placering sett till bara svenskar.

 

Slutsatsen är väl, föga överraskande, att man har större toppbredd i Norge :-)

Så det blir svårare och svarare att komma topp 1000 eftersom det är fler norrmänn varje år? Eller har det "alltid", säg sedan 1985 varit ungefär lika svårt att komma topp 1000? Det är därför fler och fler får medalj varje år, eller är det enbart föret och taktningkörning i täten? I marathon är det enklare att jämföra, där är det helt klart enklare att placera sig högt idag än i mitten av 70-talet.

Link to comment
Share on other sites

En annan, eller kanske komplementerande, slutsats kan ju vara att det är bara väldigt duktiga åkare som gör sig besväret att ta sig till Vasaloppet från utlandet. Jag tror att du skulle få en motsvarighet om du t.ex analyserar svenskarnas insats i Marcialonga eller annat lopp i utlandet.

 

(Hoppas att någon förstod vad jag menade.) :/

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att Vasaloppet oavsett vilken kapacitet man har blir tuffare och tuffare placeringsmässigt. Fler utlänningar (mest norrmän) och fler och fler som satsar hårt på Vasaloppet på alla nivåer.

 

Roade mig för ett tag sedan att jämföra 2005 års resultat med resultat från 90-talet med ungefär samma före och vinnartid, det visade sig att min tid från 2005 givit betydligt bättre placering i loppet på 90-talet.

 

Fler och fler kör mycket rullskidor årer runt, även måttliga motionärer tränar några ggr i veckan och året runt. Fler och fler åker loppet som på senare år blivit fullt tidigt, så jag är helt övertygad om att kvaliten på Vasaloppsåkarna är betydligt högre överlag idag än för 10år sen.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att Vasaloppet oavsett vilken kapacitet man har blir tuffare och tuffare placeringsmässigt. Fler utlänningar (mest norrmän) och fler och fler som satsar hårt på Vasaloppet på alla nivåer.

 

Roade mig för ett tag sedan att jämföra 2005 års resultat med resultat från 90-talet med ungefär samma före och vinnartid, det visade sig att min tid från 2005 givit betydligt bättre placering i loppet på 90-talet.

 

Fler och fler kör mycket rullskidor årer runt, även måttliga motionärer tränar några ggr i veckan och året runt. Fler och fler åker loppet som på senare år blivit fullt tidigt, så jag är helt övertygad om att kvaliten på Vasaloppsåkarna är betydligt högre överlag idag än för 10år sen.

Jag tror du har rätt, en annan faktor som gör att det blir mindre % skillnad mellan vinnare och 1000:e idag är nog materialet. Tror inte att det gör så stor skillnad mellan mina 1500kr och elitens stavar. Samma sak med skidor och struktur, nu kan t o m vi välja någorlunda rätt struktur. På mitten av 90-talet var det nog ingen motionär som brydde sig om strukur, alla har tillgång till högflourvallor, osv.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att Vasaloppet oavsett vilken kapacitet man har blir tuffare och tuffare placeringsmässigt. Fler utlänningar (mest norrmän) och fler och fler som satsar hårt på Vasaloppet på alla nivåer.

 

Roade mig för ett tag sedan att jämföra 2005 års resultat med resultat från 90-talet med ungefär samma före och vinnartid, det visade sig att min tid från 2005 givit betydligt bättre placering i loppet på 90-talet.

 

Fler och fler kör mycket rullskidor årer runt, även måttliga motionärer tränar några ggr i veckan och året runt. Fler och fler åker loppet som på senare år blivit fullt tidigt, så jag är helt övertygad om att kvaliten på Vasaloppsåkarna är betydligt högre överlag idag än för 10år sen.

Det intressanta är att i tex löpningen förhåller det sig tvärtom. Det är mycket färre elitmotionärer bakom eliten nu än vad det var under joggingvågens tidevarv under 70/80-talen.

Link to comment
Share on other sites

Intressant. En annan sak jag noterade när jag roade mig med att jämföra mina lopp 2007 och 2009, med ungefär samma startposition i 3:e led lite till vänster om mitten:

 

2007: Smågan - 45:07 - plac 1196

2009: Smågan - 46:29 - plac 1759

 

Jag misstänker osedvanligt många uppseedningar i år.

Link to comment
Share on other sites

Intressant. En annan sak jag noterade när jag roade mig med att jämföra mina lopp 2007 och 2009, med ungefär samma startposition i 3:e led lite till vänster om mitten:

 

2007: Smågan - 45:07 - plac 1196

2009: Smågan - 46:29 - plac 1759

 

Jag misstänker osedvanligt många uppseedningar i år.

Är det någon som vet om man kan få reda på hur många som faktiskt stod i varje startled efter alla uppseedningar? Vore mycket intressant att veta. Jag tycker också det känns som att det var många med "fel" nummer i leden.

Link to comment
Share on other sites

Tittade i resultatlistan och får nästan hicka av hur många utlänningar och främst norrmän som finns bland de 1000 främsta i vasaloppet. Faktiskt en majoritet utlänningar. Jag ville veta hur jag kom bland de svenske.

En kortare analys (nån annan får gärna utvidga detta) ger följande siffror för de 600 främsta:

Plac

1-200 102 st ickesvenskar (ca 80% norrmän)

201-400 110 st

401-600 105 st

(reservation för felräkning)

 

Om denna distribution är samma upp till placering 1000 så bör man ju typ halvera sin placering sett till bara svenskar.

 

Slutsatsen är väl, föga överraskande, att man har större toppbredd i Norge :-)

Håller helt med, Norrmän är absolut helt outstanding. Vi stackars arma svenskar som jagar placeringar skall nog vara glada att inte fler Norrmän "upptäckt" VL. För några år sedan (samma år) körde jag Orsa Skimaraton, Skinnarloppet och Birken. Upplevde att jag var i samma form och körde ungefär lika fort på alla loppen och hade hyfsat vallat, slapp köa osv. I min åldersklass kom jag bland de tre bästa av ca 50-70 st på de svenska loppen och ca 250:a!! av drygt 1200 på Birken. På VL samma år lite under 700 totalt. Det gav mig verkligen en tankeställare! Det året var de som kom före mig på VL ca 50% utlänningar varav ca 33%-enheter norrmän.

Toppbredden även på motionsnivå är extremt mkt högre i Norge. Så det är inte så konstigt att de även får fram fler talanger på elitnivå.

 

Om fler av dessa utomjordingar på skidor åker VL så kommer den svenska kronan att devalveras ytterligare minst 100%. Dvs Dagens plac 1000 kommer att motsvara plac 2000 eller sämre!

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever också att standarden har ökat så långt ner som till 6-7 ledet. Det började nån gång på 90-talet och har på 2000-talet skärpts ytterligare. Jag har bara tänkt på att det berott på att svenska åkare blivit bättre, fler har seedat upp sig, mer rullskidåkning osv, men aldrig tänkt på det ökade inflödet av duktiga norrmän.

Det är en liten tröst i bedrövelsen att det inte enbart beror på sämre prestationsförmåga i takt med stigande ålder att jag rasat i resultatlistan i VL utan även den skarpare konkurrensen har påverkat. (iofs kollar jag inte längre placeringen).

Sen har jag lagt märke till att det blivit mycket mer folk i fållorna de sista åren, vilket måste bero på att fler seedar upp sig. Det har gjort att det proppar ihop sig i backen fortare än tidigare och därmed längre tid upp till Smågan. Hur det var i år med den breddade backen vet jag ej, då jag ej åkte VL.

Link to comment
Share on other sites

Hittade av en slump följande fakta angeånde genomsnittstoder i VL.

Indikerar att det ökande antalet norrmän inte är bra om man jagar placeringar då de är i genomsnitt rejält bättre än oss andra, speciellt oss göteborgare.

 

Genomsnittstider 2008

Göteborg: 8:31:15

Skåne: 09:01:49

Storstockholm: 08:22:30

Sverige: 8:06:41

Norge: 6:44:17

Link to comment
Share on other sites

Kollade för skojs skull vad vi fick för genomsnitt i år i Björnstorps IF. Och det var 8:17:49, vi ligger alltså klart bättre en genomsnittskåningen. Så det är inte min klubb som i första hand dra upp snittet på att vi är så dåliga :)

När jag kollade samma sak i min klubb utav dom som regelbundet deltar i våra träningar blev snittet 7:28:30

Så att vara med på klubbens aktiviteter verkar lönande. I denna otroligt vetenskapliga test deltog 46 st av våra medlemar som togs dig till Mora i söndags, när jag räknade på dom som brukar träna med oss var det ca 30 med i den beräkningen.

Statstik är roligt!

Link to comment
Share on other sites

En bra sak som alla utländska åkare (inte minst norrmän) gör är att med skärpt konkurrens och ökad status i/på vasaloppet så pressas den breda svenska (herr) långloppseliten uppåt ännu ett steg. Det är så att säga inte en slump att Sverige har så bra topp i Vasaloppet, förmodligen så kommer den att bli ännu bättre och de svenska segrarna komma i samma omfattning även i framtiden.
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Hej!

 

Tar upp en gammal tråd......

Jag är väldigt väldigt nyfiken på hur många svenskar jag hade före mej i vasaloppet.

Nån mer som har ett liknande intresse???

Om du intresserad av det så är det väl bara att se efter. Exportera resultatlistan på Vasaloppets hemsida till Excel och sortera bort alla utländska åkare. Klart!

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever att Vasaloppet oavsett vilken kapacitet man har blir tuffare och tuffare placeringsmässigt. Fler utlänningar (mest norrmän) och fler och fler som satsar hårt på Vasaloppet på alla nivåer.

 

Roade mig för ett tag sedan att jämföra 2005 års resultat med resultat från 90-talet med ungefär samma före och vinnartid, det visade sig att min tid från 2005 givit dligt bättre placering i loppet på 90-talet.

 

Fler och fler kör mycket rullskidor årer runt, även måttliga motionärer tränar några ggr i veckan och året runt. Fler och fler åker loppet som på senare år blivit fullt tidigt, så jag är helt övertygad om att kvaliten på Vasaloppsåkarna är betydligt högre överlag idag än för 10år sen.

Jag har ju en hel del att jämföra med och jag håller med fullständigt. Det är betydligt hårdare konkurrens långt upp i leden numera, viket beror på många saker bl.a. följande (enligt min mening):

a) fler utländska åkare (speciellt norrmän) av god kvalité

b) starkare medvetenhet om HUR man skall träna, bl.a. rullskidåkningens betydelse

c) regeln att man får köpa annans startnummer leder till mer fyllda startfält, och förmo

dligen högre medelkvalité hos den del av fältet som byts ut.

d) ökat intresse i allmänhet bland annat beroende på mer propagande via fler och effektivare medier.

Anm: Jag menar att vårt utmärkta skidforum starkt bidragit bl.a. på punkterna b) och d)

Link to comment
Share on other sites

eftersom jag från ett tidigare experimant hade de 7000 första från årets vl sparade i en databas var det enkelt att filtrera bort utlänningarna, iaf de flesta, några finns fortfarande kvar men då rör det sig om någon enstaka åkare från i VL-sammanhang småländer.

Har filtrerat bort följande länder:

Norway,Finland,Italy,Austria,Estonia,Switzerland,Germany,Czech Republic,Russian Federation,Spain,Poland,USA,Canada,Slovenia,Denmark,France

Tror inte jag missat nåt land som påverkar deltagarantalet nämnvärt?

 

Hursomhelst av dessa 7000 blev 4517 kvar, minus ytterligare några ströutlänningar så är det nog ganska exakt 4500 svenskar bland de 7000 första i årets VL.

 

Utläningarna är överrepresenterade upp till typ topp 2000 där de är ganska exakt 50%, bland de 1000 första något lite mer än 50%. Därefter faller andelen utlänningar, de flesta utlänningarna är alltså ganska bra, vilket är helt logiskt.

 

Hela listan finns här:

http://www.kodenet.se/privat/vasaloppet_sv.xls

 

Skulle va intressant att se statistiken för VL 1998 och se hur mycket det utländska deltagandet ökat...och hur mycket bättre man idag måste vara upprätthålla sin placering.

Ahh det är väl bara att träna hårdare..

 

 

Edit: Såg nu i listan att Iceland och Åland(är inte det Finland) också borde vart filtrerar, dra bort 30-40 gubbar till.

Link to comment
Share on other sites

eftersom jag från ett tidigare experimant hade de 7000 första från årets vl sparade i en databas var det enkelt att filtrera bort utlänningarna, iaf de flesta, några finns fortfarande kvar men då rör det sig om någon enstaka åkare från i VL-sammanhang småländer.

Har filtrerat bort följande länder:

Norway,Finland,Italy,Austria,Estonia,Switzerland,Germany,Czech Republic,Russian Federation,Spain,Poland,USA,Canada,Slovenia,Denmark,France

Tror inte jag missat nåt land som påverkar deltagarantalet nämnvärt?

 

Hursomhelst av dessa 7000 blev 4517 kvar, minus ytterligare några ströutlänningar så är det nog ganska exakt 4500 svenskar bland de 7000 första i årets VL.

 

Utläningarna är överrepresenterade upp till typ topp 2000 där de är ganska exakt 50%, bland de 1000 första något lite mer än 50%. Därefter faller andelen utlänningar, de flesta utlänningarna är alltså ganska bra, vilket är helt logiskt.

 

Hela listan finns här:

http://www.kodenet.se/privat/vasaloppet_sv.xls

 

Skulle va intressant att se statistiken för VL 1998 och se hur mycket det utländska deltagandet ökat...och hur mycket bättre man idag måste vara upprätthålla sin placering.

Ahh det är väl bara att träna hårdare..

 

 

Edit: Såg nu i listan att Iceland och Åland(är inte det Finland) också borde vart filtrerar, dra bort 30-40 gubbar till.

På hemsidan tycks det finnas fullständiga resultat från 2001, man bör kunna se en trend om jämför med årets lopp. Lite lustigt att Åland är med som eget land och dessutom på svenska. Annars bytte de till engelska landsnamn år 2004. Dvs innan dess stod det Norge och numera Norway.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen! Jag tog mig tid till att leta igenom utlänningarna som var kvar i din 7000-länk, deet var som sagt åländare och islänningar bla. Kan hända att jag missat någon men mitt resultat blev att 4451 svenskar hamnade bland de 7000 bäst placerade, detta var alltså år 2009.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...