Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Favorit vallor


Lejonet

Recommended Posts

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply
Har varit lite fundersam på hållbarheten på Racewax för Vasaloppet.
Men hörde nyligen att minst 2 st kört öppet spår söndag-måndag med bra skidor.
Den ene åkte på basvaxet! och den andra på MFH.

Lutar åt att jag kör på Racewax på söndag om det inte blir Swix HF 8 före.....
Orvarino, ska du åka på söndag och vad kör du på?
Vallor nog två skidor och jämför för säkerhets skull.
Vad säger långprognosen?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=glidaren]Har varit lite fundersam på hållbarheten på Racewax för Vasaloppet.
Men hörde nyligen att minst 2 st kört öppet spår söndag-måndag med bra skidor.
Den ene åkte på basvaxet! och den andra på MFH.

Lutar åt att jag kör på Racewax på söndag om det inte blir Swix HF 8 före.....
Orvarino, ska du åka på söndag och vad kör du på?
Vallor nog två skidor och jämför för säkerhets skull.
Vad säger långprognosen?[/quote]
Åker under lördagen till Evertsberg (norr om, världskuppen-damer på lördagen).

Kommer att testa:

Fischer RCS Warm med R20
Star MAP 200 + MFX4 blandat med någon hårdare HF-valla (Ultima?)

Madshus Hyper NIS Cold med LJ02
Star MAP Black + MFH2

Kommer att ha Rex Powergrip i botten och testa olika toppning (MFW, Racing Unversal, Sprayklister beroende på föhållandena)

Ingen rill under testet (kommer att rilla enl. RS instruktioner under lördagkväll)
Kommer förmodligen att addera C99 om nysnö annars Microfiber pulver.

P16/HP05 kan även bli aktuellt om riktigt kallföre vankas (hela dagen), helst inte C380, men man vet aldrig.

En kall start med mildare längre fram kan innebära att en lätt gnuggning med SFR92/TK72 blir aktuellt.

Det är upplägget i dagsläget - vädret påverkar givetvis planerna.

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino][quote=glidaren]Har varit lite fundersam på hållbarheten på Racewax för Vasaloppet.
Men hörde nyligen att minst 2 st kört öppet spår söndag-måndag med bra skidor.
Den ene åkte på basvaxet! och den andra på MFH.

Lutar åt att jag kör på Racewax på söndag om det inte blir Swix HF 8 före.....
Orvarino, ska du åka på söndag och vad kör du på?
Vallor nog två skidor och jämför för säkerhets skull.
Vad säger långprognosen?[/quote]
Åker under lördagen till Evertsberg (norr om, världskuppen-damer på lördagen).

Kommer att testa:

Fischer RCS Warm med R20
Star MAP 200 + MFX4 blandat med någon hårdare HF-valla (Ultima?)

Madshus Hyper NIS Cold med LJ02
Star MAP Black + MFH2

Kommer att ha Rex Powergrip i botten och testa olika toppning (MFW, Racing Unversal, Sprayklister beroende på föhållandena)

Ingen rill under testet (kommer att rilla enl. RS instruktioner under lördagkväll)
Kommer förmodligen att addera C99 om nysnö annars Microfiber pulver.

P16/HP05 kan även bli aktuellt om riktigt kallföre vankas (hela dagen), helst inte C380, men man vet aldrig.

En kall start med mildare längre fram kan innebära att en lätt gnuggning med SFR92/TK72 blir aktuellt.

Det är upplägget i dagsläget - vädret påverkar givetvis planerna.

/O.[/quote]
map 200 kan du skippa på vasaloppet såvida de inte blir jäkligt varmt köp mapblack på båda tycker jag. map200 är jätte bra för att få slitstyrka på mjuka paraffiner tex. hf gul, hf10 m.m.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Joo]Är det någon här som vet när Swix FC 100 pulver fungerar??? Jag köpte nämligen en sådan burk för ca 3 år sedan och vet inte när det är före för denna.[/quote]
FC 100 är hårdare och för lite kallare fören än FC 200/FC8.
Det är luftfuktigheten som avgör vilken av de två varianterna man skall använda sig av.
Över 70% funkar FC 100 vid ca-10 och kallare.
Mellan 50-70% från ca -6.
FC 100 är ju ersatt av FC 7. Har aldig provat den och vet ej om det är någon större skillnad.
Som prognosen ser ut idag så kan du nog köra FC 100 med gott resultat.

Skall med och valla till några kompisar och avvaktar veckans väder innan jag funderar ut ett förslag till "Vasan".

God tur!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen]Är nu kallgrader så det förslår och några cm nysnö, dags att ta ett f.m.-pass och pröva någon av mina nya STAR-top-burkar...[/quote]
Det blev 2 mil med S5 Top-violet, [b]klart nöjd[/b]. Lite kallere i början och bara någon minus på slutet. Svårt att avgöra om den tog mycket av glidet då jag fick spåra stora delar själv i någon/några cm nysnö. Åkte dock ett antal varv på två olika slingor och det gick bättre sista varven. (Sen kanske jag inte hade helt perfekt under glidet. Detta par ska nu göras i ordning inför söndagen...)
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Dunderklumpen][quote=Dunderklumpen]Är nu kallgrader så det förslår och några cm nysnö, dags att ta ett f.m.-pass och pröva någon av mina nya STAR-top-burkar...[/quote]
Det blev 2 mil med S5 Top-violet, [b]klart nöjd[/b]. Lite kallere i början och bara någon minus på slutet. Svårt att avgöra om den tog mycket av glidet då jag fick spåra stora delar själv i någon/några cm nysnö. Åkte dock ett antal varv på två olika slingor och det gick bättre sista varven. (Sen kanske jag inte hade helt perfekt under glidet. Detta par ska nu göras i ordning inför söndagen...)[/quote]
okej, jag brukar för skojs skull lägga de bara på ena skidan först. brukar alltid känna villken som toppen ligger på
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino][quote=glidaren]Har varit lite fundersam på hållbarheten på Racewax för Vasaloppet.
Men hörde nyligen att minst 2 st kört öppet spår söndag-måndag med bra skidor.
Den ene åkte på basvaxet! och den andra på MFH.

Lutar åt att jag kör på Racewax på söndag om det inte blir Swix HF 8 före.....
Orvarino, ska du åka på söndag och vad kör du på?
Vallor nog två skidor och jämför för säkerhets skull.
Vad säger långprognosen?[/quote]
Åker under lördagen till Evertsberg (norr om, världskuppen-damer på lördagen).

Kommer att testa:

Fischer RCS Warm med R20
Star MAP 200 + MFX4 blandat med någon hårdare HF-valla (Ultima?)

Madshus Hyper NIS Cold med LJ02
Star MAP Black + MFH2

Kommer att ha Rex Powergrip i botten och testa olika toppning (MFW, Racing Unversal, Sprayklister beroende på föhållandena)

Ingen rill under testet (kommer att rilla enl. RS instruktioner under lördagkväll)
Kommer förmodligen att addera C99 om nysnö annars Microfiber pulver.

P16/HP05 kan även bli aktuellt om riktigt kallföre vankas (hela dagen), helst inte C380, men man vet aldrig.

En kall start med mildare längre fram kan innebära att en lätt gnuggning med SFR92/TK72 blir aktuellt.

Det är upplägget i dagsläget - vädret påverkar givetvis planerna.

/O.[/quote]
Mycke bokstäver å siffror blev det...MFW vet jag är Starts Molybden linje, Racing Univ = SkiGo men sen...?
MX4 ?
MFH2 ?
C99 / Microfiber pulver ?
P16/HP05 ?
C380 - Aha, det vet jag är SkiGo..:-)
SFR92/ TH72 ?

O - du måste ha en grym vallabox..!!
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andörjan]Mycke bokstäver å siffror blev det...MFW vet jag är Starts Molybden linje, Racing Univ = SkiGo men sen...?
MX4 ?
MFH2 ?
C99 / Microfiber pulver ?
P16/HP05 ?
C380 - Aha, det vet jag är SkiGo..:-)
SFR92/ TH72 ?

O - du måste ha en grym vallabox..!![/quote]
Nja, man lånar och byter och fixar och trixar. Då kan man ha det mesta tillgängligt.

MFX4 - mjuk högfluor med molybden fr. Racewax -3 - +1, prisvärt
MFH2 - hård högfluor fr Racewax -6 - -10, prisvärt
C99 - Nysnöpulver fr Ski-Go, inköptes på utförsäljning (felmärkt?)
Microfiber pulver - Kallföres fluorpulver fr Racewax, mkt prisvärt (170:-)

Skigo P16 / Solda HP05: kallförespulver, men Microfiberpulvret jag har täcker nog detta område. Solda HP05 är dock grymt. Svårt att fixa dock, fanns 1 burk tillgänglig i Sverige vid förra Vasan.

C380 - Aha, det vet jag är SkiGo..:-), vid riktigt idiotknirrföre. Benhårt

SFR92/ TH72 - Start resp. Rex. Kallföres högluorklossar som gnuggas på. Bra om man vallar grund för mjukare (mildare) senare och en kall start. Håller väl en 3mil någorlunda om man rotokorkar löst och borstar bra. Kan ersättas med gnuggning av en hård LF/HF paraffin (föredrar fluor mest för att det håller skidorna rena i blåbärsträsket).


/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino][quote=Andörjan]Mycke bokstäver å siffror blev det...MFW vet jag är Starts Molybden linje, Racing Univ = SkiGo men sen...?
MX4 ?
MFH2 ?
C99 / Microfiber pulver ?
P16/HP05 ?
C380 - Aha, det vet jag är SkiGo..:-)
SFR92/ TH72 ?

O - du måste ha en grym vallabox..!![/quote]
Nja, man lånar och byter och fixar och trixar. Då kan man ha det mesta tillgängligt.

MFX4 - mjuk högfluor med molybden fr. Racewax -3 - +1, prisvärt
MFH2 - hård högfluor fr Racewax -6 - -10, prisvärt
C99 - Nysnöpulver fr Ski-Go, inköptes på utförsäljning (felmärkt?)
Microfiber pulver - Kallföres fluorpulver fr Racewax, mkt prisvärt (170:-)

Skigo P16 / Solda HP05: kallförespulver, men Microfiberpulvret jag har täcker nog detta område. Solda HP05 är dock grymt. Svårt att fixa dock, fanns 1 burk tillgänglig i Sverige vid förra Vasan.

C380 - Aha, det vet jag är SkiGo..:-), vid riktigt idiotknirrföre. Benhårt

SFR92/ TH72 - Start resp. Rex. Kallföres högluorklossar som gnuggas på. Bra om man vallar grund för mjukare (mildare) senare och en kall start. Håller väl en 3mil någorlunda om man rotokorkar löst och borstar bra. Kan ersättas med gnuggning av en hård LF/HF paraffin (föredrar fluor mest för att det håller skidorna rena i blåbärsträsket).


/O.[/quote]
Okidoki,
har faktiskt SoldaHP05 hemma och den känns som ett bra upplägg. OM kylan håller i sig.
SFR92? Du menar inte SFR99? läser hos t.pölder
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andörjan]Okidoki,
har faktiskt SoldaHP05 hemma och den känns som ett bra upplägg. OM kylan håller i sig.
SFR92? Du menar inte SFR99? läser hos t.pölder[/quote]
Nix, SFR99 är +9°...-9°C. SFR92 är -9°...-20°C.
Inte nåt som många har på hyllan.

Fick just hem Starts HF80 - den kommer nog till anv. Kanske blandat med C380 och microfiber på topp.

SFR92: Gnugga, rotokorka och värm genom fiberlene på max...

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino][quote=Andörjan]Okidoki,
har faktiskt SoldaHP05 hemma och den känns som ett bra upplägg. OM kylan håller i sig.
SFR92? Du menar inte SFR99? läser hos t.pölder[/quote]
Nix, SFR99 är +9°...-9°C. SFR92 är -9°...-20°C.
Inte nåt som många har på hyllan.

Fick just hem Starts HF80 - den kommer nog till anv. Kanske blandat med C380 och microfiber på topp.

SFR92: Gnugga, rotokorka och värm genom fiberlene på max...

/O.[/quote]
SFR92 tror ja på oxå. men har ej testat den på längre sträckor.. men vet att dom hade den som rekomendation på OS första veckan. fast SFR 92 NEW
Link to comment
Share on other sites

[quote name=ironman]orvario>> Har du testat microfibren? funderar på Lf4 med microfibren på topp?[/quote]
Nej inte under vettiga förhållanden - det blir fredag / lördag i spåret.

Funderar som sagt på Star MAP Black i botten, sen HF80 + C380 med microfibern på topp.

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino][quote=ironman]orvario>> Har du testat microfibren? funderar på Lf4 med microfibren på topp?[/quote]
Nej inte under vettiga förhållanden - det blir fredag / lördag i spåret.

Funderar som sagt på Star MAP Black i botten, sen HF80 + C380 med microfibern på topp.

/O.[/quote]
låter bra, hur många lager av HF80?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2][quote=orvarino][quote=ironman]orvario>> Har du testat microfibren? funderar på Lf4 med microfibren på topp?[/quote]
Nej inte under vettiga förhållanden - det blir fredag / lördag i spåret.

Funderar som sagt på Star MAP Black i botten, sen HF80 + C380 med microfibern på topp.

/O.[/quote]
låter bra, hur många lager av HF80?[/quote]
Så FinnDue; Vad är ditt förslag för bergfäste och superglid på söndag? Om väderprognosen håller...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andörjan][quote=finn2][quote=orvarino]
Nej inte under vettiga förhållanden - det blir fredag / lördag i spåret.

Funderar som sagt på Star MAP Black i botten, sen HF80 + C380 med microfibern på topp.

/O.[/quote]
låter bra, hur många lager av HF80?[/quote]
Så FinnDue; Vad är ditt förslag för bergfäste och superglid på söndag? Om väderprognosen håller...[/quote]
villka vallor har du?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2][quote=orvarino][quote=ironman]orvario>> Har du testat microfibren? funderar på Lf4 med microfibren på topp?[/quote]
Nej inte under vettiga förhållanden - det blir fredag / lördag i spåret.

Funderar som sagt på Star MAP Black i botten, sen HF80 + C380 med microfibern på topp.

/O.[/quote]
låter bra, hur många lager av HF80?[/quote]
2
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2][quote=Andörjan][quote=finn2]
låter bra, hur många lager av HF80?[/quote]
Så FinnDue; Vad är ditt förslag för bergfäste och superglid på söndag? Om väderprognosen håller...[/quote]
villka vallor har du?[/quote]
Mhjaa, hade tänkt locka ut tipsen och sen löpa till butiken och handla;-)

Ett tänkt upplägg, efter ha tagit del av diskussionerna här;
Glid: Skigo graphite i botten (Star Map200 är kanske för mjuk?), 2 x HF80 eller Solda S30, korka/värma in SFR92 (ska komma från Skistart fredag) - behövs pulvertoppning?
Fäste: värma in Toko grön basewax alt tuunt lager blått klister, V40 BlåXtra 3-5 lager (kanske värma ihop lager 1 med basewax/ klister?) Avsluta med VR30 eller S7 TopBlue.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andörjan][quote=finn2][quote=Andörjan]
Så FinnDue; Vad är ditt förslag för bergfäste och superglid på söndag? Om väderprognosen håller...[/quote]
villka vallor har du?[/quote]
Mhjaa, hade tänkt locka ut tipsen och sen löpa till butiken och handla;-)

Ett tänkt upplägg, efter ha tagit del av diskussionerna här;
Glid: Skigo graphite i botten (Star Map200 är kanske för mjuk?), 2 x HF80 eller Solda S30, korka/värma in SFR92 (ska komma från Skistart fredag) - behövs pulvertoppning?
Fäste: värma in Toko grön basewax alt tuunt lager blått klister, V40 BlåXtra 3-5 lager (kanske värma ihop lager 1 med basewax/ klister?) Avsluta med VR30 eller S7 TopBlue.[/quote]
låter bra de där men kör me mapblack istället för skigo graphite. ska ut å träna nu.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2][quote=Andörjan][quote=finn2]
villka vallor har du?[/quote]
Mhjaa, hade tänkt locka ut tipsen och sen löpa till butiken och handla;-)

Ett tänkt upplägg, efter ha tagit del av diskussionerna här;
Glid: Skigo graphite i botten (Star Map200 är kanske för mjuk?), 2 x HF80 eller Solda S30, korka/värma in SFR92 (ska komma från Skistart fredag) - behövs pulvertoppning?
Fäste: värma in Toko grön basewax alt tuunt lager blått klister, V40 BlåXtra 3-5 lager (kanske värma ihop lager 1 med basewax/ klister?) Avsluta med VR30 eller S7 TopBlue.[/quote]
låter bra de där men kör me mapblack istället för skigo graphite. ska ut å träna nu.[/quote]
Kruxet är just att få tag på mapblack. En butik här i stockholm har haft - å han har slut.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andörjan][quote=finn2][quote=Andörjan]
Mhjaa, hade tänkt locka ut tipsen och sen löpa till butiken och handla;-)

Ett tänkt upplägg, efter ha tagit del av diskussionerna här;
Glid: Skigo graphite i botten (Star Map200 är kanske för mjuk?), 2 x HF80 eller Solda S30, korka/värma in SFR92 (ska komma från Skistart fredag) - behövs pulvertoppning?
Fäste: värma in Toko grön basewax alt tuunt lager blått klister, V40 BlåXtra 3-5 lager (kanske värma ihop lager 1 med basewax/ klister?) Avsluta med VR30 eller S7 TopBlue.[/quote]
låter bra de där men kör me mapblack istället för skigo graphite. ska ut å träna nu.[/quote]
Kruxet är just att få tag på mapblack. En butik här i stockholm har haft - å han har slut.[/quote]
du kanske passerar nån butik som har starvalla på vägen upp?
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...