Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Favorit vallor


Lejonet

Recommended Posts

Måste bara skriva: hade en underbar skidkväll 2,5h myspass klassiskt -11 grader högluftfuktighet, nysnö
Fischer 812 me A5 belag, LZ2 struktur
MAp black, HF newsnow, F100L
På fäst Toko base, star blå burk iblandat med lite lila och sen top blue.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply
[quote name=Lejonet]Ha Ha, vi som trots allt betalar lite för vallorna åker i tid och otid på gul Briko, men visst fästvallningen vill man ju lära sig mera hela tiden så där snålas det inte![/quote]
köp en röd briko istället! kommer bli ett jäkla lyft.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2][quote=Andörjan][quote=finn2]låter bra de där men kör me mapblack istället för skigo graphite. ska ut å träna nu.[/quote]
Kruxet är just att få tag på mapblack. En butik här i stockholm har haft - å han har slut.[/quote]
du kanske passerar nån butik som har starvalla på vägen upp?[/quote]
Ringde Lasse direkt och en st starmap är på postgång mot mig. En fundering:
- HF80 eller Solda S30? Rekommendation?
Har faktiskt aldrig provat Soldan, har aldrig blivit tillfälle. Lorenz pratade sig het om den förra våren.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andörjan]Ringde Lasse direkt och en st starmap är på postgång mot mig. En fundering:
- HF80 eller Solda S30? Rekommendation?
Har faktiskt aldrig provat Soldan, har aldrig blivit tillfälle. Lorenz pratade sig het om den förra våren.[/quote]
HF80 kan inte vara fel om prognosen står sig. Har HF80 och C380 blandat som grund just nu,

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino][quote=Andörjan]Ringde Lasse direkt och en st starmap är på postgång mot mig. En fundering:
- HF80 eller Solda S30? Rekommendation?
Har faktiskt aldrig provat Soldan, har aldrig blivit tillfälle. Lorenz pratade sig het om den förra våren.[/quote]
HF80 kan inte vara fel om prognosen står sig. Har HF80 och C380 blandat som grund just nu,

/O.[/quote]
Du lutar mer mot HF80 / C380 istället för HF80 + SFR92? Varför välja C380
Fick ned de sistnämnda från skistart idag.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andörjan][quote=orvarino][quote=Andörjan]Ringde Lasse direkt och en st starmap är på postgång mot mig. En fundering:
- HF80 eller Solda S30? Rekommendation?
Har faktiskt aldrig provat Soldan, har aldrig blivit tillfälle. Lorenz pratade sig het om den förra våren.[/quote]
HF80 kan inte vara fel om prognosen står sig. Har HF80 och C380 blandat som grund just nu,

/O.[/quote]
Du lutar mer mot HF80 / C380 istället för HF80 + SFR92? Varför välja C380
Fick ned de sistnämnda från skistart idag.[/quote]
Nej, men jag kör HF80 / C380 nu under test. Jag gnuggar på SFR92 innan loppet - den kan inte vara fel - inte en chans med den prognos som ligger nu. Kommer även att kolla in luftfuktigheten är den 75-80% eller över blir det HF80 rent under (ingen C380).

/O.
Link to comment
Share on other sites

[quote name=orvarino][quote=Andörjan][quote=orvarino]HF80 kan inte vara fel om prognosen står sig. Har HF80 och C380 blandat som grund just nu,

/O.[/quote]
Du lutar mer mot HF80 / C380 istället för HF80 + SFR92? Varför välja C380
Fick ned de sistnämnda från skistart idag.[/quote]
Nej, men jag kör HF80 / C380 nu under test. Jag gnuggar på SFR92 innan loppet - den kan inte vara fel - inte en chans med den prognos som ligger nu. Kommer även att kolla in luftfuktigheten är den 75-80% eller över blir det HF80 rent under (ingen C380).

/O.[/quote]
Gnuggar på= gnugga, rotokorka lätt, värma på max med fiberlene runt järnet?
Enligt wheather.se så ska det vara >75% på morgonen för att krypa ned mot 60-65% i mora vid 12. Och då ska man väl strax vara i mål....om allt går enligt planerna
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andörjan][quote=finn2][quote=Andörjan]
Kruxet är just att få tag på mapblack. En butik här i stockholm har haft - å han har slut.[/quote]
du kanske passerar nån butik som har starvalla på vägen upp?[/quote]
Ringde Lasse direkt och en st starmap är på postgång mot mig. En fundering:
- HF80 eller Solda S30? Rekommendation?
Har faktiskt aldrig provat Soldan, har aldrig blivit tillfälle. Lorenz pratade sig het om den förra våren.[/quote]
OKEJ! bra service av Svensson!

Lorentz är en jäklel på att slipa skidor om han tar sig tid men man ska inte lyssna på allt han säger går att lura i han vad som hellst...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=finn2][quote=Andörjan][quote=finn2]
du kanske passerar nån butik som har starvalla på vägen upp?[/quote]
Ringde Lasse direkt och en st starmap är på postgång mot mig. En fundering:
- HF80 eller Solda S30? Rekommendation?
Har faktiskt aldrig provat Soldan, har aldrig blivit tillfälle. Lorenz pratade sig het om den förra våren.[/quote]
OKEJ! bra service av Svensson!

Lorentz är en jäklel på att slipa skidor om han tar sig tid men man ska inte lyssna på allt han säger går att lura i han vad som hellst...[/quote]
Haha, har bara känt att det är en utmaning att hänga med i allt möjligt/omöjligt som Lorentz snackar om, Men - vad är din uppfattning om Solda?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Andörjan][quote=finn2][quote=Andörjan]
Ringde Lasse direkt och en st starmap är på postgång mot mig. En fundering:
- HF80 eller Solda S30? Rekommendation?
Har faktiskt aldrig provat Soldan, har aldrig blivit tillfälle. Lorenz pratade sig het om den förra våren.[/quote]
OKEJ! bra service av Svensson!

Lorentz är en jäklel på att slipa skidor om han tar sig tid men man ska inte lyssna på allt han säger går att lura i han vad som hellst...[/quote]
Haha, har bara känt att det är en utmaning att hänga med i allt möjligt/omöjligt som Lorentz snackar om, Men - vad är din uppfattning om Solda?[/quote]
är dålig på solda menhar bra kallpulver. dom ärinte så stora längre iaf inte i sverige. jag har inga produkter i mina valla lådor..
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
[quote name=Lejonet]Dunderklumpen: bra att du har Supergialla, då kan du kasta gul Skigo om den finns i din vallabox.[/quote]
AMEN.

Efter ett totalt misslyckat Vasalopp och några rejäla felvallningar i vinter med SkiGos produkter är de på väg ur vallaboxen.

Köpte Super/Giallan efter vasaloppet och körde igår: -2 till -4 och solblekt rullsnö. Lila PowerGrip i botten ultratunnt. 2 lager SuperGialla och toppat (kallt) med tunn Röd Start MFW.

Alla aggressioner fr Vasaloppet var som bortblåsta - SUPERfäste och superglid.

/O.
Link to comment
Share on other sites

Så din uppfattning är också att Moroten suger lite för mkt? Lätt att lägga på för mkt också. Den fugerade dock utmärkt en gång vid underkylt regn typ -4. Använder nog VR45 mer.

Vauhti Grön är dock en fin burk.

Finn har du nån uppfattning om Magnarvallorna? Jerry använde väl det på vasan
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lejonet]Så din uppfattning är också att Moroten suger lite för mkt? Lätt att lägga på för mkt också. Den fugerade dock utmärkt en gång vid underkylt regn typ -4. Använder nog VR45 mer.

Vauhti Grön är dock en fin burk.

Finn har du nån uppfattning om Magnarvallorna? Jerry använde väl det på vasan[/quote]
ja om man ska lägga på moroten för tävlingsbruk ska man ha den utomhus så den är kall för annars lägger man på för tjockt.


mmm Magnar vallorna är bra. men det är ju bara ihopkokade kombinationer av befintiliga fästvallor som finns på marknaden i olika kombinationer och mängd. men tycker dom är alldeles för dyra. går ju bra å vinna vasaloppet på vanliga vallor så ser ingen anledning som motionär köpa en valla för 500kr/st.
Link to comment
Share on other sites

Jo morotsburken har en tendens att minska alltför fort.

Naturligtvis ska man inte betala 500 för en fästburk. Men om dom är bra så är det ju risk att man skaffar dom förr eller senare. ÖSK använder (inte konstigt) dom ju mycket och vissa moraåkare ryktas det. Hörde att nån Italiensk vallafabrikant tillverkar Magnarvallorna nu, även glid. Vilket leder in på, hur är glidern? det fanns också tydligen flera burkar nu. För övrigt så hade väl du "fri" tillgång Finn2 men det kanske inte gällde Magnar?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lejonet]Jo morotsburken har en tendens att minska alltför fort.

Naturligtvis ska man inte betala 500 för en fästburk. Men om dom är bra så är det ju risk att man skaffar dom förr eller senare. ÖSK använder (inte konstigt) dom ju mycket och vissa moraåkare ryktas det. Hörde att nån Italiensk vallafabrikant tillverkar Magnarvallorna nu, även glid. Vilket leder in på, hur är glidern? det fanns också tydligen flera burkar nu. För övrigt så hade väl du "fri" tillgång Finn2 men det kanske inte gällde Magnar?[/quote]
Det är många som åker på magnar vallor, men ösk åker på andra vallor oxå och ibland kan de vara en nackdel att dom ska åka på magnarvallor hela tiden oxå dom är inte bäst jämt.

har inte hört något om någon italiensk fabrikör som gör vallorna en gissing skulle vara rode då isf?
Link to comment
Share on other sites

Jo, det borde väl vara Rode, ska bli kul att se hur magnars paraffiner är.

Finn, lite mera rykten säger att en Star lågflourvalla funkar väldigt bra i konstsnö på kallsidan. Vet inte om det var i OS eller tidigare i VC men du kanske har koll?
Link to comment
Share on other sites

[quote name=Lejonet]Jo, det borde väl vara Rode, ska bli kul att se hur magnars paraffiner är.

Finn, lite mera rykten säger att en Star lågflourvalla funkar väldigt bra i konstsnö på kallsidan. Vet inte om det var i OS eller tidigare i VC men du kanske har koll?[/quote]
Skulle kunna tro att det är LA6 som dom åkte på. Den brukar gå bra på konstsnö.

---------------------

Letade runt lite..... från OS.
[url]http://www.milex.se/start.php[/url] :
Första veckan så var det väldigt lätta valla förhållanden med väldigt kall, fin snö och låg luftfuktighet. Vi åkte på Map Black, LA6 med C1 pulver på förmiddagen och Map Black, LA6 enbart på eftermiddagen. På fäste så gav S7 Top Blue en ordentlig höjning.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...