Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Målsättning: från led 6/7 till led 3/4 - vilken träning krävs?


Willie

Recommended Posts

Skidåkning är en teknikgren där talang och träningshistorik är av stor betydelse.

Jag har lätt för skidåkning, men i cykel och löpning är jag helt värdelös.

Led 3 är idag svårare att nå än för ca 7-8 år sedan. Nu är led 4 mer likt led 3 då sett till seedningstiderna.

Jag är 65 nu, har åkt 23 gånger. Tränar ingenting från VL till efter semestertid. Ca. 150 t

blandad på rull och snö räcker för att hålla samma nivå fortfarande. Är ju redan i utförsbacken, men väntar på raset som väl kommer snabbare och snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Med utgångspunkt i snöfattiga delar av landet och för just vasaloppet så tycker jag att det är tydligt att det finns två typer av åkare i led 3-4. Och jag tror att det oavsett av skidteknik hos dessa två typer går att nå led 3-4 om man tränar minst 150 timmar/år. Träningsmängds som krävs utöver 150tim/år är sen beroende av skidteknik.

 

1. Konditionsstarka åkare

2. Stakstarka åkare

 

Konditionsstarka åkare har ofta löpning, orientering och/eller cykling som huvudfokus under säsongen. Stakstarka åkare löptränar ofta väldigt lite men har ett större fokus på rullskidor och/eller styrketräning. Jag själv har valt fokus på stryka men tror som sagt för led 3-4 att detta inte har så stor avgörelse.

 

Wille's grundfråga om hur man når led 3-4 tycker jag bäst besvaras med >150tim/år och med den träningsform man är mest motiverad att bedriva.

De som kommer ner till tresiffriga placeringar har väl båda åktyperna i sig = stakstarka med god kondition. Hur många träningstimmar behövs för att komma dit?

Link to comment
Share on other sites

Med utgångspunkt i snöfattiga delar av landet och för just vasaloppet så tycker jag att det är tydligt att det finns två typer av åkare i led 3-4. Och jag tror att det oavsett av skidteknik hos dessa två typer går att nå led 3-4 om man tränar minst 150 timmar/år. Träningsmängds som krävs utöver 150tim/år är sen beroende av skidteknik.

 

1. Konditionsstarka åkare

2. Stakstarka åkare

 

Konditionsstarka åkare har ofta löpning' date=' orientering och/eller cykling som huvudfokus under säsongen. Stakstarka åkare löptränar ofta väldigt lite men har ett större fokus på rullskidor och/eller styrketräning. Jag själv har valt fokus på stryka men tror som sagt för led 3-4 att detta inte har så stor avgörelse.

 

Wille's grundfråga om hur man når led 3-4 tycker jag bäst besvaras med >150tim/år och med den träningsform man är mest motiverad att bedriva.[/quote']

De som kommer ner till tresiffriga placeringar har väl båda åktyperna i sig = stakstarka med god kondition. Hur många träningstimmar behövs för att komma dit?

Aboslut. Det var det jag menade med att man kan ta sig till led 3-4 utan att ha "allt". Før placering 1000 eller bættre tror jag många ligger på 300 tim men hær blir kurvan vældigt exponentiell i relation till att plocka placeringar. Rætt træning (læs skidinriktad) tillsammans med teknik och rutin ær helt avgørande.

Link to comment
Share on other sites

"Talanglös - eller talanglösa".. Stopp och belägg, hold your horses.. osv. De som genomför en Vasa, eller rentav ställer sig i startfållan utan att komma speciellt mycket längre får väl knappast betraktas som talanglösa. Nio mil på skidor kräver sin man, eller kvinna!

 

Med tydliga delmål är det lättare att uppfylla huvudmålet. Där finner åtminstone jag nyckeln till min personliga framgång!

Link to comment
Share on other sites

Mkt fint sagt micke31.... Det ligger mkt i vad du säger. För att få resultat måste man ha harmoni och roligt när man tränar, har man inte det så kommer inte resultaten... Små delmål i taget sen kommer man fram till sitt slutmål....
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...