Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stel/Ont i fingrarna!


stenquist

Recommended Posts

Tjenare!

 

Jag har blivit väldigt stel i fingrarna om mornarna när jag vaknar och det smärtar rätt fint när jag knyter näven (böjer fingrarna), detta går över efter jag knytit handen ett par gånger men vad äre som är galet?

 

Började åka rullskidor i april, har innan de bara kört styrketräning och löpning så jag har en känsla av att de har med rullskidåkningen o göra, med greppet av staven lr något?

 

Någon som har varit med om nått liknande?

 

Tacksam för svar.

// stenquist

Link to comment
Share on other sites

Drar du åt kontrollremmen för hårt? Isåfall kan det ha med blodflödet ut i fingrarna att göra...

Jag drar väl rätt hårt de gör jag, men skulle de göra så mina fingrar stelnar om nätterna och smärtar när jag knyter näven om mornarna samt att de smärtar under dagarna också?

Link to comment
Share on other sites

Är det kopplat till rullskidåkningen eller hade du det innan ?

Jag tror de är kopplat till rullskidåkningen, har tidigare aldrig känt av dessa problem i min träning. (Tidigare träning är styrketräning 5 pass i veckan)

 

Träningen nu är 3st styrkepass samt 4st rullskidpass i veckan.

 

Läste på ett forum för klättrare att dom kunde få liknande problem av sin klättring, exakt samma symtom, stel i fingrarna om mornarna samt smärtor som sedan avtar ju varmare/uppmjukade fingrarna blir, men ska det verkligen kunna ge samma vid skidåkning, aldrig hört nått liknande..

Link to comment
Share on other sites

Pröva med att släppa upp remmerna ett snäpp. Blodkärlen är ju fina och känsliga, speciellt i de delar som finns vid handledsområdet. Kan ju vara värt att testa...?!

Absolut ska helt klart ge de ett försök! Tack för tipset! =)

 

Ska även ta de lugnare denna vecka, köra lite cykel istället för rullskidorna o vila händerna lite få se..

 

Fler tips o erfarenheter välkomnas!

Link to comment
Share on other sites

Åker du mycket skidor under vintern, dvs van med stavar?

Nej jag är inte van vid stavar, först nu för 2 månader sedan som jag börjat och då med rullskidor, vart fast direkt dock så nu blir det o staka på fint i vinter med vanlig skidåkning också! =)

 

Kanske är så att händerna och ligamenten i händerna inte är vana vid denna träning och på så vis blivit irriterade/inflammerade eller nått?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Åker du mycket skidor under vintern' date=' dvs van med stavar?[/quote']

Nej jag är inte van vid stavar, först nu för 2 månader sedan som jag börjat och då med rullskidor, vart fast direkt dock så nu blir det o staka på fint i vinter med vanlig skidåkning också! =)

 

Kanske är så att händerna och ligamenten i händerna inte är vana vid denna träning och på så vis blivit irriterade/inflammerade eller nått?

 

Mvh

Mario är inne på helt rätt spår. Du är förmodligen tack vare all styrketräning + löpning säkerligen extremt stark muskulärt och har dessutom bra kondition. Du kan tack vare detta ta i hårt länge men din svaga punkt just nu är händerna. Med din bakgrund har du väldigt bra förutsättning för skidåkning men försök byta/växla handrem och stavlängd/åksätt ett tag. Växla även mellan snabba/tröga hjul.

Link to comment
Share on other sites

... Du kan tack vare detta ta i hårt länge men din svaga punkt just nu är händerna. Med din bakgrund har du väldigt bra förutsättning för skidåkning men försök byta/växla handrem och stavlängd/åksätt ett tag. Växla även mellan snabba/tröga hjul.

Rullskidor kan vara extremt tufft och stötigt för händerna, främst när du stakar. (Att det blir mjukare på snö är en föga tröst nu.) Det finns en tråd om exels lite fjädrande spetsar som tyvärr inte verkar hålla så bra (jag har aldrig prövat dem). Om du inte är så van skidåkare funderar jag på hur din handrörelse är under stakningen, om du kan göra någon förändring på vinkel, eller "släpp" mot slutet av rörelsen, men kanske framför allt hur hårt du håller. Själv har jag en nervskada i höger arm som gör att jag inte kan hålla denna hand alls så hårt om staven, utan jag måste mer "hänga" i kontrollremmen. Själv tycker jag det är viktigt att kontrollremmen sitter ganska tight, så man just kan göra ett ordentligt släpp mot slutet av rörelsen, även om denna stannar vid höften. Så en kontrollrem som du gillar är viktig!

 

Du kanske behöver vänja dina händer lite, så lägg in lite teknikpass under rullskidpassen, dvs diagonal och stakning med frånskjut utan stavar. Det har du nytta av till vintern också...

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar.

 

Jag tror också att det är så att det är mina händer som är flaskhalsen i detta fall, som sagt så har det känts otroligt bra annars, har gått fort i utvecklingen under dessa två månader, från att knappt kunnat stå på rullskidorna till att ligga kring 19-20km/h i snitt under mina pass så det har ju gått helt okey. Men troligen är det väl så att mina händer och ligamenten i händerna inte har hunnit med o stärkas under denna tid, de har gått för fort för dom helt enkelt.

 

Jag ska göra så att jag tar de lugnt med rullskidorna denna vecka, kör på med styrketräning och cykling istället, sen när jag drar igång rullskidorna igen ska jag se över tekniken lite, se till så jag "släpper" greppet i slutfasen samt att jag kanske inte ska krama så mycket, har en känsla av att jag kanske gör de felet nu att jag kramar staven för hårt vilket kanske kan leda till skador i längden?

 

Tack igen för era svar!

 

Mvh Stenquist

Link to comment
Share on other sites

En beskrivning av vad som menas med "släpp" av staven får du på "Rullskidåkning med Mathias Fredriksson" på you tube (södertäljeloppet 2008). Han inleder med att förklara hur du skall hålla staven och sen kommer en del annat matnyttigt för rullskidåkning. Det enda som man kanske inte behöver anamma är "huggandet" med stavarna i dubbelstakning, speciellt om man har problem med händerna. Jag kör med ganska mjuk isättning även i stakningen och har sällan problem i armar/händer. (har dock andra problem, men tar dem i separat tråd)

 

Mitt tips till alla nybörjare på rullskidor; kolla den !

Link to comment
Share on other sites

Liten update.

 

Var iväg till en som jobbar med idrottsskador nu tidigare i veckan, den slutgiltiga domen löd;

- överträning, och då specifikt underarmarna.

 

Flexors samt extendors som fått sig för mycket tukt de senaste två månaderna med all rullskidåkning och styrketräning på det.

 

Kommer få laser ett par gånger till veckan samt muskelbehandling på de utsatta området. Det i kombo med "lokal vila" ska förhoppningsvis göra så jag kan börja med rullskidorna och styrkan igen om ett par veckor. Tills dess blir det löpning och cykel för att hålla igång träningen så pass som det går i alla fall då.

 

Så kan det gå när man blir för exalterad och glömmer (läs: ger fan i) vilan.

 

Man lär sig hela tiden. :)

 

Ha de fint gubbar o gummor, staka på! =)

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har precis samma bakgrund inom träning som du. Även jag började köra stenhårt(allt är relativt) med rullskidorna för några månader sen. Har precis den smärtan i fingrarna som du beskriver. Ska man behöva vila lite extra alltså. Hur ska man klara det? :)
Link to comment
Share on other sites

zscream: Mitt tips till dig är att ta det lugnt nu ett par veckor, vila helt från rullskidåkningen och styrketräningen och satsa på lite löpning, simning eller cykling ett par veckor . Efter de veckorna kan du starta lite lätt med träningen igen, men väldigt lätt.

 

Jag har nu haft detta i över 1 månad, och det har inte gått bort helt än. Har dragit igång försiktigt med styrketräningen igen nu och det blir fortsatt bättre och bättre för varje dag.

 

Köp gärna ett linnement och massera dina underarmar med ett par 2ggr om dagen. Det är i underarmarna problemet sitter, i flexor samt extensor -musklerna, dvs. de muskler som gör det möjligt att sträcka samt dra ihop fingrarna,. Det är helt enkelt överansträngda muskler, övertränade.

 

Jag låg ju på ca: 4 rullskidpass i veckan som mest och då körde jag även 3-4 pass styrketräning.. Säger ju sig självt att det inte går i längden, borde jag veta med min styrketräningsbakgrund men rullskidor va någon helt nytt för mig, trodde inte de skulle slita så hårt på musklerna som det faktiskt gör, säger ju sig självt som sagt att slå i asfalt flera tusen gånger i veckan inte är bra, för att sedan pumpa sönder dem med vikter på gymet. Skidor och rullskidåkning kan inte jämföras på så vis, vanlig skidåkning är mycket lindrigare på armarna tack vare snön.

 

Men nu vet man bättre i framtiden, man lär sig alltid! ;)

 

Återkom gärna med svar hur de går.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...