Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor


Madshusracer

Recommended Posts

Hem från jobbet blir det ca 1:30 på 27 km vilket ungefär motsvarar Peja och joakim.j´s tempo.

-Hur fort kör ni Vasan på?

Själv ligger jag i led 5 efter en seedning från ÖS, men jag tror (läs inbillar) mig att jag har kapacitet till ytterligara något led.

Link to comment
Share on other sites

Hem från jobbet blir det ca 1:30 på 27 km vilket ungefär motsvarar Peja och joakim.j´s tempo.

-Hur fort kör ni Vasan på?

Själv ligger jag i led 5 efter en seedning från ÖS, men jag tror (läs inbillar) mig att jag har kapacitet till ytterligara något led.

Jag är förstummad över vilka kanontider ni ALLA gör på rullskidor. Ni är flera klasser bättre än mig. Ändå har jag aldrig startat längre bak än led 4. Och även nästa år startar jag i led 4, efter seedning från förmodligen samma öppna spår som du MrT.

 

Mina absolut bästa tider på de sträckor ni nämner och med 2:or är c:a 1.15 (20 km) och 1.55 (30 km).

 

Nämnas skall att när jag gjorde mina bästa tider för si så där 20 år sedan (och stod i led 2) åkte jag ALDRIG rullskidor. Min stora kompletterande träning då var orientering som jag tror är utmärkt på många sätt. Jag började åka rullskidor när jag var relativt gammal och det kanske förklarar varför jag är relativt dålig i denna gren.

Vad tror ni ?

Link to comment
Share on other sites

A1-fart normalt ca 4min/km med treor. Maxfart vet jag inte riktigt men kanske kan man gå lite under 30min på milen, beror ju såklart på kuperingen också men i "normalt kuperad Södertörnsterräng. Tvåor vet jag ej då jag aldrig kört med sådana, Vasan led 1 hittills....
Link to comment
Share on other sites

A1-fart normalt ca 4min/km med treor. Maxfart vet jag inte riktigt men kanske kan man gå lite under 30min på milen, beror ju såklart på kuperingen också men i "normalt kuperad Södertörnsterräng. Tvåor vet jag ej då jag aldrig kört med sådana, Vasan led 1 hittills....

Första led, imponerande. Och jag som hade för mig att vi åkte praktiskt taget ihop de sista milen på öppet spår för ett par år sen. Men jag mäste väl ha drömt.

Link to comment
Share on other sites

A1-fart normalt ca 4min/km med treor. Maxfart vet jag inte riktigt men kanske kan man gå lite under 30min på milen' date=' beror ju såklart på kuperingen också men i "normalt kuperad Södertörnsterräng. Tvåor vet jag ej då jag aldrig kört med sådana, Vasan led 1 hittills....[/quote']

Första led, imponerande. Och jag som hade för mig att vi åkte praktiskt taget ihop de sista milen på öppet spår för ett par år sen. Men jag mäste väl ha drömt.

Jaa, då blandar du nog ihop mig med någon annan i så fall. Jag har åkt ÖS en gång (2006) och då var jag drygt 40min före dig, det var min debut i vasaloppsspåren för övrigt. :)

Link to comment
Share on other sites

A1-fart normalt ca 4min/km med treor. Maxfart vet jag inte riktigt men kanske kan man gå lite under 30min på milen' date=' beror ju såklart på kuperingen också men i "normalt kuperad Södertörnsterräng. Tvåor vet jag ej då jag aldrig kört med sådana, Vasan led 1 hittills....[/quote']

Första led, imponerande. Och jag som hade för mig att vi åkte praktiskt taget ihop de sista milen på öppet spår för ett par år sen. Men jag mäste väl ha drömt.

Jaa, då blandar du nog ihop mig med någon annan i så fall. Jag har åkt ÖS en gång (2006) och då var jag drygt 40min före dig, det var min debut i vasaloppsspåren för övrigt. :)

Det var ändå inte så illa av mig, 40 minuter efter en förstaledsåkare. Och det kanske var just det öppna spåret som räckte för mig att få starta i led 3.

Kul att vi har så pass många från Led 1 i vårt forum, och dessutom några från elitled.

Dagens undring; Finns finn2 bland dessa elitåkare ?. JAG är övertygad om det, är ni ?

Link to comment
Share on other sites

Första led' date=' imponerande. Och jag som hade för mig att vi åkte praktiskt taget ihop de sista milen på öppet spår för ett par år sen. Men jag mäste väl ha drömt.[/quote']

Jaa, då blandar du nog ihop mig med någon annan i så fall. Jag har åkt ÖS en gång (2006) och då var jag drygt 40min före dig, det var min debut i vasaloppsspåren för övrigt. :)

Det var ändå inte så illa av mig, 40 minuter efter en förstaledsåkare. Och det kanske var just det öppna spåret som räckte för mig att få starta i led 3.

Kul att vi har så pass många från Led 1 i vårt forum, och dessutom några från elitled.

Dagens undring; Finns finn2 bland dessa elitåkare ?. JAG är övertygad om det, är ni ?

Han har väl varit bland de bästa i elitledet men slutat som elitåkare.

 

Tror att du Lars-Erik som t.o.m är lite äldre än jag framförallt är relativt sett bättre på längre sträckor oavsett om det gäller skidor eller rullskidor. Sen är det väl så att desto längre norrut man bor desto mindre anledning har det åtminstone historiskt sett funnits att träna/tävla på rullskidor. Det finns ju snö mer än halva året och inga rullskidstävlingar.

 

Tävlingsfart för en led 1-4 åkare på tävlingshjul ligger på runt 2,30 min/km (ca 23-25 km/h) i inte allt för kuperad terräng (och med viss draghjälp). Tvåor går 10% långsammare och treor ytterligare 10% långsammare. Givetvis går det långsammare med mindre ansträngning. På distanspass med treor ligger farten för min del på över 4 min/km eller 15 km/h.

Link to comment
Share on other sites

Första led' date=' imponerande. Och jag som hade för mig att vi åkte praktiskt taget ihop de sista milen på öppet spår för ett par år sen. Men jag mäste väl ha drömt.[/quote']

Jaa, då blandar du nog ihop mig med någon annan i så fall. Jag har åkt ÖS en gång (2006) och då var jag drygt 40min före dig, det var min debut i vasaloppsspåren för övrigt. :)

Det var ändå inte så illa av mig, 40 minuter efter en förstaledsåkare. Och det kanske var just det öppna spåret som räckte för mig att få starta i led 3.

Kul att vi har så pass många från Led 1 i vårt forum, och dessutom några från elitled.

Dagens undring; Finns finn2 bland dessa elitåkare ?. JAG är övertygad om det, är ni ?

Nej det var bra kört Lars-Erik, speciellt med tanke på att du som vanligt köra både ÖS + VL. Fast dock var jag ingen förstaledsåkare då. Kvalade året efter in till led2. Det öppna spåret på söndagen 2006 var ju helt fantastiskt att börja vasaloppskarriären (och i stort sett skidkarriären också) med. Det hade töat rejält fredag lördag och frusit till tills på söndagen så spåren var formgjutna och stenhårda, man bara flög fram och det gick knappt att stanna. Jag hade hoppats att kunna matcha 6h men gick i mål på 5:08. Hade det vart någorlunda "normalföre" hade nog tiden legat runt 6h skulle jag gissa.

Link to comment
Share on other sites

Köpte just nya Swenor fibreglass och enligt försäljaren är hjulen "medium". Antar att det är tvåor. De rullar dock en aning bättre än mina gamla Marwe -> mer skidlik känsla.

A2 pass (medelpuls ca 145) ligger för tillfället runt 3,30 min/km. Jag skida Vasaloppet 2007 första gången med 18 skidmil i kroppen men VL 2010 ska nog gå betydligt snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Jaa' date=' då blandar du nog ihop mig med någon annan i så fall. Jag har åkt ÖS en gång (2006) och då var jag drygt 40min före dig, det var min debut i vasaloppsspåren för övrigt. :)[/quote']

Det var ändå inte så illa av mig, 40 minuter efter en förstaledsåkare. Och det kanske var just det öppna spåret som räckte för mig att få starta i led 3.

Kul att vi har så pass många från Led 1 i vårt forum, och dessutom några från elitled.

Dagens undring; Finns finn2 bland dessa elitåkare ?. JAG är övertygad om det, är ni ?

Nej det var bra kört Lars-Erik, speciellt med tanke på att du som vanligt köra både ÖS + VL. Fast dock var jag ingen förstaledsåkare då. Kvalade året efter in till led2. Det öppna spåret på söndagen 2006 var ju helt fantastiskt att börja vasaloppskarriären (och i stort sett skidkarriären också) med. Det hade töat rejält fredag lördag och frusit till tills på söndagen så spåren var formgjutna och stenhårda, man bara flög fram och det gick knappt att stanna. Jag hade hoppats att kunna matcha 6h men gick i mål på 5:08. Hade det vart någorlunda "normalföre" hade nog tiden legat runt 6h skulle jag gissa.

Ja, tom. båda öppna spåren+Vasalopp. Jag tror nu att jag löst gåtan om "förväxlingen" med dig "Ekis". Jag tror att det även finns en signatur "Ekan", och det var nog han jag åkte ihop med den där gången. Men kul även att få diskutera med dig, även om det startade med ett litet misstag av mig, eller låt säga "önskedröm".

Link to comment
Share on other sites

Jag åker distanspass med 2or med runt 3.20-3.40 m/km. Åktid på 30km runt 1:40. Detta på en ganska flack bana. Med 3or åkter jag oftast lite kortare sträckor med högre puls men trots det ca 30s/km lägre fart.

Vasaloppstid 2009 blev 5:41.

 

Tror att jag är relativt bättre på riktiga skidor än rullskidor och åker också fler mil på snö än asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Jaa' date=' då blandar du nog ihop mig med någon annan i så fall. Jag har åkt ÖS en gång (2006) och då var jag drygt 40min före dig, det var min debut i vasaloppsspåren för övrigt. :)[/quote']

Det var ändå inte så illa av mig, 40 minuter efter en förstaledsåkare. Och det kanske var just det öppna spåret som räckte för mig att få starta i led 3.

Kul att vi har så pass många från Led 1 i vårt forum, och dessutom några från elitled.

Dagens undring; Finns finn2 bland dessa elitåkare ?. JAG är övertygad om det, är ni ?

Nej det var bra kört Lars-Erik, speciellt med tanke på att du som vanligt köra både ÖS + VL. Fast dock var jag ingen förstaledsåkare då. Kvalade året efter in till led2. Det öppna spåret på söndagen 2006 var ju helt fantastiskt att börja vasaloppskarriären (och i stort sett skidkarriären också) med. Det hade töat rejält fredag lördag och frusit till tills på söndagen så spåren var formgjutna och stenhårda, man bara flög fram och det gick knappt att stanna. Jag hade hoppats att kunna matcha 6h men gick i mål på 5:08. Hade det vart någorlunda "normalföre" hade nog tiden legat runt 6h skulle jag gissa.

Jag åkte faktiskt på 5.29 denna gång. Om du inte åkte andra dagens öppna spår då jag höll på 5.50. Detta var definitivt första gången jag åkte stålsicklat.

Jättekul att du nu tagit dig in i led 1. Jag är imponerad av alla som klarat det.

Link to comment
Share on other sites

Dagens undring; Finns finn2 bland dessa elitåkare ?. JAG är övertygad om det, är ni ?

Jag har en känsla av att Finn2 är pseodenym för Tony Pölder..... i allafall denna säsong....

 

Hoppas du har det bra Lars-Erik, Flög t&r till Luleå för vidare transport till Piteå Summergames.

Vårt fotbollslag var där på cup bland 650st andra lag.... grymt bra arrangemang..

 

Tänkte på dig då men du Elghufsade väl då bland spåren på Ormberget =)

Link to comment
Share on other sites

Dagens undring; Finns finn2 bland dessa elitåkare ?. JAG är övertygad om det' date=' är ni ?[/quote']

Jag har en känsla av att Finn2 är pseodenym för Tony Pölder..... i allafall denna säsong....

 

Hoppas du har det bra Lars-Erik, Flög t&r till Luleå för vidare transport till Piteå Summergames.

Vårt fotbollslag var där på cup bland 650st andra lag.... grymt bra arrangemang..

 

Tänkte på dig då men du Elghufsade väl då bland spåren på Ormberget =)

Kul att du tänkte på mig. Att få en omtanke av självaste Gunde värmer om hjärtat. Tyvärr har det blivit alldeles för lite Elhufsande och andra övningar denna vår eftersom jag haft ovanligt hektiskt hela tiden. Tyvärr har det även påverkat både vikt och kondition i fel riktning. Men från och med nu skall det bli ändring på den negativa trenden.

 

Hur gick det för ditt lag i fotbollskuppen ?

Link to comment
Share on other sites

Inget vidare, vi torskade tre matcher med udda mål och spelade en oavgjord. Våra grabbar är 15år och fokuset på brudar börjar bli större än fotboll....viktigare att "strula" med brudarna än att näta...konstigt... =)

Höjdpunkten var Ugandas -97 killar...har aldrig sett nått liknande. De vann sina två första matcher med 23-0 och 20-0 på 7-mannaplan och 2 x 15min.... Förmodligen en av världens bästa -97 lag...helt sjukt bra...

Link to comment
Share on other sites

Tror att du Lars-Erik som t.o.m är lite äldre än jag framförallt är relativt sett bättre på längre sträckor oavsett om det gäller skidor eller rullskidor. Sen är det väl så att desto längre norrut man bor desto mindre anledning har det åtminstone historiskt sett funnits att träna/tävla på rullskidor. Det finns ju snö mer än halva året och inga rullskidstävlingar.

Tjena.

Vill inte alls vara petig men det är nog bara i fjällvärlden, Lapplands och Jämtlandsfjällen, inre/norra delarna av Lappland och norra Norrbotten som har snö kanske 6 månader om året. Vissa delar av fjällen ännu längre. Resten av Norrland från Gävle till Luleå vid kusten där de flesta bor så är det betydligt kortare vintrar.

De vintrar jag åkt skidor regelbundet och skrivit träningsdagbok så har skidsäsongen ibland varit 3,5 månad som kortast (trist) och något enstaka år ca 5,5 månader från slutet av okt till mitten av april. Ofta blir det 4,5 månad på snö.

 

Sant är det att det inte är många rullskidtävlingar som arrangeras. Jag skulle kunna skriva inga tävlingar alls men det är svårt att ha koll på hela Norrland.

Skulle vara kul med någon tävling.

Hur är det i Luleå Lars-Erik eller någon annan som har koll. Brukar det vara någon tävling där?

Link to comment
Share on other sites

Hem från jobbet blir det ca 1:30 på 27 km vilket ungefär motsvarar Peja och joakim.j´s tempo.

-Hur fort kör ni Vasan på?

Själv ligger jag i led 5 efter en seedning från ÖS' date=' men jag tror (läs inbillar) mig att jag har kapacitet till ytterligara något led.[/quote']

Jag är förstummad över vilka kanontider ni ALLA gör på rullskidor. Ni är flera klasser bättre än mig. Ändå har jag aldrig startat längre bak än led 4. Och även nästa år startar jag i led 4, efter seedning från förmodligen samma öppna spår som du MrT.

 

Mina absolut bästa tider på de sträckor ni nämner och med 2:or är c:a 1.15 (20 km) och 1.55 (30 km).

 

Nämnas skall att när jag gjorde mina bästa tider för si så där 20 år sedan (och stod i led 2) åkte jag ALDRIG rullskidor. Min stora kompletterande träning då var orientering som jag tror är utmärkt på många sätt. Jag började åka rullskidor när jag var relativt gammal och det kanske förklarar varför jag är relativt dålig i denna gren.

Vad tror ni ?

Efter mitt förra inlägg la internet av, så jag missade fortsättningen.

 

Intressant att jag åker snabbare på rullskidor än Lars-Erik samtidigt som han spöar mig rejält i vasaloppspåret, jag trodde man kunde se rullskidåkningen som en värdemätare eftersom det är såpass skidlikt. Troligtvis spelar erfarenheten in då det gäller en såpass lång sträcka som vasaloppet.

Själv är jag en nybörjare då det gäller VL/ÖS, jag åkte första gången 2007.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...