Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor


Madshusracer

Recommended Posts

Hem från jobbet blir det ca 1:30 på 27 km vilket ungefär motsvarar Peja och joakim.j´s tempo.

-Hur fort kör ni Vasan på?

Själv ligger jag i led 5 efter en seedning från ÖS' date=' men jag tror (läs inbillar) mig att jag har kapacitet till ytterligara något led.[/quote']

Jag är förstummad över vilka kanontider ni ALLA gör på rullskidor. Ni är flera klasser bättre än mig. Ändå har jag aldrig startat längre bak än led 4. Och även nästa år startar jag i led 4, efter seedning från förmodligen samma öppna spår som du MrT.

 

Mina absolut bästa tider på de sträckor ni nämner och med 2:or är c:a 1.15 (20 km) och 1.55 (30 km).

 

Nämnas skall att när jag gjorde mina bästa tider för si så där 20 år sedan (och stod i led 2) åkte jag ALDRIG rullskidor. Min stora kompletterande träning då var orientering som jag tror är utmärkt på många sätt. Jag började åka rullskidor när jag var relativt gammal och det kanske förklarar varför jag är relativt dålig i denna gren.

Vad tror ni ?

Efter mitt förra inlägg la internet av, så jag missade fortsättningen.

 

Intressant att jag åker snabbare på rullskidor än Lars-Erik samtidigt som han spöar mig rejält i vasaloppspåret, jag trodde man kunde se rullskidåkningen som en värdemätare eftersom det är såpass skidlikt. Troligtvis spelar erfarenheten in då det gäller en såpass lång sträcka som vasaloppet.

Själv är jag en nybörjare då det gäller VL/ÖS, jag åkte första gången 2007.

På snö är det en teknik, på rullskidor en annan teknik!

Självklart är det jättestora likheter mellan rullskidor och längdskidor. Men det är också skillnader. Framför allt har du på rullskidor alltid ett fast underlag under skidorna, du behöver sällan parera för ojämnheter upp och ner och sidled som du gör på snö. PÅ rullskidor har du stummt underlag när du stakar vilket gör att en kraftåkare kan köra rikigt fort på asfalt, men inte alls få nytta av den kraften på snö. Sen är det mycket mer växling mellan tekniker på snö, medans det är extremt mycket stakning på rullskidor. Visst är Vasaloppte också mycket stakning, men inte i jämförelse som det är när du kör rullskidor.

Så bara för att du är stark och har en bra motor och kan åka fort på rullskidor åker du automatiskt snabbt på snö.

Men självklart blir man ju en bättre åkare på snö om man tränar mycket rullskidor eftersom det är mycket samma rörelser. Men det är oerhört viktigt att få snöträningen och få in den teknik som gäller där för att kunna åka riktigt ekonomsikt på snö.

 

Ett Vasalopp som har stenhårda spår och perfekt stavfäste gynnar oss rullskidåkare mer.

 

Jag själv slår många duktiga Vasaloppsåkare på rullskidor, men hänger inte alls med dom på snö.

Link to comment
Share on other sites

Jag är förstummad över vilka kanontider ni ALLA gör på rullskidor. Ni är flera klasser bättre än mig. Ändå har jag aldrig startat längre bak än led 4. Och även nästa år startar jag i led 4' date=' efter seedning från förmodligen samma öppna spår som du MrT.

 

Mina absolut bästa tider på de sträckor ni nämner och med 2:or är c:a 1.15 (20 km) och 1.55 (30 km).

 

Nämnas skall att när jag gjorde mina bästa tider för si så där 20 år sedan (och stod i led 2) åkte jag ALDRIG rullskidor. Min stora kompletterande träning då var orientering som jag tror är utmärkt på många sätt. Jag började åka rullskidor när jag var relativt gammal och det kanske förklarar varför jag är relativt dålig i denna gren.

Vad tror ni ?[/quote']

Efter mitt förra inlägg la internet av, så jag missade fortsättningen.

 

Intressant att jag åker snabbare på rullskidor än Lars-Erik samtidigt som han spöar mig rejält i vasaloppspåret, jag trodde man kunde se rullskidåkningen som en värdemätare eftersom det är såpass skidlikt. Troligtvis spelar erfarenheten in då det gäller en såpass lång sträcka som vasaloppet.

Själv är jag en nybörjare då det gäller VL/ÖS, jag åkte första gången 2007.

På snö är det en teknik, på rullskidor en annan teknik!

Självklart är det jättestora likheter mellan rullskidor och längdskidor. Men det är också skillnader. Framför allt har du på rullskidor alltid ett fast underlag under skidorna, du behöver sällan parera för ojämnheter upp och ner och sidled som du gör på snö. PÅ rullskidor har du stummt underlag när du stakar vilket gör att en kraftåkare kan köra rikigt fort på asfalt, men inte alls få nytta av den kraften på snö. Sen är det mycket mer växling mellan tekniker på snö, medans det är extremt mycket stakning på rullskidor. Visst är Vasaloppte också mycket stakning, men inte i jämförelse som det är när du kör rullskidor.

Så bara för att du är stark och har en bra motor och kan åka fort på rullskidor åker du automatiskt snabbt på snö.

Men självklart blir man ju en bättre åkare på snö om man tränar mycket rullskidor eftersom det är mycket samma rörelser. Men det är oerhört viktigt att få snöträningen och få in den teknik som gäller där för att kunna åka riktigt ekonomsikt på snö.

 

Ett Vasalopp som har stenhårda spår och perfekt stavfäste gynnar oss rullskidåkare mer.

 

Jag själv slår många duktiga Vasaloppsåkare på rullskidor, men hänger inte alls med dom på snö.

helt rätt !!

Link to comment
Share on other sites

Vore också intressant veta Eran ålder

Jag själv en gubbe 60+, son nyligen skaffat rullskidor. Dom första milen på rull 5 min/km

Efter 15 träningsmil är jag nu nere på 4 min/km

Det brukar bli cirka 15 - 20 mil skidor varje vinter innan snön försvinner och just när man börjar få lite kondis så smälter det vita guldet bort.

 

Helt klart åker jag betydligt snabbare på rullisar än på skidor minst 5 minuter snabbare på milen med rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

då får man väl räkna sig som tonåring med mina 46 år (47 i november) =)

 

Som med alla nya träningssätt går det oftast relativt fort i början att utvecklats. Den största anledningen till detta är att tekniken utvecklas (främst balans, koordination och timing).

Det innebär automatiskt inte att man fått bättre kondis eller styrka. Dessa parametrar utvecklas genom kontinuitet och variation över tiden...

 

Precis som på skidor är det svårt att jämföra hastigheter på rullskidor. Hjul, underlag, väder, terräng, temperatur etc påverkar. Själv har jag kört ca 70mil rullskidor sedan i april. Kör mest i pulsspannet 70-80% av maxpuls och ligger då oftast runt 4min/km. Känns som jag börjar få en bra träningsgrund att bygga vidare på...Varierar rullskidorna med en hel del skogslöpning och Elghufs. I mitt fall verkar det vara rätt melodi....

 

men idag skiner solen och risken blir att det blir lite kajakpaddling ikväll...

Link to comment
Share on other sites

För att återgå till ursprungsfrågan.

Madshusracer, har inga svar på dina fyra första men jag har en teststräcka på 18 km.

 

Puls ca 70%

 

Tröga hjul (Pro Ski C3)

18 km 01:10 (4:00/km)

 

Standardhjul (Swenor Fibreglass 2or)

18 km 01:00 (3:20/km)

 

Skall försöka maxa också någon gång, men det är lite för mycket bilar och trixigt för att det skall bli rättvist på den sträckan.

Link to comment
Share on other sites

Förutsättningar: Swenor, treans hjul, normal kupering. Vindstilla och strax under 20 grader. Snudd på magiskt faktiskt :-)

 

Distans: 3,2 mil

Fart: 3.44

Snittpuls: 74%

 

Förnärvarande ligger jag i 6:e startled. Målet till våren är att gå ner två led.

 

Tiden för vändan landade på 1.57 min.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Originalfrågans svar från mig blir:

 

15 km på ca 1:04

20 km på ca 1:27

30 km på ca 2:16

 

En historisk notering var 43 km på 3:30 med snittpuls på 92%... jag gjorde inte mer den dagen :)

 

Annars så ligger jag på runt 85% i snittpuls (165) på mina långpass och kör med blå Everest. Om jag känner min maxpuls rätt så är den ca 189 men den kan ju vara högre då mätmetoden är osäker... 85% är väl på gränsen till snacktempo men det går att snacka stötvis i alla fall.

 

När det gäller att slinta på asfalt så uppleve jag att vinkeln mot asfalten är avgörande, på slät asfalt så har jag staven mer upprätt. Dessutom så försöker jag lägga mer tryck där asfalten är slätare... men jag vet att jag inte är en stark stakfantom!

Jag slinter nog med minst vart 10:e staktag på slät och kall asfalt (oftast bara ena staven), som tur är är det mycket kort bit slät asfalt på min runda.

Link to comment
Share on other sites

Hämtat direkt ur klockan från senaste passet.

 

Längd: 33,3km

Tid: 2:11

Fart: 3:56/km

Puls: 141/200 = 70 %

 

Skidor: Pro Ski C3

Inte många plusgrader så det gick lite trögt, eller jag inbillar i alla fall mig att det gör det jämfört med en + 20 graders dag.

Link to comment
Share on other sites

Inte många plusgrader så det gick lite trögt, eller jag inbillar i alla fall mig att det gör det jämfört med en + 20 graders dag.

Det är nog ingen inbillning, jag tycker skillnaden i temperatur kan göra väldigt mycket. Lurigt att jämföra miltider på rullskidor jfrt med löpning men helt klart går det fortare när det är varmt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...