Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedningsloppen, vad ger de?


Spirello

Recommended Posts

Tjipp! 1a-gångsåkare VL2010 här. Startled 10 m a o. Eftersom jag aldrig åkt något lopp tidigare funderar jag på att ta ett eller två seedningslopp, främst för att träna på kolhydratladdning, klädsel och lopplanering.

- Vad ger seedningsloppen räknat i VL-startled? Kan man seedas upp mer än ett startled? Och kan man utgå från att ett 42-km-lopp på ca 4 tim ger en uppgradering i VL?

- Är det några lopp som kan rekommenderas i mellansverige?

Link to comment
Share on other sites

Du kan seeda upp dig hur många led som helst. Förutsatt att tiden är tillräckligt bra. Klarar du tiden för led 5 spelar ingen roll om du tidigare varit i led 6 eller led 10.

 

4 timmar på 42 km är gränsfall om det ger något. På HalvVasan (45 km) krävdes 3:58 till led 9 nu i vintras.

Link to comment
Share on other sites

Det finns vissa som anser att loppen i dalarna ger bättre seedning att åka. Jag har för mig att forumet här har räknat fram och tillbaka...

 

Förutom ev. seedning så har loppen det fina med sig att man får känna på hur det är att åka lite distans. De är ju sällan men ger sig ut på 53 km själv en söndag.

 

Välj gärna ett lopp som du kan åka till över dagen så blir det lite enklare. Ev. så går det här via forumet att hitta bilkompisar så resan blir billigare och roligare.

 

Lycka till 2010 !

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar. Nu har jag surfat runt lite och uppdaterat mig. Och fått nya insikter. Jag som trodde jag hade mycket ångest inför mitt första VL ser plötsligt en uppsjö av nya saker att ha ångest för: Spårval, vägval i 1a backen, hur många man kör om fram till Smågan, när man ska lägga ut skidorna i startfållan, vallamärken och powerbarfabrikat. Tur jag börjat planera i tid... ;o)
Link to comment
Share on other sites

Ska ge dig ett bra tips:

 

Koncentrera din ångest till den enskilt största avgörande faktorna, den som har en betydelse över 90% för ditt slutresultat: Killen/Tjejen som står ovanpå skidorna :)

 

Spårval är en slump, energibar överskattat, glidvalla klarar man sig utan. Men med en tränad åkare i bindningarna händer det grejer ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack, S Strand !

Har inte kollat min tid i ÖS söndag förrän nu. 7.58 var inte så dåligt som jag trodde, ger led 6 i 2010 VL, bara 8 min från led 5, där jag hört hemma ända tills för 2 år sedan, då jag tappade 5:an efter ett dåligt VL. 2008 var ju katastrofalt dålig vinter med bara 7 mil skidåkning före + att jag körde skejtvasan två dagar innan.(det är ju alltid bra att ha något att skylla på...;)) Men det blir nog ÖS nästa år ändå, då det passar bättre i min planering.

Link to comment
Share on other sites

Med den snötillång vi har haft på slutet så är det nog tyvärr så att de seedningslopp som blir av är de som är bäst :-)

 

Jag skulle rekommendera Engelbrektsloppet som en genomkörare, visserligen är det svårtare är att seeda sig på eftersom det är såpass långt (60km) och realtivt tuff terräng men det ger dig å andra sidan chansen att se hur du klarar ett lite längre lopp.

Link to comment
Share on other sites

Seedningslopp är bra ur många aspekter. Om man bortser ifrån vilken fålla man ska starta ifrån på Vasan får man mycket annat. Tävlingsvana är en sak. Just den biten är nyttig för själva förberedelsefasen. Som man tränar, vävlar man. Och seedningslopp kan ju ses som en fas mellan träning och slutmålet/Vasan!

 

Kör så det ryker bara .-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Lyfter tråden med en (kanske lite dum?) fråga: måste man åka tävlingsklass i ett seedningslopp för att kunna seeda sig eller duger det med motionsklass? Kikar på PM för olika tävlingar, och så vitt jag kan se finns inte tävlingsklass för damer på de distanserna?
Link to comment
Share on other sites

Lyfter tråden med en (kanske lite dum?) fråga: måste man åka tävlingsklass i ett seedningslopp för att kunna seeda sig eller duger det med motionsklass? Kikar på PM för olika tävlingar, och så vitt jag kan se finns inte tävlingsklass för damer på de distanserna?

Du ska åka minst 40 km... om de innebär motionsklass för damer så spelar de ingen roll... Har ingen betydelse vilken klass bara de e över 40km...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...