Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet seedningsgrundande för Vasan


Peja

Recommended Posts

Det handlar om rutin för att kunna lägga upp rätt fart i VL/ÖS. Själv har jag åkt 5 lopp och börjar få grepp om sträckan.

Jag hoppas att Nick har rätt i sitt tidigare inlägg och att Skåningen har fel i sitt på den bifogade länken, i såfall blir jag farlig i vinter!

Link to comment
Share on other sites

Visst är den "normala" skidåkaren mycket närmare sverigeeliten i procent på rullskidor än på snö?

 

Tex den som åker vasaloppet på 6 timmar när vinnaren har 4 timmar bör väl åka Alliansloppet på under 3 timmar när vinnaren där åker på 2 timmar?

 

Varför är det så?

Link to comment
Share on other sites

Visst är den "normala" skidåkaren mycket närmare sverigeeliten i procent på rullskidor än på snö?

 

Tex den som åker vasaloppet på 6 timmar när vinnaren har 4 timmar bör väl åka Alliansloppet på under 3 timmar när vinnaren där åker på 2 timmar?

 

Varför är det så?

Samma skidor är en förklaring. Men inte allt

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med om att rullskidor och riktig skidåkning är när besläktade...

Detta är nog en dålig jämförelse...;)

Se på friidrotten...och ta tex längdhopp... Har dom inte ett världsrekord för inomhus och ett annat för utomhus??? ;)

Samma gren olika yttre omständigheter...;)

Link to comment
Share on other sites

Visst är den "normala" skidåkaren mycket närmare sverigeeliten i procent på rullskidor än på snö?

 

Tex den som åker vasaloppet på 6 timmar när vinnaren har 4 timmar bör väl åka Alliansloppet på under 3 timmar när vinnaren där åker på 2 timmar?

 

Varför är det så?

Samma skidor är en förklaring. Men inte allt

Ju lättare det är desto mindre skillnad mellan elit och motionär, rullskidor är lättare än snöskidor. I utförsåkning så tappar jag inte lika mycket % sett mot eliten som uppför. Så om det är rättvisa förhållande mellan elit och motionär är det lättare att ta medalj om det är lättåkt. Men oftast blir det inte rättvis, de senaste 2 årens Vasalopp när vi motionärer har tyckt att det varit tungt, då har det varit ännu trögare för eliten.

 

Skulle rullskidtävlingen vara med 3:or skulle det blir större % skillnad mellan stark och svag.

Link to comment
Share on other sites

Visst är den "normala" skidåkaren mycket närmare sverigeeliten i procent på rullskidor än på snö?

 

Tex den som åker vasaloppet på 6 timmar när vinnaren har 4 timmar bör väl åka Alliansloppet på under 3 timmar när vinnaren där åker på 2 timmar?

 

Varför är det så?

så är det väl på vintern oxå, jag ligger alltid procentuellt närmare på alla 42km lopp jämfört med 90km vasalopp.

det har nog en del med längden på loppet att göra och motionärens uthållighet kontra elitens, eliten kör nästan lika fort på 90 som på 42 medans en motionär måste sänka farten mer markant när det bli så långt som 90km, sämre drickaservice för motionären oxå, och skidor vilket tar ut sin rätt på långa lopp

Link to comment
Share on other sites

Denna debatt verkar intensiv. Jag tycker att det som kan göra skidåkningen mera populär är bra. Rullskidåkning är en sådan sak, rullskidloppen och då i synnerhet Alliansloppet.

Däremot tillhör jag nog de som tycker att rullskidåkning och skidåkning skiljer sig ganska mycket åt, men frågan är om det är det som är det viktigaste?

 

Visst finns det klart sämre skidåkare som oavsett material åker ifrån bättre skidåkare på rullskidor år efter år med liknande mängd rullskidsträning och man kan fråga sig varför? Jo, förmodligen att skidåkningen inte är direkt synonym med skidåkningen. Men jag tycker inte att det är skäl nog att frånta rullskidsloppen deras seedningsgrundande status, uitan en intressant utveckling. Alla som är bra på skidåkning kan ju seeda sig på vintern och behöver inte lida för att några rullskidåkare, i så fall, startar lite för långt fram och under skidloppets gång sjunker genom fältet.

Link to comment
Share on other sites

Denna debatt verkar intensiv. Jag tycker att det som kan göra skidåkningen mera populär är bra. Rullskidåkning är en sådan sak, rullskidloppen och då i synnerhet Alliansloppet.

Däremot tillhör jag nog de som tycker att rullskidåkning och skidåkning skiljer sig ganska mycket åt, men frågan är om det är det som är det viktigaste?

 

Visst finns det klart sämre skidåkare som oavsett material åker ifrån bättre skidåkare på rullskidor år efter år med liknande mängd rullskidsträning och man kan fråga sig varför? Jo, förmodligen att skidåkningen inte är direkt synonym med skidåkningen. Men jag tycker inte att det är skäl nog att frånta rullskidsloppen deras seedningsgrundande status, uitan en intressant utveckling. Alla som är bra på skidåkning kan ju seeda sig på vintern och behöver inte lida för att några rullskidåkare, i så fall, startar lite för långt fram och under skidloppets gång sjunker genom fältet.

Visst är det skillnad på asfalt och snö men resultatmässigt tror jag inte det skiljer så mkt med liknande träning, samma längd och samma vallning. Mkt få om ngt exempel hittills har visat på detta. Själv är jag dryga 20% efter på Alliansloppet och de sista åren 11, 24 och 28 % efter på VL. Tycker inte det är någon avgörande skillnad. De extra procent jag (normalt) är efter på VL tror jag främst beror på att eliten har bättre material, medan det på rullskidsklopp är i princip 100% lika. Sen tappar ju de flesta motionärer normalt sett mer ju längre det är precis som Nick påpekar. VL där jag bara var 11% efter var förstås 2007 då eliten bara körde hårt i en mil medan vi glada amatörer körde så hårt vi mäktade med för en optimal tid hela loppet. Så skulle inte VL 2007 räknats som seedning??. Jo allt annat skulle givetvis vara orimligt, det är ju bara att justera tiderna. På VL är det extremt enkelt eftersom det bara är använda placeringarna. Men även om vädret ställer till det på ett extremt snöstormslopp där absolut ingen vill dra så litar jag fullständigt på att seedningskommiten tar hänsyn till att om amatörer som jag bara är 8% efter Thynell på ett lopp så hamnar jag inte i elitledet bara för det. Så gör de tex med seedningen på Öppet Spår.

 

Annars håller jag med Joo vad är det ni motståndare är rädda för, att två rullskidsseedade åkare ev hamnar i fel led och är i vägen för er? Även om jag litar på att seedningskommiten kan räkna rätt så är deras felmarginaler på vanliga lopp oändligt mkt större än om rullskidstävlingar skulle bli seedningsgrundande. För att inte tala om alla som kanske gjorde sitt livs lopp på ett VL och året efter haft oturen att vara sjuka nästan ett helt år och egentligen försämrat sig många led. Eller tvärtom, den stackars Blekingeåkaren som tränat som en galning ett helt snöfattigt år och sedan blir magsjuk dan innan han planerade att åka sitt seedningslopp under vintersemestern i Dalarna. Vi har ju varit igenom detta i många trådar förut. Men helt otvetydligt är det ju så att det skiljer betydligt mkt mer mellan olika skidtävlingar i form av olika fören, kupering, stilar, väder, material, , preparering och konkurrens än vad det skiljer mellan tex Alliansloppet och ett normalt VL. Skulle vilja påstå att rullskidslopp tack vare sina mera jämna förutsättningar ger en bättre och enklare seedningsgrund än många skidlopp.

 

Det enda argument mot rullskidsseedning som jag åtminstone delvis kan förstå är att det möjligen riskerar att minska intresset för åkare att åka långt med bil från Sydsverige till Dalarna för att ev kunna seeda upp sig till led 7 om man redan står i led 8 tack vare en rullskidstävling. Detta tror jag dock kommer att uppvägas av det mångdubbelt ökade intressen för rullskidslopp på hösten också i längden kommer att leda till fler startande på VL och andra skidtävlingar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Det var kanske ngt lite humanare är jag trott. Hamnade iof lite längre från önskat led än på VL, vilket ju är precis som det skall vara. Var dock inne i en formsvacka under VL så det är väl först när jag kör vinterns seedningslopp med liknande kapacitet som jag kan jämföra ordentligt. Tror att AL kommer att ge mest för led 7-9 och icke-seedade som tränat mkt rullskidor/skidor under våren/sommaren och samtidigt förstår att de måste köra på tävlingshjul.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...