Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet seedningsgrundande för Vasan


Peja

Recommended Posts

Igår efter Alliansloppet gjorde Per-Åke Yttergård klart att Alliansloppet på rullskidor från och med nästa år kommer vara seedningsgrundande för Vasaloppet.

 

Synpunkter från forumet?

 

En tanke från min sida är att det låter orimligt att Alliansloppet ska få någon ensamrätt utan att det rimligtvis bör gälla alla rullskidtävlingar som uppfyller vissa kriterier vad gäller bana och deltagare.

Link to comment
Share on other sites

Igår efter Alliansloppet gjorde Per-Åke Yttergård klart att Alliansloppet på rullskidor från och med nästa år kommer vara seedningsgrundande för Vasaloppet.

 

Synpunkter från forumet?

 

En tanke från min sida är att det låter orimligt att Alliansloppet ska få någon ensamrätt utan att det rimligtvis bör gälla alla rullskidtävlingar som uppfyller vissa kriterier vad gäller bana och deltagare.

Visst godkänn alla lopp med minst 300 startande och minst 5 mil. Finns inte så många sådana lopp bara. Så varför skulle dom inte få ensamrätt, inget annat lopp i Sverige är i närheten av Alliansloppet.

Link to comment
Share on other sites

Igår efter Alliansloppet gjorde Per-Åke Yttergård klart att Alliansloppet på rullskidor från och med nästa år kommer vara seedningsgrundande för Vasaloppet.

 

Synpunkter från forumet?

 

En tanke från min sida är att det låter orimligt att Alliansloppet ska få någon ensamrätt utan att det rimligtvis bör gälla alla rullskidtävlingar som uppfyller vissa kriterier vad gäller bana och deltagare.

Visst godkänn alla lopp med minst 300 startande och minst 5 mil. Finns inte så många sådana lopp bara. Så varför skulle dom inte få ensamrätt' date=' inget annat lopp i Sverige är i närheten av Alliansloppet.[/quote']

Bara det blir tydliga regler som gäller för alla lopp så tycker jag tex 300 startande och 5 mil skulle vara helt ok. Även om 300 låter mycket eftersom inte ens Alliansloppet har 300 i långa klassen. Men som sagt bara det är samma för alla lopp så är det rimligt att det är ganska höga krav.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är alldeles för lång tid mellan sommar/hösttävlingar och Vasan för att de ska få vara seedningsgrundande

Det har väl ingen betydelse. Du får ju t.ex. åka Öppet spår år 2009 och använda den seedningen till 2010.

Du får åka halvvasan och använda den samma år och året efter utan att seedningen ändras.

Du får åka godkända seedningslopp efter Vasaloppet i t.ex. mars/april och dom gäller till Vasan kommande år.

Det är ju otrligt positivt för Svensk skidsport om t.ex. Alliansloppet blir seedningsgrundande

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är alldeles för lång tid mellan sommar/hösttävlingar och Vasan för att de ska få vara seedningsgrundande

Det har väl ingen betydelse. Du får ju t.ex. åka Öppet spår år 2009 och använda den seedningen till 2010.

Du får åka halvvasan och använda den samma år och året efter utan att seedningen ändras.

Du får åka godkända seedningslopp efter Vasaloppet i t.ex. mars/april och dom gäller till Vasan kommande år.

Det är ju otrligt positivt för Svensk skidsport om t.ex. Alliansloppet blir seedningsgrundande

Håller med. Grundbulten för seedningen till VL är ju VL och så skall det givetvis alltid vara. MEN det seedningsgrundande VL går alltid ett år före VL dvs nästan ett halvår före Alliansloppet.

 

Däremot så har jag lite svårt att förstå det här med 300 startande. Alliansloppet har ju både fler elitåkare och fler startande än många seedningslopp på vintern. Om man vill ordna ett rullskidslopp så blir det ju också lite konstigt att skriva i marknadsföring och inbjudan att loppet är seedningsgrundande OM det blir 300 anmälda. Men givetvis är detta en bra början och som sagt det är ju upp till VL att bestämma.

Link to comment
Share on other sites

Hur tror ni en seedningstabell från gårdagens lopp skulle kunna se ut? Vad tror ni om denna mycket grova och ej särskilt genomarbetade gissning från en lekman?

 

2:00 Elit

2:07 Led 1

2:15 Led 2

2:22 Led 3

2:32 Led 4

2:42 Led 5

Stämmer nog rätt hyfsat för en tävling utanför Dalarna. Inom Dalarna har de alltid en bonus med ett påslag på 5 min per led.

Link to comment
Share on other sites

Om nu Alliansstaben lyckats med att seedningsgrunda detta lopp säger jag grattis utan omsvep. Effekten blir ju att det kommer fler åkare, vilket är extra roligt för mig eftersom jag betecknar mig som medelmotionär.

 

För övrigt var det ett bra lopp överlag. Det märktes att det var genomtänkt och välplanerat osv. Det enda som jag kunde ställa mig frågande till var placeringen av vätskekontroller. Var anledningen till att man skulle dricka innan uppförsbackarna att det fanns mest utrymme där? Möjligen något smalare vid början av utförsbackarna. Säkerhetsfråga kan ju vara en annan anledning nu när jag tänke efter..

 

Men återigen - det var riktigt roligt att vara med. Banketten var också en höjdare, inte minst med Tynells improviserade tal om att kunna motivera sig på rätt sätt.

 

Tack alla!!

Link to comment
Share on other sites

Ska rullskidslopp vara seedningsgrundande tycker jag även de kan göra ev. fristilslopp som uppfyller kraven och 3-milen på DM seedningsgrundande...

Detta skulle oxå gynna skidsporten i stort då ett mästerskap om än bara DM får lite mer status...

fristilslopp är redan seedningsgrundande...

3-milen är ju för kort............men däremot DM 5mil är ju seedningsgrundande redan.

Dom år vi har DM nere i Skåne lockar det alltid många startande pågrund av att det är seedningsgrundande........vi hade i och för sig även ca 100 startande på årets 3-mil även om det inte var seedningsgrundande.

Link to comment
Share on other sites

Är dom? Inte om man läser på Vasaloppets hemsida...

"Som godkända tävlingar för seedning till Vasaloppet är alla tävlingar som går i klassisk teknik över minst 40 km. Tävlingarna ska dessutom vara sanktionerade av Svenska skidförbundet"

 

Må va hänt att 3 mil är för kort...men det går iaf på snö...;)

Link to comment
Share on other sites

Rullskidlopp skall inte på något vis vara seedningsgrundande för Vasaloppet.

Varför inte? Vad är det som blir dåligt om det är seedningsgrundande?

 

Rullskidor och längdskidor är två olika saker.

Är det inte extremt lika? Eller vad är det som är så olika?

Är det inte så att är man duktig längdskidåkare eller rättare sagt längloppsåkare så är man duktig rullskidåkare?

Link to comment
Share on other sites

Håller med JL.

 

I en annan tråd på forumet noterade jag att jag lätt slår Lars-Erik på rullskidor, samtidigt som han sopar banan med mig i Vasaloppspåret.

 

Kan inte se hur det blir en rättvis seedning att seeda sig på rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Håller med JL.

 

I en annan tråd på forumet noterade jag att jag lätt slår Lars-Erik på rullskidor, samtidigt som han sopar banan med mig i Vasaloppspåret.

 

Kan inte se hur det blir en rättvis seedning att seeda sig på rullskidor.

Jättestor skilllnad kan det omöjligt vara om man har samma rull på rullskidorna. Då är nått fel, antingen åker du på kassa skidor eller är bortvallad eller så tränar du sämre än Lars-Erik på vintern så du är i sämre form och vice-versa på sommaren

Link to comment
Share on other sites

Om jag får tycka något, om jag får säga något om det här blir det följande. Klart att Vasan är ett stort riktmärke på vilken status man uppnår som skidåkare. Men längdåkning måste väl ändå handla om så mycket mer än Vasan. Okay - nu blir Alliansloppet intimt förknippat med Vasaloppet och många kommer säkerligen att lägga upp ett träningsprogram som ska anpassas till en formtopp när Alliansloppet tar vid. Men den som säger att rullskiodor inte har så mycket med längdåkning att göra tycker jag är orättvis.

 

Sprintåkare gör sig rätt väl i Alliansloppet och då kan man väl säga att dom är duktiga skidåkare i allmänhet?!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag är bättre tränad än Lars-Erik både på sommar och vinter. Det som jag tror är avgörande är hans rutin och teknik.

 

Bifogar länken http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=3477&p=2

Är du säker på att du inte har samma uthållighet som han helt enkelt, Du orkar inte hålla snäppet under din 3milsfart hela vasaloppet vilket han gör, alltså är du SÄMRE uthållighetstränad än han. Han är mer optimalt tränad för vasaloppet än du helt enkelt. Det är ju samma sak på seedningsloppen på skidor, vissa vasaloppskingar man kör jämt med på 42 får man storstryk av på 90, och det beror ju ofta på att man inte har samma uthållighet, men man är förhållandevis något snabbare på kortare strecka.. det har inte med rullskidor eller snö att göra utan fysiken.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...