Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

rullmotstånd


Lakota

Recommended Posts

Har ett par swenor som är dax att byta rullarna på det sittter "2or" på enl skidsport i bromma där de är köpta och lurar på att testa att sätta "3or" på för att få tuffare träning.

Hur mycket gör egentligen det steget? Är det som att har ett par finskidor med utsliten glidvalla :-) ??

Link to comment
Share on other sites

Jag nöjde mig med 3-or bak och det gjorde att farten sänktes från ca 3.20 /km till ca 4 m/km vid ca 75-80% puls. Känslan är att det går ännu trögare än klockan visar. Jag använder 3-orna främst till kortare "snabbdistanspass" A2/A3 och intervaller A3. Det går för tungt att ha dem på långpassen, tycker jag.
Link to comment
Share on other sites

Har ett par swenor som är dax att byta rullarna på det sittter "2or" på enl skidsport i bromma där de är köpta och lurar på att testa att sätta "3or" på för att få tuffare träning.

Hur mycket gör egentligen det steget? Är det som att har ett par finskidor med utsliten glidvalla :-) ??

Har mätt med maxtester över ca 2 mil. Det skiljer dryga 10% mellan varje steg, dvs treor går 10% trögare än tvåor. Ungefär som olika fören på snö. För att bli bra på alla olika fören så bör man nog träna rullskidor med olika "fören" oxå.

Link to comment
Share on other sites

Har ett par swenor som är dax att byta rullarna på det sittter "2or" på enl skidsport i bromma där de är köpta och lurar på att testa att sätta "3or" på för att få tuffare träning.

Hur mycket gör egentligen det steget? Är det som att har ett par finskidor med utsliten glidvalla :-) ??

Har mätt med maxtester över ca 2 mil. Det skiljer dryga 10% mellan varje steg' date=' dvs treor går 10% trögare än tvåor. Ungefär som olika fören på snö. För att bli bra på alla olika fören så bör man nog träna rullskidor med olika "fören" oxå.[/quote']

Men det ska till ett rejält isföre för att det ska gå lika lätt som med tvåor på snö. Däremot går det ofta betydligt tyngre på snö än med treor på en vanlig cykelbana i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Har ett par swenor som är dax att byta rullarna på det sittter "2or" på enl skidsport i bromma där de är köpta och lurar på att testa att sätta "3or" på för att få tuffare träning.

Hur mycket gör egentligen det steget? Är det som att har ett par finskidor med utsliten glidvalla :-) ??

Har mätt med maxtester över ca 2 mil. Det skiljer dryga 10% mellan varje steg' date=' dvs treor går 10% trögare än tvåor. Ungefär som olika fören på snö. För att bli bra på alla olika fören så bör man nog träna rullskidor med olika "fören" oxå.[/quote']

Men det ska till ett rejält isföre för att det ska gå lika lätt som med tvåor på snö. Däremot går det ofta betydligt tyngre på snö än med treor på en vanlig cykelbana i alla fall.

Nja det håller jag inte riktigt med om. Ett hårt spår och ca 4 minusgrader då tycker jag att tvåor ligger ganska nära i fart om vi tar bort uppförsbackarna, där är rullskidorna överlägsna tack vare backspärren.

Link to comment
Share on other sites

Har mätt med maxtester över ca 2 mil. Det skiljer dryga 10% mellan varje steg' date=' dvs treor går 10% trögare än tvåor. Ungefär som olika fören på snö. För att bli bra på alla olika fören så bör man nog träna rullskidor med olika "fören" oxå.[/quote']

Men det ska till ett rejält isföre för att det ska gå lika lätt som med tvåor på snö. Däremot går det ofta betydligt tyngre på snö än med treor på en vanlig cykelbana i alla fall.

Nja det håller jag inte riktigt med om. Ett hårt spår och ca 4 minusgrader då tycker jag att tvåor ligger ganska nära i fart om vi tar bort uppförsbackarna, där är rullskidorna överlägsna tack vare backspärren.

Håller helt med joakim.j. Givetvis så kan man efterlikna snöglid och rullskidsglid genom olika "hjulmotstånd" men det är lättare att få fäste med rullskidor.

 

Men om det är riktigt isföre så är det mkt lätt att både få fäste och glid och då är snöskidåkning mkt likt ettor eller kanske 1,1 det är bara att titta på tiderna. Och vid riktigt grymt isföre/glid på relativt flacka banor behöver man inget fäste!

 

Så återigen, olika hjulmotstånd motsvarar olika snöförhållanden sen kan alltid diskutera vilka som motsvarar vilka.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har Swenor, ett par med tvåor och ett par med treor. Treorna går för mig, precis som för Everest ca 10% långsammare än tvåorna. Skillnaden för mig är att med tvåorna kan jag "slöåka" när jag stakar, det går inte med treorna. Med dom måste man ligga på hela tiden för att hålla jämn fart. Pulsen blir med den ökade frekvensen också högre.

 

När man kört några pass med treorna känner man sig löjligt stark med tvåorna...:)

Link to comment
Share on other sites

Jag har Swenor, ett par med tvåor och ett par med treor. Treorna går för mig, precis som för Everest ca 10% långsammare än tvåorna. Skillnaden för mig är att med tvåorna kan jag "slöåka" när jag stakar, det går inte med treorna. Med dom måste man ligga på hela tiden för att hålla jämn fart. Pulsen blir med den ökade frekvensen också högre.

 

När man kört några pass med treorna känner man sig löjligt stark med tvåorna...:)

Nja, du måste väl inte ligga på med treorna om du inte vill, jämn fart är väl inget självändamål? . De bör inte vara några problem att styra pulsen precis dit man vill oavsett hur tröga hjulen är.

 

Skillnaden är väl snarare att ju trögare hjul, desto mer ben använder du, desto säkrare och desto tråkigare blir det. Sen finns det nog även mer skillnader i hur mkt och på vilket sätt olika muskler i överkroppen belastas. Så jag hävdar fortfarande att det är bäst att träna (tävla) både med ettor och treor/fyror samt helst också i olika pulsnivåer.

Link to comment
Share on other sites

Nja, du måste väl inte ligga på med treorna om du inte vill, jämn fart är väl inget självändamål? . De bör inte vara några problem att styra pulsen precis dit man vill oavsett hur tröga hjulen är.

 

Skillnaden är väl snarare att ju trögare hjul, desto mer ben använder du, desto säkrare och desto tråkigare blir det. Sen finns det nog även mer skillnader i hur mkt och på vilket sätt olika muskler i överkroppen belastas. Så jag hävdar fortfarande att det är bäst att träna (tävla) både med ettor och treor/fyror samt helst också i olika pulsnivåer.

Jag måste inte ligga på men om jag inte håller hög frekvens i stakningen hinner jag tappa så mycket fart mellan varje stakning. Rullen tar liksom slut. Det är det jag menar med jämn fart.

 

Jag använder inte benen mer när jag stakar med treorna, jag stakar på samma sätt.

 

Håller med om att det är bra att variera rullmotstånd och puls.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par rullskidor med tvåor och ett par Everest (jämförbart med treor). Med tvåorna stakar jag, med Everest kör jag stakning med glidsteg eller diagonalåkning.

 

Som svar på frågan: Det är stor skillnad mellan tvåor och treor, för mig handlar det om att det blir helt olika teknik vid träningen. Jag orkar inte staka mina Everest på plant underlag.

Link to comment
Share on other sites

Nja' date=' du måste väl inte ligga på med treorna om du inte vill, jämn fart är väl inget självändamål? . De bör inte vara några problem att styra pulsen precis dit man vill oavsett hur tröga hjulen är.

 

Skillnaden är väl snarare att ju trögare hjul, desto mer ben använder du, desto säkrare och desto tråkigare blir det. Sen finns det nog även mer skillnader i hur mkt och på vilket sätt olika muskler i överkroppen belastas. Så jag hävdar fortfarande att det är bäst att träna (tävla) både med ettor och treor/fyror samt helst också i olika pulsnivåer.[/quote']

Jag måste inte ligga på men om jag inte håller hög frekvens i stakningen hinner jag tappa så mycket fart mellan varje stakning. Rullen tar liksom slut. Det är det jag menar med jämn fart.

 

Jag använder inte benen mer när jag stakar med treorna, jag stakar på samma sätt.

 

Håller med om att det är bra att variera rullmotstånd och puls.

Håller med Corduroy. Liksom dig använder jag nästan aldrig backspärren utan stakar oavsett lutning och motstånd. Och jag upplever den där känslan du beskriver, att man måste kämpa för att få flyt i åkningen. Men fasiken så skönt det är när man känner att man orkar, då vet man att det tar!

Link to comment
Share on other sites

Blir ni inte fruktansvärt uttråkade av att staka hela tiden. Skulle jag göra det så skulle det vara på tävlingshjul, annars blev det för tråkigt. Brukar staka en km på min inlinesrunda (vägren vid trafikerad väg) och då är väl rullet ung som tävlingshjul. I och med att det går lätt blir det bättre flyt i stakningen.

På rullskidor blir det mer segdragning, om jag stakar för länge utan glidsteg eller diargonalsekvenser. Har en känsla av att mitt hjulrull motsvarar 2½ nu på mina Marwe med ganska slitna hjul, som "lagats" med ShoeGo. (måste ju ha något att skylla på - sämre har jag ju absolut inte blivit ! ;) Jag är mycket tveksam till om det är bra att staka på 3:or.

Link to comment
Share on other sites

Blir ni inte fruktansvärt uttråkade av att staka hela tiden. Skulle jag göra det så skulle det vara på tävlingshjul, annars blev det för tråkigt. Brukar staka en km på min inlinesrunda (vägren vid trafikerad väg) och då är väl rullet ung som tävlingshjul. I och med att det går lätt blir det bättre flyt i stakningen.

På rullskidor blir det mer segdragning, om jag stakar för länge utan glidsteg eller diargonalsekvenser. Har en känsla av att mitt hjulrull motsvarar 2½ nu på mina Marwe med ganska slitna hjul, som "lagats" med ShoeGo. (måste ju ha något att skylla på - sämre har jag ju absolut inte blivit ! ;) Jag är mycket tveksam till om det är bra att staka på 3:or.

Om det är bra att staka på 3or beror väll helt på hur duktig skidåkare man är. Men jag förstår nog vad du menar och tror att många kör på lite för tunga hjul.

Link to comment
Share on other sites

Blir ni inte fruktansvärt uttråkade av att staka hela tiden. Skulle jag göra det så skulle det vara på tävlingshjul' date=' annars blev det för tråkigt. Brukar staka en km på min inlinesrunda (vägren vid trafikerad väg) och då är väl rullet ung som tävlingshjul. I och med att det går lätt blir det bättre flyt i stakningen.

På rullskidor blir det mer segdragning, om jag stakar för länge utan glidsteg eller diargonalsekvenser. Har en känsla av att mitt hjulrull motsvarar 2½ nu på mina Marwe med ganska slitna hjul, som "lagats" med ShoeGo. (måste ju ha något att skylla på - sämre har jag ju absolut inte blivit ! ;) Jag är mycket tveksam till om det är bra att staka på 3:or.[/quote']

Om det är bra att staka på 3or beror väll helt på hur duktig skidåkare man är. Men jag förstår nog vad du menar och tror att många kör på lite för tunga hjul.

jag stakar på 3:or, har tagit mig till elitled iaf

Link to comment
Share on other sites

Om det är bra att staka på 3or beror väll helt på hur duktig skidåkare man är. Men jag förstår nog vad du menar och tror att många kör på lite för tunga hjul.

Då menar du att om man inte är så duktig skidåkare så ska man enbart staka när det är snabbt före i spåret?

Var i tunneln förra helgen och det går definitivt tyngre än mina elpex 3or så jag hävdar fortfarande att det är extremt sällan det går så lätt på vintern som med ett par rullisar med 2or.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin,

varför skulle det inte vara bra att staka med 3or?? Det gäller ju förstås att man är tillräckligt stark, men det är träningsbart. Vissa pass 1-1,5h (både 2or och 3or) brukar jag köra 100%stakning. Det är bra att i förväg ställa in sig på att inte "fuska" med benen en endaste meter.

Precis på samma sätt är det nyttigt att ibland köra utan stavar.

Jag tror att träning av olika delkapaciteter är mycket nyttigt.

Link to comment
Share on other sites

Om det är bra att staka på 3or beror väll helt på hur duktig skidåkare man är. Men jag förstår nog vad du menar och tror att många kör på lite för tunga hjul.

Då menar du att om man inte är så duktig skidåkare så ska man enbart staka när det är snabbt före i spåret?

Var i tunneln förra helgen och det går definitivt tyngre än mina elpex 3or så jag hävdar fortfarande att det är extremt sällan det går så lätt på vintern som med ett par rullisar med 2or.

precis 3:or är inte ett extremtungt före, nollgradig ospårad nysnö, nygjord konstsnö och gneknysnö -25 grader går betydligt tyngre.

2:or däremot är mer som ett lättfört före

Link to comment
Share on other sites

Om det är bra att staka på 3or beror väll helt på hur duktig skidåkare man är. Men jag förstår nog vad du menar och tror att många kör på lite för tunga hjul.

Då menar du att om man inte är så duktig skidåkare så ska man enbart staka när det är snabbt före i spåret?

Var i tunneln förra helgen och det går definitivt tyngre än mina elpex 3or så jag hävdar fortfarande att det är extremt sällan det går så lätt på vintern som med ett par rullisar med 2or.

Jag var i tunneln i september för att stå på skidor för första gången på 14 år, så inget proffsutlåtande från min sida.

 

Men nog gick det väldigt fort runt tunneln med nyvallade skidor, förutom när man körde in i betongen i utförslöporna. Jag plogade tyvärr bort glidet vad det kändes som.

 

Med dåligt glid gick det väl i samma fart som med ett par Everestrullisar av den nyare sorten.

 

Dock blir det ju svårt att jämföra pga. att tunneln blir mer upp och ner än med rullskidorna.

Samt vilken tid på dagen. Hade man kört direkt på morgonen så hade det gått ännu fortare, påstod i varje fall Jörgen Aukland som är det värsta jag har sett i stakväg...

Link to comment
Share on other sites

Varför inte variera motståndet med hjälp av underlaget istället?

 

Åker på Swenor 2:or och kör omväxlande på asfalt och på grus. Hårdpackade grusvägar går ju utmärkt att åka på, bra diagonalträning ffa om gruset är lite blöt!

Det blir relativt skidlikt tycker jag. Balansträning får man på köpet om det skulle hugga lite....

Link to comment
Share on other sites

Varför inte variera motståndet med hjälp av underlaget istället?

 

Åker på Swenor 2:or och kör omväxlande på asfalt och på grus. Hårdpackade grusvägar går ju utmärkt att åka på, bra diagonalträning ffa om gruset är lite blöt!

Det blir relativt skidlikt tycker jag. Balansträning får man på köpet om det skulle hugga lite....

Iof korrekt om du har tillgång till grusvägar som är olika blöta och diverse olika asfaltvägar eller om du inte tränar så mkt. För de flesta andra så tror jag däremot att det är kraftigt underskattat med minst två par rullskidor. Ett par tävlingskidor som du både tävlar på och tränar på ibland och ett par betydligt trögare hjul tex treor eller tom fyror. Eftersom det är hjulen som kostar pengar blir detta i längden bara marginellt dyrare än att åka på tvåor hela tiden och byta hjul desto oftare. Faktiskt lite konstigt att tex Pölder inte insett detta utan bra försöker kränga ett par tvåor till alla. Men det är väl sannolikt bättre marginaler på valla och kläder.

Link to comment
Share on other sites

Om det är bra att staka på 3or beror väll helt på hur duktig skidåkare man är. Men jag förstår nog vad du menar och tror att många kör på lite för tunga hjul.

Då menar du att om man inte är så duktig skidåkare så ska man enbart staka när det är snabbt före i spåret?

Var i tunneln förra helgen och det går definitivt tyngre än mina elpex 3or så jag hävdar fortfarande att det är extremt sällan det går så lätt på vintern som med ett par rullisar med 2or.

precis 3:or är inte ett extremtungt före' date=' nollgradig ospårad nysnö, nygjord konstsnö och gneknysnö -25 grader går betydligt tyngre.

2:or däremot är mer som ett lättfört före[/quote']

Håller nästan med. Själv håller jag dock högre fart i tunneln på VL-längder än på treor med samma puls trots mer kupering i tunneln men det är ingen större skillnad. Men hävdar också att rullskidsettor mkt väl kan motsvara ett extremlätt före. Före eller senare blir det mer eller mindre glansis även den första söndagen i Mars. Så fortfarande tycker jag att de flesta borde träna mest på treor (fyror) men även en del på ettor (+ tävling givetvis) och först i tredje hand på mellanmjölkstvåor.

Link to comment
Share on other sites

Sen beror det på i vilken fas av skidlivet man befinner sig i. De flesta här på forumet är i början eller mitten av det och har en mer uttalad motivation att bli bättre, ffa i Vasaloppet.

 

Jag befinner mig i slutet av skidlivet och kan kosta på mig att välja ett alternativ som kanske inte ger mest träningsmässigt men som är roligare och mer variationsrikt. Jag funderar starkt på att välja tävlingshjul och enbart köra på dem "för nöjes skull":)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...