Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

rullmotstånd


Lakota

Recommended Posts

Sen beror det på i vilken fas av skidlivet man befinner sig i. De flesta här på forumet är i början eller mitten av det och har en mer uttalad motivation att bli bättre, ffa i Vasaloppet.

 

Jag befinner mig i slutet av skidlivet och kan kosta på mig att välja ett alternativ som kanske inte ger mest träningsmässigt men som är roligare och mer variationsrikt. Jag funderar starkt på att välja tävlingshjul och enbart köra på dem "för nöjes skull":)

Det köper jag helt och hållet, är ju nästan där själv också! Fast riktigt nära slutet så är det kanske säkrare att göra som jag gjorde idag gå ut och gå lite på treorna.

Link to comment
Share on other sites

Sen beror det på i vilken fas av skidlivet man befinner sig i. De flesta här på forumet är i början eller mitten av det och har en mer uttalad motivation att bli bättre, ffa i Vasaloppet.

 

Jag befinner mig i slutet av skidlivet och kan kosta på mig att välja ett alternativ som kanske inte ger mest träningsmässigt men som är roligare och mer variationsrikt. Jag funderar starkt på att välja tävlingshjul och enbart köra på dem "för nöjes skull":)

Håller med att farten blir ju lägre med trögare hjul så man känner ju sig sämre, ingen fartkänsla. Som att cykla MTB på asfalt= inte kul om man dunkat racer

Link to comment
Share on other sites

Trögt och lugnt på mina Everest rullskidor, jag känner inte att jag behöver ännu trögare skidor och även om de hade varit lättare/roligare med mer lättrullande skidor så uppskattar jag den lägre farten ur säkerhetssynpunkt. Jag kör bara ca 40 mil på ett år är antagligen inte ensam om detta, och då är man inget proffs...

 

När det sedan blir snö (vilket år som helst) så får jag rätt variation på glidet (och fästet), rullskidor blir aldrig en anledning i sig självt för mig. Då springer jag hellre.

 

Skulle jag köpa nya rullskidor idag så väljer jag självklart (för mig) högre komfort och mer lättrullande 2:0r, t ex Elpex Wasa 610 eller Swenor Fibreglass. Amatörvarianterna alltså, beprövade och säkra. Så nä mina hjul är utslitna så ser min inköpslista ut på det viset.

Inga 4:or eller 1:or för mig, inte heller några tävlingar förutom på snö.

 

Min fas i livet är nog fortfarande på förbättringsstadiet, men mest med tanke på teknik och inte fysisk utveckling.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...