Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bra hörlurar?


FettMedGlid

Recommended Posts

Tycker alla hörlurar som man stoppar in i örat funkar bra. Det går väll säkert att ha ett par stora utanför mössan också men det är då inte min stil riktigt.

 

Jag vet inte riktigt vad trådskaparen är ute efter, det blir väll inga speciella krav bara för att man ska ha dem när man åker skidor, eller?

Jag köper då alltid något billigt jag hittar på rea, de har ändå en tendens att gå sönder ganska så fort när man sportar med dem.

Link to comment
Share on other sites

Tycker alla hörlurar som man stoppar in i örat funkar bra. Det går väll säkert att ha ett par stora utanför mössan också men det är då inte min stil riktigt.

 

Jag vet inte riktigt vad trådskaparen är ute efter, det blir väll inga speciella krav bara för att man ska ha dem när man åker skidor, eller?

Jag köper då alltid något billigt jag hittar på rea, de har ändå en tendens att gå sönder ganska så fort när man sportar med dem.

Jag ville hålla frågan så öppen som möjligt för att få olika input.

Intressant att det verkar som att det bästa är dem man trycker in i örat, jag hade misstänkt det men bra få det bekräftat.

Har funderat på ett par Sennheiser cx380 sport men är lite orolig att för att metallringen som ser ut vara där blir för kall mot örat. Sen har jag läst i recensioner att folk irriterar sig på den allt för långa sladden. Så just nu lutar det åt Apples In-ear hörlurar.

 

Till dig som köper billigt och ständigt köper nytt:

Tänk på att det ofta är dyrt att köpa billigt. Du får ju sämmre upplevelse med sämmre prylar också. Tänk igen.

 

Till er som inte fattar att man kan lyssna på musik när man skidar: Vill inte racka ner på er, bara säga: Prova!

Link to comment
Share on other sites

Men priset man betalar för att höra sin egen andning nära maxpuls är obetalbart.

Eller den kompakta tystnaden uppe på myrarna då man stakar sig fram någon vecka innan Vasaloppet går av stapeln.

 

Den upplevelsen kan inte någon musik i världen ersätta.

Link to comment
Share on other sites

Till dig som köper billigt och ständigt köper nytt:

Tänk på att det ofta är dyrt att köpa billigt. Du får ju sämmre upplevelse med sämmre prylar också. Tänk igen.

!

Jag brukar inte köpa billigt i vanliga fall men när det gäller hörlurar som jag ska ha när jag tränar så känns det inte värt det extra pengarna. Dom går sönder och jag är ganska övertygad om att de hade gjort det även om det kostade flera gånger mer i det här fallet. Sen så känns det inte så kul att sticka ut i spöregn med lurar för flera hundra kronor.

 

Men priset man betalar för att höra sin egen andning nära maxpuls är obetalbart.

Eller den kompakta tystnaden uppe på myrarna då man stakar sig fram någon vecka innan Vasaloppet går av stapeln.

 

Den upplevelsen kan inte någon musik i världen ersätta.

Visst kan det vara skönt med tystnaden ibland men ska man ut på veckans sista träningspass 2-3h rullskidor med 5 plusgrader och duggregn för att få ihop veckans timmar så kan det ibland vara skönt med lite peppande musik.

Att höra sin egen andning blir inte heller så spännande när man kört intervaller 2-4 gånger i veckan i några år. Men om man gillar det så kan man spela in den och lyssna när man kör lugna pass också, dagens tips. ;)

Link to comment
Share on other sites

Men priset man betalar för att höra sin egen andning nära maxpuls är obetalbart.

Eller den kompakta tystnaden uppe på myrarna då man stakar sig fram någon vecka innan Vasaloppet går av stapeln.

 

Den upplevelsen kan inte någon musik i världen ersätta.

Håller med. Sen finns det ju andra gånger när musik förstärker upplevelsen och hjälper minnet med fler intryck som gör att man kommer ihåg bättre.

Vi är ju olika och även vi själva är ju lite olika med tiden och humör.

Link to comment
Share on other sites

Personligen föredrar jag hörlurar med bågar runt örat, så man slipper tappa dom hela tiden. Har testat såna med gummi som man sticker in i örat, men det uppstår allt annat än behagliga ljud i huvudet när man åker rullskidor om hörselgångarna är helt igentäppta, dessutom lossnar dom gärna efter en stund.

 

Clas Ohlson har lurar med bågar till någorlunda bra pris, hade i vart fall förr. Ljudkvalitén är inte kanon, men mina senaste har hållit i snart 3 år så dom får definitivt godkänt.

Link to comment
Share on other sites

Ett par hörlurar med riktigt bra ljud och som sitter fruktansvärt bra vad du än gör, är Koss Porta Pro. Grymt bra lur när du springer, åker skidor, eller bara lyssna på musik. Kör själv med dessa och dom rekommenderas starkt!

De kör jag också med och de är kanon, mest på rullskidor dock. Brukar köra med ljudböcker.

Link to comment
Share on other sites

Till dig som köper billigt och ständigt köper nytt:

Tänk på att det ofta är dyrt att köpa billigt. Du får ju sämmre upplevelse med sämmre prylar också. Tänk igen.

!

Jag brukar inte köpa billigt i vanliga fall men när det gäller hörlurar som jag ska ha när jag tränar så känns det inte värt det extra pengarna. Dom går sönder och jag är ganska övertygad om att de hade gjort det även om det kostade flera gånger mer i det här fallet. Sen så känns det inte så kul att sticka ut i spöregn med lurar för flera hundra kronor.

 

Men priset man betalar för att höra sin egen andning nära maxpuls är obetalbart.

Eller den kompakta tystnaden uppe på myrarna då man stakar sig fram någon vecka innan Vasaloppet går av stapeln.

 

Den upplevelsen kan inte någon musik i världen ersätta.

Visst kan det vara skönt med tystnaden ibland men ska man ut på veckans sista träningspass 2-3h rullskidor med 5 plusgrader och duggregn för att få ihop veckans timmar så kan det ibland vara skönt med lite peppande musik.

Att höra sin egen andning blir inte heller så spännande när man kört intervaller 2-4 gånger i veckan i några år. Men om man gillar det så kan man spela in den och lyssna när man kör lugna pass också' date=' dagens tips. ;)[/quote']

,

 

Så där ja - nu har även jag fallit offer för kapitalismen. MP3 och ett par KOSS-lurar (Porta pro) ska se till att jag uträttar stordåd längs vägarna.

 

Men när det vankas skidgång ska jag njuta av ljudet från mina lungor :-)

Link to comment
Share on other sites

got it..

Funkar helt ok (jag har Nike, fick den av brorsan förra året, han hittaden i USA där han bor. )Det är lite svårt att få riktigt hög volym då "högtalarna" sitter ca 2 cm från örat, men då kan man bjuda sina medtränande på lite musik...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Ett par hörlurar med riktigt bra ljud och som sitter fruktansvärt bra vad du än gör' date=' är Koss Porta Pro. Grymt bra lur när du springer, åker skidor, eller bara lyssna på musik. Kör själv med dessa och dom rekommenderas starkt![/quote']

De kör jag också med och de är kanon, mest på rullskidor dock. Brukar köra med ljudböcker.

Jag dröjde länge och väl med att köpa nya lurar. Läste massa test på nätet och gick till butiker och fick prova. Men jag var liksom inte nöjd riktigt trots att de kostade kring 800kr.

 

Kommer ihåg att dessa Koss Porta Pro rekommenderats här och plötsligt en dag blev det ett spontanköp när de var på fin rea på MediaMarkt.

Måste säga att jag är mycket nöjd med ljudkvalitén. Sen var jag lite orolig att det skulle höras dåligt eller störa när de satt på mössan. Blev positivt överraskad där också. Inte mycket ljudtapp och inget störande tryck på örat. Porta Pron har som ett par kuddar som avlastar trycket mot själva örat. Var guldplätterade kontakt också (man undviker sprakande) vilket kändes som ett krav.

Såg på wikin att de Porta Pron har funnits sedan 1984 och att de än i dag är bästsäljare.

Ingen slump.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas ni kör med bara en lur i örat...

För nästa typ jag kommer ikapp som kör med musik i bägge öronen kommer jag att spetsa...

Får man fråga vad anledningen till detta är? Jag brukar bli irriterad på folk som går i spåret och hundar mm. men folk som åker med hörlurar var nåt nytt?

Link to comment
Share on other sites

Hoppas ni kör med bara en lur i örat...

För nästa typ jag kommer ikapp som kör med musik i bägge öronen kommer jag att spetsa...

Får man fråga vad anledningen till detta är? Jag brukar bli irriterad på folk som går i spåret och hundar mm. men folk som åker med hörlurar var nåt nytt?

Se svar ovan...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...