Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävlingshjul till Swenor (blå)


sebb

Recommended Posts

Har ännu inte blivit ifrån åkt av någon med swenors alldeles för hårda hjul.

Köp ett par eagle istället blir nog inte dyrare än att bara köpa hjul.

Låt dom köpa Swenor så behöver inte vi Eagle-männikosr träna lika mycket :)

Va speler de för roll när man beställt dom i juni och inte fått dom än!!!,

Man börjar tvivla på eagle... swenor hinner säkert tillverka hur många jul som hällst

innan man får skidorna,

Link to comment
Share on other sites

Har ännu inte blivit ifrån åkt av någon med swenors alldeles för hårda hjul.

Köp ett par eagle istället blir nog inte dyrare än att bara köpa hjul.

Låt dom köpa Swenor så behöver inte vi Eagle-männikosr träna lika mycket :)

Va speler de för roll när man beställt dom i juni och inte fått dom än!!!' date='

Man börjar tvivla på eagle... swenor hinner säkert tillverka hur många jul som hällst

innan man får skidorna,[/quote']

Nu är det så att det är Eagle som tillverkar hjulen åt Swenor! Så dom har tyvärr vart lite dåliga på att tillverka hjul åt sig själva samtidigt.

Så Swenor har ingen egen tillverkning av dom blå plasthjulen. Finns alltså bara en tillverkare idag.

Link to comment
Share on other sites

Har ännu inte blivit ifrån åkt av någon med swenors alldeles för hårda hjul.

Köp ett par eagle istället blir nog inte dyrare än att bara köpa hjul.

Låt dom köpa Swenor så behöver inte vi Eagle-männikosr träna lika mycket :)

Va speler de för roll när man beställt dom i juni och inte fått dom än!!!' date='

Man börjar tvivla på eagle... swenor hinner säkert tillverka hur många jul som hällst

innan man får skidorna,[/quote']

Just nu levererar Eagle rullskidor för fullt, så det är konstigt att du inte fått din leverans.

Du får väl ta kontakt med Tobias Westman.

Link to comment
Share on other sites

Om Eagle tillverkar hjulen åt Swenor, hur kan Eagle vara snabbare än Swenor med samma hjul.

Är det Örnen som gör att de lättar lite över asfalten och därför "flyger ifrån" Swenor.;)

Enkelt....dom gör hjulen helt enkelt lite hårdare än sina egna hjul så att dom skall vara lite långsammare.

Någon fördel skall dom väl ha.

Link to comment
Share on other sites

Om Eagle tillverkar hjulen åt Swenor' date=' hur kan Eagle vara snabbare än Swenor med samma hjul.

Är det Örnen som gör att de lättar lite över asfalten och därför "flyger ifrån" Swenor.;)[/quote']

Enkelt....dom gör hjulen helt enkelt lite hårdare än sina egna hjul så att dom skall vara lite långsammare.

Någon fördel skall dom väl ha.

Om du fortfarande tror att ju mjukare hjul desto snabbare så tycker jag att du skall testa vanliga svarta ettorna för dom är ännu mjukare;)

Link to comment
Share on other sites

Om Eagle tillverkar hjulen åt Swenor' date=' hur kan Eagle vara snabbare än Swenor med samma hjul.

Är det Örnen som gör att de lättar lite över asfalten och därför "flyger ifrån" Swenor.;)[/quote']

Enkelt....dom gör hjulen helt enkelt lite hårdare än sina egna hjul så att dom skall vara lite långsammare.

Någon fördel skall dom väl ha.

Om du fortfarande tror att ju mjukare hjul desto snabbare så tycker jag att du skall testa vanliga svarta ettorna för dom är ännu mjukare;)

Verkligen inte!

Det är stutsen som avgör

Släpp ett par "normla" gummiettor från 1 m

släpp ett par gula eller blå Eagle så ser man vilket som är snabbast

 

Det är det som är mjukhet

Link to comment
Share on other sites

Enkelt....dom gör hjulen helt enkelt lite hårdare än sina egna hjul så att dom skall vara lite långsammare.

Någon fördel skall dom väl ha.

Om du fortfarande tror att ju mjukare hjul desto snabbare så tycker jag att du skall testa vanliga svarta ettorna för dom är ännu mjukare;)

Verkligen inte!

Det är stutsen som avgör

Släpp ett par "normla" gummiettor från 1 m

släpp ett par gula eller blå Eagle så ser man vilket som är snabbast

 

Det är det som är mjukhet

Korrekt! På engelska heter det rebound!

Eaglehjul är hårdare än gummiettor men är trots allt snabbare tack vare mer studs på normal asfalt. På riktigt dålig asfalt är däremot gummiettorna snabbare tack vare att de är mjukare.

Link to comment
Share on other sites

Bra om det går trögt då vågar skideliten vara med, sämre för rullskidsexperterna.

 

Men blir nog svårt att genomföra om några 100 skall ha tröga hjul. hur kontrollerar man att de går tillräckligt trögt? shore mätare?

 

det är lätt att arrangera om man har en sluten grupp med åkare typ rullskidskyttevm och sådant när alla åker på en leverantörs skidor med likadana hjul.

swenor 2or går lättare än elpex upplever jag det.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att risken för fusk med hjulen är rätt så stor om det skall införas regler. Vem årkar kolla flera hundra par rullskidor innan större tävlingar som tex alliansloppet.

Samtidigt tror jag att eventuella regler skulle gälla skate där det går ruskigt fort med rätt hjulval.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju bara löjligt, det handlar ju bara om att göra banorna på rätt sätt.

 

I stort sätt alla elitåkare tränar ju på tävlingshjul varför kan dom då inte tävla på det.

 

Tror inte en sån regel kan gå igenom eftersom den blir för orättvis och svåratt kontrollera. Bättre att släppa det fritt som detär idag.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju bara löjligt, det handlar ju bara om att göra banorna på rätt sätt.

 

I stort sätt alla elitåkare tränar ju på tävlingshjul varför kan dom då inte tävla på det.

 

Tror inte en sån regel kan gå igenom eftersom den blir för orättvis och svåratt kontrollera. Bättre att släppa det fritt som detär idag.

Hur svårt ska det vara att kontrollera? Finns ju extremt krångliga regelverk i många sporter som funkar bra, t ex segling, hur orättvist är det?

 

Rätt bana för extremt lättrullade är platt bana, detta innebär att backspären på tävlingsskidor kan man lika bra vara utan...

Link to comment
Share on other sites

Det är ju bara löjligt, det handlar ju bara om att göra banorna på rätt sätt.

Vilket är nästan omöjligt, att få till en riktigt tuff och kuperad bana men där den vanliga motionären (och för all del den vana elitåkaren också) ska våga åka i utförsbackarna som följer av rejäla stigningar går i stort set inte, iaf här i Stockholmsområdet.

I stort sätt alla elitåkare tränar ju på tävlingshjul varför kan dom då inte tävla på det.

Gör dem? det har jag svårt att tro.

 

Jag håller med om att det kommer bli extremt svårt att genomföra i vanliga öppna tävlingar att man måste ha trögare hjul och samtidigt få det rättvist men OM det skulle gå så tycker jag rullskidtävlingar skulle bli enormt mycket intressantare än idag.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju bara löjligt, det handlar ju bara om att göra banorna på rätt sätt.

 

I stort sätt alla elitåkare tränar ju på tävlingshjul varför kan dom då inte tävla på det.

 

Tror inte en sån regel kan gå igenom eftersom den blir för orättvis och svåratt kontrollera. Bättre att släppa det fritt som detär idag.

Beror på vad man menar med elitskidåkare,

 

9av10 pass, kanske mer än så. Så åker landslagsåkarna med tröga hjul.

 

Men vill man satsa på båda rull och snö skidor typ jocke Engström. Så är det bra att träna på snabba skidor också ibland.

 

Men vill man åka bra på vintern är det 3or eller 4or man skall träna med.

Link to comment
Share on other sites

menade inte att dom tränar på det hela tiden utan vissa pass helt enkelt.

Sprint landslaget har tränat det en del t.ex Vet dom gjorde det inför senaste OS ...och det gick ju bra.

Finns en norsk åkare som vann en del VM guld i vintras som tränar en hel del på snabb hjul för att träna upp sin spurtförmåga.

 

 

Att få till bra tuffa banor är inte så svårt, det går på rätt ställen. Finns flera bra rullskidtävlingar i Sverige som har rätt tuffa banor och inte bara är rena stakbanor.

En tävling behöver inte vara en rundbana utan kan ju ha start och mål på olika ställen och på så sätt få med stigningar.

 

 

Svårigheten Rotebrostakarn är ju att godkänna en viss typ av hjul så betyder det direkt att det inte går att tävla med vilket fabrikat som helst. Idag kan an åka med vilket fabrikat som helst, bara det följer minsta bredd på hjulet och inte är för korta.......

Skulle man bara tillåta en viss gummiblandning så gäller det ju att alla fabrikat tar fram den typen av hjul också.

Link to comment
Share on other sites

Är lite kluven i detta om tröga/snabba hjul. Med begränsningar till trögare hjul skulle det onekligen vara lättare att få till utslagsgivande banor och inte minst på vissa ställen banor överhuvudtaget. Sen tappar man väl tyvärr lite av fartens tjusning och klungkörningens betydelse minskar också.

 

Men det stora problemet blir som sagt kontrollen av hjulen. Tror den enda möjligheten är licensiering av olika fabrikat som är godkända och att det verkligen sker åtminstone relativt mkt stickprov före och inte minst efter målgång. Liksom när det gäller doping framförallt för de bäst placerade åkarna. Tex så är märke X och Y med ingraverat 2 eller 3 godkända av förbundet helst då på en så övergripande internationell nivå som möjligt. Om det däremot kommer en åkare med märke Z med en ingraverad 2 så är det ju omöjligt att testa under tävlingsdagen om den är OK. Märke Z får då ansöka om att bli godkända av förbundet innan de får användas. Helt omöjligt att kontrollera alla innan start är det väl inte heller. Egentligen inte värre än man måste in genom en fålla och passera en kontrollant. Detta kräver visserligen kanske en, två eller tre extra resurser under 1 timme men jämfört med alla flaggvakter som brukar finnas så är det ändå inte så mkt.

 

Tror dessutom att risken för fusk inte är så stor. Om ngn i täten rullar förbi alla andra kommer det garanterat att lämnas in en protest. För att möjliggöra en rättvis behandling av protesten kan då komma att krävas märkta skidor med namn eller startnr som lämnas in efter målgång.

 

Det blir alltså mer komplicerat att arrangera tävlingar men samtidigt kanske det kommer mer deltagare av både elit och blåbär.

 

Sen finns det väl inget som hindrar att man kan arrangera tävlingar med tvåor, treor eller fria hjul.

Link to comment
Share on other sites

Nu skall jag kritisera mitt tidigare inlägg. Det blir nog ännu mer komplext med fartbegränsade hjul. Säg att den stora tillverkaren ABC inte har fått sina tvåor godkända eftersom de är lite för snabba. För att inte tappa marknadsandelar justerar man då sina tvåor för att få dem godkända. För att särskilja de gamla icke-godkända ABC-tvåorna från de nya godkända måste de senare märkas med datum eller ett speciellt FIS-godkännande märke. Ett alternativ kunde vara att fr.o.m är 201X så får bara hjul med FIS-godkännande märke användas oavsett märke. Sedan måste FIS hela tider göra slumpvisa stickprover på rullmotståndet hos alla sina godkända hjul.
Link to comment
Share on other sites

Svårigheten Rotebrostakarn är ju att godkänna en viss typ av hjul så betyder det direkt att det inte går att tävla med vilket fabrikat som helst. Idag kan an åka med vilket fabrikat som helst, bara det följer minsta bredd på hjulet och inte är för korta.......

Skulle man bara tillåta en viss gummiblandning så gäller det ju att alla fabrikat tar fram den typen av hjul också.

Borde inte vara omöjligt att skapa regelverk, entypsklass är en väg att gå, en annan är att att rullet inte får vara bättre än något värde efter någon typ av standardhjul. Rulltest efter protest samt för medaljörer i typ SM, sen tror jag inte att det behövs efter att klassen har "satt sig", folk vill inte fuska och mindre tävlingar kan nog klara sig utan någon testbacke för rulltest.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...