Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävlingshjul till Swenor (blå)


sebb

Recommended Posts

I ett inlägg på langrenn.com menar skribenten att ifall det blir träningshjulsobligatorium på tävling kommer vi snart att ha en marknad för värmeväskor för att hålla hjulen varma. Varma hjul vid start borde ge fördel åtminstone i början av loppet.

 

Jag tycker det är väldigt skoj med fartkänslan på tävlingshjul, det blir mera "race". Enkelt är det också, bara att köpa eagle xt eller swenors blå (tyckte på alliansloppet att de rullar precis lika) och köra. Konceptet verkar ju dessutom vara populärt, intresset ökar för varje år.

 

Jag tror att de flacka banorna och snabba hjulen har större betydelse för de relativt små tidsdifferenserna vi ser mellan elit och motionär på rullskidtävlingar än att alla åker på lika material. Om alla skulle köra på 3:or på rejält kuperade banor så skulle skillnaderna bli större, trots likvärdigt material.

Link to comment
Share on other sites

I ett inlägg på langrenn.com menar skribenten att ifall det blir träningshjulsobligatorium på tävling kommer vi snart att ha en marknad för värmeväskor för att hålla hjulen varma. Varma hjul vid start borde ge fördel åtminstone i början av loppet.

Jag kunde se båda bröderna Fredriksson stå och värma sina hjul inför alliansloppet, så eliten gör det redan.

 

Jag tycker det är väldigt skoj med fartkänslan på tävlingshjul, det blir mera "race". Enkelt är det också, bara att köpa eagle xt eller swenors blå (tyckte på alliansloppet att de rullar precis lika) och köra. Konceptet verkar ju dessutom vara populärt, intresset ökar för varje år.

 

Jag tror att de flacka banorna och snabba hjulen har större betydelse för de relativt små tidsdifferenserna vi ser mellan elit och motionär på rullskidtävlingar än att alla åker på lika material. Om alla skulle köra på 3:or på rejält kuperade banor så skulle skillnaderna bli större, trots likvärdigt material.

Link to comment
Share on other sites

I ett inlägg på langrenn.com menar skribenten att ifall det blir träningshjulsobligatorium på tävling kommer vi snart att ha en marknad för värmeväskor för att hålla hjulen varma. Varma hjul vid start borde ge fördel åtminstone i början av loppet.

 

Jag tycker det är väldigt skoj med fartkänslan på tävlingshjul, det blir mera "race". Enkelt är det också, bara att köpa eagle xt eller swenors blå (tyckte på alliansloppet att de rullar precis lika) och köra. Konceptet verkar ju dessutom vara populärt, intresset ökar för varje år.

 

Jag tror att de flacka banorna och snabba hjulen har större betydelse för de relativt små tidsdifferenserna vi ser mellan elit och motionär på rullskidtävlingar än att alla åker på lika material. Om alla skulle köra på 3:or på rejält kuperade banor så skulle skillnaderna bli större, trots likvärdigt material.

Jo det sistnämnda har du helt rätt i. Frågan är väl om det är en fördel eller en nackdel? Det är ju kul att åka "nästan" lika fort som eliten. Man samtidigt tycks ju detta av vissa användas som argument för att rullskidstävlingar inte bör vara seedningsgrundande för VL vilket skulle vara otroligt viktigt för sportens utveckling. Själv tycker jag att iof inte att det är konstigare än att skidtävlingar med isföre räknas det är samma sak, bara att anpassa seedningstiderna efter loppets förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är väldigt skoj med fartkänslan på tävlingshjul, det blir mera "race". Enkelt är det också, bara att köpa eagle xt eller swenors blå (tyckte på alliansloppet att de rullar precis lika) och köra. Konceptet verkar ju dessutom vara populärt, intresset ökar för varje år.

Antalet tävlande har ökat med 100% varje år dom sista 2 åren. så nog finns det intresse allt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är väldigt skoj med fartkänslan på tävlingshjul' date=' det blir mera "race". Enkelt är det också, bara att köpa eagle xt eller swenors blå (tyckte på alliansloppet att de rullar precis lika) och köra. Konceptet verkar ju dessutom vara populärt, intresset ökar för varje år.[/quote']

Antalet tävlande har ökat med 100% varje år dom sista 2 åren. så nog finns det intresse allt.

Jo, deltagarantalet har ökat kraftigt helt klart. Men det känns som om de flesta som åker rullskidslopp är på nivån led 1-5 på VL. Medan det på långlopp på skidor är ungefär samma fördelning som på VL, kanske lite mindre led 10. Att många motionärer inte åker rullskidor alls och därför inte blir bättre är väl en stor del av förklaringen men inte hela tror jag. Att rullskidslopp inte är seedningsgrundande är väl en annan stor förklaring. Men jag tror också att den är en stor nackdel att du nästan måste ha två par rullskidor. Hade enbart FIS-certifierade tvåor varit godkända så hade de räckt med ett par skidor för VL-motionären. Däremot så kanske farten i sig inte skrämmer så många motionärer, åtminstone inte innan det sker en stor massmedial massvurpa med allvarliga skador.

 

Så jag tror på detta med enbart tvåor trots allt, men givetvis trist att mista fartkänslan på tävlingarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är väldigt skoj med fartkänslan på tävlingshjul' date=' det blir mera "race". Enkelt är det också, bara att köpa eagle xt eller swenors blå (tyckte på alliansloppet att de rullar precis lika) och köra. Konceptet verkar ju dessutom vara populärt, intresset ökar för varje år.[/quote']

Antalet tävlande har ökat med 100% varje år dom sista 2 åren. så nog finns det intresse allt.

Jo, deltagarantalet har ökat kraftigt helt klart. Men det känns som om de flesta som åker rullskidslopp är på nivån led 1-5 på VL. Medan det på långlopp på skidor är ungefär samma fördelning som på VL, kanske lite mindre led 10. Att många motionärer inte åker rullskidor alls och därför inte blir bättre är väl en stor del av förklaringen men inte hela tror jag. Att rullskidslopp inte är seedningsgrundande är väl en annan stor förklaring. Men jag tror också att den är en stor nackdel att du nästan måste ha två par rullskidor. Hade enbart FIS-certifierade tvåor varit godkända så hade de räckt med ett par skidor för VL-motionären. Däremot så kanske farten i sig inte skrämmer så många motionärer, åtminstone inte innan det sker en stor massmedial massvurpa med allvarliga skador.

 

Så jag tror på detta med enbart tvåor trots allt, men givetvis trist att mista fartkänslan på tävlingarna.

Att träna rullskidor gillar jag verkligen, tränar hela kroppen, men med för lättrullat och platt blir det monotont snabbstakande, inte samma allsidiga träning som kuperat och trögrullat. Inte lika bra skidträning, visst kanske bra för spurtsnabbhet, men det är intet så jätteintressant för mig :) Därför drar jag mig för att investera drygt 2kkr (mycket möjligt att jag köper snabba skidor till nästa år) för något som troligtvis inte gör mig till en snabbare skidåkare för att enbart kunna tävla 2-3 ggr på hemmaplan. Skulle man kunna tävla med schyssta träningsskidor så skulle jag köpa ett par FIS-certifierade på en gång, alltid bra att ha ännu fler rullskidor i reserv....

Link to comment
Share on other sites

Oj vad tråden fladdrade iväg!

 

Den som vill (Rotebrostakaren?, Everest?) ordna ett rullskidlopp med tröga hjul tycker jag är välkommen att göra detta. Jag ser dock inte hur detta ska gå till om inte arrangören lånar ut identiska par skidor som t.ex. på tävlingar jag sett med Björn Ferry och övriga skidskytte-eliten. Vilken arrangör och vilket rullskidmärke är villiga att ta kostnaden för ett sådan tävling? Utan utlåningsskidor blir det aldrig rättvist, vilka regler man än försöker skapa. Jag vill se den tävling där Rotebrostakaren står och talar om för en tävlande som bilat 30 mil enkel resa – ”Sorry - dina rullskidor är för snabba! Vill du hjälpa till och langa dricka istället?” Att det går att ordna rullskidtävlingar för enbart elit med utlåningsskidor är jag övertygad om, men inte för motionärer. Och det senare är väl det jag tror att vi pratar om här. För de som inte vill investera i snabba hjul till sina rullskidor, så är det väl bara att ställa upp i motionsklass. Själv tycker jag Södertäljeloppet för ett drygt år sedan var ett typexempel på att det inte fungerar med tävling på tröga hjul för motionärer. Bra att de ändrade sig till i år!

 

Jag ser framför mig den dag det är för isiga spår på ett vanligt seedningslopp, och arrangörerna står och delar ut gamla utlåningsskidor i trä av märket Six-Je Elit till alla deltagare med motiveringen ”Det blir rättvisare så, åsså måste vi tänka på säkerheten i kurvorna…”

Link to comment
Share on other sites

Kul att du har vaknat till Dundeklumpen! Det är ju du som är mekexperten på detta forum, men om det går för fort = för lättrullat är det väll bara att dra åt bultarna lite.

 

Sedan så skulle jag vilja se något exempel på, ett enda där det går fortare per km på skidor än rullskidor på rundbana i klassisk stil. Hur isigt det än är så går det ändå fortare med eagle 1or...

 

Det fortaste jag kört skidor, var isföre 1999 på Engelbrecktsloppet, 2:49 på 60km.

Hade jag haft ett par eagle och varit frisk på södertäljeloppet så hade jag troligtvis åkt i mål i samma grupp som Mario, 1:13 på 30km. Formen 1999 och 2009 är nog likvärdig.

Link to comment
Share on other sites

Kul att du har vaknat till Dundeklumpen! Det är ju du som är mekexperten på detta forum, men om det går för fort = för lättrullat är det väll bara att dra åt bultarna lite.

Du menar istället för att en stackare ska langa dricka och istället få vara med och tävla? Jag bara menar att det aldrig går att kontrollera på en tävling för motionärer. Så motargumentet är "men om det går för fort = för lättrullat är det väll bara att åka motionsklass!"

 

Sedan så skulle jag vilja se något exempel på, ett enda där det går fortare per km på skidor än rullskidor på rundbana i klassisk stil. Hur isigt det än är så går det ändå fortare med eagle 1or...

Kanske inte fortare i snitthastighet, men jag har åkt flera skidlopp som jag upplevt som "farligare" än något rullskidlopp jag åkt.

 

Det fortaste jag kört skidor, var isföre 1999 på Engelbrecktsloppet, 2:49 på 60km.

Hade jag haft ett par eagle och varit frisk på södertäljeloppet så hade jag troligtvis åkt i mål i samma grupp som Mario, 1:13 på 30km. Formen 1999 och 2009 är nog likvärdig.

1:13 på 30km = 24,7 km/h

2:49 på 60km = 21,3 km/h

Hade Engelbrecktsloppet bara varit 30 km hade du säkert börjat närma dig de 24 km/h ... ;)

 

(Jag brukar kunna vara jämnbördig med våran Olle P som kom in på 1:13:16, så då kanske vi kan tampas i spåren Rotebrostakaren! Vår Olle E som kom in på 1:09:11 och var lite "stum i armarna" ser jag aldrig röken av...)

Link to comment
Share on other sites

Kul att du har vaknat till Dundeklumpen! Det är ju du som är mekexperten på detta forum' date=' men om det går för fort = för lättrullat är det väll bara att dra åt bultarna lite.[/quote']

Du menar istället för att en stackare ska langa dricka och istället få vara med och tävla? Jag bara menar att det aldrig går att kontrollera på en tävling för motionärer. Så motargumentet är "men om det går för fort = för lättrullat är det väll bara att åka motionsklass!"

 

Sedan så skulle jag vilja se något exempel på, ett enda där det går fortare per km på skidor än rullskidor på rundbana i klassisk stil. Hur isigt det än är så går det ändå fortare med eagle 1or...

Kanske inte fortare i snitthastighet, men jag har åkt flera skidlopp som jag upplevt som "farligare" än något rullskidlopp jag åkt.

 

Det fortaste jag kört skidor, var isföre 1999 på Engelbrecktsloppet, 2:49 på 60km.

Hade jag haft ett par eagle och varit frisk på södertäljeloppet så hade jag troligtvis åkt i mål i samma grupp som Mario, 1:13 på 30km. Formen 1999 och 2009 är nog likvärdig.

1:13 på 30km = 24,7 km/h

2:49 på 60km = 21,3 km/h

Hade Engelbrecktsloppet bara varit 30 km hade du säkert börjat närma dig de 24 km/h ... ;)

 

(Jag brukar kunna vara jämnbördig med våran Olle P som kom in på 1:13:16, så då kanske vi kan tampas i spåren Rotebrostakaren! Vår Olle E som kom in på 1:09:11 och var lite "stum i armarna" ser jag aldrig röken av...)

Jag tycker att det är viktigt att man håller sig till ämnet :) ,så jag ser fram emot att tampas med dig i spåret, planerar min tävlingpremiär till Maserloppet med målsättning att seeda ner mig till startled 2. I förlängningen är målet under 4:56 på V-loppet, och så gärna sub 810 som är min bästa placering.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är viktigt att man håller sig till ämnet :) ,så jag ser fram emot att tampas med dig i spåret, planerar min tävlingpremiär till Maserloppet med målsättning att seeda ner mig till startled 2. I förlängningen är målet under 4:56 på V-loppet, och så gärna sub 810 som är min bästa placering.

Usch - då måste jag börja träna igen ;) . Men jag har väl haft som mål att komma topp 1000 på Vasan någon gång i livet - men jag gillar att skjuta saker på framtiden, så jag tar den nog efter de 50 - så jag har något år på mig att träna ;) .

 

Själv brukar jag säga seeda upp mig - för du står väl inte i 1:a led eller elitledet? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det är viktigt att man håller sig till ämnet :) ' date='så jag ser fram emot att tampas med dig i spåret, planerar min tävlingpremiär till Maserloppet med målsättning att seeda ner mig till startled 2. I förlängningen är målet under 4:56 på V-loppet, och så gärna sub 810 som är min bästa placering.[/quote']

Usch - då måste jag börja träna igen ;) . Men jag har väl haft som mål att komma topp 1000 på Vasan någon gång i livet - men jag gillar att skjuta saker på framtiden, så jag tar den nog efter de 50 - så jag har något år på mig att träna ;) .

 

Själv brukar jag säga seeda upp mig - för du står väl inte i 1:a led eller elitledet? ;)

Upp eller ner, det är ju väldigt plant på startrakan..., ner när det gäller nummer (man spelar väll inte upp sitt handicap i golf?!), men upp om det gäller status i skidforumvärlden :). Men det är så som du säger Dunderklump, de flesta säger att de seedar upp sig, men vad som är korrekt språkligt är jag inte helt säker på.

Link to comment
Share on other sites

Oj vad tråden fladdrade iväg!

 

Den som vill (Rotebrostakaren?, Everest?) ordna ett rullskidlopp med tröga hjul tycker jag är välkommen att göra detta. Jag ser dock inte hur detta ska gå till om inte arrangören lånar ut identiska par skidor som t.ex. på tävlingar jag sett med Björn Ferry och övriga skidskytte-eliten. Vilken arrangör och vilket rullskidmärke är villiga att ta kostnaden för ett sådan tävling? Utan utlåningsskidor blir det aldrig rättvist, vilka regler man än försöker skapa. Jag vill se den tävling där Rotebrostakaren står och talar om för en tävlande som bilat 30 mil enkel resa – ”Sorry - dina rullskidor är för snabba! Vill du hjälpa till och langa dricka istället?” Att det går att ordna rullskidtävlingar för enbart elit med utlåningsskidor är jag övertygad om, men inte för motionärer. Och det senare är väl det jag tror att vi pratar om här. För de som inte vill investera i snabba hjul till sina rullskidor, så är det väl bara att ställa upp i motionsklass. Själv tycker jag Södertäljeloppet för ett drygt år sedan var ett typexempel på att det inte fungerar med tävling på tröga hjul för motionärer. Bra att de ändrade sig till i år!

 

Jag ser framför mig den dag det är för isiga spår på ett vanligt seedningslopp, och arrangörerna står och delar ut gamla utlåningsskidor i trä av märket Six-Je Elit till alla deltagare med motiveringen ”Det blir rättvisare så, åsså måste vi tänka på säkerheten i kurvorna…”

Låna ut var det inte jag menade bara att det skall finnas godkända hjul och att bara de får användas. Om ngn icke-läskunnig stackare bemödar sig om att anmäla sig till en tävling 30 mil bort inte har läst om de nya reglerna i massmedia, på forum, i inbjudan och i PM eller fått reda på dem av klubbkamrater mm mm så får han faktiskt skylla själv och får väl i så fall delta utom tävlan. Det finns ju en massa regler idag också för hur skidor och hjul får se ut. För att inte tala om alla regler i alla andra sporter. Orkar inte ens rabbla alla exempel på det...

 

Sen kan jag hålla med om att de få ggr de är isiga spår så är det "farligare" än snabba hjul. Fast asfalten har högre friktion än is och de är sällan bilar i skidspåren:)

Link to comment
Share on other sites

Låna ut var det inte jag menade bara att det skall finnas godkända hjul och att bara de får användas.

Som jag ser det bäddar det bara till fusk. Alla kommer försöka trimma dessa hjul till tusen. Då har man ändå inte vunnit något för en rättvisare tävling. Det jag försökte säga var bara att det enda jag tror funkar är att alla får åka på så snabba hjul som möjligt med vissa regler om dimension. Annat går inte att kontrollera ifall man inte lånar ut skidor som vid skidskytte-vm. För mig är det jämförbart med att inte tillåta viss preparering av vanliga skidor vid t.ex. seedningslopp. Som att pulver är för dyrt för vanliga motionärer, så dyrare valla än LF är inte tillåtet på denna tävling. För att kontrollera detta görs en glidtest inför seedningslopp, där för "bra" skidor inte tillåts.

 

Sen kan jag hålla med om att de få ggr de är isiga spår så är det "farligare" än snabba hjul. Fast asfalten har högre friktion än is och de är sällan bilar i skidspåren:)

Jo då - det vet jag. Vissa "rädda gubbar" i vår klubb brukar åka med knäskydd. Det borde räcka för alla hariga personer som förespråkar tröga hjul ;) . Annars är mitt råd fortfarande att åka motionsklass.

Link to comment
Share on other sites

Låna ut var det inte jag menade bara att det skall finnas godkända hjul och att bara de får användas.

Som jag ser det bäddar det bara till fusk. Alla kommer försöka trimma dessa hjul till tusen. Då har man ändå inte vunnit något för en rättvisare tävling. Det jag försökte säga var bara att det enda jag tror funkar är att alla får åka på så snabba hjul som möjligt med vissa regler om dimension. Annat går inte att kontrollera ifall man inte lånar ut skidor som vid skidskytte-vm. För mig är det jämförbart med att inte tillåta viss preparering av vanliga skidor vid t.ex. seedningslopp. Som att pulver är för dyrt för vanliga motionärer' date=' så dyrare valla än LF är inte tillåtet på denna tävling. För att kontrollera detta görs en glidtest inför seedningslopp, där för "bra" skidor inte tillåts.[/quote']

Det behöver inte vara fusk att trimma hjul om det är tillåtet. Låt folk byta, kullager, spärrlager, oljor och fetter bäst de vill för precis som idag är det omöjligt att kolla ändå. Skillnaden mellan ettor och tvåor är dryga 10% pga av gummit och där sitter det en stämpel som inte går att fuska bort. Med allt annat trixande vinner du max några promille. Så hastigheten blir lägre och det blir lika rättvist. Nu är det ju inte främst av rättviseskäl som man skulle införa standardiserade hjul utan för att få ner hastigheten för att det skall bli mindre farligt och därigenom få med både mer toppelit och VL-motionärer på loppen, samt att det skall vara lite lättare att hitta lämpliga banor.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju inte främst av rättviseskäl som man skulle införa standardiserade hjul utan för att få ner hastigheten för att det skall bli mindre farligt och därigenom få med både mer toppelit och VL-motionärer på loppen, samt att det skall vara lite lättare att hitta lämpliga banor.

Att eliten inte åker fler lopp än främst Alliansloppet tror jag beror på helt andra saker än det du tar upp. Men det klart att det kanske inte är bra med lopp på Åland där även de två främsta stjärnorna ramlar flera gånger in mot mål. Så att man måste tänka på säkerheten på tävlingarna tycker jag är självklart. Men då är inte Alliansloppet någon riktig höjdare heller med alla cykelvägar och trotoarkanter ner mot Trollhättan - och det är väl det loppet eliten i så fall åker.

 

Att eliten inte åker fler lopp tror jag beror på

- Prispengar

- Ingen status i loppen

- Sommar/höst = träningsperiod

 

Vinsten med att åka på tröga hjul tror jag är obefintlig och jag håller fast vid att de som vill åka långsammare kan åka motionsklass.

Link to comment
Share on other sites

Håller med. Kanske eagles tvåor rullar bättre än swenors svarta, sedan kommer swenors blå tvåor som går lika bra som eagle osv

Har redan skrivit om det tidigare i tråden. Det hela måste bygga på ett system där FIS certifierar hjulen genom att de testat dem och helst också sätter sitt godkännande märke på så att det blir lätt att kontrollera. Ingen rocket science men det kommer att ta lite resurser och pga av detta troligen aldrig bli verklighet. Alla andra system är precis som ni säger orealistiska antingen blir inte rättvist eller så illa som i Norge där det tycks som i princip bara ett märke är tillåtet.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju inte främst av rättviseskäl som man skulle införa standardiserade hjul utan för att få ner hastigheten för att det skall bli mindre farligt och därigenom få med både mer toppelit och VL-motionärer på loppen' date=' samt att det skall vara lite lättare att hitta lämpliga banor.[/quote']

Att eliten inte åker fler lopp än främst Alliansloppet tror jag beror på helt andra saker än det du tar upp. Men det klart att det kanske inte är bra med lopp på Åland där även de två främsta stjärnorna ramlar flera gånger in mot mål. Så att man måste tänka på säkerheten på tävlingarna tycker jag är självklart. Men då är inte Alliansloppet någon riktig höjdare heller med alla cykelvägar och trotoarkanter ner mot Trollhättan - och det är väl det loppet eliten i så fall åker.

 

Att eliten inte åker fler lopp tror jag beror på

- Prispengar

- Ingen status i loppen

- Sommar/höst = träningsperiod

 

Vinsten med att åka på tröga hjul tror jag är obefintlig och jag håller fast vid att de som vill åka långsammare kan åka motionsklass.

Att eliten inte åker pga av det går för fort har inte jag hittat på utan det kommer från början av denna tråd vilket var det som startade denna lite off-topic debatt.

 

http://www.langrenn.com/skal-komme-med- … -1743.html

 

Det ligger alltså på FIS-nivå.

 

Själv är jag faktiskt lite förvånad över att eliten tycker att det går för fort, men de åker iof betydligt fortare än vi motionärer och ett fall kan för dem innebära en missad OS-plats.

Spontant hade jag också gissat mer på de alternativ du anger.

 

Alliansloppet upplever tex jag som väldigt ofarligt. Där är det visserligen några elitåkare med. Men med tanke på att det var SM och hyfsade prispengar så var elitåkarna ändå inte så många. På resterande tävlingar brukar det vara max 1-2 av Sveriges 100 bästa med.

 

Jag ser själv egentligen inte så mkt framemot fartbegränsningar eftersom det blir tråkigare men annars ser jag inga större problem att genomföra det om FIS trycker igenom det. Sen antar jag att de som vill arrangera och delta i frifartstävlingar kan göra det ändå.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...