Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köpa nya skidor.


Tell76

Recommended Posts

Tjenare skidåkare!

 

Är i valet och kvalet vilka klassiska skidor jag ska införskaffa, hade tänkt mig ett par för runt 2500-3500 kr. Stakar till 90% och siktar på VL runt 6.5-7 timmar. 171cm och 69 kilo.

 

Vad för skidor skulle kunna passa mig och vad är det viktigaste att tänka på när just jag köper skidor.

 

Om ni har några bra erfarenheter dela gärna med Er.

 

mvh

Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag passar på och fråga lite om Karhus volcan skidor. Det finns några äldre tråder om dessa där vissa säger att de har fått till de klassiska skidorna bra den senaste tiden, och andra säger att de är skit.

 

Är de någon som har åkt på dessa och har några synpunkter? Något att köpa?

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är också Atomics World Cup Classic. Som jag uppfattar skidan krävs det ett ganska rejält nedtramp i uppförsbackarna för att kunna trycka ner spannet. En grym skida som ger en känsla som sprids upp i kroppen. Skidan känns levande, kan inte förklara det på något annat vis.
Link to comment
Share on other sites

Jag passar på och fråga lite om Karhus volcan skidor. Det finns några äldre tråder om dessa där vissa säger att de har fått till de klassiska skidorna bra den senaste tiden, och andra säger att de är skit.

 

Är de någon som har åkt på dessa och har några synpunkter? Något att köpa?

Jag har tävlat en del på Karhu de senaste åren och dom skidor jag köpt har varit bra helt klart. Ganska lika Fischer i det klassiska spannet. Har du bara några par att välja mellan så kan du nog hitta ett bra par. Men som vanligt så beror det just på vilka du har att välja på.

Link to comment
Share on other sites

Är de någon som har åkt på dessa och har några synpunkter? Något att köpa?

Jag har tävlat en del på Karhu de senaste åren och dom skidor jag köpt har varit bra helt klart. Ganska lika Fischer i det klassiska spannet. Har du bara några par att välja mellan så kan du nog hitta ett bra par. Men som vanligt så beror det just på vilka du har att välja på.

Jag funderar på att köpa över nätet, de skulle då tas ut från fabrik med hjälp av ski-selector.

Link to comment
Share on other sites

Är de någon som har åkt på dessa och har några synpunkter? Något att köpa?

Jag har tävlat en del på Karhu de senaste åren och dom skidor jag köpt har varit bra helt klart. Ganska lika Fischer i det klassiska spannet. Har du bara några par att välja mellan så kan du nog hitta ett bra par. Men som vanligt så beror det just på vilka du har att välja på.

Jag funderar på att köpa över nätet' date=' de skulle då tas ut från fabrik med hjälp av ski-selector.[/quote']

Ja, den där Ski-selectorn är jag tveksam till annat än som en grund för urval. Bättre med händer och nån som står på skidorna. Men förmodligen gör dom det också. Mina Karhu har iaf varit bra från fabrik. Om du vet att någon kollar dom personligen också så.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den där Ski-selectorn är jag tveksam till annat än som en grund för urval. Bättre med händer och nån som står på skidorna. Men förmodligen gör dom det också. Mina Karhu har iaf varit bra från fabrik. Om du vet att någon kollar dom personligen också så.

I alla andra sammanhang skulle man räkna ett mätinstrument som överlägset att klämma och kliva på materialet som skall testas. Har aldrig förstått vad som är vitsen med detta förfarande. Möjligen för 20 år sedan men 2009 känns det lite grovhugget som testmetod.

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' den där Ski-selectorn är jag tveksam till annat än som en grund för urval. Bättre med händer och nån som står på skidorna. Men förmodligen gör dom det också. Mina Karhu har iaf varit bra från fabrik. Om du vet att någon kollar dom personligen också så.[/quote']

I alla andra sammanhang skulle man räkna ett mätinstrument som överlägset att klämma och kliva på materialet som skall testas. Har aldrig förstått vad som är vitsen med detta förfarande. Möjligen för 20 år sedan men 2009 känns det lite grovhugget som testmetod.

Jo men skidor som produkt är ju ett skämt, där kan man lägga dyra pengar på toppskidorna och sen visar det sig att dom glider sämre än sina gamla grusskidor, har hänt mer än en gång för mig iaf. Sen ska man slipa sickla gnugga valla rilla och grejja för att få dom lite bättre, varför betalara man dyra pengar för grejjor som är halvgjorda egentligen.

Det är inte ofta man köper en sportbil som går 30km/h och sen gladeligen börja mecka och trimma motorn själv för att få fart på den utan att klaga..

Sorry lite off topic men är på dåligt humör idag bara när jag köpte ett par carbonlite som gled sämre än mina träningsskidor i ett första glidtest,

Köp begagnade skidor av nån duktig åkare i samma viktklass, det är det enklaste och billigaste sättet att få helt ok skidor

Link to comment
Share on other sites

Ja, den där Ski-selectorn är jag tveksam till annat än som en grund för urval. Bättre med händer och nån som står på skidorna. Men förmodligen gör dom det också. Mina Karhu har iaf varit bra från fabrik. Om du vet att någon kollar dom personligen också så.

Det får jag kolla upp, tack för tipset.

 

 

Jo men skidor som produkt är ju ett skämt, där kan man lägga dyra pengar på toppskidorna och sen visar det sig att dom glider sämre än sina gamla grusskidor, har hänt mer än en gång för mig iaf. Sen ska man slipa sickla gnugga valla rilla och grejja för att få dom lite bättre, varför betalara man dyra pengar för grejjor som är halvgjorda egentligen.

Det är inte ofta man köper en sportbil som går 30km/h och sen gladeligen börja mecka och trimma motorn själv för att få fart på den utan att klaga..

Sorry lite off topic men är på dåligt humör idag bara när jag köpte ett par carbonlite som gled sämre än mina träningsskidor i ett första glidtest,

Köp begagnade skidor av nån duktig åkare i samma viktklass, det är det enklaste och billigaste sättet att få helt ok skidor

Precis, det känns lite som ett lotteri med skidorna. Har ett par som glider helt ok, inga toppskidor dock. Vill inte sedan köpa ett par toppskidor som sedan visar sig glida sämre än de paret jag redan har. Sedan är ju nya skidor alltid nya skidor. Och det känns på nått sätt bättre att köpa nya.

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' den där Ski-selectorn är jag tveksam till annat än som en grund för urval. Bättre med händer och nån som står på skidorna. Men förmodligen gör dom det också. Mina Karhu har iaf varit bra från fabrik. Om du vet att någon kollar dom personligen också så.[/quote']

I alla andra sammanhang skulle man räkna ett mätinstrument som överlägset att klämma och kliva på materialet som skall testas. Har aldrig förstått vad som är vitsen med detta förfarande. Möjligen för 20 år sedan men 2009 känns det lite grovhugget som testmetod.

Håller helt med mi, tror det är för att vi ska tro det är svårt och det krävs enorm erfarenhet osv. Att stå helt jämnt på en skiva och dra något fram och tillbaka, blir enorma felmarginaler. Tror att de i yttersta världeliten har några mallar som de föjler, för hur en skida för före xx ska se ut både i spann och tryckpunkter som första sortering, detta tror jag inte provas ut med en mätplatta och bladmått, utan något skiselectorliknande. Sedan provåker de skidorna.

 

Om jag bara fick tag på de utprovade grundreglerna för optimal spannkurva och tryckpunkter, sedan låna Kalle Ps spannprovare, sedan åka till skidfabriken för att testa, testa och åter testa tills man får tag på skidor som motsvarar detta. Tror att jag skulle kunna utföra detta precis lika bra som någon annan, trots frånvaron av känsel i händerna. Känseln i händerna spar nog tid, kan sortera bort fel spann, något annat tror jag inte den kan tillföra.

Link to comment
Share on other sites

Visst använder landslagen mätinstrument och dom har väl utvecklats under typ dom senaste 10-åren. Och som ni skriver så har man ett bra skidpar så borde man kunna mäta dom och leta på ett liknande som är lika bra. Men när man har köpt ett par skidor och sedan får en spannkurva utskriven och klistrad på skidan vad gör man då med den spannkurvan? För mig funka iaf bladmåttet och att stå på skidorna bättre.

 

Slutligen så måste du ju åka på ett par skidor, klassiska som skate för att veta hur dom fungerar.

 

Annars så tänker jag att när det handlar om motorer så har du objektiva förhållanden som du kan mäta men när du står/åker på ett par skidor så blandar du ju in din egen kropp med en konstruktion (skidan) som tydligen är väldigt svår att mäta. Men klart är att kunskaperna om hur man utvärderar en skida på ett mätbart sätt måste utvecklas.

Link to comment
Share on other sites

Glömde en sak. En logisk konsekvens av mitt tidigare resonemang. Man borde så klart få prova ett par skidor innan man köper dom. Ganska orimligt att man köper en hel massa grisar i sina säckar utan att riktigt veta hur dom är. Visst har riktiga butiker så att man kan byta dåliga par men det får väl ses som ett minikrav.
Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' den där Ski-selectorn är jag tveksam till annat än som en grund för urval. Bättre med händer och nån som står på skidorna. Men förmodligen gör dom det också. Mina Karhu har iaf varit bra från fabrik. Om du vet att någon kollar dom personligen också så.[/quote']

I alla andra sammanhang skulle man räkna ett mätinstrument som överlägset att klämma och kliva på materialet som skall testas. Har aldrig förstått vad som är vitsen med detta förfarande. Möjligen för 20 år sedan men 2009 känns det lite grovhugget som testmetod.

Jo men skidor som produkt är ju ett skämt, där kan man lägga dyra pengar på toppskidorna och sen visar det sig att dom glider sämre än sina gamla grusskidor, har hänt mer än en gång för mig iaf. Sen ska man slipa sickla gnugga valla rilla och grejja för att få dom lite bättre, varför betalara man dyra pengar för grejjor som är halvgjorda egentligen.

Det är inte ofta man köper en sportbil som går 30km/h och sen gladeligen börja mecka och trimma motorn själv för att få fart på den utan att klaga..

Sorry lite off topic men är på dåligt humör idag bara när jag köpte ett par carbonlite som gled sämre än mina träningsskidor i ett första glidtest,

Köp begagnade skidor av nån duktig åkare i samma viktklass, det är det enklaste och billigaste sättet att få helt ok skidor

Håller med Nick. Har precis köpt ett par begagnade tävlingsskidor som åkt fortare än jag nånsin kommer att göra.

Link to comment
Share on other sites

Annars så tänker jag att när det handlar om motorer så har du objektiva förhållanden som du kan mäta men när du står/åker på ett par skidor så blandar du ju in din egen kropp med en konstruktion (skidan) som tydligen är väldigt svår att mäta. Men klart är att kunskaperna om hur man utvärderar en skida på ett mätbart sätt måste utvecklas.

Det man mäter med att stå på skidorna är ju enbart vad som händer när man belastar skidan statiskt med kroppsvikten (eller delar av kroppsvikten) på lite olika positioner. Detta borde man med ganska enkla medel kunna göra mycket mer reproducerbart än vad man åstadkommer med att stå på skidorna utan bindningar med vanliga skor på fötterna mer eller mindre vinglande. Detta kan inte vara det bästa sättet. Jag upplever det pinsamt varje gång jag behöver genomlida detta.

 

Vilken statisk metod man än använder har man ju ingen koll på hur ÅKAREN kan utveckla krafter under dynamiska fårhållanden. Och precis som du säger är det inte möjligt utan att personen får åka på skidorna. Kanske kan någon form av åksimulator ge en uppfattning av åkarns förmåga til kraftutveckling. En förmåga som då borde kunna matchas mot en viss styvhet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag tror att allt för många stirrar sig blint på topp modellerna som är till för vana åkare. Dessa skidor kräver enorm teknik för att kunna trampa ner samtidigt som man har behållen glid. Vi som inte har så bra teknik tycker då att skidorna är fel trots ski selector osv efter vikt. Därför tror jag att många åker bättre på tex lite billigare modeller under topskidorna om man tex skall åka vasan. Det är ju helt annat att åka ut och åka 20km jämför med 90km. Bla då vi amatörer inte orkar staka i 90km utan sista milen blir 100% diagonal åkning. Så fäste är ju viktigare än glid för oss i bakre leden. Medan det är tvärtom för de främre ledan. Så mina tips blir: Skippa de allra värsta modellerna i resp märke och gå på steget under.

Sedan tycker jag att servicen senaste året har blivit mycket bättre när man köper via nätet. Nu får man alltid (nästan i alla fall) byta skidor om de plockat ut fel utan att argumentera med dem i långa mail och telefonsamtal.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...