Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birkebeinerrennet 20 mars 2010


Pettzon

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Någon som skall åka och har lite tips om Birken? Aldrig åkt Birken och är nyfiken på både tips kring logistiken, hur man bär kring på de 3,5 kg på bästa sätt och hur man lägger upp åkningen. Lite nyfiken på hur jobbigt det egentligen är, det är ju ganska mycket stigning...

 

Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt:-)

Link to comment
Share on other sites

Någon som skall åka och har lite tips om Birken? Aldrig åkt Birken och är nyfiken på både tips kring logistiken, hur man bär kring på de 3,5 kg på bästa sätt och hur man lägger upp åkningen. Lite nyfiken på hur jobbigt det egentligen är, det är ju ganska mycket stigning...

 

Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt:-)

Åkte för ett par år sen, Tips:

träna att åka i långa backar med ryggsäck, startbacken tog 1h för mig att åka uppför skitsegt för ryggen med ryggsäck, förbered dig på ryggsmärta modell large

 

Ha en bra ryggsäck som du åkt med tidigare

tänk på att skidorna blir mjukare om du väger 3.5kg mer.

Vallar du fäste för det föret det är i starten kommer du ha pissskidor högre upp.

Inse att du kommer bli förnedrad av alla norrmän som har diagonalat sen födseln och bli inte förvånad om en 75åring åker ifrån dig trots att du står i led 1 på vasan

Link to comment
Share on other sites

Åkte för ett par år sen, Tips:

träna att åka i långa backar med ryggsäck, startbacken tog 1h för mig att åka uppför skitsegt för ryggen med ryggsäck, förbered dig på ryggsmärta modell large

 

Ha en bra ryggsäck som du åkt med tidigare

tänk på att skidorna blir mjukare om du väger 3.5kg mer.

Vallar du fäste för det föret det är i starten kommer du ha pissskidor högre upp.

Inse att du kommer bli förnedrad av alla norrmän som har diagonalat sen födseln och bli inte förvånad om en 75åring åker ifrån dig trots att du står i led 1 på vasan

Det låter ju som det kommer bli en fantastisk upplevelse;-)

Får väl hem och leta fram en bra ryggsäck... Vad hade du i ryggsäcken för att få ihop 3,5 kg. Läste att man måste ha mat, torra underkläder och vindtätjacka... - kollar de verkligen att man har rätt innehåll eller räcker det om man lägger i en fryst kalkon på 3,5 kg?

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte förra året, helt klart mitt favorit lopp!

Jag körde med en gansk liten camelback-ryggsäck och tyckte inte jag blev störd av den.

Förra året hade vi tur med vädret, strålande sol och kallt, så skidorna gick bra hela loppet.

Det kan annars vara det största problemet, klisterföre i starten och kall finkornig snö uppe på fjällen.

 

Se till att träna med den ryggsäck du tänkt åka med så ska det nog gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Får väl hem och leta fram en bra ryggsäck... Vad hade du i ryggsäcken för att få ihop 3,5 kg. Läste att man måste ha mat, torra underkläder och vindtätjacka... - kollar de verkligen att man har rätt innehåll eller räcker det om man lägger i en fryst kalkon på 3,5 kg?

Fast vad ska du ha en fryst kalkon till när du ligger nedgrävd i en bivack i 30 sekundmeter och avvärkta tår? ;)

Link to comment
Share on other sites

Får väl hem och leta fram en bra ryggsäck... Vad hade du i ryggsäcken för att få ihop 3,5 kg. Läste att man måste ha mat, torra underkläder och vindtätjacka... - kollar de verkligen att man har rätt innehåll eller räcker det om man lägger i en fryst kalkon på 3,5 kg?

Jag hade en tunn träningsjacka, en ½liters flaska med vitargo (ej att dricka under loppet) en energikaka, sen fyllde jag ut med vikter för att komma upp i 3.5kg, blev kontroll vägd vid målet, tror jag hade ca 200g för mycket, men bättre med lit mycket än lite för lite...

Link to comment
Share on other sites

Det här kanske kan bli ett bra tillfälle att bli av med lite skit från källaren... Har säkert någon gammal lampfot i gjutjärn i lagom storlek jag kan plocka med mig.

 

Det blir ryggsäcksträning ikväll iallafall.

Får fundera ut någon bra vallningstaktik också, låter ju minst sagt utmanande.

 

Tack för alla tips:)

 

Om jag inte drabbas av allt för svår salmonella efter ätit min frusna kalkon i bivacken så kanske jag återkommer men någon förvirrande lärdom efter loppet.

Link to comment
Share on other sites

Åkte för ett par år sen' date=' Tips:

träna att åka i långa backar med ryggsäck, startbacken tog 1h för mig att åka uppför skitsegt för ryggen med ryggsäck, förbered dig på ryggsmärta modell large

 

Ha en bra ryggsäck som du åkt med tidigare

tänk på att skidorna blir mjukare om du väger 3.5kg mer.

Vallar du fäste för det föret det är i starten kommer du ha pissskidor högre upp.

Inse att du kommer bli förnedrad av alla norrmän som har diagonalat sen födseln och bli inte förvånad om en 75åring åker ifrån dig trots att du står i led 1 på vasan[/quote']

Det låter ju som det kommer bli en fantastisk upplevelse;-)

Får väl hem och leta fram en bra ryggsäck... Vad hade du i ryggsäcken för att få ihop 3,5 kg. Läste att man måste ha mat, torra underkläder och vindtätjacka... - kollar de verkligen att man har rätt innehåll eller räcker det om man lägger i en fryst kalkon på 3,5 kg?

Hade en camelbackpåse fylld med 2liter sportdryck ilagd ryggan + vikter och vindjacka, dom kollar i mål så fuska inte med vikten och grejjorna. (ryggsäcken var en deuter cykelrygga) så att ryggan vägde 4.5kg, tänkte nämligen dricka ur den 1liter pga att det inte var så många drickastationer, första sippen tänkte jag ta efter 5km då jag fick släppa elin ek pga av mördande ryggsmärta men då hade den frusit så det var bara att glömma, så jag hade 4.5kg att släpa på. väger man 69kg så märks det kan jag säga.

Var nära att vända efter 5km men plågade mig igenom, åker aldrig mer iaf

Älskar man diagonalåkning i cplånga backar är det verkligen loppet man ska åka. tyvärr hatar jag det. ramla in på 3.01 och då var det bra förhållanden sa dom för dom slog rekord det året

 

väldigt fin natur dock om man vill titta på den

Link to comment
Share on other sites

Birken och vasaloppet visar nog ganska bra hur skidåkning i Norge och Sverige utövas på motions nivå. I Sverige är det väldigt mycket stakning i lätt terreng og i Norge är det väldigt mycket diagonal åkning i backar och ofta i långa backar.

 

Sandra Hanson sa i en intervju att det inte var så bra att träna till vasaloppet runt Oslo och jag kan säga det samme om terrengen runt Trondheim.

 

Åkte skidor i Sverige för första gangen på många år i helgen. Har inte stackat så mye på lenge.

Link to comment
Share on other sites

Birken och vasaloppet visar nog ganska bra hur skidåkning i Norge och Sverige utövas på motions nivå. I Sverige är det väldigt mycket stakning i lätt terreng og i Norge är det väldigt mycket diagonal åkning i backar och ofta i långa backar.

 

Sandra Hanson sa i en intervju att det inte var så bra att träna till vasaloppet runt Oslo och jag kan säga det samme om terrengen runt Trondheim.

 

Åkte skidor i Sverige för första gangen på många år i helgen. Har inte stackat så mye på lenge.

Hvordan går det med dobbelttakene med fraspark da Fredik? :)

 

All lykke på lørdag!

Link to comment
Share on other sites

Någon som skall åka och har lite tips om Birken? Aldrig åkt Birken och är nyfiken på både tips kring logistiken, hur man bär kring på de 3,5 kg på bästa sätt och hur man lägger upp åkningen. Lite nyfiken på hur jobbigt det egentligen är, det är ju ganska mycket stigning...

 

Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt:-)

Mkt fint lopp tycker jag. Har kört en men också tränat två sportlovsveckor i spåren. Ett viktigt tips tycker jag är att loppet egentligen bara består av två enorma backar speciellt den första + en ordentlig fjällövergång som också är "lättåkt" om det är bra väder. Så mitt tips är bränna på bra i slutet på sista stora uppförsbacken från Kvarstaddammen och sen köra på max resten. Det är iof en halvlång flack backe upp till Sjusjöen men sen är det bara en väldigt lång nedförsbacke och lite platt och så är man i mål. Fyll ryggsäcken med det som du måste ha och glöm inte att träna flera långa pass med den.

 

Vill minnas att man fick reda på merkestiderna två gånger under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Birken och vasaloppet visar nog ganska bra hur skidåkning i Norge och Sverige utövas på motions nivå. I Sverige är det väldigt mycket stakning i lätt terreng og i Norge är det väldigt mycket diagonal åkning i backar och ofta i långa backar.

 

Sandra Hanson sa i en intervju att det inte var så bra att träna till vasaloppet runt Oslo och jag kan säga det samme om terrengen runt Trondheim.

 

Åkte skidor i Sverige för första gangen på många år i helgen. Har inte stackat så mye på lenge.

Hvordan går det med dobbelttakene med fraspark da Fredik? :)

 

All lykke på lørdag!

Jag ska inte vara med men lycka till till dig trots all sjukdom. Dobbelttakene med fraspark gick egentligen bra på turen efter jag skrev om dem på forumet (oftast i alla fall) men bruker inte det så väldigt mycket. Har också gått mest med pulk de senaste veckorna.

 

Hur branta är backarna på Birken?

Link to comment
Share on other sites

Hei !

Det er nok litt sent å komme med denne info'en nå - men til et annet år; Det går busser fra Oslo klokken 0300 på lørdagen samt returbusser fra Lillehammer til Oslo på ettermiddagen/kvelden. Man trenger altså nødvendigvis ikke bo på Rena eller Lillehammer.

 

Selv syns jeg dette er et fint alternativ da man sover minst like godt på bussen som i en gymsal med 300 andre mennesker. Logistikken blir også betraktelig mindre siden jeg bor i Oslo.

 

Kanskje dette passer med noen av ekspressbussene som går mellom Oslo og ulike byer i Sverige?

 

Uansett lykketil alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Jag är fortfarande utan ork pga ett virus' date=' och svårvallat verkar det bli. Det kan bli jobbigt för mig, men det är oxå en utmaning särkilt som jag missade att seeda mig led 21 istället för led 2 hamnade jag i.[/quote']

Wow! Hur ska det gå?

 

Hur många är det som startar?

 

Lycka till för övrigt!

Efter test igår och idag så är det helt klart att det blir en jobbig färd. Jag får hoppas att den nya väderprognosen håller vad den lovar, någon minusgrad och nysnö dagen innan.

 

Hur många som startar vet jag inte men gissar på kring 13000.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...