Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur återhämtar man sig bäst mellan Öppet spår och Vasaloppet??


MataHari

Recommended Posts

Har tänkt åka öppet spår på Söndagen och sen köra Vasaloppet Söndagen därpå. Hur ska man hinna återhämta sig på bästa sätt?

Är det bäst att bara vila helt den där veckan och ligga på soffan och dricka Gainomax??

Eller ska man träna nåt lätt skidpass? Gå och få massage i en öm kropp??

Ni som har erfarenhet kanske kan dela med er nåt bra tips.

TACK

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort det äventyret två gånger och tycker inte det varit några större problem att återhämta sig fysiskt på vanlig husmanskost.

Då tycker jag det är svårare att återhämta sig mentalt. Resa upp till Dalarna, bo i sovsalar och gå upp mitt i natten och ställa sig och frysa på en åker, -att göra det ytterligare en gång var jobbigt! När väl loppet startade så hade jag svårt att få igång tävlingskänslan, det blev aldrig något "jävlar anamma".

En annan sak jag hade problem med var att jag överansträngde armbåge samt hand under Öppet Spår, denna skada gick givetvis upp direkt på VL och drog ner åkglädjen under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Har åkt två gånger en gång:) Det var för ca 5 år sedan. Körde då medvetet mkt lugnt ca 50 min långsammare på ÖS än på VL. Rätt trevligt såg fäbodar, sjöar och berg jag aldrig sett förut eller efteråt!

 

Tror man skall vila 1-2 dagar sedan definitivt köra ca 1-2 lätta pass, äta mkt efter första loppet men inte kolhydratladda för länge inför ngt av loppen.

 

Massage är efter båda loppen och under mellanveckan är nog inte fel.

 

Hur fort man kör på det första loppet har dock oerhört stor betydelse. Kör man bara i träningsfart som jag gjorde är det inga problem alls om man är någorlunda tränad. Det blir bara ett bra träningspass. Däremot är jag tveksam till att köra ÖS på absolut max tex för att seeda upp sig. Har iof fortfarande tankar på det om det blir nödvändigt men risken är helt klart att oavsett antal gäjnomacks att du bara hinner återhämta dig till 99% både fysiskt och mentalt vilket inte är tillräckligt. (Satsa på sitt pers är nog lite bättre för då kan man anpassa farten efter det sista halvan).

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en dubbel 2007 och 2008 (min nivå är ca 6 - 6.30). Körde rätt friskt på ÖS och tycker så här i efterhand att mina VL fick lida för det. Så ta det lite lugnt om du vill prestera i VL eller välj att åka ett lopp lite tidigare. Vila, återhämtning och kanske ett lätt pass är nog att rekommendera dagarna i mellan loppen.

 

Men man har olika mål och för mig var det snarare att göra ett bra ÖS än VL då skidåkningen (spår, trängsel etc) är bättre där. Man är ju olika ..

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte själv gjort dubbleringen men är rätt övertygad om att det går utmärkt om man bara håller igen på ÖS och ser till att få i sig ordentligt, både under och förstås efter loppet.

Sen tror jag att det är bra att få igång kroppen så snabbt som möjligt med mycket lugn åkning fast korta stunder då!

Sen finns det säkert smarta tips och jag tror på att duscha kallt på benen efter loppet, det verkar gynna återhämtningen. Låter kanske konstigt då man varit ute i kylan men musklerna är iaf varma. Massage skulle jag vara lite försiktig med om man skall åka igen rätt snabbt men jag är osäker där. Det får andra svara på.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte dubblerat någon gång, men däremot tävlat på kortare sträcka veckan efter VL och tycker inte att det hämmat mig alls.

 

Jag har vilat 2 dagar och sen kört onsdag-fredag i lagom tempo ung 1 mil åt gången. På söndagen sen har jag varit i fullt trim för tävling.

 

Däremot har jag kört Skejtvasan två gånger på fredagen. Första gången gick det utmärkt i VL, kom igång väldigt bra i början och gjorde ett av mina bättre lopp. Andra gången gick det sämre, men det var 2008 då det varit snöfritt i södra Sverige. Med bara 7 mil i benen och en skejtvasa i bra tempo hade jag bränt krutet till VL och gjorde ett dåligt lopp i det tröga föret.

Om man är bra tränad går det utmärkt att dubblera, men om man kört för lite bör man nog avstå

Link to comment
Share on other sites

Sen finns det säkert smarta tips och jag tror på att duscha kallt på benen efter loppet, det verkar gynna återhämtningen. Låter kanske konstigt då man varit ute i kylan men musklerna är iaf varma.

Andrahandsinformation då jag missade det men vi hade en idrottsterapeft där och pratade efter en träning och det fungerar att kyla ner eftersom blodet rusar till musklerna för att värma upp efteråt och då sköljs slaggprodukter bort på köpet.

 

Men det fungar tydligen lika bra med bubbelbad. (Men om man går på University of Arizona så kanske man inte är så sugen på att hoppa i ett bubbelbad efter träningen :)

Link to comment
Share on other sites

t.

Om man är bra tränad går det utmärkt att dubblera, men om man kört för lite bör man nog avstå

Inte helt säkert, eliten kör ju inte gärna ett långlopp helgen innan VL. Desto bättre du är desto mer kan du ta ut dig och desto mer sliten blir du och desto mer återhämtning krävs. De ligger definitivt med en medelpuls betydligt närmare max än en nybörjare. Detta kan gälla även bra motionärer. För extrema nybörjare kan dock skavsår, träningsvärk mm ställa till det. Kanske led 4-8 återhämtar sig snabbast om man kör ÖS på sitt max?

Link to comment
Share on other sites

Har tänkt åka öppet spår på Söndagen och sen köra Vasaloppet Söndagen därpå. Hur ska man hinna återhämta sig på bästa sätt?

Är det bäst att bara vila helt den där veckan och ligga på soffan och dricka Gainomax??

Eller ska man träna nåt lätt skidpass? Gå och få massage i en öm kropp??

Ni som har erfarenhet kanske kan dela med er nåt bra tips.

TACK

Jag har ju åkt tom. båda öppna spåren och Vasaloppet fyra gånger de senaste åren så jag får väl sägas ha viss erfarenhet.

Jag tränar ingenting mellen loppen och lever och äter helt som vanligt med lite förhöjt kolhydratintag i slutet. Jag ligger definitivt inte på soffan mellan öppna spåren och Vasaloppet utan har av mina absolut bästa arbetsveckor då eftersom jag ju inte ägnar någon tid åt träning (och vallning). Och Gainomax vet jag inte ens vad det är.

Jag tar alltid massage efter vart och ett av de öppna spåren hos en kanonbra privat massör i Mora. Det känns kanonbra (men gör lite ont) Det är nog en av hemligheterna till att jag klarar andra dagen så pass bra + att jag inte behöver hålla på att joxa med skidorna.

 

Vilket råd jag skall ge dig beror lite på hur fort du åker och vilken träningsbakgrund du har.

Själv har jag dessa år åkt på c:a 6 timmar på första öppna spåret om föret är bra.

 

JAG anser att en vanlig låt säga sextimmarsåkare är helt återhämtad redan efter låt säga två-tre dagar. (Men att åka två dar i rad är helt annorlunda, dag två startar man på en helt annan nivå och får ta det extra försiktigt speciellt i första backen.)

Link to comment
Share on other sites

Hej LarsErik.

Ja,du lär väl vara rätt man att få tips ifrån...

Jag är en halvdan skidåkare, håller mig kring 6.30-7 timmar på Vasaloppet. Ska göra mitt 10nde lopp nu.

Mitt allra största problem är ALLTID att jag inte klarar av att äta all den mat som krävs när man tränar inför ett vasalopp. Brukar hinna med 80-90 mil(senaste 3 säsongerna 90 mil) innan första söndan i Mars. Men som tjej har jag alltid haft svårt för att "trycka i mig mat". Har också jämt problem med lågt blodvärde(ligger ofta lite under normalvärde) Därför dricker jag Gainomax och Blodsaft- hela skidsäsongen...

Utifrån mina "uppgifter", har du nu några bra tips för hur jag ska "tanka", tänka, vila och ev. träna den där veckan mellan loppen??

Link to comment
Share on other sites

Jag har oxå dubblerat iÖs- Vl. På senare år har jag laddat med Vitargo innan loppen.

Passar mig utmärkt i alla fall. Har sen dess aldrig fått schakningsperiod under loppet, vilket hände tidigare.

Normal kost + Vitargo- där en påse motsvarar ca. 3 grötportioner. Blanda och drick,

det är mitt tips!

Link to comment
Share on other sites

Hej LarsErik.

Ja,du lär väl vara rätt man att få tips ifrån...

Jag är en halvdan skidåkare, håller mig kring 6.30-7 timmar på Vasaloppet. Ska göra mitt 10nde lopp nu.

Mitt allra största problem är ALLTID att jag inte klarar av att äta all den mat som krävs när man tränar inför ett vasalopp. Brukar hinna med 80-90 mil(senaste 3 säsongerna 90 mil) innan första söndan i Mars. Men som tjej har jag alltid haft svårt för att "trycka i mig mat". Har också jämt problem med lågt blodvärde(ligger ofta lite under normalvärde) Därför dricker jag Gainomax och Blodsaft- hela skidsäsongen...

Utifrån mina "uppgifter", har du nu några bra tips för hur jag ska "tanka", tänka, vila och ev. träna den där veckan mellan loppen??

JAG tycker INTE du är en halvdan åkare, du är kanonbra och kommer lätt att klara detta.

 

De senaste åren har även jag åkt på c:a 6.30 på Vasaloppet så vi är nog relativt likvärdiga åkare. Vi ser dessutom ut att träna på skidor ungefär lika mycket på en säsong, jag brukar försöka komma upp i 100 mil innan öppna spåret.

 

Jag föreslår följade:

 

* Tag massage hos en bra massör efter öppna spåret. T.ex. är arrangörernas massörer tillräckligt bra men om du kontaktar mig kan jag även ge dig namn på den jag använder.

* Gör inget nytt stort experiment mellan loppen, t.ex. börja dricka någon ny superdryck de rekommender i Vasaloppstältet men som du inte prövat tidigare under säsongen. Drick ditt Gainomax och Blodsaft som du redan testat och vet att du reagerar positivt på. Kanske bara lite mer än vanligt

* Ät som vanligt så du inte får problem med magen och annat, kanske lite mer kolhydratrikt bara. Dessutom lite extra mellanmål om det går och du känner för det.

* Tag gärna massage även före Vasaloppet.

* Pröva gärna på träning att äta energikakor. Om det fungerar bra så rekommenderar jag att du även gör detta båda loppen (JAG gjorde inte detta förr men har börjat göra det numera när jag håller på längre.)

Extra erbjudande: Om du vill kan du ta kontakt med mig (070 3742482) före loppet om du vill fråga något, eller kanske tom. ses om det passar i Mora (jag bor i Mora före och mellan loppen). Vissa anser mig vara en bra coach och peppare i detta och andra sammanhang.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...