Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka rullskidor håller bäst?


Thorrez

Recommended Posts

Efter att precis ha fått ställa in ett långpass pga kärvande rullskidor så undrar jag om det finns något märke med klart bättre kvaliteét/hållbarhet än de andra? Motstånd ungefär 2-2,5.

 

Jag är inte den som plockar av hjul och putsar och sånt utan föredrar att inte behöva serva mer än att spola av skidorna efter ett pass om det behövs.

 

Förslag?

Link to comment
Share on other sites

Efter att precis ha fått ställa in ett långpass pga kärvande rullskidor så undrar jag om det finns något märke med klart bättre kvaliteét/hållbarhet än de andra? Motstånd ungefär 2-2,5.

 

Jag är inte den som plockar av hjul och putsar och sånt utan föredrar att inte behöva serva mer än att spola av skidorna efter ett pass om det behövs.

 

Förslag?

tillhör samma skola, minimal rullskidevård här..har kört på både Elpex och Swenor i flera år utan problem. Sköljer av dem ibland och kanske tar isär dem varannat år.

Link to comment
Share on other sites

Efter att precis ha fått ställa in ett långpass pga kärvande rullskidor så undrar jag om det finns något märke med klart bättre kvaliteét/hållbarhet än de andra? Motstånd ungefär 2-2,5.

 

Jag är inte den som plockar av hjul och putsar och sånt utan föredrar att inte behöva serva mer än att spola av skidorna efter ett pass om det behövs.

 

Förslag?

har du provat att ta isär dem? det är ganska enkelt, förmodligen behöver de bara tas isär göras rent och smörjas upp.

Link to comment
Share on other sites

Efter att precis ha fått ställa in ett långpass pga kärvande rullskidor så undrar jag om det finns något märke med klart bättre kvaliteét/hållbarhet än de andra? Motstånd ungefär 2-2' date='5.

 

Jag är inte den som plockar av hjul och putsar och sånt utan föredrar att inte behöva serva mer än att spola av skidorna efter ett pass om det behövs.

 

Förslag?[/quote']

har du provat att ta isär dem? det är ganska enkelt, förmodligen behöver de bara tas isär göras rent och smörjas upp.

Har testat det, hjälpte tyvärr inte.

 

Elpex och Swenor i flera år utan problem
Har kört Elpex Vasa i 11 säsonger snart utan problem. Aldrig rengjort dem annat än det som blir när man kör genom vattenpölar.

Verkar som det är Elpex rycker åt sig en tidig ledning i Risbergsbacken. Nån som tror på några andra eller är det dags att slå till?

Link to comment
Share on other sites

Har kört ett par Swenor Finstep i typ 10 år, senaste åren hyfsat mycket. Välskötta - tror jag har spolat av dem minst tre-fyra gånger under den tiden:-) Ena framhjulet har börjat gnissla och är väl på väg att bli ett treans hjul, men det gör inte något, de funkar ändå bra för träning
Link to comment
Share on other sites

Har haft Elpex Vasa i ca 10 år och är klart nöjd med kvaliten. Enda problemet var efter ca 8 år då ett av framhjulen trögade rejält. Troligen hade man kunnat byta nått lager men jag gick in på Stadium och köpte ett Everest framhjupspar för 349 kr.

 

Skulle definitift kunna tänka mig att köpa samma igen avseende hållbarhet.

 

Underhållet har sträckt sig till lite tvätt under vattenslangen samt smörjning med Litiumfett (Biltema) en gång om året

Link to comment
Share on other sites

Har haft ett par Marwe Classic i 10 år utan problem. Om skidorna är nedsmutsade efter ett blött pass spolar jag av dem i kallt vatten och de får stå på tidningar i nån tim. Sen smörjer jag med universalolja i springan och snurrar några varv för att motverka att de skall kärva till nästa gång. Vet inte om det är rätt metod, men hittills har det fungerat. Några gånger har jag lagt på litiumfett med en top längs springan för att förebygga att vatten kommer in i lagren, tror iof att detta är en bättre metod än olja att förebygga lagerkärv.

 

Har lyckats förlänga livet på mina snedslitna hjul genom att först lägga på flera lager med Shoe Goo och sedan ytterst ett lager Liqui Sole. Det har hållt 6-7 pass nu, måste kanske bättra på snart. Hoppet är att snön kommer, så att jag kan skjuta på nyinköpet till nästa höst. Skulle det dock bli en snöfri vinter är det risk att jag snart måste göra en investering i rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Val av rullskidor är väl inte enbart en fråga om hållbarhet, eller? De ska väl vara sköna att åka på också.

Jag kör Swenor Fibreglass och har inte någonsin haft isär ett hjul för att smöja det. Om skidorna blivit riktigt skitiga spolar jag dem med vattenslangen och ställer dem sedan i garaget. Det är också vad Swenor rekommenderar att man gör.

Bakhjulen slits väl ut på ett par hundra mil medans jag inte bytt något framhjul än. Sägas ska att jag kör aldrig på saltade vägar.

Link to comment
Share on other sites

Elpex Wasa helt klart!

Jag har iof inget annat att jämföra med, men 4 säsonger på samma skidor. Aldrig gjort rent eller smörjt dem. Enda rengöringen har varit någon stor vattenpöl i slutet på ett skitigt pass:)!

Fått bytit hjul så klart men det är för att gummit blivit utnött.

Tycker inte det finns något att klaga på åk "komforten" heller!

Link to comment
Share on other sites

Val av rullskidor är väl inte enbart en fråga om hållbarhet, eller? De ska väl vara sköna att åka på också.

Jag kör Swenor Fibreglass och har inte någonsin haft isär ett hjul för att smöja det. Om skidorna blivit riktigt skitiga spolar jag dem med vattenslangen och ställer dem sedan i garaget. Det är också vad Swenor rekommenderar att man gör.

Bakhjulen slits väl ut på ett par hundra mil medans jag inte bytt något framhjul än. Sägas ska att jag kör aldrig på saltade vägar.

vad gäller komfort så håller jag med, Swenor är klart skönare än Elpex..

Link to comment
Share on other sites

Just nu är alla mina 3 klassiska par paj pga lagerhaveri. 2 par är proski, ett par med 3or och ett par med 1or. och på 3orna bytte jag lager (biltema) så sent som i augusti men nu har de skurit igen. Ettorna köpte jag för ungefär ett år sen och inte kört särskilt många rundor med men nu sitter bakhjulet fast. I maj köpte jag ett par elpex vasa eftersom alla snackat skit om kvaliteten på proski och att elpex ska gå hur länge som helst utan problem. Nu har båda bakhjulen på dem skurit, jag fick åka på en skida hem från ett pass och precis när jag kom hem tog det stopp på den andra skidan också. Jag förstår inte hur det kommer sig att alla lager skär för mig, har inte hört om någon annan som haft så mycket problem med lager som skär redan efter några månader. Visserligen har det vart mycket regn och skitväder under hösten men lite borde de väl klara? Mina Marweskateskidor går fortfarande hur bra som helst efter ca 2-3 års användande.
Link to comment
Share on other sites

Just nu är alla mina 3 klassiska par paj pga lagerhaveri. 2 par är proski, ett par med 3or och ett par med 1or. och på 3orna bytte jag lager (biltema) så sent som i augusti men nu har de skurit igen. Ettorna köpte jag för ungefär ett år sen och inte kört särskilt många rundor med men nu sitter bakhjulet fast. I maj köpte jag ett par elpex vasa eftersom alla snackat skit om kvaliteten på proski och att elpex ska gå hur länge som helst utan problem. Nu har båda bakhjulen på dem skurit, jag fick åka på en skida hem från ett pass och precis när jag kom hem tog det stopp på den andra skidan också. Jag förstår inte hur det kommer sig att alla lager skär för mig, har inte hört om någon annan som haft så mycket problem med lager som skär redan efter några månader. Visserligen har det vart mycket regn och skitväder under hösten men lite borde de väl klara? Mina Marweskateskidor går fortfarande hur bra som helst efter ca 2-3 års användande.

Kör du mycket på saltade vägar?

Själv har jag haft mina ProSki i 4 år utan problem. Åker dock väldigt sällan på vintern.

Link to comment
Share on other sites

Just nu är alla mina 3 klassiska par paj pga lagerhaveri. 2 par är proski' date=' ett par med 3or och ett par med 1or. och på 3orna bytte jag lager (biltema) så sent som i augusti men nu har de skurit igen. Ettorna köpte jag för ungefär ett år sen och inte kört särskilt många rundor med men nu sitter bakhjulet fast. I maj köpte jag ett par elpex vasa eftersom alla snackat skit om kvaliteten på proski och att elpex ska gå hur länge som helst utan problem. Nu har båda bakhjulen på dem skurit, jag fick åka på en skida hem från ett pass och precis när jag kom hem tog det stopp på den andra skidan också. Jag förstår inte hur det kommer sig att alla lager skär för mig, har inte hört om någon annan som haft så mycket problem med lager som skär redan efter några månader. Visserligen har det vart mycket regn och skitväder under hösten men lite borde de väl klara? Mina Marweskateskidor går fortfarande hur bra som helst efter ca 2-3 års användande.[/quote']

Kör du mycket på saltade vägar?

Själv har jag haft mina ProSki i 4 år utan problem. Åker dock väldigt sällan på vintern.

Ja en hel del under hösten och vintern, men hittills i år har det inte saltats mycket, inte mer än sista veckorna och de började säcka ihop redan innan det.

Link to comment
Share on other sites

Kör med Pro Ski när jag kör klassiskt och brukar inte några problem med lagrena. Är väll snarare gummit på hjulen som nöts ner så man måste köpa nya. Brukar alltid skölja av skidorna lite snabbt med vanligt vatten så fort jag har kört på fuktig vägbana.
Link to comment
Share on other sites

Just nu är alla mina 3 klassiska par paj pga lagerhaveri. 2 par är proski, ett par med 3or och ett par med 1or. och på 3orna bytte jag lager (biltema) så sent som i augusti men nu har de skurit igen. Ettorna köpte jag för ungefär ett år sen och inte kört särskilt många rundor med men nu sitter bakhjulet fast. I maj köpte jag ett par elpex vasa eftersom alla snackat skit om kvaliteten på proski och att elpex ska gå hur länge som helst utan problem. Nu har båda bakhjulen på dem skurit, jag fick åka på en skida hem från ett pass och precis när jag kom hem tog det stopp på den andra skidan också. Jag förstår inte hur det kommer sig att alla lager skär för mig, har inte hört om någon annan som haft så mycket problem med lager som skär redan efter några månader. Visserligen har det vart mycket regn och skitväder under hösten men lite borde de väl klara? Mina Marweskateskidor går fortfarande hur bra som helst efter ca 2-3 års användande.

Jag har hört att man inte ska smörja hjulen/lagren med typ 5:56 för då "tvättar" man bort fettet från lagren.

Link to comment
Share on other sites

Just nu är alla mina 3 klassiska par paj pga lagerhaveri. 2 par är proski' date=' ett par med 3or och ett par med 1or. och på 3orna bytte jag lager (biltema) så sent som i augusti men nu har de skurit igen. Ettorna köpte jag för ungefär ett år sen och inte kört särskilt många rundor med men nu sitter bakhjulet fast. I maj köpte jag ett par elpex vasa eftersom alla snackat skit om kvaliteten på proski och att elpex ska gå hur länge som helst utan problem. Nu har båda bakhjulen på dem skurit, jag fick åka på en skida hem från ett pass och precis när jag kom hem tog det stopp på den andra skidan också. Jag förstår inte hur det kommer sig att alla lager skär för mig, har inte hört om någon annan som haft så mycket problem med lager som skär redan efter några månader. Visserligen har det vart mycket regn och skitväder under hösten men lite borde de väl klara? Mina Marweskateskidor går fortfarande hur bra som helst efter ca 2-3 års användande.[/quote']

Jag har hört att man inte ska smörja hjulen/lagren med typ 5:56 för då "tvättar" man bort fettet från lagren.

ok, det har jag dock aldrig gjort så det kan inte bero på det.

Link to comment
Share on other sites

Hej har precis servat mina swenor glasfiber, började gnissla massor om av ett bakhjul.

Beror nog på att jag sprutat på 5-56 lite då och då för att "driva ut" fukt. Dock har det nog oxå löst upp hjullager fettet. Därav problemet, sökte på nätet och hittade nedan länk med instruktioner http://www.swenor.net/se/index.php . Så jag har tagit isär och smörjt upp alla fyra hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Var inne i en affär och kollade på rullskidor. Förutom ProSki (ej av intresse) hade de Elpex. Det fanns två modeller; Elpex Wasa 610 och Team 610. Jag fäste mig vid Team 610, som hade smalare hjul och verkade lätta och smidigare. Nackdelen var priset, som låg 600 kr högre.

 

Är det någon, som har erfarenhet av Team 610 och om det är värt att lägga en 6-hundring extra för skidorna ?

Link to comment
Share on other sites

Var inne i en affär och kollade på rullskidor. Förutom ProSki (ej av intresse) hade de Elpex. Det fanns två modeller; Elpex Wasa 610 och Team 610. Jag fäste mig vid Team 610, som hade smalare hjul och verkade lätta och smidigare. Nackdelen var priset, som låg 600 kr högre.

 

Är det någon, som har erfarenhet av Team 610 och om det är värt att lägga en 6-hundring extra för skidorna ?

Betydligt stötigare på dålig asfalt än vasa modellen

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...