Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilka rullskidor håller bäst?


Thorrez

Recommended Posts

Just nu är alla mina 3 klassiska par paj pga lagerhaveri. 2 par är proski, ett par med 3or och ett par med 1or. och på 3orna bytte jag lager (biltema) så sent som i augusti men nu har de skurit igen. Ettorna köpte jag för ungefär ett år sen och inte kört särskilt många rundor med men nu sitter bakhjulet fast. I maj köpte jag ett par elpex vasa eftersom alla snackat skit om kvaliteten på proski och att elpex ska gå hur länge som helst utan problem. Nu har båda bakhjulen på dem skurit, jag fick åka på en skida hem från ett pass och precis när jag kom hem tog det stopp på den andra skidan också. Jag förstår inte hur det kommer sig att alla lager skär för mig, har inte hört om någon annan som haft så mycket problem med lager som skär redan efter några månader. Visserligen har det vart mycket regn och skitväder under hösten men lite borde de väl klara? Mina Marweskateskidor går fortfarande hur bra som helst efter ca 2-3 års användande.

Mina Pro Ski c2 har just skurit ihop (ena baklagret på väg hem från jobbet i veckan), i somras skar ena framhjulet, det brukar bli minst ett hjul per säsong. Har dock hittills inte orkat kolla hur man byter lager så jag köper nytt varje gång (ej så ekonomiskt). Den här gången blev det bara kärvare och gnisslade allt mer, då är det ok. Värre när lagret tvärnyper, då gör det ofta ont.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog skrivit motsvarande i en gammal tråd, men får nog skriva av mig igen. Det är väl helt ointressant om man sköljer av sina skidor. Det kan väl bara vara av intresse ifall man inte vill smutsa ner hallen om man tar in rullskidorna efteråt. Det som är av intresse är väl att fetta in lager och backpärr, så fukt inte kommer in i väsentliga delar inne i hjulet. Som många resonerar här är ungefär - "jag tvättar bilen tre ggr i veckan men jag behöver aldrig fylla på olja och den har gått så bra i fyra år i alla fall..."

 

Olja, 5-56 eller teflonolja mm ska man bara använda ifall man vill sköta lager mm hela tiden, dvs på snabba hjul. (Men nu finns ju eagle-hjul och specialfett.) På träningshjul är det fett som gäller. Jag sköljer aldrig av mina rullskidor, men jag fetar in lager mm med jämna mellanrum. Därför vill jag kunna öppna upp lagren, och jag gillar alltså inte kapslade lager (som hos swenor). Det räcker ju oftast att fylla på lagren på ena sidan medan de sitter kvar i hjulen. Detta ordnar man ju på några minuter. Så här års är det extra viktigt att ha väl infettade lager, när saltbilar varit framme. Hos mig var de och saltade redan i början av oktober.

 

Du måste ha en jäkla otur Ekis. Jag tycker du ska klaga hos elpex och få nya hjul. (Sen kan jag väl störa dig strax innan en glidskidestafett eller så, och visa hur man fettar in lager :) , ungefär som våran Sture som höll en ½-timmes monolog om hur rullskidsäsongen till våren ska läggas upp för dr-Y på hans första snödag uppe i Bruksvallarna - han blev ur balans hela den dagen...)

Link to comment
Share on other sites

... Det som är av intresse är väl att fetta in lager och backpärr...

Du skulle inte kunna ge en snabb steg för steg till oss amatörer om hur man gör detta? Vilket fett (minns att något skrivit om biltema innan)? Tar man bara bort hjulet, stryker på lite fett på kullagret, sätter fast hjulet och så är det klart eller är det mer avancerat än så?

Link to comment
Share on other sites

... Det som är av intresse är väl att fetta in lager och backpärr...

Du skulle inte kunna ge en snabb steg för steg till oss amatörer om hur man gör detta? Vilket fett (minns att något skrivit om biltema innan)? Tar man bara bort hjulet' date=' stryker på lite fett på kullagret, sätter fast hjulet och så är det klart eller är det mer avancerat än så?[/quote']

Skruva bort muttrarna, ta loss hjulet och brickan.

Lyft loss den svarta täckbrickan med en nålspets (utan att sticka hål i den)

Lägg i litiumfett eller PTFE-fett.

Montera tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Du måste ha en jäkla otur Ekis. Jag tycker du ska klaga hos elpex och få nya hjul. (Sen kan jag väl störa dig strax innan en glidskidestafett eller så, och visa hur man fettar in lager :) , ungefär som våran Sture som höll en ½-timmes monolog om hur rullskidsäsongen till våren ska läggas upp för dr-Y på hans första snödag uppe i Bruksvallarna - han blev ur balans hela den dagen...)

Jag har svårt att tro att det är ren otur, nånting är det som är fel.

Jag tackar för erbjudandet om att få intstruktion om hur man fetta in lagren, går det att ta bort täckbrickan på elpex och fetta in, vad jag förstår på proski så är det en metallplatta runt som inte går att sätta tillbaks om man tagit bort den...

 

Sture är en skön lirare, en sann rullskidfantast! :)

Link to comment
Share on other sites

Skruva bort muttrarna, ta loss hjulet och brickan.

Lyft loss den svarta täckbrickan med en nålspets (utan att sticka hål i den)

Lägg i litiumfett eller PTFE-fett.

Montera tillbaka.

Mina täckbrickor är röda! ;) Viktigast är att inte stuka dem utan att pilla loss den försiktigt. (Det är mässing på undersidan, så den lätt stukas.)

Det duger (nästan bättre mot fukt) med litiumfett - (biltemas t.ex.)

Det är OK att så här års låta det fett som "blir över" när man trycker tillbaka täckbrickan, ligga som ett fettskydd under mässings-distansen

Ska du fetta in backspärren, måste du hamra ut bakaxeln, t.ex med en träklubba. För mycket fett i backspärren kan göra att den fungerar lite dåligt. Men detta brukar gå över. (Ungefär som en bakhal valla, som blir OK uppe på ett kallare fjäll...)

 

(Börja med att smörja in lager, så skyddar du indirekt backspärren också.)

Link to comment
Share on other sites

Du måste ha en jäkla otur Ekis. Jag tycker du ska klaga hos elpex och få nya hjul. (Sen kan jag väl störa dig strax innan en glidskidestafett eller så' date=' och visa hur man fettar in lager :) , ungefär som våran Sture som höll en ½-timmes monolog om hur rullskidsäsongen till våren ska läggas upp för dr-Y på hans första snödag uppe i Bruksvallarna - han blev ur balans hela den dagen...)[/quote']

Jag har svårt att tro att det är ren otur, nånting är det som är fel.

Jag tackar för erbjudandet om att få intstruktion om hur man fetta in lagren, går det att ta bort täckbrickan på elpex och fetta in, vad jag förstår på proski så är det en metallplatta runt som inte går att sätta tillbaks om man tagit bort den...

 

Sture är en skön lirare, en sann rullskidfantast! :)

Jag tycker ändå du ska klaga på dina elpex.

 

Största skillnaden är att mässingsbrickan på pro-ski är platt och bara ligger utanpå lagret. D.v.s. den fungerar inte som en droppring som den gör på både swenor och elpex. Denna lilla detalj gör ganska stor skillnad. Den fukt som kommer under proski-brickan, hamnar ju direkt mot lagret. Lite korkad konstruktion. (Sen har jag fått för mig att de har en plast-distans inne i hjulet, som gör det lite vanskligare att med våld slå ut lagren. Men jag har aldrig demolerat ett pro-ski hjul.) Jag har för mig att proski har lager med gummipackning, och inte som swenor med pressade metallbrickor. (Men jag ska låta detta vara lite osagt.)

 

Ja Sture är en härlig person. Jag tror nästan han längtade till våren och rullskidor, när vi sågs uppe i Bruksvallarna!

Link to comment
Share on other sites

Hur lägger man i fettet ? Trycker man in i lagret direkt från tuben (Biltema) eller tar man knivspets, liten plastspatel, top el dyl och lägger in fettet med ?

Direkt från tuben blir nog lätt lite kletigt. Jag har tagit litiumfett på en tandpetare eller tändsticka och pillat dit.

Link to comment
Share on other sites

http://webskis.com/pages.php?pageid=12

 

Så plockar man isär Pro-ski, spärrlagret pressas lätt ut med ett par hylsor om det behöver bytas. Kullagrena är med plastbricka original och dom är bättre än dom med metall, men att peta loss brickan och fylla på mera fett är lätt. Ta en nål eller vass kniv på inre sidan av brickan då blir det inga skador och bänd loss. Beroende av hur det ser ut så antingen gör rent med någon spray och lägg i nytt fett, antingen pressa ur en tub eller smeta in med en knivspets det kvittar. Eller bara lägg i nytt fett.

 

Om lagrena ändå har pajat eller kärvar så behövs inte så mycket försiktighet, det kan bara bli bättre och nästa gång blir det lättare så bara banka på:-).

Link to comment
Share on other sites

http://webskis.com/pages.php?pageid=12

 

Så plockar man isär Pro-ski, spärrlagret pressas lätt ut med ett par hylsor om det behöver bytas. Kullagrena är med plastbricka original och dom är bättre än dom med metall, men att peta loss brickan och fylla på mera fett är lätt. Ta en nål eller vass kniv på inre sidan av brickan då blir det inga skador och bänd loss. Beroende av hur det ser ut så antingen gör rent med någon spray och lägg i nytt fett, antingen pressa ur en tub eller smeta in med en knivspets det kvittar. Eller bara lägg i nytt fett.

 

Om lagrena ändå har pajat eller kärvar så behövs inte så mycket försiktighet, det kan bara bli bättre och nästa gång blir det lättare så bara banka på:-).

De två nedre filmerna tycker jag bara visar vilken puckad konstruktion proski har i sina hjul, i alla fall om man jämför med elpex och swenor.

Link to comment
Share on other sites

http://webskis.com/pages.php?pageid=12

 

Så plockar man isär Pro-ski' date=' spärrlagret pressas lätt ut med ett par hylsor om det behöver bytas. Kullagrena är med plastbricka original och dom är bättre än dom med metall, men att peta loss brickan och fylla på mera fett är lätt. Ta en nål eller vass kniv på inre sidan av brickan då blir det inga skador och bänd loss. Beroende av hur det ser ut så antingen gör rent med någon spray och lägg i nytt fett, antingen pressa ur en tub eller smeta in med en knivspets det kvittar. Eller bara lägg i nytt fett.

 

Om lagrena ändå har pajat eller kärvar så behövs inte så mycket försiktighet, det kan bara bli bättre och nästa gång blir det lättare så bara banka på:-).[/quote']

De två nedre filmerna tycker jag bara visar vilken puckad konstruktion proski har i sina hjul, i alla fall om man jämför med elpex och swenor.

Jag tänker inte försvara Pro-Ski men har inte Elpex ett väldigt snarlikt system? Om man bortser från täckbrickan som är oerhört mycket bättre på Elpex. Swenor vet jag inget om.

Men oavsett bra eller dåligt, det är en enkel konstruktion, jag tog isär bakhjulet och pressade ut spärrlagret samt satte in det i framhjulen och monterade ihop det igen på under 10 min. Eagle har exakt samma system som Pro-Ski fast sämre kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänker inte försvara Pro-Ski men har inte Elpex ett väldigt snarlikt system? Om man bortser från täckbrickan som är oerhört mycket bättre på Elpex. Swenor vet jag inget om.

Men oavsett bra eller dåligt, det är en enkel konstruktion, jag tog isär bakhjulet och pressade ut spärrlagret samt satte in det i framhjulen och monterade ihop det igen på under 10 min. Eagle har exakt samma system som Pro-Ski fast sämre kvalitet.

Jag syftar (förutom täckbrickan jag skrivit om ovan) på den fåniga tunna mörka distansen de har inne i hjulet. (Vad är den gjord av för material föresten?) Måste ju vara en oerhört känslig detalj jämfört med swenors och elpex som har en vettig metallfasning direkt i axeln. Detta gör att jag inte riktigt gör som på filmerna om jag tar isär ett swenor eller elpexframhjul. Sedan tycker jag det är bättre att använda en träklubba, även om han står och slår på själva muttern.

Link to comment
Share on other sites

Mina första skidor var Pro-Ski. Tack vara att lager och backspärr ständigt krånglade har jag haft isär hjulen ett antal gånger. Den svarta distansen är av plast men den utsätts inte för någon större belastning så den utgör inte någon svag länk. Tycker uppbyggnaden av hjulen är vettig, finns säkert bättre men lösningen är lätt att arbeta med. Hade det inte varit för skidans känslighet för väta hade jag fortsatt köra med dem.

 

Sedan ett år varierar jag mellan Swenor Finstep och Everest, än så länge har jag inte haft några problem med dessa skidor.

Link to comment
Share on other sites

Skruva bort muttrarna, ta loss hjulet och brickan.

Lyft loss den svarta täckbrickan med en nålspets (utan att sticka hål i den)

Lägg i litiumfett eller PTFE-fett.

Montera tillbaka.

Det där med att öppna tätade lager höll jag också på med förr, men jag har slutat helt med det. Täckbrickan (tätningen) blir sämre för varje gång man tar bort den, på sätt och vis binder man ris åt egen rygg: Ju oftare man rengör sina lager, desto oftare måste man rengöra sina lager.

 

De senaste åren har jag inte öppnat några lager alls, bara byt ett som började låta konstigt. Kör man med kvalitetslager så tycker jag att det är det förvånansvärt vad bra de håller vätan ute. På mina skateskidor sitter lagren helt öppet (inga andra täckbrickor än de svarta tätningarna på själva lagren), och de har fungerat bra i flera år utan service.

Link to comment
Share on other sites

Det där med att öppna tätade lager höll jag också på med förr, men jag har slutat helt med det. Täckbrickan (tätningen) blir sämre för varje gång man tar bort den, på sätt och vis binder man ris åt egen rygg: Ju oftare man rengör sina lager, desto oftare måste man rengöra sina lager.

Jag håller inte alls med vad gäller lager med "gummipackning", typ elpex. Jag har säkert öppnat skyddsbrickorna 20 ggr - inga problem. Jag har kört 6 år och massor av mil på samma lager och samma hjul, och räknar med att de ska rulla lika många mil till.

Link to comment
Share on other sites

Det där med att öppna tätade lager höll jag också på med förr' date=' men jag har slutat helt med det. Täckbrickan (tätningen) blir sämre för varje gång man tar bort den, på sätt och vis binder man ris åt egen rygg: Ju oftare man rengör sina lager, desto oftare måste man rengöra sina lager.[/quote']

Jag håller inte alls med vad gäller lager med "gummipackning", typ elpex. Jag har säkert öppnat skyddsbrickorna 20 ggr - inga problem. Jag har kört 6 år och massor av mil på samma lager och samma hjul, och räknar med att de ska rulla lika många mil till.

Du har kanske bättre teknik än jag när det gäller att öppna och stänga lager?

Link to comment
Share on other sites

Har lagertillverkarna verkligen byggt lagren för att de skall öppnas och smörjas?

 

Det skulle förvåna mig om så var fallet, jag tror då att de håller bättre om man inte pillar på dem.

Tillverkarna hoppas nog att man byter när det finns behov.

Det är ju rätt billigt, 19;90 hos Biltema.

 

Jag tycker det är lättare att pilla loss brickan, än att slå loss lagret.

Samtidigt spar man ju en del pengar... :)

Link to comment
Share on other sites

Har lagertillverkarna verkligen byggt lagren för att de skall öppnas och smörjas?

 

Det skulle förvåna mig om så var fallet' date=' jag tror då att de håller bättre om man inte pillar på dem.[/quote']

Tillverkarna hoppas nog att man byter när det finns behov.

Det är ju rätt billigt, 19;90 hos Biltema.

 

Jag tycker det är lättare att pilla loss brickan, än att slå loss lagret.

Samtidigt spar man ju en del pengar... :)

Val av smörjfett

Felaktig smörjning svarar för upp till 36 % av för tidiga lagerskador. Universalfetter uppfyller inte speciallagers krav och skapar mer problem än de gör nytta. Lagerapplikationer har stor spridning i driftsförhållanden och korrekt smörjning kräver att fettet är exakt anpassat till applikationen.

 

Smörjfetter bidrar till jämn, störningsfri drift och maximal driftsäkerhet även under de mest extrema förhållanden. De bidrar också till att förhindra att föroreningar tränger in i lagret, dämpar alla stötlaster och skyddar mot korrosion. Att välja rätt smörjfett för en viss applikation är viktigt för att uppnå maximal livslängd på lagret.

 

Kriterier för val av rätt smörjning inkluderar lagrets typ och storlek, temperaturer, hastigheter och laster men också önskad livslängd och smörjintervaller.

Hade fel, men tänker inte börja smörja. Är för tråkigt och brukar inte ha några problem med lager som skär. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...