Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidsäsongen 2009 är slut!


Pask

Recommended Posts

Is, rimfrost och grus går att åka på. Dock bör man undvika backar och trixig terräng. Lätt rullmotstånd är också att föredra.

 

Jag brukar köra intervaller fram och tillbaka på en flack lätt sträcka. Men nu är det skidsäsong för mig och det utan att gjort uppehåll mellan rullskid och skidsäsong.

Link to comment
Share on other sites

Is, rimfrost och grusade cykelbanor. Nu är det kört för den här säsongen, även för oss i Götaland.

Jag tror nog "oss i Götaland" är lite väl generellt sagt :). Visserligen sitter jag faktiskt och tittar ut på snö t o m i Lund just nu och fick ställa in gårdagens rullskidspass. Men det skulle förvåna mig mycket om det inte är åktbart överallt när jag är tillbaka från julfirande och skidläger norröver i början av januari. Och jag skulle gissa det finns en hel del åkabara vägar även nu om man letar lite.

Link to comment
Share on other sites

visst var det lite vitt på osaltade gångbanor, men i övrigt var allt det vita möglet borta från vägarna när jag körde till jobbet, klar åkbart alltså.

 

började också fundera på hur dum i huvet man egentligen är när man stör sig på att det ligger snö på vägarna så man inte kan åka rullskidor? fasen skidåkning är ju bara ett dåligt substitut i första hand för norrlänningar!

 

skämt åsido, långtidsprognosen ser relativt lovande ut för vara så tidigt på säsongen hyfsat kallt väder 2veckor framåt och med ca 20-30mm nederbörd, kan ju bara hoppas att det kommer som snö. Då kanske har vi åkbara spår på julafton, nångång måste det väl bli en vit jul även här, kan inte komma ihåg när vi senast hade snö på julafton?

förhoppningsvis kan konstsnöanläggingarna snart börja göra snö också.

 

Isarna börjar iaf lägga sig nu så det kanske det kan bli åkning på nån liten mosse både med skidor och skridskor.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle åkt med dig i fredags Kustlöparen, nu missade jag helgens rullskidepass.

Fick städat ur friggeboden och dammat av stakmaskinen i helgen.

-Kylan verkar dock hålla i sig så om man har tur kanske det kan bli riktiga skidor på nåt konstsnöspår nästa helg.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog "oss i Götaland" är lite väl generellt sagt :). Visserligen sitter jag faktiskt och tittar ut på snö t o m i Lund just nu och fick ställa in gårdagens rullskidspass. Men det skulle förvåna mig mycket om det inte är åktbart överallt när jag är tillbaka från julfirande och skidläger norröver i början av januari. Och jag skulle gissa det finns en hel del åkabara vägar även nu om man letar lite.

Har du tips om bra rullskidsrundor i Lund? Ska med grabben på Lundaspelen i mellandagarna och hoppas på att kunna utnyttja tiden till att träna lite. Tacksam även för tips om skidrundor ifall vi skulle välsignas med vit nederbörd. Min rullskidsäsong upphör nog först när snön lägger sig.

Link to comment
Share on other sites

Is' date=' rimfrost och grusade cykelbanor. Nu är det kört för den här säsongen, även för oss i Götaland.[/quote']

Jag tror nog "oss i Götaland" är lite väl generellt sagt :). Visserligen sitter jag faktiskt och tittar ut på snö t o m i Lund just nu och fick ställa in gårdagens rullskidspass. Men det skulle förvåna mig mycket om det inte är åktbart överallt när jag är tillbaka från julfirande och skidläger norröver i början av januari. Och jag skulle gissa det finns en hel del åkabara vägar även nu om man letar lite.

Förra julen firade jag i Skåne, och det var underbart rullskidföre. Jag hade sett fram emot något liknande i år, men de förhoppningarna ser ut att grusas :(.

 

Thorrez, värmen kanske kommer tillbaka i januari, men då börjar ju rullskidsäsongen 2010! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog "oss i Götaland" är lite väl generellt sagt :). Visserligen sitter jag faktiskt och tittar ut på snö t o m i Lund just nu och fick ställa in gårdagens rullskidspass. Men det skulle förvåna mig mycket om det inte är åktbart överallt när jag är tillbaka från julfirande och skidläger norröver i början av januari. Och jag skulle gissa det finns en hel del åkabara vägar även nu om man letar lite.

Har du tips om bra rullskidsrundor i Lund? Ska med grabben på Lundaspelen i mellandagarna och hoppas på att kunna utnyttja tiden till att träna lite. Tacksam även för tips om skidrundor ifall vi skulle välsignas med vit nederbörd. Min rullskidsäsong upphör nog först när snön lägger sig.

Jag föredrar att åka på cykelbanor, är vanliga vägar också är utbudet nästan obegränsat.

 

Direkt från Lund:

 

1. Hardebergaspåret:

Cykelban, det bästa är att det är upplyst hela vägen. Gammal smalspårig banvall som börjar vid stadsparken och slutar i södra Sandby, 9,9 km från centrala Lund så det beror på var du börjar. Du kommer garanterat att möta flera andra rullskidåkare här :)

 

2. Dalby-Sandbyslingan

Fin cykelbana ut till Dalby, där du svänger vänster och uppför längs cykelvägen och så "runt" Dalby mot Skryllegården (det är skyltat) när du paserat avfarten mot Skryllegården så kan du välja på att svänga vänster på en vanlig väg mot Rögle dammar eller fortsätta ner till S Sandby så kommer du till vändpunkten på banan ovan (kör du mot Rögla dammar kommer du också på hardebergaspåret men ca 3 km senare, men det är en ganska brant nerförsbacke på 70-vägen innan så gör det bara om du känner dig säker på det). Hela rundan borde bli knapp 3 mil beroende på var du startar i Lund.

 

3. Värpinge (sydvästra Lund)-Lomma

Kör aldrig den själv då det är fel sida av stan men det går fin cykelbana här, dock inte upplyst.

 

4. Nordvästra Lund-Kävlinge

Samma som ovan, fin cykelbana utan belysning som jag aldrig kört själv (bara cyklat på)

 

5. Brunnshög (nordöstra Lund)-Flyinge

Nylagd väldigt fin cykelbana från nordöstra Lund, ingen belysning. Om du int evill ha t o r kan du även köra till S Sandby via Flyinge by och ta hardeberaspåret hem (allmän relativt trafikerad väg en bit). Bif-rullen gick delvis på den här cykelbanan.

 

Med bil

 

6. Teknikträning

Cykelbana förbi SKryllegården är bäst.

 

Snö

 

1. Skryllegården

Brukar vid snö finns en 2km slinga, manullet uppkörd

 

2. Lunds akademiska golfklubb

Mycket folk som åker när det har snöat.

Link to comment
Share on other sites

Is' date=' rimfrost och grusade cykelbanor. Nu är det kört för den här säsongen, även för oss i Götaland.[/quote']

Jag tror nog "oss i Götaland" är lite väl generellt sagt :). Visserligen sitter jag faktiskt och tittar ut på snö t o m i Lund just nu och fick ställa in gårdagens rullskidspass. Men det skulle förvåna mig mycket om det inte är åktbart överallt när jag är tillbaka från julfirande och skidläger norröver i början av januari. Och jag skulle gissa det finns en hel del åkabara vägar även nu om man letar lite.

Förra julen firade jag i Skåne, och det var underbart rullskidföre. Jag hade sett fram emot något liknande i år, men de förhoppningarna ser ut att grusas :(.

 

Thorrez, värmen kanske kommer tillbaka i januari, men då börjar ju rullskidsäsongen 2010! :)

Självklart, jag som av någon kostig anledning snöat in mig på att en skidsäsong går över vintern. Självklart ett misstag och inställning jag ska jobba för att tvätta bort ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog "oss i Götaland" är lite väl generellt sagt :). Visserligen sitter jag faktiskt och tittar ut på snö t o m i Lund just nu och fick ställa in gårdagens rullskidspass. Men det skulle förvåna mig mycket om det inte är åktbart överallt när jag är tillbaka från julfirande och skidläger norröver i början av januari. Och jag skulle gissa det finns en hel del åkabara vägar även nu om man letar lite.

Förra julen firade jag i Skåne' date=' och det var underbart rullskidföre. Jag hade sett fram emot något liknande i år, men de förhoppningarna ser ut att grusas :(.

 

Thorrez, värmen kanske kommer tillbaka i januari, men då börjar ju rullskidsäsongen 2010! :)[/quote']

Självklart, jag som av någon kostig anledning snöat in mig på att en skidsäsong går över vintern. Självklart ett misstag och inställning jag ska jobba för att tvätta bort ;)

Det optimala är ju att det blir kallt så att det går att göra konstnö, så man kan träna och tävla i de spåren. Men att det samtidigt är uppehåll så vi slipper natursnön som lägger sig på de fina grusvägarna och förstör rulskidåkningen:) Grusvägar tål för övrigt ngt mer snö än vanliga vägar.

Link to comment
Share on other sites

Jag föredrar att åka på cykelbanor, är vanliga vägar också är utbudet nästan obegränsat.

 

Direkt från Lund:

 

1. Hardebergaspåret:

Cykelban, det bästa är att det är upplyst hela vägen. Gammal smalspårig banvall som börjar vid stadsparken och slutar i södra Sandby, 9,9 km från centrala Lund så det beror på var du börjar. Du kommer garanterat att möta flera andra rullskidåkare här :)

 

2. Dalby-Sandbyslingan

Fin cykelbana ut till Dalby, där du svänger vänster och uppför längs cykelvägen och så "runt" Dalby mot Skryllegården (det är skyltat) när du paserat avfarten mot Skryllegården så kan du välja på att svänga vänster på en vanlig väg mot Rögle dammar eller fortsätta ner till S Sandby så kommer du till vändpunkten på banan ovan (kör du mot Rögla dammar kommer du också på hardebergaspåret men ca 3 km senare, men det är en ganska brant nerförsbacke på 70-vägen innan så gör det bara om du känner dig säker på det). Hela rundan borde bli knapp 3 mil beroende på var du startar i Lund.

 

3. Värpinge (sydvästra Lund)-Lomma

Kör aldrig den själv då det är fel sida av stan men det går fin cykelbana här, dock inte upplyst.

 

4. Nordvästra Lund-Kävlinge

Samma som ovan, fin cykelbana utan belysning som jag aldrig kört själv (bara cyklat på)

 

5. Brunnshög (nordöstra Lund)-Flyinge

Nylagd väldigt fin cykelbana från nordöstra Lund, ingen belysning. Om du int evill ha t o r kan du även köra till S Sandby via Flyinge by och ta hardeberaspåret hem (allmän relativt trafikerad väg en bit). Bif-rullen gick delvis på den här cykelbanan.

 

Med bil

 

6. Teknikträning

Cykelbana förbi SKryllegården är bäst.

 

Snö

 

1. Skryllegården

Brukar vid snö finns en 2km slinga, manullet uppkörd

 

2. Lunds akademiska golfklubb

Mycket folk som åker när det har snöat.

Stort tack! Får se om det blir korta skidor för cykelbana eller långa för golfbana som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...