Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spår Västra Götaland ???


mema77

Recommended Posts

Jag har kikat runt på diverse hemsidor... å det verkar som om det sprutas snö både här och där, men ännu inga spår öppna vad jag kan läsa mig till.

 

Är det någon som känner till om det finns några spår öppna någonstans i Västra Götaland?? Här i Alingsås-trakten är det "retligt" lite snö...

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är lite lite här trakterna fast det finns massor av snö i nästan hela landet, framförallt österut. http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup

 

Lokalt tycks det gå en gräns någonstans vid Falköping/Ulricehamn som har ca 2 dm, men även Borås har snö. Ymergården har föjande kommentar;

"Uppe på Hybergsängarna finns en slinga på 2,6km, det ligger mellan 10-20cm snö i kanterna dock puder men packas det lite och vinden gör sitt kommer det bli riktigt bra !"

 

Det är hämtat från skiddpår.se

 

Tack vare kylan de senaste dagarna och framåt så kommer säkert konstsnöspåren här omkring att klara sig fram till VL.

 

Tänkte dock testa på Vårgårda Golfbana idag med fulskidor där andra åkt under veckan, återkommer med rapport under em.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Kommer just hem från en tur på Billingen. Vi har för tillfället 10 cm natursnö En slinga på 7.5 km spårat. Och Elljusspåret 2.5 km går också. Inga kanon spår det gnisslar ibland Men med ett par gamla skidor så går det att kana runt. 15 km igår och och 17 idag så nu är man nöjd. För övrigt går åtta snökanoner för fullt och vi räknar med att spruta klart fram till måndag fm om allt går bra. Titta på Skövde kommuns hemsida Webcam över Billingen den står på skidstadion. Glid lugnt Ingemar
Link to comment
Share on other sites

Körde idag på Alehofs konstsnö, 100 varv ca 200m..bra spår och faktiskt inte så snurrigt som man kunde tro.

 

De hade dock gått om snö tillverkad och på plats på resten av spåret, den ska bara jämnas till, pistas och spåras , borde blir klart under måndagen. Då kommer 850 m kännas som rena långrundan!

 

Stort tack till alla eldsjälar som lägger ner så mycket tid dygnet runt så här i julstöket, betalar med gläjde spåravgifterna för detta jobb!

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Rapport från skövde. Åkte både milen och femman idag på dagen. Vi har nu sprutat färdigt med konstsnö. Enorma högar med snö som ska köras ut. Det kommer nog att räcka till ca 4 km konstsnö spår. Förhoppningsvis är det klart på onsdag. Återkommer när det är klart.
Link to comment
Share on other sites

Nån dom vet om Mösseberga klarade regnet? Tänkt dra dit i morgon men vill helst inte chansa (45 min i bil).

Inga problem med snö. Antar att du menar Mösseberg i Falköping? Strax sydväst på 100 m höjd har de snöat 80 % av tiden så natursnötäcket har ökat kraftigt än så länge. Vet inte var du bor men Falköping har ju ett långt konstsnöspår precis som Borås (Ymergården) som dessutom lär ha enorma mängder natursnö. Problemet för de flesta anläggningar i Sydsverige just nu är väl att det kommit för mkt blötsnö. Så det är svårt att köra ihop ett perfekt spår innan kylan kommer på lö morgon och spåren hinner sätta sig.

Link to comment
Share on other sites

Jag var ute och mätte snödjupet i min trädgård och det är hela 26 cm natursnö. Detta är precis nordöst om Skidstadion i Ulricehamn som dessutom har ett ca 1200m långt konstsnöspår samt framsprutat snö för ännu längre sträcka som läggs ut inom kort. Stämmer dessutom väderprognosen för de kommande tio dygnen så blir det inte barmark än på lääääänge. :P
Link to comment
Share on other sites

Nån dom vet om Mösseberga klarade regnet? Tänkt dra dit i morgon men vill helst inte chansa (45 min i bil).

Inga problem med snö. Antar att du menar Mösseberg i Falköping? Strax sydväst på 100 m höjd har de snöat 80 % av tiden så natursnötäcket har ökat kraftigt än så länge. Vet inte var du bor men Falköping har ju ett långt konstsnöspår precis som Borås (Ymergården) som dessutom lär ha enorma mängder natursnö. Problemet för de flesta anläggningar i Sydsverige just nu är väl att det kommit för mkt blötsnö. Så det är svårt att köra ihop ett perfekt spår innan kylan kommer på lö morgon och spåren hinner sätta sig.

Tack för uppdateringen (till emilomega också såklart). Tyvärr körde det ihop sig lite så jag fick ta en mil på en lokal golfbana, men alltid gött att veta att det går att få snabba statusuppdateringar här.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...