Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Landvetter långlopp


Recommended Posts

Tips på vallning inför loppet? Både fäste och glid, ej pulver för jag är för snål. Behöver ev komplettera samlingen.

 

Har inte snöat på ett tag men varit kallt och torrt ända sedan snön föll. Ev inblandad konstsnö.

yr.no förutspår ingen mer snö och dagstemperatur på -4

 

VR45, Skigo Racing -1/-20 alt. Swix Blå Extra finns på fästsidan i tempintervallet.

 

Start BWLF är det enda jag har för glid och det är främst där jag tror det kan komma att behövas annat.

Link to comment
Share on other sites

Tips på vallning inför loppet? Både fäste och glid, ej pulver för jag är för snål. Behöver ev komplettera samlingen.

 

Har inte snöat på ett tag men varit kallt och torrt ända sedan snön föll. Ev inblandad konstsnö.

yr.no förutspår ingen mer snö och dagstemperatur på -4

 

VR45, Skigo Racing -1/-20 alt. Swix Blå Extra finns på fästsidan i tempintervallet.

 

Start BWLF är det enda jag har för glid och det är främst där jag tror det kan komma att behövas annat.

Jag var där och körde idag (-7 och sol). Fäste toko grön invärmt ibotten, 4 lager swix blå extra och ett lager skigo blå hf. Kanon fäste. Glid: pölders hf kloss -1--12. Ett glid som är ok så din BWLF lär funka ok. Banan kommer vara väldigt kuperad...

Link to comment
Share on other sites

Tips på vallning inför loppet? Både fäste och glid' date=' ej pulver för jag är för snål. Behöver ev komplettera samlingen.[/quote']

Tycker du ska gå på en lite kallare klister än temperaturen för dagen, + en topp med burkvalla på detta. Mycket av sträckan är ju konstsnö, det kommer säkert bli sockrigt också.

Då får du nog hjälpa mig med klistret för det är jag rätt osäker på (tror jag vet vem du är), annars kör jag på xyz:s spår med endast burkvallor där jag känner mig tryggare.

Link to comment
Share on other sites

Kan inget om banprofilen men läste på nyss på hemsidan att de begränsar antalet startande till 225 st i och med kortare bana. Då var det 175 anmälda så det är nog en bra ide att anmäla sig snarast om man vill vara säker på att åka.

 

edit: http://www3.idrottonline.se/templates/NewsPage.aspx?id=485537

Jo, det lär bli fullt väldigt snart, senast imorgon. Men bra att de tar sitt ansvar för att det inte blir för trångt! Är anmäld i alla fall. Undrar hur lång slingan blir 4,7 km står det på ngt ställe men då förutsätts nog viss skottning eftersom konstsnöspåret knappast är så långt. Kuperat är det i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Jag var där och körde nu ikväll (ca -3-4 grader). Testade med Skigo -1/-20 och hade bra fäste. Så något klister torde i dagsläget inte vara nödvändigt. Enligt den aktuella prognosen på yr.no skall det dessutom bli snö på söndag (-2 och 2,1mm nederbörd).
Link to comment
Share on other sites

Någon som vet hur banan kommer att dras? Kommer man köra varvet uppe på/vid planen/parkering + nya banan? Körde gamla 2,5:an häromdagen och där är ju spåren ganska isiga och jag tror knappast att det är tillräckligt med snö för att fräsa nya där.

 

Funderar även över starten. Någon som vet var man kommer att starta. Känns som om det kan bli ganska kaotiskt om starten läggs uppe vid stugan, dvs vid banan högsta punkt, för att vi sedan ska kasta oss utför direkt. Det bästa enligt min mening vore att starta någonstans längre ned längs banan, för att på så vis ge längsta möjliga sträcka att åka innan utförskörningarna.

Link to comment
Share on other sites

Hade extremt dåligt glid 700m efter startområdet, några passerade retligt enkelt sittandes, då man stakade för att inte stanna just på den sträckan, nyutlagd konstsnö. HUr gör man för att få fart på skidorna på detta konst-underlag ?

Struktur ? Glider ?

Tyckte dock jag hade riktigt bra skidor på natursnön, bland de bättre.

Link to comment
Share on other sites

Det var lite vanskligt med föret mht att det var tre olika snötyper ren konstsnö, konstsnö blanat med natursnö och ren natursnö.

 

Jag vallade glid med blå rex, toppat med Swix HF8. Upplevde det inte som jag hade sämre glid än de som åkte kring mig, men visst märktes det att det sög under skidorna i de partierna med ren konstsnö. Tidigare erfarenhet på konstsnö är att högflour är att föredra. Det bästa är väll att även köra pulver, men för mindre tävlingar anser jag inte det vara värt kostnaden.

 

Fästet vallades med 1 lager invärmt grundwax, 3 lager Swix VR50 och 2 halva (ungefär övre halvan av fästzonen) lager Start MFW lila. Hade till en början bra fäste hela varvet, det blev mot slutet sämre på den rena konstsnödelen, men i blandsnön och rena natursnön hade jag bra fäste hela loppet. Lite tråkigt att det så snabbt blev söndertrampat och på vissa ställen väldigt djup sockersnö i backarna, men så är det när så pass många åker varvlopp.

 

Tyckte det var ett riktigt kul lopp och upplevde inte trängslen som något bekymmer. En riktigt tuff genomkörare helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma. Riktigt bra fäste och glid på natursnö/blandsnö delen, mindre bra på den rena konstsnöslingan. I takt med att krafterna tröt och vallan "eroderade" bort blev det så klart sämre och sämre under loppet. Sista två varven var ingen dans på rosor, men det berodde nog mer på träning/kondition än på vallan.

 

Glid: basewax + CH6 + HF8 (bra glid relativt åkare kring mig...)

 

Fäste: KR50 + VR45 + VR55 (bra bett i natursnön, hyfsat fäste så länge orken/tekniken fanns även på konstsnön...)

 

Sammanfattningsvis: Kul, men jobbigt!

Link to comment
Share on other sites

Jag upplevde samma sak, hade fantastiska skidor på natursnön, men rent usla på den gula konstsnön. körde iofs med träningsskidorna, tejp och bwlf ...

Och jag gled väldigt bra på BWLF både på konstsnö och natursnö! Dock kan jag ha fördel av min vikt (90+ kg). Däremot hade jag fäste som inte var så bra med V40 i botten och VR55 på topp men jag var rädd att valla för tjockt och snålade kanske lite i onödan på fästet. Kan även vara en ork-/teknikfråga...

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara lite intressant att få höra era gissningar om vilka tider som kommer att gälla för olika startled i Vasan!

 

Jag får väl börja gissningsleken:

Startled 1 - 2.15

Startled 2 - 2.25

Startled 3 - 2.35

osv (brukar ju vara hyfsat jämna intervall mellan grupperna...).

 

Nån annan som vill sticka ut hakan med en lika (o)kvalificerad gissning!? :-)

Link to comment
Share on other sites

Jämförde med Maserloppet med en segertid på ca 1.57 (Vålådalen 1.46) och då låg led 1-gränsen på 2.07 (2.05). Segertiden igår var ju nästan 18 min sämre än Maserloppet men jag vet inte hur det påverkar seedningsgränserna. Jag har ingen koll på topplaceringarna i Landvetter, är det elitledsåkare eller led 1? Dvs hur rankas Landvetter som seedningslopp och tas hänsyn till före och banprofil?

Misstänker att tidsskillnaden mellan eliten och blåbären är större i ett mer krävande lopp än vad det är i mer lättåkta förhållanden.

Skulle vara intressant att få ta del av kriterierna för seedningen...

Link to comment
Share on other sites

jag är också rätt tung, 87 kilo, antar att det kan ha varit tejpen som sög fast i den gula snön ...

 

Jag upplevde samma sak' date=' hade fantastiska skidor på natursnön, men rent usla på den gula konstsnön. körde iofs med träningsskidorna, tejp och bwlf ...[/quote']

Och jag gled väldigt bra på BWLF både på konstsnö och natursnö! Dock kan jag ha fördel av min vikt (90+ kg). Däremot hade jag fäste som inte var så bra med V40 i botten och VR55 på topp men jag var rädd att valla för tjockt och snålade kanske lite i onödan på fästet. Kan även vara en ork-/teknikfråga...

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara lite intressant att få höra era gissningar om vilka tider som kommer att gälla för olika startled i Vasan!

 

Jag får väl börja gissningsleken:

Startled 1 - 2.15

Startled 2 - 2.25

Startled 3 - 2.35

osv (brukar ju vara hyfsat jämna intervall mellan grupperna...).

 

Nån annan som vill sticka ut hakan med en lika (o)kvalificerad gissning!? :-)

Funderar, det skulle innebära att de sista 70 åkarna (nästan 35%) inte ens når led 9 om jag räknar rätt. tabellen låter väldigt hård.

Flera åkare på topp 15 listan startar i led 1 i årets VL, om detta nu påverkar ?

Min gissning är 12min mellan grupperna map de långa åktiderna och ingen elit.

Elit-

1- 2.20

2- 2.32

3- 2.44

osv

Link to comment
Share on other sites

Hej Jag tippar att seedningstiderna blir så här-

Elit led: ingen

Startled 1 2.15 - 2.20

startled 2 2.21 - 2.28.

Startled 3 2.29 - 2.39.

Start.led 4 2.40 - 2.50

Att jämföra tider med Maserloppet är svårt eftersom det inte fanns några riktiga elitåkare på Landvetterloppet. Ha de Ingemar

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte inte loppet men tror seedningsgränserna kommer att bli generösare de ni anger.

Åkaren som vann står i elitledet så då blir väl elitledsgränsen efter honom.

Lång åktid gör att inget intervall blir under 10 min, kollade också andra åkare som jag känner till och det var väldigt långa åktider överlag.

 

Min Gissning:

Elit: -2,15

1: -2,25

2: -2,35

3: -2,45

4: -2,55

5: -3,05

 

För led 3-4 uppåt tom tänkbart att intervallerna blir större än 10 min, se tex Stråkenloppet 2009.

Link to comment
Share on other sites

Intressanta tankar! Om vi antar att medelvärdet av våra gissningar skulle utgöra den bästa gissningen skulle gränserna bli:

 

Led 1 - 2.20 (max åktid)

Led 2 - 2.30

Led 3 - 2.40

Led 4 - 2.51

Led 5 - 3.02

Led 6 - 3.13

Led 7 - 3.24

Led 8 - 3.34

Led 9 - 3.45

 

Känns faktiskt som ganska rimliga gränser. Åtminstone utifrån mitt eget resultat i VL (plac 1400 ca) vs Landvetterloppet (2.35)...

 

Ska bli intressant att se hur denna ovetenskapliga undersökning står sig när de officiella tiderna kommer!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...