Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Landvetter långlopp


Recommended Posts

Jag åkte inte loppet men tror seedningsgränserna kommer att bli generösare de ni anger.

Åkaren som vann står i elitledet så då blir väl elitledsgränsen efter honom.

Lång åktid gör att inget intervall blir under 10 min, kollade också andra åkare som jag känner till och det var väldigt långa åktider överlag.

 

Min Gissning:

Elit: -2,15

1: -2,25

2: -2,35

3: -2,45

4: -2,55

5: -3,05

 

För led 3-4 uppåt tom tänkbart att intervallerna blir större än 10 min, se tex Stråkenloppet 2009.

Jag hoppas att du har rätt. Annars är det en grym halvminut.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte inte loppet men tror seedningsgränserna kommer att bli generösare de ni anger.

Åkaren som vann står i elitledet så då blir väl elitledsgränsen efter honom.

Lång åktid gör att inget intervall blir under 10 min' date=' kollade också andra åkare som jag känner till och det var väldigt långa åktider överlag.

 

Min Gissning:

Elit: -2,15

1: -2,25

2: -2,35

3: -2,45

4: -2,55

5: -3,05

 

För led 3-4 uppåt tom tänkbart att intervallerna blir större än 10 min, se tex Stråkenloppet 2009.[/quote']

Jag hoppas att du har rätt. Annars är det en grym halvminut.

stort grattis till ett kanonlopp! du krossar i år vad det verkar...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror kustlöparen ligger bra till i sin gissning. De brukar utgå från den som står längst fram i Vasaloppsstarten. eftersom segraren var 105 (?) 2009 så borde således ettan och tvåan seedas i elitledet. Däremot tror jag inte det blir 10min intervaller mellan de första leden. Min gissning (snarlik kustlöparens) blir enligt följande:

 

Elit: -2,15

1: -2,20

2: -2,25

3: -2,35

4: -2,45

5: -2,55

osv.

Link to comment
Share on other sites

Vår kollektiva gissning stod sig ju hyfsat bra! Upp till startled 3 var vi på pricken, därefter missade vi med någon/några minuter.

 

Tycker att tiderna känns rimliga mtp på "kvaliteten" på startfältet. Om man däremot enbart utgår från banan och förutsättningar (tuff bana med svåra förhållanden) tycker jag att seedningsgränserna känns lite tuffa. Men det är ju som vanligt; hade man åkt fortare, så hade man nått ett bättre startled...:-)

 

Andra kommentarer?

Link to comment
Share on other sites

jävligt jobbiga 28 sekunder' date=' tänk om man bara hade vetat. Undrar förresten hur mycket mer man hade kunnat pressa sig om man hade seedningstiderna klara innan loppet. Handlar det om minutrar eller sekunder?[/quote']

Det ska inte gå att pressa mer :cool:

Gillar din inställning! Hade jag haft den hade jag kapat de knappa två minuter som behövdes för mitt mål. Jag finåkte lite för mycket i stället för att sträcka fram pannan och tjura på.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det var på drickningen det föll...

 

F.ö. ett välarrangerat lopp tycker jag, utan att ha någon tidigare erfarenhet av skidlopp alls. Upplevde inget strul någonstans.

 

De hade dock kunnat lägga vätskekontrollen lite tidigare så man kunde dricka i den lilla utförslöpan och bibehålla farten samtidigt som man drack istället för att man skulle behöva bromsa och sedan ta ny fart uppför men det hade kanske varit svårt att få plats på andra ställen än i svackan.

Link to comment
Share on other sites

jävligt jobbiga 28 sekunder, tänk om man bara hade vetat. Undrar förresten hur mycket mer man hade kunnat pressa sig om man hade seedningstiderna klara innan loppet. Handlar det om minutrar eller sekunder?

OK, då låg jag bakom dig i 6 varv. Ber om ursäkt för att jag kanske touchade dina skidor ngn enstaka gång. Du skulle hängt på varv 8 och 9, så hade du klarat uppseedning med lite marginal:) I vilket fall som helst så gled du dubbelt så bra som jag i farinsockret. Men kör ett lopp till så klarar du led 3 lätt! Detta seedningslopp var väl tufft för oss motionärer. Skrämmande också hur mkt sämre varvtiderna blev hela tiden. Men det var väl en kombination av försämrad spårkvalitet och trötthet.

Link to comment
Share on other sites

Detta seedningslopp var väl tufft för oss motionärer. Skrämmande också hur mkt sämre varvtiderna blev hela tiden. Men det var väl en kombination av försämrad spårkvalitet och trötthet.

Instämmer, sneglade på klockan efter 3 varv och efter en snabb kalkyl såg det ut som man skulle landa på typ 2.20! Tappade sedan drygt en kvart på de återstående 6 varven. Nån som har loggat sina varvtider och vill dela med sig? Skulle vara intressant att se hur trenden var..

Link to comment
Share on other sites

Detta seedningslopp var väl tufft för oss motionärer. Skrämmande också hur mkt sämre varvtiderna blev hela tiden. Men det var väl en kombination av försämrad spårkvalitet och trötthet.

Instämmer' date=' sneglade på klockan efter 3 varv och efter en snabb kalkyl såg det ut som man skulle landa på typ 2.20! Tappade sedan drygt en kvart på de återstående 6 varven. Nån som har loggat sina varvtider och vill dela med sig? Skulle vara intressant att se hur trenden var..[/quote']

Jodå, tyvärr fick jag en blackout och tryckte på automatisk mellantidtagning redan i första 180 graderskurvan inne på stadium Det innebär att det även blev en mellantid när jag passerade förbi bara några meter ifrån mellan mål och vätska. Men det gör iof ingenting, det blir ju bara en mätpunkt till. Jag skulle iof kunna summera tiderna, men det som är konstigt/intressant är att tiderna på den lilla rundan Stadion-Stadion är nästan konstant, kan det bero på att snön var renare där eller att det var lite plattare??

 

13,05 Ngt kortare varv 4000 m istället för ca 4050 m Fick köa lite så pulsen blev inte så hög.(snittpuls 168)

2,27 ca 740 m (171)

13,53 (172)

2,37 (170)

14,34 (171)

2,38 (171)

14,51 (170)

2,48 (168)

15,26 (168)

2,44 (168)

15,32 (167)

2,42 (166)

15,52 (166)

2,44 (167)

15,38 Här på varv 8 höjde jag farten rejält - tyckte jag - men det var ju bara tillbaka på varv 6-7 tider! Åkte i alla fall ifrån de jag åkt jämnt med förut med ca en minut. (171)

2,42 (170)

15,56 (170)

2,37 (171) Lite kortare till målgång

 

 

Totallängd 43,1 km

 

Tror ingen åkte om mig (förutom de som varvade mig) efter varv 2. Men från varv 2 till varv 6 är det en temposänkning med över 14%, trots nästan samma puls. Kan fortfarande inte riktigt förstå det?

Link to comment
Share on other sites

jävligt jobbiga 28 sekunder' date=' tänk om man bara hade vetat. Undrar förresten hur mycket mer man hade kunnat pressa sig om man hade seedningstiderna klara innan loppet. Handlar det om minutrar eller sekunder?[/quote']

OK, då låg jag bakom dig i 6 varv. Ber om ursäkt för att jag kanske touchade dina skidor ngn enstaka gång. Du skulle hängt på varv 8 och 9, så hade du klarat uppseedning med lite marginal:) I vilket fall som helst så gled du dubbelt så bra som jag i farinsockret. Men kör ett lopp till så klarar du led 3 lätt! Detta seedningslopp var väl tufft för oss motionärer. Skrämmande också hur mkt sämre varvtiderna blev hela tiden. Men det var väl en kombination av försämrad spårkvalitet och trötthet.

Ok då tror jag att jag vet vem du är. Mitt nästa lopp blir marcialonga så då får man väl pressa sig lite. Att du va när skidorna va inget som jag märkte av. vilket led står du i på VL?

Link to comment
Share on other sites

13,05 Ngt kortare varv 4000 m istället för ca 4050 m Fick köa lite så pulsen blev inte så hög.(snittpuls 168)

2,27 ca 740 m (171)

13,53 (172)

2,37 (170)

14,34 (171)

2,38 (171)

14,51 (170)

2,48 (168)

15,26 (168)

2,44 (168)

15,32 (167)

2,42 (166)

15,52 (166)

2,44 (167)

15,38 Här på varv 8 höjde jag farten rejält - tyckte jag - men det var ju bara tillbaka på varv 6-7 tider! Åkte i alla fall ifrån de jag åkt jämnt med förut med ca en minut. (171)

2,42 (170)

15,56 (170)

2,37 (171) Lite kortare till målgång

Intressant! Skulle tro att mina tider följde ungefär samma mönster. Inte konstigt eg mtp att jag inte tidigare i år har kört nåt skidpass på över 2 tim. Detta i kombo med att spåren blev allt mer "intressanta" bidrog väl till att tiden rann iväg...

 

 

Lite kul/intressant att konstatera att det bara diffade några min på våra (Everest, Graniten och jag) sluttider. Några mer lopp planerade förutom Marcialonga och VL för er??

Link to comment
Share on other sites

jävligt jobbiga 28 sekunder' date=' tänk om man bara hade vetat. Undrar förresten hur mycket mer man hade kunnat pressa sig om man hade seedningstiderna klara innan loppet. Handlar det om minutrar eller sekunder?[/quote']

OK, då låg jag bakom dig i 6 varv. Ber om ursäkt för att jag kanske touchade dina skidor ngn enstaka gång. Du skulle hängt på varv 8 och 9, så hade du klarat uppseedning med lite marginal:) I vilket fall som helst så gled du dubbelt så bra som jag i farinsockret. Men kör ett lopp till så klarar du led 3 lätt! Detta seedningslopp var väl tufft för oss motionärer. Skrämmande också hur mkt sämre varvtiderna blev hela tiden. Men det var väl en kombination av försämrad spårkvalitet och trötthet.

Ok då tror jag att jag vet vem du är. Mitt nästa lopp blir marcialonga så då får man väl pressa sig lite. Att du va när skidorna va inget som jag märkte av. vilket led står du i på VL?

Hmmm... led 2 de senaste 4-5 åren men just nu led 3 eftersom jag missade med en knapp halvminut på VL. Så detta var inget styrkebesked för min del direkt, har dock ett antal (bort)-förklaringar:) på lager och hoppas på bättre resultat i Stråkenloppet och Billingen, kanske ev även Västgötaloppet.

Link to comment
Share on other sites

i helgen ska jag upp till stöten sen marcialonga och helgen efter det så tror jag att billingen har ett lopp, mattila lockar också men det kräver nog en övernattning på vandrarhem. och sen hoppas jag att det finns snö så att ED (tavlan) kan köra sitt lopp. själv då?

Kul med Marcialonga. Måste se till att köra det nån gång.

 

Bor i Lerum, så planen är att köra två lopp i närområdet. Lutar åt att det blir Västgötaloppet i Ulricehamn och Karolinerloppet i Mellerud. Just Karolinerloppet (som arrangeras av OK Kroppefjäll, dvs Fredrikssons modersklubb) skulle vara en riktigt fin nostalgitripp. Åkte Lilla Karolinerloppet några gånger som liten pöjk, men eftersom det har blivit inställt de flesta gångerna sista 10 - 15 åren, så har jag inte haft möjlighet att åka det på "äldre" dar. Planen är tydligen att det ska gå på en 10,5 km-slinga på några ängar utanför Dals-Rostock. Testade dem för några veckor sedan och tycker det var en superfin bana! Rekommenderas!

Link to comment
Share on other sites

i helgen ska jag upp till stöten sen marcialonga och helgen efter det så tror jag att billingen har ett lopp' date=' mattila lockar också men det kräver nog en övernattning på vandrarhem. och sen hoppas jag att det finns snö så att ED (tavlan) kan köra sitt lopp. själv då?[/quote']

Kul med Marcialonga. Måste se till att köra det nån gång.

 

Bor i Lerum, så planen är att köra två lopp i närområdet. Lutar åt att det blir Västgötaloppet i Ulricehamn och Karolinerloppet i Mellerud. Just Karolinerloppet (som arrangeras av OK Kroppefjäll, dvs Fredrikssons modersklubb) skulle vara en riktigt fin nostalgitripp. Åkte Lilla Karolinerloppet några gånger som liten pöjk, men eftersom det har blivit inställt de flesta gångerna sista 10 - 15 åren, så har jag inte haft möjlighet att åka det på "äldre" dar. Planen är tydligen att det ska gå på en 10,5 km-slinga på några ängar utanför Dals-Rostock. Testade dem för några veckor sedan och tycker det var en superfin bana! Rekommenderas!

Skall också köra den långa marschen ngn gång. Kommer också ihåg Karolinerloppet. Åkte det en gång på 1800-talet det var då 30 km långt. För mig som stakåkare låter det bra med ängarna även om orginalbanan väl gick samma väg som Karl 12:e likfärd över berget??

Men banan kanske inte är helt platt?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...