Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Maserloppet


Johan83

Recommended Posts

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply
tack för snabba svar. Tänkte mest om någon som kört banan kunde komma med en kommentar. tycker det är svårt att få en uppfattning bara genom attt kolla på banprofiler. Banprofilen ser ju ganska tuff ut, men det kan ju vara "snälla" utförsbackar eller branta med jobbiga kurvor i slutet. :)
Link to comment
Share on other sites

Är precis hemkommen efter ett par var på maserloppabanan. Tycker att det är en fin bana med några riktigt fina stakpartier och dess emellan lite småkuperat. Är väl inga enorma backar varken uppför eller nedför så det är bara att köra hårt :)
Link to comment
Share on other sites

Är precis hemkommen efter ett par var på maserloppabanan. Tycker att det är en fin bana med några riktigt fina stakpartier och dess emellan lite småkuperat. Är väl inga enorma backar varken uppför eller nedför så det är bara att köra hårt :)

Är anmäld och skall åka om det inte blir för kallt. Har aldrig åkt banan men banprofilen ser ut precis som du säger småkuperat, inklusive två större backar per varv? blandat med långa stakpartier. På kartan ser det ut som om det svänger väldigt mycket i Mellstaparkområdet, är det ngt som upplevs också i verkligheten? Sen undra jag hur många spår det är, 4 st i Mellstaparken (prologslingan) och 2 i övrigt?

Link to comment
Share on other sites

Blir det -25° startar då inte jag, vet inte var ifrån köldgränsen på -25° kommer ifrån, som det står om på hemsidan. -17° har man ju hört talas om.

-25° tycker jag är vansinne att tävla i. Men så blir det väl när det är mycket pengar som står på spel, då skjuter arrangörerna över ansvaret på varje enskild åkare.

Link to comment
Share on other sites

Blir det -25° startar då inte jag, vet inte var ifrån köldgränsen på -25° kommer ifrån, som det står om på hemsidan. -17° har man ju hört talas om.

-25° tycker jag är vansinne att tävla i. Men så blir det väl när det är mycket pengar som står på spel, då skjuter arrangörerna över ansvaret på varje enskild åkare.

Förmodligen kommer -25 från tävlingsreglerna.

 

387.2 Mellan minus 15-25oC

387.2.1 Om temperaturnivån är mellan minus 15-25oC vid någon punkt på banan bör

rekommendationer beträffande kallt väderskydd lämnas till de tävlande och

tävlingens funktionärer. Lämpliga kontroller skall upprättas för att se till att rekommendationerna

följs och att de tävlandes hälsa och säkerhet skyddas. Vid

längre tävlingar utan uppehållstider vid olika kontrollpunkter längs banan, skall

hänsynstagande ges till att minska uppehållstiderna.

387.3 Minus 25oC och lägre

387.3.1 Om temperaturen längs en större del av banan är minus 25oC eller lägre, skall

tävlingen uppskjutas eller ställas in.

Link to comment
Share on other sites

Blir det -25° startar då inte jag' date=' vet inte var ifrån köldgränsen på -25° kommer ifrån, som det står om på hemsidan. -17° har man ju hört talas om.

-25° tycker jag är vansinne att tävla i. Men så blir det väl när det är mycket pengar som står på spel, då skjuter arrangörerna över ansvaret på varje enskild åkare.[/quote']

Förmodligen kommer -25 från tävlingsreglerna.

 

387.2 Mellan minus 15-25oC

387.2.1 Om temperaturnivån är mellan minus 15-25oC vid någon punkt på banan bör

rekommendationer beträffande kallt väderskydd lämnas till de tävlande och

tävlingens funktionärer. Lämpliga kontroller skall upprättas för att se till att rekommendationerna

följs och att de tävlandes hälsa och säkerhet skyddas. Vid

längre tävlingar utan uppehållstider vid olika kontrollpunkter längs banan, skall

hänsynstagande ges till att minska uppehållstiderna.

387.3 Minus 25oC och lägre

387.3.1 Om temperaturen längs en större del av banan är minus 25oC eller lägre, skall

tävlingen uppskjutas eller ställas in.

Jag hittade dessa regler från förbundet. Se sid 98. Det är juryn som slutligen avgör...

 

http://www.skidor.com/ImageVault/Images/id_2050/ImageVaultHandler.aspx

Link to comment
Share on other sites

Mkt tråkigt detta. yr.no ligger nu på -21 till -20 och SMHI ännu kallare -28 kl 10,00 och -22 vid målgång. Väldigt tveksamt om man skall åka även om det kanske blir enligt regelboken.

 

Det enda hoppet står till aftonblaskan som tror på -14. Undrar vem som gör deras prognos?

 

Skillnaden skulle iof möjligen kunna bero på olika mätpunkter i samhället eller kommunen, men mer sannolikt på olika antal mätpunkter och programmering av datorerna.

Link to comment
Share on other sites

Får hoppas att temperaturen sjunker till kommande helger och kommande lopp. Jag har inget problem att åka i t ex -18 en timme eller så, men att ge sig ut och åka ett skidmaraton kring -20 skulle jag inte utsätta mig för. Hur klarar ni värmen i fötter och ansikte under så lång tid?
Link to comment
Share on other sites

Utökad väderspaning! Enligt Vägverket vv.se är det nu -22 grader 2 km söder om tävlingsområdet inne i Borlänge och -23/24 3 km NV om TC på Väg 70 vid Dalälven. yr säger just nu -21, SMHI -24 och aftonbladet -15. Av detta kan vi dra slutsatsen att yr och SMHI tycks ha mest rätt tyvärr. Sannolikt kommer det alltså att vara under -25 grader vid några mätpunkter längs spåret imorgon och tävlingen borde alltså ställas in, fast sannolikt så skjuts starten 30- 60 minuter framåt och tävlingen körs ändå.
Link to comment
Share on other sites

Enligt yr.no ska det ju som kallast vara -21.5 i Borlänge under söndagsdygnet. Och 19.5 som varmast.

Så loppet borde alltså köras eftersom deras gräns är satt vid -25. Alla presterar ju sämre vid riktigt kalla temperaturer, så det blir ju fortfarande lika för alla så sett. Men visst, folk med luftrörsbesvär får det nog tufft.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att byta till Storebroloppet (Smålands DM 50 km och ingår Smålands långlopps serie) strax norr om Vimmerby. Prognosen säger - 2 grader!! Tror det är dumt att riskera hälsan i - 25. Eller ännu hellre sitta hemma och se på TDS och Jizerska Padesatka. Vid ett lämpligt tillfälle kan jag sedan sticka ut på ett lugnt pass hemma.
Link to comment
Share on other sites

Funderar på att byta till Storebroloppet (Smålands DM 50 km och ingår Smålands långlopps serie) strax norr om Vimmerby. Prognosen säger - 2 grader!! Tror det är dumt att riskera hälsan i - 25. Eller ännu hellre sitta hemma och se på TDS och Jizerska Padesatka. Vid ett lämpligt tillfälle kan jag sedan sticka ut på ett lugnt pass hemma.

Är det seedningsgrundande för Vasan? Går det att anmäla sig på plats?

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att byta till Storebroloppet (Smålands DM 50 km och ingår Smålands långlopps serie) strax norr om Vimmerby. Prognosen säger - 2 grader!! Tror det är dumt att riskera hälsan i - 25. Eller ännu hellre sitta hemma och se på TDS och Jizerska Padesatka. Vid ett lämpligt tillfälle kan jag sedan sticka ut på ett lugnt pass hemma.

Är det seedningsgrundande för Vasan? Går det att anmäla sig på plats?

Enligt inbjudan så verkar svaret på båda frågorna vara ja

http://www.storebrosportclub.se/Storebroloppskidor/2010/Storebroloppet%20skidor%202010.pdf

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...