Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tape funkar kanon!


Knutas

Recommended Posts

Har du inte testat tape som fästvalla så gör det!

Har själv åkt på tape sen den kom ut på marknaden och konstaterat att det är ett utmärkt sätt att få mer tid över till själva skidåkning och dessutom ha bättre skidor än de flesta andra i spåret!

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror dig. Och jag förstår dig. Många verkar nöjda.

 

Själv tycker jag vallningen är en del av skidåkningen. Jag köpte vallningsbara skidor för mindre än ett år sedan, hade fördelen av att bara behöva använda en enda fästvalla i slutet av förra vintern men har i år gett mig den på att jag ska bli en jäkel på att valla. Och shit vad det är roligt! Det går förvånandsvärt fort att komma över tröskeln från att läsa innantill samtidigt som man vallar till att tänka själv och förlita sig på sin intuition.

 

Det är klart jag bävar för -10 i Sälen, +2 några mil senare och kanske duggregn på slutet, förhoppningsvis är jag så trött och slut då så jag kan förtränga att någon sa nåt om tejp.

Link to comment
Share on other sites

Har du inte testat tape som fästvalla så gör det!

Har själv åkt på tape sen den kom ut på marknaden och konstaterat att det är ett utmärkt sätt att få mer tid över till själva skidåkning och dessutom ha bättre skidor än de flesta andra i spåret!

 

:lol:

Håller inte med, riktigt blött eller isigt inget fäste, kall nysnö tvärnit.

Önskar att den kunde funka jämt men är inte imponerad av den, får alltid bättre med vanlig valla. Har däremot helt släppt min skepsis mot stålsicklat och kommer troligen aldrig mer glidvalla skidor, hade någon sagt det till mig för två år sen hade jag gapskrattat

Link to comment
Share on other sites

Har du inte testat tape som fästvalla så gör det!

Har själv åkt på tape sen den kom ut på marknaden och konstaterat att det är ett utmärkt sätt att få mer tid över till själva skidåkning och dessutom ha bättre skidor än de flesta andra i spåret!

 

:lol:

Håller inte med' date=' riktigt blött eller isigt inget fäste, kall nysnö tvärnit.

Önskar att den kunde funka jämt men är inte imponerad av den, får alltid bättre med vanlig valla. Har däremot helt släppt min skepsis mot stålsicklat och kommer troligen aldrig mer glidvalla skidor, hade någon sagt det till mig för två år sen hade jag gapskrattat[/quote']

Bra att du konstaterat att tape inte funkar i alla fören! då har du i alla fall testat!

Swix blå extra funkar inte heller i alla fören! men är rätt populär ändå.

 

Jag får inte heller lika bra fäste med tapen i blött eller isigt före (som med klister). Men det funkar rätt bra.

I kall nysnö täcker jag tapen med Start Black Magic.

Har testat med olika burkvallor och Black Magic funkar bäst! Den har liknande egenskaper som tapen eftersom den förändrar sig beroende på temperatur. tycker också att den bromsar mindre en div. "tjärburkar". När man sedan åker i "normalt före" funkar den nästan lika bra som med enbart tape. Nackdelar med Black Magic är priset och att den är ruskigt svår att lägga på!

 

Anmärkningsvärt att du alltid får bättre resultat med vanlig valla (har du verkligen ett par "tapeskidor" med och jämför med varje gång?) ;)

 

Tråkigt att du inte är "imponerad" än! Det är jag. Det är imponerande att jag kan ha bättre skidor än de flesta i spåret, utan att behöva valla för dagens före!

Link to comment
Share on other sites

Lite sliten tejp tycker jag går bra i kall nysnö. Inte perfekt, men helt ok. Sen är ju röd tejp gnaske tjock, så lägger man den för långt blir tappar man så klart glid. Svart tejp verkar lite tunnare, men har testat den för lite för att veta hur stor skillnad det är i alla olika fören.

 

Har många gånger då det varit blött och/eller isigt duttat lite försiktigt med lämpligt klister ovanpå tejpen med bra resultat. Eftersom jag är lat har jag ofta sedan bara lagt ett tunt lager kallburk ovanpå den lite klistriga tejpen o sedan åkt på kallföre med vallningen sliten tejp+tunt slitet klister+kallburk. Riktigt lyckat på konstsnö. Möjligen inte tävlingsperfekt på kall natursnö, men är det träning sparar jag hellre tid o pengar till träning istf perfekt glid - jag är inte så noga med glidvallningen heller på träning.

Link to comment
Share on other sites

Har du inte testat tape som fästvalla så gör det!

Har själv åkt på tape sen den kom ut på marknaden och konstaterat att det är ett utmärkt sätt att få mer tid över till själva skidåkning och dessutom ha bättre skidor än de flesta andra i spåret!

 

:lol:

Håller inte med' date=' riktigt blött eller isigt inget fäste, kall nysnö tvärnit.

Önskar att den kunde funka jämt men är inte imponerad av den, får alltid bättre med vanlig valla. Har däremot helt släppt min skepsis mot stålsicklat och kommer troligen aldrig mer glidvalla skidor, hade någon sagt det till mig för två år sen hade jag gapskrattat[/quote']

Bra att du konstaterat att tape inte funkar i alla fören! då har du i alla fall testat!

Swix blå extra funkar inte heller i alla fören! men är rätt populär ändå.

 

Jag får inte heller lika bra fäste med tapen i blött eller isigt före (som med klister). Men det funkar rätt bra.

I kall nysnö täcker jag tapen med Start Black Magic.

Har testat med olika burkvallor och Black Magic funkar bäst! Den har liknande egenskaper som tapen eftersom den förändrar sig beroende på temperatur. tycker också att den bromsar mindre en div. "tjärburkar". När man sedan åker i "normalt före" funkar den nästan lika bra som med enbart tape. Nackdelar med Black Magic är priset och att den är ruskigt svår att lägga på!

 

Anmärkningsvärt att du alltid får bättre resultat med vanlig valla (har du verkligen ett par "tapeskidor" med och jämför med varje gång?) ;)

 

Tråkigt att du inte är "imponerad" än! Det är jag. Det är imponerande att jag kan ha bättre skidor än de flesta i spåret, utan att behöva valla för dagens före!

Har kört mycket på tejp på träning för att det är enkelt och ofta fungerar hyggligt.

Har däremot aldrig använt det på Vasalopp eller andra tävlingar därför att det oftast finns en valla som passar bättre för dagsaktuella föret. I kallföre tar den lite glid och i klisterföre är det för dåligt bett.

 

Ser tapen som en ren träningsvalla men en bra sådan!

Link to comment
Share on other sites

Ta inte detta om att jag är emot tejp, den dagen man kan kör tejp eller vallningsfria skidor och stålsiklat som bästa alternativ jämt är en lat djävel som jag som bara vill ut i spåret och ösa i himlen, men jag har en fundering:

 

Kanske var lite extrem kyla (i Orsa nyårsveckan samt Västerås före jul, mellen -7 och -18 när jag körde). Men jag hade lagt på en småslavig burkvallning med kanske 2 lager av nån blå burk jag hittade i farsan låda utan invärmning innan (tvättade inte bort SkiGo -2/-15 HF från förra årets vasa i fästzonen). Sen la jag på lite mer burk kanske var 3/4de pass och jag hade kanonfäste hela tiden.

 

Så frågan är om man kan dra slutsatsen: När tejp fungerar bra så fungerar gammaldags burkvallning också flera pass utan nypreparering så att vittsen med att tejpen håller länge inte blir så viktig?

Link to comment
Share on other sites

Ta inte detta om att jag är emot tejp, den dagen man kan kör tejp eller vallningsfria skidor och stålsiklat som bästa alternativ jämt är en lat djävel som jag som bara vill ut i spåret och ösa i himlen, men jag har en fundering:

 

Kanske var lite extrem kyla (i Orsa nyårsveckan samt Västerås före jul, mellen -7 och -18 när jag körde). Men jag hade lagt på en småslavig burkvallning med kanske 2 lager av nån blå burk jag hittade i farsan låda utan invärmning innan (tvättade inte bort SkiGo -2/-15 HF från förra årets vasa i fästzonen). Sen la jag på lite mer burk kanske var 3/4de pass och jag hade kanonfäste hela tiden.

 

Så frågan är om man kan dra slutsatsen: När tejp fungerar bra så fungerar gammaldags burkvallning också flera pass utan nypreparering så att vittsen med att tejpen håller länge inte blir så viktig?

när det är så stabilt kallväder som det vart i år utan nån större omvandling av snön då är ju tapen klart onödig då funkar burk bra och håller bra. fördelen är ju att tapen klarar lite olika fören på båda sidor om nollan.

Link to comment
Share on other sites

när det är så stabilt kallväder som det vart i år utan nån större omvandling av snön då är ju tapen klart onödig då funkar burk bra och håller bra. fördelen är ju att tapen klarar lite olika fören på båda sidor om nollan.

Håller med om det, tape och "multivalla" är ju bra när det är stora variationer i vder, temperatur och luftfuktighet. Jag har tidigare mest kört med SkiGo Universal +1-till20 tror jag. Det ebtyder ju inte attd en är bästa i alla fören utan kanske minst dålig i alla de fören jag kör i utan att valla om.

Link to comment
Share on other sites

kustlöparen, jag är inte övertygad om att tape inte duger till tävling!

Jag har till den här säsongen införskaffat ett par nya tävlingsskidor med optimal spannkurva för tape. (betydligt hårdare än kallföresskidor, men något mjukare än en klisterskida). På dessa skidor har jag ruggat belaget och lagt på 2 lager tape (Start, röd), det första lagret kortare. Sedan har jag smält tapen med varmluftspistol och "profilerat" den med en klisterskrapa för att få rätt tjocklek och få det tunt i ändarna. Jar har sedan "rillat" tapen med klisterskrapan för att undvika "sug".

Detta par går ruskigt bra! och fullt jämförbart med ett annat par, av samma märke som är vallade på "gammalt" sätt!

 

Jag tvivlar inte på att du kan valla dina skidor bättre med vanlig valla för en viss snötyp, men kan du få dem att gå bättre under en hel tävling om snön varierar?

 

Fördelen med tape skulle kunna vara att man kan ha perfekt fäste på banans alla delar även om föret varierar!

 

Det skulle vara kul om du eller någon annan på forumet vågar tävla på tape, och sedan dela med er av erfarenheterna. (har själv inga "comeback-planer")

Link to comment
Share on other sites

det vet man aldrig kan mycket väl hända att jag testar tape på tävling om det är blandföre.

 

har du förresten testat att rilla vanlig fästvalla, har testat det en del i vinter precis på det sätt du beskriver och upplever att det ger både bättre bett(mer friktionsyta) och bättre glid .

Vid vilka fören? Inbillar mig att det bör vara bäst vid mjukare burk samt klister men kan ju ha fel.

Link to comment
Share on other sites

det vet man aldrig kan mycket väl hända att jag testar tape på tävling om det är blandföre.

 

har du förresten testat att rilla vanlig fästvalla' date=' har testat det en del i vinter precis på det sätt du beskriver och upplever att det ger både bättre bett(mer friktionsyta) och bättre glid .[/quote']

Vid vilka fören? Inbillar mig att det bör vara bäst vid mjukare burk samt klister men kan ju ha fel.

Jag har alltid "rillat" klister och mjuk fästvalla då det i praktiken har större betydelse för glidet i vissa fören, än själva glidytorna!

Men jag föreslår att vi startar en ny tråd om detta intressanta ämne och diskuterar tape på denna tråd...

Link to comment
Share on other sites

Hallå "forumvänner"!

Finns det verkligen inte fler som har åsikter/erfarenheter om tape på det här forumet? :(:)

 

Eller är det det lättvallade föret vi har just nu, som gör att ingen orkar engagera sig?

 

P.s: Tape är också vallning! Men inte nödvändigtvis i stressat tillstånd 5 minuter innan man ska ut och åka! d.s.

Link to comment
Share on other sites

Kostar inte en tejprulle ungefär 200kr och räcker till två vallningar? Rätta mig om jag är ute och cyklar har aldrig använt tejp. Men i så fall är det lika dyrt som pulvervallning, sen påstår någon att Black Magic burkvalla är dyrt. :S
Link to comment
Share on other sites

Morrn, jag kan inte påstå att jag har någon större erfarenhet av tejp men det lilla jag har kan jag dela med mig av.

Skall nämna att jag vallar med burk eller klister efter dagens före som de flesta, men vasaloppet 2007 med endast några minusgrader i starten och nollan i Mora fram på dagen samt tror det var lite nysnö under natten så skulle det bli en valla mardröm för de flesta. Jag valde först en burkvallning, men ändrade mig sent på lördags eftermiddagen och lade på tejp efter övertalning från kompisgänget. Vi brukar köra på "vanlig" burk eller klister på vasan men denna gång tänkte vi att tejpen borde funka skapligt, prognosen dagen före visade först kallare så de flesta vallade efter det, men vi valde tejpen, starts röda,alltså kanske inte super vid det ena eller andra föret under dagen utan hyfsad skulle den vara, en i gänget som kört mycket på tejpen under träning menade att den blir inte helt fel dessutom sitter den som berget så omvallning borde vi klara oss utan.

När starten sen gick vart det lite ifrysning i första backen, men det släppte uppe på myrarna. Många hade inte fäste alls i backen och sedan efter Tennäng så klev folk av i backarna och svor långa ramsor, de hade NOLL fäste de flesta, det blev nästan tomt i spåret, men jag bara mös i backarna för jag hade kanon skidor med bra bett och super glid. inget sug utan kanonglid, körde upp mig från femte led till tredje 70 min efter Svärd i mål.

Det är ju ett bra exempel på tejpens förmåga. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte med tejp och ovallat på glidet när jag körde Marcia Longa 2007.

vilket fäste jag hade upp för sista backen. Jag åkte säkert om 100st i sista backen.

Öppetspår Måndag 2009 åkte jag med samma tejp inte rört mina skidor inte ens glidet.

Samt staffetvasan.Men jag har inte så bråttom. Utan jag håller på ungefär i 6h.

Link to comment
Share on other sites

men snälla skidguru, du måste väl lägga ner lite mer tid än så på att valla skidorna ? inte ens orkat göra det sen 2007.

Nej det är kasst.

Jag har iof inte vallat sedan 2005 och då vallade jag glidytorna för jag var så jävla full.

Åkte öppet spår på samma skidor nu 09 och kom in på 11 timmar......full.

Link to comment
Share on other sites

men snälla skidguru' date=' du måste väl lägga ner lite mer tid än så på att valla skidorna ? inte ens orkat göra det sen 2007.[/quote']

Nej det är kasst.

Jag har iof inte vallat sedan 2005 och då vallade jag glidytorna för jag var så jävla full.

Åkte öppet spår på samma skidor nu 09 och kom in på 11 timmar......full.

du råkar möjligtvis inte vara lite små full just nu ?

Link to comment
Share on other sites

men snälla skidguru' date=' du måste väl lägga ner lite mer tid än så på att valla skidorna ? inte ens orkat göra det sen 2007.[/quote']

Nej det är kasst.

Jag har iof inte vallat sedan 2005 och då vallade jag glidytorna för jag var så jävla full.

Åkte öppet spår på samma skidor nu 09 och kom in på 11 timmar......full.

du råkar möjligtvis inte vara lite små full just nu ?

Nej jag tränar inte nu.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...