Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tape funkar kanon!


Knutas

Recommended Posts

Jag har tidigare kört med tejp (start)på träningslaggen. Klart nöjd.

På tävling har jag ännu inte kört med tejp någon gång. Just på VL och i ännu större grad på Marcialonga är ändå tejpen intressant att ha på slutet då det ofta blir plusgrader från att ha varit på minussidan i starten. Med tejpen behöver man inte valla om. Frågan är hur mycket det tar på glidet och om man vinner på det i slutändan, men med rätt spann så och rätt längd på tejpen så.....

Link to comment
Share on other sites

Man kan åka cirka 15 - 20 mil på en vallning med tejp...

Jag har kört 30 mil på min tejp som sitter på just nu. Och den håller nog några mil till.

Du har väl förmodligen varit nykter de mesta av de milen och då slits tejpen mindre:) Ngn träning idag?

Jag försöker hålla mig nykter när jag tränar och eftersom tejpen verkar hålla bättre då så får jag nog fortsätta med det ;)

 

efter lite efterforskning vet ja vem everest är, så då fatta jag varför du frågade om jag tränat idag. Ingen träning idag, är rätt sliten i överkroppen efter två dagar med "tuff" åkning. Men imorgon blir det ett distanspass!

Link to comment
Share on other sites

Igår var det problemföre! minus 1-2 grader i luften och nysnö (tidvis underkylt regn).

 

Jag körde på tape täckt med Start Black Magic (flourvarianten). Tog dessutom ett par "fina" skidor med tillräckligt hårt spann.

 

Jag hade ruskigt bra skidor! Vilket inte många andra hade om man ska döma av alla svordommar om dåligt glid och fäste som ekade i skogen. :|

Link to comment
Share on other sites

Jag provade i söndags den svarta tejpen från starts, jag valde att inte täcka den med någon burk utan ville se hur den går i olika temp och fören. Det var 2-3 minus samt lite snöfall blandat med duggregn. Hade kanonfäste, lent men distingt. Glidet var helt ok.
Link to comment
Share on other sites

Mina erfarenheter:

 

- Tape funkar bäst när den gått ett tag, minst ca 10 mil. (alltså normal slitning)

- Tape ska alltid läggas minst 4-5 cm bakom vanlig fästmarkering (självklar kunskap för alla får man hoppas)

- Tape har aldrig gett mig dåligt fäste.

- Jag har bara dåliga erfarenheter av tape vid nysnö

 

Åkte Vasaloppet 2009 led 5 med nylagd röd tape. Hade sämst glid av alla. Omåkt i alla backar. Det låg lite nysnö i spåret då.

 

Däremot alla andra seedningslopp (olika fören, total 5 st.), plus Vasan 06 och 07 (led 10 resp. 6, alltså lite sämre åkare med troligen sämre glid jmfr med led 5) har jag inte haft några problem. Jag har upplevt att det gått riktigt fort i glidfas. Tapen har då oftast varit "inkörd".

 

När det nu varit så kallt har jag dammat av en gammal blå extra istället för tapen, och tillsammans med nya glidvallor har det gått väldigt fort nu när jag tränat. Då börjar man fundera om man tappat glid genom åren, eller om man bara e bra tränad...

 

Efter förra årets misstag tvekar jag nu... Ska man ge sig på burkvalling trots okunskapen? Usch, vad svårt val! Har tränat bra hela hösten och vintern, men allt kan förstöras av underlaget...

 

Ska testa svart tape det närmaste, med tjära eller kanske Start black magic på vid snysnö, som ni tipsar om här..

Link to comment
Share on other sites

Mina erfarenheter:

 

- Tape funkar bäst när den gått ett tag, minst ca 10 mil. (alltså normal slitning)

- Tape ska alltid läggas minst 4-5 cm bakom vanlig fästmarkering (självklar kunskap för alla får man hoppas)

- Tape har aldrig gett mig dåligt fäste.

- Jag har bara dåliga erfarenheter av tape vid nysnö

 

Åkte Vasaloppet 2009 led 5 med nylagd röd tape. Hade sämst glid av alla. Omåkt i alla backar. Det låg lite nysnö i spåret då.

Kör med Start grip-tape blå och har just satt tapen som du beskriver. Dock upplever jag det som bakhalt när det blir lite kraftigare backar motsv första backen i vasan.

Är ingen vidare tekniker utan klassar mig som färsking. Spelar tekniken stor roll för fäste. så kanske det beror på det?

Vill ogärna smeta på tape i onödan.

Link to comment
Share on other sites

Mina erfarenheter:

 

- Tape funkar bäst när den gått ett tag' date=' minst ca 10 mil. (alltså normal slitning)

- Tape ska alltid läggas minst 4-5 cm bakom vanlig fästmarkering (självklar kunskap för alla får man hoppas)

- Tape har aldrig gett mig dåligt fäste.

- Jag har bara dåliga erfarenheter av tape vid nysnö

 

Åkte Vasaloppet 2009 led 5 med nylagd röd tape. Hade sämst glid av alla. Omåkt i alla backar. Det låg lite nysnö i spåret då.[/quote']

Kör med Start grip-tape blå och har just satt tapen som du beskriver. Dock upplever jag det som bakhalt när det blir lite kraftigare backar motsv första backen i vasan.

Är ingen vidare tekniker utan klassar mig som färsking. Spelar tekniken stor roll för fäste. så kanske det beror på det?

Vill ogärna smeta på tape i onödan.

Ja, tekniken spelar roll. Jag fick lära mig att trycka fram höfterna och åka mer upprätt och det gjorde susen för fästet. Fick bättre tryck på skidorna jämfört med när jag hasade fram i kraftigt framåtlutad backhopparstil.

Link to comment
Share on other sites

"Jag är inte heller nån vidare tekniker, men jag undrar om du har sämre fästa med tejpen?

Tekniken spelar väldigt stor roll för bra fäste men har du inte samma problem med burkvalla när det blir brantare?"

 

Nej jag har inte haft några problem med fästet. Senast Ulricehamnsloppet igår. Branta stigningar. 15-20 mil gammal tejp. Bra fäste.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...