Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Norrbärke Ski Marathon tufft?


Willie

Recommended Posts

Läser att Norrbärke Ski maraton i Smedjebacken är en ganska tuff bana som går två varv runt Uvberget. Någon som åkt loppet får gärna dela med sig av erfarenheter och beskriva loppets karaktär!

 

Tufft pga branta backar och utförskörningar, eller långa slakmotor, eller vad?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Det är många år sedan jag åkte loppet just i Smedjebacken. Minnet är lite diffust, men jag gör ett försök.

Loppet startade på ett gärde. Sedan ut på skogsvägar med slakmoter,över en sjö, efterföljande ganska jobbiga stigningar till toppen med bergspris. Sen ner igen, lite kuperat med rätt snälla utförslöpor. Sista backen vid varvning var inte kul. Kort, normalt ofarlig, men snön var bortplogat, alltså isigt. Det var då det.

Jag upplevde dock inte att det var spec. tufft.

Andra kanske minns bättre....

Link to comment
Share on other sites

Någon som åker Norrbärke i år? Ska vara fint fint i spår pga mycket snö.

 

Kan inte vara någon bra seedningslopp, liten deltagande, men genomkörare får man nog eller?

 

Va fa¤, tror jag kör.

Lite hårt att säga att det inte är ett bra seedningslopp, med få deltagare redan INNAN tävlingen. Anmälningstiden går ju inte ut förrän på Torsdag 21/1. (Jag kör också)

Link to comment
Share on other sites

God damn it grabbar, då ses vi förhoppningsvis på Söndag.

 

Var inget taskigt menat ang seedningsmöjligheter, tänkte mer som så att om seedningen är baserad på hur långt man var efter vinnaren samt vem vinnaren var, så kan det vara så att mindre lopp, oavsett distans, lockar mindre antal åkare, och då kanske inte dem här kanonerna kör heller. Fast jag vet inte hur det funkar riktigt och inte därför jg kör den, blir ju liksom ett test på kroppen, tekniken och knoppen.

 

/Denis

Link to comment
Share on other sites

Hehe ja lite hemligheter lär man väl ha... Nejdå men jag provade denna igår på lite nysnö runt minus 5 ! Fick ett jävla bra bett!

 

http://www.vauhti.fi/service.cntum?pageId=135187&show=892

Ja' date=' Vauthi verkar ju ha en del bra grejer efter vad jag läst. :)[/quote']

Hehe jo.. Bara att jobba på med vallorna snart har man ju en burk för varje väder :D Men k burken kostade 175kr där ja köpte den :D billigt och bra hehe... Men den va värd det i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog inte tillgång till vauhti vallor någonstans (västerås, om någon gurka läser tipsa om närmaste skidaffär med vauhti vallor)om jag inte åker till till Skinnskatteberg, och det hinner jag inte med, vilodag på lördag och då ska jag pimpla.

VR45 bet ok, hade nu för tunn skikt igår. Ett alternativ jag också funderar på. Globbe, tar du en burk åt mig (om det finns i ngn butik i din närhet, typ i ludvika), alt låter mig valla upp mina laggar med den så bjuder jag på säg, tre pack energigel, typen squeezy? (körde med den igår, 40 min intervaller, höll mig fräsch. Deal? Se efter numero 42, dady longlegs =)

 

//D

Link to comment
Share on other sites

Jag var faktiskt i skinnskatteberg igår och handlade vauhti burken! Köpte nya remmar till stavarna också efter tragedin på grotfallsrundan när ena remmen gick av!

 

Men visst tar med mig burken men enligt vädret ska det inte komma mera snö så då blir nog inte den burken aktuell! Men slänger med den ifall att :D

Link to comment
Share on other sites

Nej hade över en mil kvar så jag avbröt! Hade rygg på en åkare kanske 1.5 mil och efter att remmen gick av så tappade jag han direkt... Då kändes det meningslöst.. Frågade nåra fukntionärer om de hade nåt man kunde låna men det visste dom inge om... Så då knäppte jag av mig skidorna.. Fick höra i efterhand att de hade utlåningsgrejjer..ganska irriterande..
Link to comment
Share on other sites

hm ja.. det ser tufft ut, men banprofilerna har nog en tendens att se mer skrämmande ut än verkligheten. 100 m stigning på 3 km som värst det måste väl vara hanterbart? Sen får man vila sista milen.

 

Jag kolhydratladdar för fullt, tänkte träna på det också som förberedelse för the real thing. Just nu känner jag mig bara mätt, tung och fyrkantig men tanken är väl att jag ska känna mig bättre än en efteranmält impulsåkare efter 3 mil ;) Min tidsambition är 3.45, borde räcka för att lämna startgrupp 10 i VL.

 

Nästa förberedelselopp på agendan: Lindmansloppet i Gimo 7 feb.

 

Ska någon åka Orsa-Grönklitt så tänkte jag avboka hotellrum där idag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...