Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Norrbärke Ski Marathon tufft?


Willie

Recommended Posts

Jaha ja, banprofil skulle man ha kikat på kanske :P

 

Nåja, jag får vila imorgon, idag blir det däremot åka av. Resonerar som spirello, jag ska fan i mig må bättre med 100 mil i kroppen på dagen V än någon efteranmäld nisse, oavsett före.

 

3:45 låter som en fullt realistiskt tid, så jag tar riktning på den jag med, så får jag rikta mig efter kroppen när jag väl är i spåret.

 

Nu gäller det att optimera sin återladdning under loppet, lista ut vätskeblandningen och kontrollerna.

 

Lite sadomasochistiskt längtar jag till söndagen måste jag säga, även om kroppen kanske inte gör det till samma grad.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply
Tiden 3.45 lär ni grabbar klara av ganska lätt... Hade tiden 2h efter 3 mil på grotfallstrundan och jag har ju bara åkt denna säsong! Men som sagt banan kanske är tuffare här... Ska hålla utkik efter dig nummer 42 ;) spirello vad har du för nummer ??

Gud, säg inte det globe86, jag åker faktiskt inte på mycket under timmen per mil. Detta blir mitt livs första skidlopp.

 

Jag tror såhär... när nr 488 passerat kan de plocka bort skyltarna och vätskeborden!

Link to comment
Share on other sites

WEEE ! kom i mål denna gång :D!! Men jävlar va en riktigt tuff bana men jobbiga backar! Körde ganska lugnt första 3 milen sen gasa jag max..lite tidigt tror jag =) Va helt totalt slut sista 6 kilometrarna! Kändes som jag ville ge upp när de va 2 kilometer kvar då e de illa ! Men ja staka på! Sjukt nöjd!

 

Kom in på tiden CA 2.55 ! Under 3 h !

 

körde på Swix LF minus 2 till 8! Funkade riktigt bra hade riktigt bra glid... Och fästet var enormt! Körde basewax i botten... sen 2 lager blå extra...sen 2 lager VR40 och ett sista VR40 i mitten på spannet! KANON skidor! Flög upp för backarna på slutet... riktigt skönt att bara köra om folk sista 15 kilometrarna! Var bra för psyket... Ett litet minus till bruden som gav mig en tom drickamugg vid en kontrol! Fanns en liten slatt i botten =(

Link to comment
Share on other sites

WEEE ! kom i mål denna gång :D!! Men jävlar va en riktigt tuff bana men jobbiga backar! Körde ganska lugnt första 3 milen sen gasa jag max..lite tidigt tror jag =) Va helt totalt slut sista 6 kilometrarna! Kändes som jag ville ge upp när de va 2 kilometer kvar då e de illa ! Men ja staka på! Sjukt nöjd!

 

Kom in på tiden CA 2.55 ! Under 3 h !

 

körde på Swix LF minus 2 till 8! Funkade riktigt bra hade riktigt bra glid... Och fästet var enormt! Körde basewax i botten... sen 2 lager blå extra...sen 2 lager VR40 och ett sista VR40 i mitten på spannet! KANON skidor! Flög upp för backarna på slutet... riktigt skönt att bara köra om folk sista 15 kilometrarna! Var bra för psyket... Ett litet minus till bruden som gav mig en tom drickamugg vid en kontrol! Fanns en liten slatt i botten =(

NU SKA JAG KLÄMMA EN FET PIZZA MED MASSA KÖTT OCH 2 BURKAR BEA SÅS! OCH MASSA LÄSK! ;)

Link to comment
Share on other sites

.............Kom in på tiden CA 2.55 ! Under 3 h !...............

Vad bra! Jag får gratulera till en stark insats! :D

 

Men nu börjar jag känna mig jagad' date=' mindre bra... :/[/quote']

tack så mycket ! Hehe nejdå de e lugnt...alltså jag tror 9 mil blir tufft alltså! Fattar inte hur man ska palla de!

Link to comment
Share on other sites

.............Kom in på tiden CA 2.55 ! Under 3 h !...............

Vad bra! Jag får gratulera till en stark insats! :D

 

Men nu börjar jag känna mig jagad' date=' mindre bra... :/[/quote']

tack så mycket ! Hehe nejdå de e lugnt...alltså jag tror 9 mil blir tufft alltså! Fattar inte hur man ska palla de!

Grattis! Kör du ett seedningslopp på 2,55 så är ju Vasan inga problem alls, du bör ju klara 7 timmar relativt lätt!

Link to comment
Share on other sites

Tackar Tackar ! Jaha såpass ja de låter ju lovande! Fast lär nog käka nåt på Vasan va riktigt energisnålt på slutet!

 

Väntar med spänning på spirello och denisanic för lite kommentarer om loppet!

 

Antar att ni också gillade dom "små" backarna man fick lov att ta sig uppför hehe!

Link to comment
Share on other sites

Tyckte loppet var betydligt mer lättåkte en vad jag hade gissat innan.

Var ju i princip bara 3 hyfsade backar, och de var ju inte så långa.

Annars var det som vanligt mycket stakning, körde ganska mycket med frånskjut där några diagonalade.

Fast stigningen i början varade ju typ 4 kilometer de va ju rena döden starten.. och backen man åkte i på varvet där uppe va ju grym! Fast konstigt nog va ja tröttare första varvet än 2.a ! Sen på tillbaka vägen efter sista drickan så va de ju inte så lättåkt heller som man trodde..massa små dryga backar! men men de e väl jag ! körde lite väl hårt där andra varvet därför upplevde ja väl slutet som en mardröm :D

Link to comment
Share on other sites

Tyckte loppet var betydligt mer lättåkte en vad jag hade gissat innan.

Var ju i princip bara 3 hyfsade backar' date=' och de var ju inte så långa.

Annars var det som vanligt mycket stakning, körde ganska mycket med frånskjut där några diagonalade.[/quote']

Fast stigningen i början varade ju typ 4 kilometer de va ju rena döden starten.. och backen man åkte i på varvet där uppe va ju grym! Fast konstigt nog va ja tröttare första varvet än 2.a ! Sen på tillbaka vägen efter sista drickan så va de ju inte så lättåkt heller som man trodde..massa små dryga backar! men men de e väl jag ! körde lite väl hårt där andra varvet därför upplevde ja väl slutet som en mardröm :D

Det är inte bara du, jag håller med. Tycker att det var flera långa stigningar som var riktigt tunga. Tur att det var lättvallat så fästet var bra.

Link to comment
Share on other sites

Spirello kom in på 3.14 och var supernöjd med det!! Jag hoppades komma under 3.45 så det gick ju himla bra :) Tuff bana ja, men eftersom den började och slutade i samma punkt fick man ju en del sköna backar utför också.

 

Jag körde som en vinthund efter sista vätskekontrollen men håller med dig globe86, sista backarna inne i Smedjebacken var döden. Troligen för att man var menatalt inställd på att man var nästan i mål men ändå tog de aldrig slut de förb.. småbackarna.

 

Betr långstigningen på andra varvet: Om man är i god form som du så passerar du säkert fler åkare i stigningen på 2a varvet än det första och det kan kännas som att du är mindre trött.

Link to comment
Share on other sites

Yeah, nu är man pigg och återställd, var lite segt på paddelpasset igår kväll dock, benen var mest svullna.

 

Loppet ja, vart ska man börja. Jag fäste på som globe, och uppför var jag som en get. Glidet bomma jag, förväntade mig lite varmare väder och varmare snötemp, så det sket sig rejält där, blandade LF7 och LF8, med överton av LF8, nicht så bra, men men. Tryck i stakningen var där i stort sätt hela loppet, men glidet var bedrövlig, blev ifrånåkt i varje utförslöpa av folk jag klättrade förbi hela tiden, och under hela loppet samma procedur. Utför glider de förbi, och jag stakar maniskt på slätten kommer ikapp, klättrar förbi och så frånåkt igen, aldrig vila. Mentalt stärkande och bra för karaktären.

 

Blysamma tiden tillskriver jag brist på vila och taskig uppladdning, men det visste jag innan loppet, var ju tänkt som ett träningspass, och se ev hur man mår mot slutet av vasan (nedträningen under veckan svarade för första biten av vasan, flera tunga pass) Vidare var jag så snäll att jag med nr 45 ställde mig i stort sätt längst bak i leden, och nån klämde ur sig "han gör sig ingen tjänst här bak" men va fan, såg ni trikågänget där framme, körde ju på 2 h.

 

Nästa gång ska jag dock inte vara lika snäll, det vart flaskhalsar och slöåkande första milen, otroligt drygt. Ja just det, Janne långben (jag är ju 201 cm) tappade fattningen bakom en långsam herre och skulle staka sig förbi i mitten och byta spår under första 1,5 km, slutade i en vurpa när jag höll på att tränga ut en tjej, tyckte det var gentlemannamässigt att själv hamna i snön, men problemet blev att en massa folk dundrade förbi och man kom aldrig ut i spår, ville ju ha stavarna kvar. Väl i spår steg temperamentet och jag skulle ikapp, så var det bara. Ja, planenligt till hårnålskurvan runt ca 2 km, innan stigningarna, och väl där började plogningen och manövrerandet, tills ja, vet inte vad jag fastna i men på arslet satt jag. Så ur vägen snabbt, låta alla passera mig som jag jobbade frenetiskt att inte fastna bakom. Efter de två incidenter lärde jag mig snabbt att jag inte skulle prova lyckan igen, kostade i kraft och tid. Så efter det lät jag motorn vara på och körde i det tempo jag skulle ha hållit mig till från första början. Räddningen blev gröngölingen nr 485 med fin glid som jag passade på att åka med/före/bakom och sen en orienterar tjej vars nummer jag inte kommer ihåg men som kom i mål sek bakom mig. Stora delar av loppet var det bra tempo hon höll och det var bara att bita sig fast.

 

Sluttid 3h10min, läxan dragen av det inför Borlänge 7 feb är att vila mer dagarna upp till loppet med varierande pass som dock ej dränerar kolhydratreserverna, fylla på med mat och vila, och stretcha frenetiskt mycket mer, ljumsken is killing me.

 

Kul att det gick bra för er andra. Banan var kul tyckte jag, satte mig på prov i alla fall. Att jobba länge i den var något nytt, kanotslalomåk brukar inte sträcka sig över 120 sek, så tre timmar var en aningen längre.

 

Borlänge anyone?

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Trevligt lopp Norrbärke, trevliga funktioner, trevliga medtävlare och bra arrangerat!

 

Jag förstår inte hur ni lyckades få till fästet? Själv hade jag dåligt fäste och trodde det berodde på den sockriga snön... Kanske hade jag för tunt med valla: 1 tunt lager grund vax, ett lager swix blå invärmt och tre tunna vr blå och 2 tunna vr lila. Kanske är det spannet på skidorna eller min teknik som måste sättas under lupp... Eftersom det var lite problem med stavfästet så var det svårt att kompensera bristen på fäste. Glidet var som de runt mig kanske bättre än somliga. Toko HF röd.

 

I den längre uppförskörningen på första varvet höll jag på att bryta, pga av ovanstående ihop med hög puls och vid tidpunkten obef. teknik. När jag till slut tagit mig uppför backen kommenterade åskådarna: man kan tappa mycket tid uppför. Nästa varv bestämde jag mig för att staka eller saxa uppför. Det gick bättre. Kändes skönt att ta sig i mål till slut även om kroppen inte svarade som jag hoppats. Bara det att ta sig igenom loppet utan att det kändes 100% var stärkande.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...