Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Norrbärke Ski Marathon tufft?


Willie

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply
DU kanske skulle haft blått längst ut ? Jag hade bara Basewax, blå extra och VR40 på skidorna.. Va kanske lite för kallt för violett/lila valla?

Tack för svar om du hade samma och hade bra fäste kanske jag kan utesluta fel vallan. vr 45 lila var nog för kallt för men det borde ju haft positiv effekt på fästet. Det är nog spannet på skidorna jag får se över. Det är par beg. tävlingsskidor fischer rcs där spannet är ca 50- 60 cm men slutar mitt underskon. Kanske ska jag montera om bindningen och flytta fram den lite?

Link to comment
Share on other sites

Stopp och belägg,

 

Experimentera inget med skidorna själv. Begagna tävlingsskidor i all ära, men är det fel skida för dig, inkl spann och allt är det bara att se möjligheterna efter nya. Det där kan bli lika fel som att köra på träskida med 50 år gamla rembindningar tycker jag.

 

Bor du i Västerås kan jag försöka hjälpa dig möjligen få någon bättre att bidra med kunskap ang skidor, men annars rekommenderar jag Skinnskatteberg. Stavar är jävligt viktiga, mjuka stavar är ingen höjdare, trugor också. Där måste jag upp en storlek till och experimentera, har ju styva stavar (ct1 star) men hade minsta trugor på först, det var skit, vi åker aldrig i sådana spår som VC åkare. Sen tog jag en storlek till, men dem är små de också, problemet är att CT1 star är 9 mm i dam nere, mot andra stavar som är 10, så man kan inte bara ta rakt av, utan får se sig för och testa lite. Hade samma problem med stakning stundtals som du och alla andra, man åker rakt igenom.

 

Sen är ju tekniken i diagonalningen viktig tycker jag, funkar som återhämtning och spar på krafter uppför, lägg gärna ett eller två pass i veckan eller 45 min av passet så ofta i veckan att du får in det.

 

Ta dig en funderar på nya skidor också, visst stavarna åker du med i längd, men man måste ha grejor som funkar att åka på, gör det hela roligare.

 

Vad hanka du dig runt på då?

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Stopp och belägg,

 

Experimentera inget med skidorna själv. Begagna tävlingsskidor i all ära, men är det fel skida för dig, inkl spann och allt är det bara att se möjligheterna efter nya. Det där kan bli lika fel som att köra på träskida med 50 år gamla rembindningar tycker jag.

 

Bor du i Västerås kan jag försöka hjälpa dig möjligen få någon bättre att bidra med kunskap ang skidor, men annars rekommenderar jag Skinnskatteberg. Stavar är jävligt viktiga, mjuka stavar är ingen höjdare, trugor också. Där måste jag upp en storlek till och experimentera, har ju styva stavar (ct1 star) men hade minsta trugor på först, det var skit, vi åker aldrig i sådana spår som VC åkare. Sen tog jag en storlek till, men dem är små de också, problemet är att CT1 star är 9 mm i dam nere, mot andra stavar som är 10, så man kan inte bara ta rakt av, utan får se sig för och testa lite. Hade samma problem med stakning stundtals som du och alla andra, man åker rakt igenom.

 

Sen är ju tekniken i diagonalningen viktig tycker jag, funkar som återhämtning och spar på krafter uppför, lägg gärna ett eller två pass i veckan eller 45 min av passet så ofta i veckan att du får in det.

 

Ta dig en funderar på nya skidor också, visst stavarna åker du med i längd, men man måste ha grejor som funkar att åka på, gör det hela roligare.

 

Vad hanka du dig runt på då?

 

/D

Tack för ett utförligt och bra svar samt erbjudandet om hjälp. Det uppskattas. Jag bor i Järfälla men handlar alla skidor i Skinskatteberg. Jag håller med dig det är en mycket bra butik. Så jag tar och åker dit för att få hjälp med skidorna. Jag har ett par skidor till som jag betraktar som finskidor så de får bli dem nästa tävling.

 

Vid täning har jag åkt med "fulskidorna" och nu till tävlingen så vallade jag iordning dessa skidor. Det är ju det dummaste som går att göra att inte testa grejorna regelbundet, jag vet ju det egentligen...

 

Jag kör också med CT1 staven men under loppet funderade jag på om jag inte borde haft en hederlig gamal rund truga, med 8 cm diameter, som jag började skidkarriären med.

 

Jag ska försöka hitta spår med lite backar och lägga in pass med diagonalträning. Jag slogs av att backarna där jag är uppväxt är längre och brantare än backarna på golfbanorna och skispåren i norra stockholm där jag åkt den senaste åren. Fokus har legat på stakning.

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte motorn. Det är kroppen som ska driva dig runt, och ju mer fit du är desto lättare.

 

Stakträning i all ära, men jag tror merparten oerfarna prioriterar fel, och tror allt löser sig med stakning. Jo, mycket gör det, men det gäller att åka snålt tävlingsdagen, på träning får man gärna göra sånt som sysselsätter mer av kroppen också, därför kallas det träning.

 

OBS bara min åsikt, jag har ju då inte många tävlingar i mig, så jag kan lika gärna ha fel här, men av andra idrottsliga erfarenheter så tror jag det kan vara en väg att gå, i alla fall svarar min kropp bra på allround kontra ensidigt.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...