Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stakning uppförs


O-B H

Recommended Posts

Jag har problem med att få till tekniken och kraften i stakning uppförs. Det känns som jag blir lite väl "sittande" och inte kommer upp ordentligt för nytt staktag. Någon som har några tips på vad man kan tänka på för att få till tekniken bättre?
Link to comment
Share on other sites

Se till att komma upp med kroppan ovanför staven så slipper du hamna med alltför böjda knän och baken i snön. Släpp aldrig hantagen i slutet av varje stakning, då ökar du automatiskt frekvensen. Testa lite olika stavlängder...
Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående, testa olika stavlängder. Själv testade jag föregående vinter längre stavar eftersom jag inte fick ut det jag ville av stakningen, kände mig svag och tyckte att det gick alltför sakta. I år har jag sucessivt kortat stavarna, och kör nu med kortare stavar än jag använde före jag började testa längre, och nu verkar det som att jag hittat lösningen,kortare stavar och en teknik som liknar det äldre sättet att staka.
Link to comment
Share on other sites

Kan man släppa handtagen så gör åtminstone jag det. Allt handlar väl ändå om backens lutning?! Blir det för motigt går det ju alltid att hugga sig uppåt, dvs hålla överarmen längs med överkroppen, böja sig framåt och därmed hålla i handtagen. Men så länge det glider under skidorna tänker åtminstone jag släppa handtagen och få "den dära" extrasnärten på slutet.
Link to comment
Share on other sites

Kan man släppa handtagen så gör åtminstone jag det. Allt handlar väl ändå om backens lutning?! Blir det för motigt går det ju alltid att hugga sig uppåt, dvs hålla överarmen längs med överkroppen, böja sig framåt och därmed hålla i handtagen. Men så länge det glider under skidorna tänker åtminstone jag släppa handtagen och få "den dära" extrasnärten på slutet.

Håller helt med. När det är det halvbrant uppåt så försök hålla i princip samma teknik som på platten, men där det är så brant att många saxar så tycker jag att det kräver en annorlunda teknik, med hugg och kraftigt böjd kropp.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...