Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarar jag av det?


Krister

Recommended Posts

Jag är en man på 42 år som undrar om jag har det som krävs för att klara ett vasalopp eller ett öppet spår?

 

Min huvudsakliga friluftsaktivitet är långvandringar går lätt 4-5h i högt tempo (5-6km/h). Jag har gått Fjällräven Classic 11 mil i fjällen ett par gånger (http://www.fjallraven.se/classic/) förra året på 28,30h. Men vandring är betydligt mer lågintensivt än skidåkning.

 

När det gäller skidåkning så är jag en nybörjare. Åkte mina första meter 20:e Dec förra året.

Sedan dess har jag hunnit med 9 skidpass med totalt 149km varav 2 "långträningar" på 33km.

 

Har fått mycket bra betyg på min dubbelstakning och den diagonala stakningen börjar bli bra den också nu.

 

Folk har börjat fråga om jag ska åka något av vasaloppen. Mitt mål när jag startade med skidåkningen var att hitta en bra vinterkonditionsträning.

 

Frågan är alltså kan jag klara av att åka ett öppet spår i år?

 

Jag bor ett par minuters gångväg från Rudan i Sthlm, det gör att så länge snön är kvar så åker jag skidor. Men jag har inte så mycket tid över att jag hinner åka några seedningslopp.

 

Mitt problem är så vitt jag kan se det är att spara på krafterna så det räcker alla 9 milen.

 

När jag kört mina 33km pass så kör jag 3,2km slingan på Rudans övre ängar, varvtiderna har legat mellan under 14 min till under 18 min.

 

MVH

Krister

Link to comment
Share on other sites

Det klart du klarar det, själv 50%äldre o klarade öppet spår första gngen förra året. Tänkte under loppet: F-n va tungt. Men såg sen att det var svåraste föret nånsin då. Fick gå från Eldris med skidorna i stället för att som planerat bara glida sista milen.
Link to comment
Share on other sites

Du är ett typexempel på en person, som jag skulle rekommendera att köra VL. Du är van vid långa vandringar och har då säkert upplevt tröttheten och lärt dig att inte ge upp, just de egenskaper som är bra att ta till efter 6 mils skidåkning i VL. Om du inte är ute efter folkfesten och vill slippa trängsel och hets skulle jag föreslå ÖS.

 

Många har inte skaffat sig en bra grund genom långmarscher som du utan sätter igång med styrketräning på gym i hopp om att skaffa sig styrka för stakningen och får sen bekänna färg en bit in på loppet då uthålligheten sätts på prov.

 

Gör som jag - ställ upp i Öppet Spår 2010 - sen kan du ta nästa steg mot Vasaloppet till kommande år !

 

Ps. Jag går mycket under barmarksperioden och startar inte upp min skidträning på allvar förrän ca 1 november.

Link to comment
Share on other sites

Tack för all support.

 

Ska fundera lite extra på ett Öppet spår/Vasalopp. Visst är själva folkfesten under vasaloppet något riktigt extra. Visst skulle jag vilja vara med om det, det är ett otroligt stöd för en förstagångsåkare som kommer hjälpa till när det tar emot men då får man uppleva trängseln i första backen, stå i sista startgrupp, samtidigt som det finns åkare överallt så man aldrig är "ensam" osv.

 

Det possitiva när det gäller ett ÖS är ju starten, att slippa trängas i början men det kanske kan kännas som man är siste man kvar ibland när det inte finns en skidåkare inom synhål och det kan ge en negativ push.

 

Vilket tror ni kommer gynna mig bäst?

 

När jag vandrar är det tröttheten som är det svåra inte att energin tar slut, jag räknar med att energin tar slut före jag blir trött på ett ÖS/VL då har jag ju min vilja (pannben) som får mig att ta mig vidare mitt i natten när jag vandrar FRC samtidigt som jag där vet hur det ser ut framför mig, jag vet vad som finns bakom nästa sten osv. I skidspåret vet jag ju ingenting och då kanske det kan vara extra possitivt att ha en "massa" deltagare runt omkring mig.

 

Jag är lite kluven vad som kan vara bäst just för mig.

Link to comment
Share on other sites

Klart du skall köra!

 

Är man inte riktigt snabb så tycker jag att Öppet Spår är bättre. Själva upplevelsen känns mycket likvärdigt men de som tillkommer på Vasaloppet är hetsigt humör och svordomar! :-)

 

Seedar du upp dig och hamnar i led 5 eller bättre så finns stor chans att du inte ens behöver stå still i första backen.

 

Men generellt så skulle jag vilja rekommendera Öppet Spår tills man kommer nedåt 6 h. Då kan man kika på Vasan på TV också! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det possitiva när det gäller ett ÖS är ju starten, att slippa trängas i början men det kanske kan kännas som man är siste man kvar ibland när det inte finns en skidåkare inom synhål och det kan ge en negativ push.

Trängseln i början slipper du med Öppet Spår, men jag kan säga att du knappast kommer att åka utan någon annan åkare inom synhåll. :) Det är flera tusen deltagare även på öppet spår så du kan lugnt räkna med att det är trångt i spåren i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Tack för all support.

 

Ska fundera lite extra på ett Öppet spår/Vasalopp. Visst är själva folkfesten under vasaloppet något riktigt extra. Visst skulle jag vilja vara med om det, det är ett otroligt stöd för en förstagångsåkare som kommer hjälpa till när det tar emot men då får man uppleva trängseln i första backen, stå i sista startgrupp, samtidigt som det finns åkare överallt så man aldrig är "ensam" osv.

 

Det possitiva när det gäller ett ÖS är ju starten, att slippa trängas i början men det kanske kan kännas som man är siste man kvar ibland när det inte finns en skidåkare inom synhål och det kan ge en negativ push.

 

Vilket tror ni kommer gynna mig bäst?

 

När jag vandrar är det tröttheten som är det svåra inte att energin tar slut, jag räknar med att energin tar slut före jag blir trött på ett ÖS/VL då har jag ju min vilja (pannben) som får mig att ta mig vidare mitt i natten när jag vandrar FRC samtidigt som jag där vet hur det ser ut framför mig, jag vet vad som finns bakom nästa sten osv. I skidspåret vet jag ju ingenting och då kanske det kan vara extra possitivt att ha en "massa" deltagare runt omkring mig.

 

Jag är lite kluven vad som kan vara bäst just för mig.

För din del. Med seedninsglopp kör VL, då kommer du i 7-8, men utan kör ÖS. Kör inte VL i led 10 utan seedningslopp med din kapacitet. Det blir häftig upplevelse men också en hård psykisk prövning - i vandring är det sällan hypertrångt!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Är nu uppe i 27 skidmil & en hel del intervallpass på gymmets crosstrainer. Det kommer ble några skidmil till och några intervallpass på gymmet innan det är slut på träningen inför loppet.

 

Jag har koncentrerat mig på att köra skidpass som är runt 3.3 mil långa.

 

Det är liknande strategi som när jag tränar inför sommrarnas classic vandring. Då kör jag sträckor på 2.4 mil tills dessa känns bekväma. När jag slutar att tänka på vad det är jag gör då flyter det på som bäst för mig. Helt plötsligt upptäcker jag bara att nu är det inte långt kvar & då kör jag ut den allra sista energin i en lång spurt.

 

Givetvis så skulle jag vilja ha kört betydligt mer mil än jag gjort men jag är endå gansla nöjd av mitt första skidår någonsin hittills.

 

Nu är när träningen går in i slutfasen ser jag fram mot Öppet spår och har medvetet inte tänkt på vilken tid som jag ska köra på. Det ska jag fundera över sista veckan.

 

Jag får önska er alla lycka till.

 

MVH

Krister

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...