Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad gick fel


Robert

Recommended Posts

Då man var invigd i Rode blå super hemlighet, dvs den funkar ner till -18, nöjd som få

drog jag på 2 lager under hela fästytan sedan 1 lager kortare, spänd som en fiolsträng gick jag ner till golfbanan som fick dragna spår igår em, visste det som bara vi här på forumet vet, att rode blå super funkar ner till -18 här var det bara -12, okej ngr till kanske vet hemligheten med ovan sagd rode, på med skidorna och hej vad det ska gå................

hade haft bättre glid om jag hade haft ett 80 sandpapper som fästevalla......

 

va f-n gick fel 1:a varje så var det som ett par platå dojjer under skidorna, andra varvet var det bara ett par pumps under skidorna........körde på lite start tjärvalla -2-7 gick lite lite bättre........vad gick fel.

 

Okej var några lagar start grön under samt ngt lager swix blå extra sedan tidigare turer, dock torde de mesta vara bort nött.......

 

3 öl 1 bloody mary senare så känns det rätt bra, men ad jorde jag för fel.

 

Robb

Link to comment
Share on other sites

Kasta finns ju bröder om gillar den, kan tänka mig skänka bort skiten....

Tråkigt, men PM:a mig om du vill skänka bort Rodeburken. ;)

Åkte 3 timmar med sambon på golfbanan i K-d idag, båda två med Blå super under skidorna. Bra fäste och långt bättre glid än alla andra som vi såg där ute. Hade 3 tunna lager ovanpå lite invämd Blå extra.

Jag tror att du hade alldeles för tjockt med valla under skidorna.

Link to comment
Share on other sites

lutar mot att det är om TT skrev att det var för många lager under, ska ge det en chans till i morgon med första ska jag rengöra fästaytan sedan köra grundvax på det en grön start och sedan rode blue super, kan det bli fel??

 

Robb

Det borde bli bra om du lägger några tunna lager. Ta sedan med burken och lägg på lite till om det fäster för dåligt.

Link to comment
Share on other sites

Har haft både Blå Extra, Rode grön -4 till -10 och Rode grön -3 till -7 under laggarna vid minus 15-18 idag, funkade kanon, hade bättre glid än likvärdiga åkare.

 

Om det är sånt före att du får platåskidor, så beror det inte på det ena eller andra vallamärket. Det kommer nog fastna med dom flesta vallningar, enda som hjälper är nog tjära och annat special avsett för just sådana problemfören.

Link to comment
Share on other sites

Det låter faktiskt som du kanske hade alldeles för mycket valla under skidorna.

 

Jag körde på golfbanan i morse med Rode Blå Super. Jag hade två supertunna lager lagt på helt rena skidor. - 20 och världens sämsta glid.

 

Det berodde dock inte på Rode - jag plockade fram ett par skidor UTAN fäst valla och testade lite snabbt - samma kassa glid. Jag åkte hem å surade.

 

Ett par timmar senare åkte jag till Velamsund och körde ett par varv - då funkade samma skidor, med samma valla rätt bra. Troligen var det dock lite varmare. Kompisen hade VR40 och hans skidor gick pyttelite bättre.

 

Så kan det bli :)

Link to comment
Share on other sites

Gjorde samma test själv idag. Köpte en burk Rode blå super och gav mig ut till Ormberget. -16 och lätt snöfall. Vallan funkade riktigt bra! Ok, den tog en del glid jämfört med min invärmda Skigo -1 till -20, men fick kanonfäste i de blanka spåren.
Link to comment
Share on other sites

Jim N som sista lager hade jag tjärvalla.....

 

Men den turen är nu glömd men jag vet vad jag inte ska göra nästa gång.

 

Robb

Ja jag läste det. Tjära är ett sätt att försöka lösa problemet, men det funkar inte alltid. T.ex. råkade en stor del av startfältet på söndagens Öppet spår förra året ut för detta problem. Dom som hade tjära klarade sig bättre, men även dom hade problem.

 

Som många skriver kan dåligt glid bero på alldeles för tjock fästvalla, vilket förmodligen är fallet om man har så många lager som du beskrivit. Men om du får platåskidor, alltså en massa snö fastpackat under fästzonen, så spelar det ingen roll om du har 2 eller 10 lager fästvalla, det fastnar ändå.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde samma test själv idag. Köpte en burk Rode blå super och gav mig ut till Ormberget. -16 och lätt snöfall. Vallan funkade riktigt bra! Ok, den tog en del glid jämfört med min invärmda Skigo -1 till -20, men fick kanonfäste i de blanka spåren.

Inte menar du att Skigo -1 till -20 skulle ha gått bättre i nysnö? På den vallan står det ju till och med på burken att den inte går i nysnö..

Link to comment
Share on other sites

Blå Super, denna magiska valla. Trodde inte den kunde falera. :-) Nånå, men lägga på en okänd valla inför ett lopp oavsett vem som rekommenderar den gör jag inte...

 

Har själv funderat på att köpa Blå Super men de lokala handlarna verkar inte ha den.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde samma test själv idag. Köpte en burk Rode blå super och gav mig ut till Ormberget. -16 och lätt snöfall. Vallan funkade riktigt bra! Ok' date=' den tog en del glid jämfört med min invärmda Skigo -1 till -20, men fick kanonfäste i de blanka spåren.[/quote']

Inte menar du att Skigo -1 till -20 skulle ha gått bättre i nysnö? På den vallan står det ju till och med på burken att den inte går i nysnö..

Den kan nog funka i de blanka spåren blandat med något annan valla...

Men ensam ska den inte funka...fast den suger lite oavsett före tycker jag...

Link to comment
Share on other sites

Gjorde samma test själv idag. Köpte en burk Rode blå super och gav mig ut till Ormberget. -16 och lätt snöfall. Vallan funkade riktigt bra! Ok' date=' den tog en del glid jämfört med min invärmda Skigo -1 till -20, men fick kanonfäste i de blanka spåren.[/quote']

Inte menar du att Skigo -1 till -20 skulle ha gått bättre i nysnö? På den vallan står det ju till och med på burken att den inte går i nysnö..

Nej det menar jag inte. Jag började med Skigo -1 till -20, vilket gav noll fäste. Det blev klart bättre med Rode blå super. Dock försvann en del av glidet.

Link to comment
Share on other sites

Då man var invigd i Rode blå super hemlighet, dvs den funkar ner till -18, nöjd som få

drog jag på 2 lager under hela fästytan sedan 1 lager kortare, spänd som en fiolsträng gick jag ner till golfbanan som fick dragna spår igår em, visste det som bara vi här på forumet vet, att rode blå super funkar ner till -18 här var det bara -12, okej ngr till kanske vet hemligheten med ovan sagd rode, på med skidorna och hej vad det ska gå................

hade haft bättre glid om jag hade haft ett 80 sandpapper som fästevalla......

 

va f-n gick fel 1:a varje så var det som ett par platå dojjer under skidorna, andra varvet var det bara ett par pumps under skidorna........körde på lite start tjärvalla -2-7 gick lite lite bättre........vad gick fel.

 

Okej var några lagar start grön under samt ngt lager swix blå extra sedan tidigare turer, dock torde de mesta vara bort nött.......

 

3 öl 1 bloody mary senare så känns det rätt bra, men ad jorde jag för fel.

 

Robb

Vad gick fel?

 

Jo detta gick fel:

 

1. För mycket valla under skidorna. "Några lager grön" och "några lager Swix blå" och sedan ytterligare 3 lager blå super. Det betyder garanterat 10 lager valla. Funkar inte. Kallt före betyder tunna fina lager av fästvalla. Inte de 3 sista veckornas träningsvalla tillsammans med granbar och annat skit.

2. Lyckas man få "platådojjor" under skidorna när det är -12 grader har man garanterat varma skidor som man lägger direkt ner i snön. Fan i mig omöjligt att lyckas med det på annat sätt om du inte satte på dig skidorna på parkeringen och passerade snökockor som släppt från hjulhuset på bilen fulla av saltutspädd snö

3. "Glid kan vara dåligt i kall nysnö". Ett klassiskt djungelordspråk och vida känt. Kallas också för "kärvt före" eller, som du själv är inne på, "sandpappersföre"

 

Så här gör du nästa gång:

 

1. Rengör skidorna

2. Värm möjligen in ett TUNT lager grundvalla. Du har ju Start grön så ta den.

3. Lägg 2 tunna lager Rode blå super

4. Låt skidorna kallna innan du börjar åka. Lite tjuvsläpp? ta då ett tunt lager till

5. Åk och njut av denna underbara valla!

 

Det som ändå gick rätt var att du avslutade dagen med 3 kalla och en röd. Funkar alltid :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också sandpapperskidor i fredags, -16 nysnö + drivsnö, Rode blå super extra. Har aldrig haft så dåligt glid. (Eller, jo kanske en gång med ett par kuzminsicklade grusskidor i blöt nysnö.)

 

Men jag är nybörjare på klassikt (åker mest skate) så orsaken till mina sandpapper var:

 

1. Det var ett riktigt kärvföre.

2. Jag håller på experimenterar med min vallazon och lade fästvalla för långt fram.

3. Hade FÖR mycket valla. 7 lager var för mycket i det mjuka föret.

4. Skidorna hade bara stått ute i några minuter och var varma när jag lag dem i spåret.

5. Borde ha haft ett hårdare paraffin på glidytorna och finare struktur.

Link to comment
Share on other sites

finns ännu en "magisk" valla, start purpel burk +1 - -3, men här kan man också råka ut för samma "konstiga" fenomen att det börjar gå tungt vid minus 20. Konstigt? Nej.

 

Man ska ju sträva efter att ha så hård burk som möjligt på, eftersom de ger bäst glid, då är de dumt att köra blå super eller purpel.

 

Men om jag inte orkar valla om hade jag kört på invärmd purpel, för då har man alltid fäste, bara man inte behöver åka klister. (träningsskidor alltså)

Link to comment
Share on other sites

Det som jag känner att jag inte har koll på är att det ska vara tunna lager vid kallt väder.

Mycket troligt att det var som många sagt förmycket valla under skidan, ska ut om ngn timme o testa, skidorna är nu rena och grundvalla på......

 

Nu ska det inte gå fel....

 

Robb

Link to comment
Share on other sites

Körde Västagötaloppet idag. Natursnö 3 dagar gammal -17 till -20 på natten. På loppet från ca -15 till -9. Fäste med 2 tunna lager VR30 + 3 tunna lager Rode Blå Super. Hade mkt bra fäste och glidet var väl genomsnittligt. Så är halvnöjd, men att det skulle bygga på snö under skidorna finns inte på kartan.
Link to comment
Share on other sites

Robert: Har du kollat spannet på dina skidor, verkar som du har för mjukt spann och då bromsar de flesta fästvallor.

 

Idag körde jag i -10-12 i luften, snön kallare då det varit ner mot 20 på natten, lätt snöfall, lite strävt i spåret. Jag hade bra skidor med följande under: Vauhti gul -2-6 (old) invämt, 1 tunt lager av varje: Rode -3-7, Blå Super, Start -1-3, Blå super, Vauhti gul -1-6, Blå super, Blå super + ett kort tunt Rode Multigrade.

 

Sen är det viktigt att veta vad man har för fästvalla på sen tidigare, det kan avgöra om en valla fungerar. Ge Rode Super en chans till, men ta bort all fästvalla först. Att försöka rädda med Tjära är ingen bra idé, då är det bättre att lägga ett lager hårdare ovanpå Rode super, tex Rode Multigrade -3-7. På träning har jag gjort det några gånger den senaste tiden och det har fungerat OK.

Link to comment
Share on other sites

Idag körde jag i -10-12 i luften, snön kallare då det varit ner mot 20 på natten, lätt snöfall, lite strävt i spåret. Jag hade bra skidor med följande under: Vauhti gul -2-6 (old) invämt, 1 tunt lager av varje: Rode -3-7, Blå Super, Start -1-3, Blå super, Vauhti gul -1-6, Blå super, Blå super + ett kort tunt Rode Multigrade.

Det var en ambitiös träningsvallning(fast det kanske var tävling?).

Var målet att blanda så många olika fästvallor som möjligt? :)

Link to comment
Share on other sites

Idag körde jag i -10-12 i luften, snön kallare då det varit ner mot 20 på natten, lätt snöfall, lite strävt i spåret. Jag hade bra skidor med följande under: Vauhti gul -2-6 (old) invämt, 1 tunt lager av varje: Rode -3-7, Blå Super, Start -1-3, Blå super, Vauhti gul -1-6, Blå super, Blå super + ett kort tunt Rode Multigrade.

Låter mer som värsta busgroggen. Ont i huvudet dagen efter? ;)

 

Körde 15km idag. Har någon jädra bacill i kroppen som spelar mig ett spratt så fort jag tar i, pulsen blir alldeles för hög....... Men jag hade Toko grön invärmt och 3 tunna lager Blå Super. Perfekt fäste och ett OK glid. Glidet led av sladdriga och lite mjuka spår efter veckans snöfall. Säkert har kalla nätter också gjort sitt även om jag inte kan påstå att det känndes kärvt. Var 8-10 minus i luften efter en kall morgon.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...