Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Frågor om rullskidor


markanthus

Recommended Posts

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply
Jag ska köpa rullskidor men är helt ny på detta område.

 

När man ska ska köpa bindning, ska man ha en vanliga längdskidsbindning eller är det speciella bindningar?

 

Sen undrar jag om pjäxorna, är det speciella pjäxor eller använder man sin vanliga längdskidspjäxor?

samma bindningar som på vintern och samma pjäxjor som på vintern.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska köpa rullskidor men är helt ny på detta område.

 

När man ska ska köpa bindning, ska man ha en vanliga längdskidsbindning eller är det speciella bindningar?

 

Sen undrar jag om pjäxorna, är det speciella pjäxor eller använder man sin vanliga längdskidspjäxor?

Vanliga bindningar, vanliga pjäxor.

 

edit: Ja, Skåningen var 13 sek snabbare med svaret.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Kan ju passa på att haka på den här tråden. Är också ny på rullskidsområdet. Har siktat in mig på ett par Swenor Fibreglass, utifrån vad folk sagt på forum och vad olika sidor rekommenderat i recensioner. Har en polare som också är intresserad, men han är en tungviktare, och jag läste att just Fibreglassmodellen inte bär mer än 90 kg. Är Swenor Fibreglass ett bra val för mig? Och vilken modell och vilket märke är bra för en tungviktare som min polare (han väger ca 100 kg)? Vi ska åka klassiskt båda två.
Link to comment
Share on other sites

Nu när ni ändå är inne på rullskidor. Ursäkta en dum fråga, men brukar ni diagonala med rullisarna och isåfall, hur är likheten med att göra det på snö? Fast ni kanske bara stakar?

 

Tänkte också köpa ett par rullisar till våren, har aldrig tidigare stått på såna...Ska också skaffa ett klippkort till akuten för där lär man väl hamna ett par gånger. Verkar livsfarligt :D

Link to comment
Share on other sites

Nu när ni ändå är inne på rullskidor. Ursäkta en dum fråga, men brukar ni diagonala med rullisarna och isåfall, hur är likheten med att göra det på snö? Fast ni kanske bara stakar?

 

Tänkte också köpa ett par rullisar till våren, har aldrig tidigare stått på såna...Ska också skaffa ett klippkort till akuten för där lär man väl hamna ett par gånger. Verkar livsfarligt :D

Jag körde lite rullisar (hej Everest) ifjol och det blev nästan bara stakning eftersom jag tyckte det var svårt att diagonala.

Sedan så har man ju väldigt bra stavfäste och då går det bra att staka även där det är riktigt brant.

 

Tänkte dock öva på att diagonala med dem i år för kan man det så blir man ju nästan superproffs när man sätter på sig de vanliga skidorna.

 

Det går även att träna det här med plogning så att det inte blir sådan fart utför.

Står också på menyn nu i år.

Kanske kan du då slippa ett och annat sjukhusbesök. :)

 

 

Angående skidor så kommer nog jag för min del att slita vidare på mina Everest.

Man blir ju inte sämre tränad direkt.

Kanske om köpnerven biter i när vägarna blir grusfria att man investerar i ett par Swenor.

Link to comment
Share on other sites

Nu när ni ändå är inne på rullskidor. Ursäkta en dum fråga' date=' men brukar ni diagonala med rullisarna och isåfall, hur är likheten med att göra det på snö? Fast ni kanske bara stakar?

 

Tänkte också köpa ett par rullisar till våren, har aldrig tidigare stått på såna...Ska också skaffa ett klippkort till akuten för där lär man väl hamna ett par gånger. Verkar livsfarligt :D[/quote']

Jag körde lite rullisar (hej Everest) ifjol och det blev nästan bara stakning eftersom jag tyckte det var svårt att diagonala.

Sedan så har man ju väldigt bra stavfäste och då går det bra att staka även där det är riktigt brant.

 

Tänkte dock öva på att diagonala med dem i år för kan man det så blir man ju nästan superproffs när man sätter på sig de vanliga skidorna.

 

Det går även att träna det här med plogning så att det inte blir sådan fart utför.

Står också på menyn nu i år.

Kanske kan du då slippa ett och annat sjukhusbesök. :)

 

 

Angående skidor så kommer nog jag för min del att slita vidare på mina Everest.

Man blir ju inte sämre tränad direkt.

Kanske om köpnerven biter i när vägarna blir grusfria att man investerar i ett par Swenor.

Hmm... Det går alldeles utmärkt att diagonala med rullskidor och man behöver inte vara orolig för tekniken. Bättre med 100% rätt muskler och 95% rätt teknik än alternativ träning (simning, löpning, cykling mm) med 30% rätt muskler och noll % rätt teknik.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Det går alldeles utmärkt att diagonala med rullskidor och man behöver inte vara orolig för tekniken. Bättre med 100% rätt muskler och 95% rätt teknik än alternativ träning (simning, löpning, cykling mm) med 30% rätt muskler och noll % rätt teknik.

Jo, men det är ju, i varje fall för mig, mycket svårare. Så det blir gärna att man låter bli.

 

Får man till det på rullskidor borde det ju bli riktigt bra sedan när snön kommer skulle jag tycka, även om man inte behöver viktpendla på rullskidorna.

 

Så jag tror vi är eniga där.

 

 

Gustav Vasa bar Brynäsare, det går att ploga.

Har tänkt att lära mig det i år.

 

Se här (4.15 in i filmen):

http://www.youtube.com/watch?v=FfxGyXGludM

Link to comment
Share on other sites

Någon som testat Ski-Gos rullskidor (klassiska)? Åkkänslan ska enligt Erik (se nedanstående blogg) vara det närmaste riktig skidåkning han testat.

 

Erik har bloggen "Add the inches" och är vallare och teståkare för USA:s längdlandslag.

 

http://addtheinches.blogspot.com/2009/09/produkttest.html

 

Verkar intressant tycker jag som aldrig åkt rullskidor förut.

Link to comment
Share on other sites

Flikar in med en fråga här också. I fjol så lurades jag att köpa ett par Swenor Carbonfibre från Pölder för att jag tänkte börja träna rullskidor och som även var konkurrenskraftiga i rullskidtävlingar. Det visade sig att de snabbaste hjulen inte fanns tillgängliga för den modellen utan då var det Swenor Fibreglass som gällde.

 

Nu ska jag troligtvis sälja mina rullskidor och köpa ett par nya. Vad rekommenderar ni som vet? Kommer det något "nytt" i år? Jag är inne på Swenor Fibreglass med 3or som träningshjul och PU-hjul (blå? gula?) för tävling.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

 

Nu är valet klart ang rullskidor, valet föll på ett par Pro-ski C2 Flex. Återkommer med rapport efter första riktiga premiär turen.

 

Mvh Peter

Finns modellen till försäljning nu alltså? Var köpte du dem?

Jag är riktigt sugen på ett par och väntar med spänning på din rapport.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

 

Nu är valet klart ang rullskidor' date=' valet föll på ett par Pro-ski C2 Flex. Återkommer med rapport efter första riktiga premiär turen.

 

Mvh Peter[/quote']

Finns modellen till försäljning nu alltså? Var köpte du dem?

Jag är riktigt sugen på ett par och väntar med spänning på din rapport.

Tjena!

 

köpte dom på skidsport i bromma. Hade även kontakt med runnersstore men dom hade inga hemma men kunde ta hem om man ville ha.

 

Rapport kommer men idag blev det 17km vanliga skidor så rullisarna får vänta ett tag till =)

 

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

 

Nu är valet klart ang rullskidor' date=' valet föll på ett par Pro-ski C2 Flex. Återkommer med rapport efter första riktiga premiär turen.

 

Mvh Peter[/quote']

Finns modellen till försäljning nu alltså? Var köpte du dem?

Jag är riktigt sugen på ett par och väntar med spänning på din rapport.

Tjena!

 

köpte dom på skidsport i bromma. Hade även kontakt med runnersstore men dom hade inga hemma men kunde ta hem om man ville ha.

 

Rapport kommer men idag blev det 17km vanliga skidor så rullisarna får vänta ett tag till =)

 

//Peter

Vad kostade dom?

 

Hittade dom bara på en affär på nätet och då kostade dom 3 300 kr! :(

Link to comment
Share on other sites

Finns modellen till försäljning nu alltså? Var köpte du dem?

Jag är riktigt sugen på ett par och väntar med spänning på din rapport.

Tjena!

 

köpte dom på skidsport i bromma. Hade även kontakt med runnersstore men dom hade inga hemma men kunde ta hem om man ville ha.

 

Rapport kommer men idag blev det 17km vanliga skidor så rullisarna får vänta ett tag till =)

 

//Peter

Vad kostade dom?

 

Hittade dom bara på en affär på nätet och då kostade dom 3 300 kr! :(

Betalade 3300:- för dem.

 

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Tänkte jag skulle smyga in med ett par frågor också! Nu e snart cykelbanorna TORRA men ligger ju grus på dom... Kan man köra ändå?

 

Och funkar de fint att köra med mina OneWay diamondstorm om jag byter till asfaltstrugor eller kommer dom gå av efter 10 min!? "jag e nybörjare"!

Link to comment
Share on other sites

Ja jag ska också köpa mina första rullisar i vår, och det blir nog Skigos rullskidor för min del. Jag har varit i kontakt med Skigo och skidorna kommer i butik i slutet av april och riktpriset ligger på 2600 kronor. Det bästa är att dom verkar bära tunga åkare. (som mig) bra, 100 kilo skulle inte vara några problem.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...