Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Frågor om rullskidor


markanthus

Recommended Posts

globe86, har du inte kvar de gamla stavarna? Skigo?

 

Du kan väl limma rulltrugorna på de först och prova något pass, om de är samma diameter så att de passar? Annars går det att dra något varv med tejp om de är för smala.

 

Till och med jag som åkte lite ifjol kommer att köra något pass med de gamla stavarna för att inte riskera något.

 

Jag menar, risken är ju överhängande att du kommer trassla in dig i stavarna. ;)

 

 

Vad blev det för rullskidor förresten?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply
globe86, har du inte kvar de gamla stavarna? Skigo?

 

Du kan väl limma rulltrugorna på de först och prova något pass, om de är samma diameter så att de passar? Annars går det att dra något varv med tejp om de är för smala.

 

Till och med jag som åkte lite ifjol kommer att köra något pass med de gamla stavarna för att inte riskera något.

 

Jag menar, risken är ju överhängande att du kommer trassla in dig i stavarna. ;)

 

 

Vad blev det för rullskidor förresten?

Haha skigoo stavarna är av :D men denna gång var det en polare som lånade dom ! Så jag får nog helt enkelt köra på Oneway stavarna! Hehe nejdå får åka försiktigt i början :D! Du vet globen kan de här ;)

 

Jag har faktiskt inte köpt rullisar ännu! Har inte bestämt mig vad de blir heller! Men finns ju snö kvar än så länge! Men jag har ej kommit igång med träningen sen Vasan ! Har haft en Pizza/vilo period ;)!

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig åkt rullskidor men skall nu køpe ett par. Tittar på ett Swenor Carbonfibre som jag är sugen på. Jag väger runt 70 kg, är jag för tung för dessa? Finns det några andra jag borde titta på istället?

Jag väger 73 kg och kör på Carbonfibre. Jag tycker dom är mycket sköna, lätta och lättstyrda! Jag upplever inte heller att dom sviktar farligt mycket.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Är helt ny på det här med rullskidor och längdskidor. Har läst runt här på forumet ett tag och ni kan ju massa bra saker!

 

Jag är inne på att köpa ett par rullskidor. Har förstått att Wasa 610 och Swenor Finstep är bra skidor för "välväxta" åkare. Jag väger 95 kg. Har kollat på Udéns webbutik. Dom verkar vara bra och har bra priser!

Men va ska jag välja för bindning??? En hel djungel! Har tänkt att ha samma bindningar på längdskidorna som jag ska införskaffa nästa vinter.

 

Finstep-paketet:Salomon Profil EQ Classic? NNN-Rottefella R3 Classic? eller Salomon Pilot Sport Classic? (inte så populär bindning här på forumet om jag har fattat rätt?)

 

Wasa 610: Samma bindningar.

 

Va tycker ni om Pro-ski C2?

 

Vilken bindning har flest valmöjligheter när det sen kommer till pjäxor?

 

Tacksam för lite tips och råd=)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte jag skulle smyga in med ett par frågor också! Nu e snart cykelbanorna TORRA men ligger ju grus på dom... Kan man köra ändå?

 

Och funkar de fint att köra med mina OneWay diamondstorm om jag byter till asfaltstrugor eller kommer dom gå av efter 10 min!? "jag e nybörjare"!

Funderar också på om man ska köra med diamondstorm stavarna, eller om man ska köpa sig ett par rullstavar. Hur gör vi Globen =)

 

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag och min sambo funderar på att köpa ett par rullskidor tillsammans. Går det att använda samma rullskidor när man har olika skostorlekar? På Pölder står det att man ska ange skostorlek om dom ska montera bindningen... varför?

Tror inte det går att dela, eftersom bidningen monteras på olika beroende på skostorleken.

 

//Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag och min sambo funderar på att köpa ett par rullskidor tillsammans. Går det att använda samma rullskidor när man har olika skostorlekar? På Pölder står det att man ska ange skostorlek om dom ska montera bindningen... varför?

Salomon bindningar funkar alldeles utmärkt för olika skostorlekar.

 

På Rottefella blir man tvungen att göra en kompromiss, men det funkar om det inte är alltför stor skillnad mellan skostorlekarna. Det är alltså hälplattan som kommer längre bak ju större sko man har.

 

Det finns ockkså rullskidor med NIS platta och då kan man justera hälplattan närsomhelst.

 

(T.ex. Kan man få Marwe med NIS platta om man beställer direkt från fabriken i Finland. Dynasport har också NIS.)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Är helt ny på det här med rullskidor och längdskidor. Har läst runt här på forumet ett tag och ni kan ju massa bra saker!

 

Jag är inne på att köpa ett par rullskidor. Har förstått att Wasa 610 och Swenor Finstep är bra skidor för "välväxta" åkare. Jag väger 95 kg. Har kollat på Udéns webbutik. Dom verkar vara bra och har bra priser!

Men va ska jag välja för bindning??? En hel djungel! Har tänkt att ha samma bindningar på längdskidorna som jag ska införskaffa nästa vinter.

 

Finstep-paketet:Salomon Profil EQ Classic? NNN-Rottefella R3 Classic? eller Salomon Pilot Sport Classic? (inte så populär bindning här på forumet om jag har fattat rätt?)

 

Wasa 610: Samma bindningar.

 

Va tycker ni om Pro-ski C2?

 

Vilken bindning har flest valmöjligheter när det sen kommer till pjäxor?

 

Tacksam för lite tips och råd=)

Jag hade Finstep förut och tyckte att de var lite klumpiga. Jag har kört ca 200 mil på mina Pro-ski C2-C3 (byter hjul) och det har inte varit några problem alls. Jag väger precis som du 95 kg. Jag hade Salomon pjäxor och Salomon bindning först men skorna blev för trånga runt tårna så jag har bytt till Rottefella och Fischer pjäxor.

 

/Jan

Link to comment
Share on other sites

Tänkte jag skulle smyga in med ett par frågor också! Nu e snart cykelbanorna TORRA men ligger ju grus på dom... Kan man köra ändå?

 

Och funkar de fint att köra med mina OneWay diamondstorm om jag byter till asfaltstrugor eller kommer dom gå av efter 10 min!? "jag e nybörjare"!

Funderar också på om man ska köra med diamondstorm stavarna' date=' eller om man ska köpa sig ett par rullstavar. Hur gör vi Globen =)

 

//Peter[/quote']

Jag kör Oneway stavarna =) ! Får ta de lugnt i början sen blir de bära eller brista! Man slipper ju trängsel och saxning så då ska man väl lyckas hålla stavarna hela :D

Link to comment
Share on other sites

Du vet globen kan de här ;)

Här kan du lära dig om inte annat ;)

 

Kanske blir det som på slutet i filmen...

 

Och om du inte tröttnar efter första turen så finns det lite att lära sig i följande filmer

 

http://www.youtube.com/watch?v=FfxGyXGludM

 

Haha inte ska jag väl ge upp efter första turen! Men jag hoppas det kommer bli kul! De ser ju riktigt roligt ut i alla fall :D

 

tack för filmerna de va nyttiga!

Link to comment
Share on other sites

Jag och min sambo funderar på att köpa ett par rullskidor tillsammans. Går det att använda samma rullskidor när man har olika skostorlekar? På Pölder står det att man ska ange skostorlek om dom ska montera bindningen... varför?

Rullskidor är korta, och man monterar bindningen så långt bak som möjligt (precis framför bakhjulet). Om du monterar bindningen efter stl 38 så kommer ett par pjäxor i stl 45 att sätta klacken i hjulet.

 

Om man monterar efter den största storleken borde det gå bra. Jag har svårt att tro att de 2-3 cm eller så som de små skorna kommer "för långt" fram har någon större betydelse för rullskidornas egenskaper. Hälplattans placering kan dock vara ett problem på vissa bindningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag och min sambo funderar på att köpa ett par rullskidor tillsammans. Går det att använda samma rullskidor när man har olika skostorlekar? På Pölder står det att man ska ange skostorlek om dom ska montera bindningen... varför?

Det fungerar om skillnaden inte är väldigt stor och som påpekats ovan att bindningen är monterad efter den minsta vilket medför att riktigt stora skor går emot bakhjulet.

 

Har själv ett 2 par skidor med Rottefella bindning där det ena paret är efter mina skor och det andra efter min frus. Storlek 44-47 och 4?-??. Det fungerar utmärkt coh vi kan lånbytas skidor utan besvär.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Är helt ny på det här med rullskidor och längdskidor. Har läst runt här på forumet ett tag och ni kan ju massa bra saker!

 

Jag är inne på att köpa ett par rullskidor. Har förstått att Wasa 610 och Swenor Finstep är bra skidor för "välväxta" åkare. Jag väger 95 kg. Har kollat på Udéns webbutik. Dom verkar vara bra och har bra priser!

Men va ska jag välja för bindning??? En hel djungel! Har tänkt att ha samma bindningar på längdskidorna som jag ska införskaffa nästa vinter.

 

Finstep-paketet:Salomon Profil EQ Classic? NNN-Rottefella R3 Classic? eller Salomon Pilot Sport Classic? (inte så populär bindning här på forumet om jag har fattat rätt?)

 

Wasa 610: Samma bindningar.

 

Va tycker ni om Pro-ski C2?

 

Vilken bindning har flest valmöjligheter när det sen kommer till pjäxor?

 

Tacksam för lite tips och råd=)

Jag hade Finstep förut och tyckte att de var lite klumpiga. Jag har kört ca 200 mil på mina Pro-ski C2-C3 (byter hjul) och det har inte varit några problem alls. Jag väger precis som du 95 kg. Jag hade Salomon pjäxor och Salomon bindning först men skorna blev för trånga runt tårna så jag har bytt till Rottefella och Fischer pjäxor.

 

/Jan

Jag har smala fötter så Salomon kanske är nåt för mig då. Får vänta på att Team Sportia här i Skövde får in en ny laddning med pjäxor så jag kan välja ett par sköna.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte jag skulle smyga in med ett par frågor också! Nu e snart cykelbanorna TORRA men ligger ju grus på dom... Kan man köra ändå?

 

Och funkar de fint att köra med mina OneWay diamondstorm om jag byter till asfaltstrugor eller kommer dom gå av efter 10 min!? "jag e nybörjare"!

Funderar också på om man ska köra med diamondstorm stavarna' date=' eller om man ska köpa sig ett par rullstavar. Hur gör vi Globen =)

 

//Peter[/quote']

Jag kör Oneway stavarna =) ! Får ta de lugnt i början sen blir de bära eller brista! Man slipper ju trängsel och saxning så då ska man väl lyckas hålla stavarna hela :D

Ett tips är att se upp för brunnar. Jag satte en staven i en efter 50m på min första tur. Fick snopen åka hem med en stav och ett handtag :).

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att se upp för brunnar. Jag satte en staven i en efter 50m på min första tur. Fick snopen åka hem med en stav och ett handtag :).

Jag har även lyckats bryta av stavspetsarna vid ett flertal tillfällen på rullskidor. Vet inte riktigt hur jag bär mig åt, men på något sätt får jag staven för nära skidan, så att spetsen kläms fast halvt under skidan på nåt vis och går av. Av den anledningen har jag börjat köpa snorbilliga stavspetsar på biltema, istället för de dyra rullskidsspetsarna. Märker ändå ingen skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Är i valet och kvalet om jag ska köpa rullskidor eller inte men funderar kring dessa fyra:

 

 

PRO-SKI Flex C2: (Pro-Skis nya. Har fått fina omdömen men är väldigt dyr, 3 300 kr)

Eagle classic SI: (Har fått fina omdömen av framförallt Skåningen här på forumet. Verkar sakna stänkskärmar vilket verkar väldigt opraktiskt, 1 600 kr)

Swenor Fibreglas: (C:a 2 400 kr)

Ski Go: (Ny rullskida som knappt finns ute i handeln ännu men som fått fina omdömen av teståkare, c:a 2 600 kr)

 

Vad säger panelen? Eagle ser väl ut som ett bra alternativ om man är osäker på om man kommer att fortsätta åka rullskidor. Opraktiskt dock att den inte har stänkskärmar.

Link to comment
Share on other sites

Som sagts så är vägarna hemska nu med sprickor där både stavar och skidor kan försvinna.

 

En annan grej att akta sig för är grussamlingar i nedförsbackar då det kan ta stopp väldigt fort.

 

Så det gäller att ha bra glasögon och hålla uppsikt framåt för vad som komma skall!

 

Edit: Ytterligare en grej.

 

Jag fick rådet att tejpa stavarna med eltejp en 10-15 cm nedtill för att skona de.

Det gör ju ingen skada så det kan jag rekommendera.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...