Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OS medaljer


bohusgranit

Recommended Posts

Man blir tårögd helt klart! Underbart! TV när den är som bäst!

 

Synd bara att tidigare dopade skidåkare fortsätter ta medaljer' date=' annars hade Haag varit väl förtjänt ett brons![/quote']

Vilka är de didigare dopade skidakare som fortsätter ta medaljer?

Smigun åkte fast i ett A-prov för ganska många år sedan, men friad i B-provet som gjordes i ett annat labb. I mina ögon dopade hon sig även om hon säkert fortfarande bedyrar sin oskuld. Men hur många dopade har inte bedyrat sin oskuld in i det sista .. och ännu längre.

 

GO Hellner!

Link to comment
Share on other sites

Man blir tårögd helt klart! Underbart! TV när den är som bäst!

 

Synd bara att tidigare dopade skidåkare fortsätter ta medaljer' date=' annars hade Haag varit väl förtjänt ett brons![/quote']

Vilka är de didigare dopade skidakare som fortsätter ta medaljer?

Smigun åkte fast i ett A-prov för ganska många år sedan, men friad i B-provet som gjordes i ett annat labb. I mina ögon dopade hon sig även om hon säkert fortfarande bedyrar sin oskuld. Men hur många dopade har inte bedyrat sin oskuld in i det sista .. och ännu längre.

 

GO Hellner!

Smigun har aldrig varit dopat! Om skidakare är dopad da far han inte tävla tva ar.

I dina ögon kan vem som helst vara dopad, men sa länge skidakare har inte akt fast kan du inte säga att nagon är dopad.

 

I mina ögon är Kalla dopad;)

Link to comment
Share on other sites

Vilka är de didigare dopade skidakare som fortsätter ta medaljer?

Smigun åkte fast i ett A-prov för ganska många år sedan' date=' men friad i B-provet som gjordes i ett annat labb. I mina ögon dopade hon sig även om hon säkert fortfarande bedyrar sin oskuld. Men hur många dopade har inte bedyrat sin oskuld in i det sista .. och ännu längre.

 

GO Hellner![/quote']

Smigun har aldrig varit dopat! Om skidakare är dopad da far han inte tävla tva ar.

I dina ögon kan vem som helst vara dopad, men sa länge skidakare har inte akt fast kan du inte säga att nagon är dopad.

 

I mina ögon är Kalla dopad;)

Ändå visade ett A-prov att hon var det. Och sen schabblade de med B-provet. Jag säger inte att hon bevisligen är dopad eftersom dessa tester så klart inte är 100% åt något håll.

Däremot _kan_ jag säga att jag tror att hon dopat sig.

Link to comment
Share on other sites

Smigun åkte fast i ett A-prov för ganska många år sedan' date=' men friad i B-provet som gjordes i ett annat labb. I mina ögon dopade hon sig även om hon säkert fortfarande bedyrar sin oskuld. Men hur många dopade har inte bedyrat sin oskuld in i det sista .. och ännu längre.

 

GO Hellner![/quote']

Smigun har aldrig varit dopat! Om skidakare är dopad da far han inte tävla tva ar.

I dina ögon kan vem som helst vara dopad, men sa länge skidakare har inte akt fast kan du inte säga att nagon är dopad.

 

I mina ögon är Kalla dopad;)

Ändå visade ett A-prov att hon var det. Och sen schabblade de med B-provet. Jag säger inte att hon bevisligen är dopad eftersom dessa tester så klart inte är 100% åt något håll.

Däremot _kan_ jag säga att jag tror att hon dopat sig.

Inte riktigt sant om man får tro nätet, labbet som gjorde A-provet ska ha trott att det var ett prov från en man(ser man inte det?) och då är det tydligen andra gränsvärden som gäller. När B-provet gjordes visade det att hon var ren.....

 

anmärknikngsvärt dock att på några månader gå från att vara mamma till os-tvåa.

men estländarna har ju alltid vart duktiga på att hitta formtoppar till mästerskapen.

tur att den inledande distansen i detta mästerskap inte var i klassisk stil för då hade Veerpalu nog vart på pallen igen, nu hinner nog formtoppen bedarra innan 5-milen.

Link to comment
Share on other sites

Smigun har aldrig varit dopat! Om skidakare är dopad da far han inte tävla tva ar.

I dina ögon kan vem som helst vara dopad' date=' men sa länge skidakare har inte akt fast kan du inte säga att nagon är dopad.

 

I mina ögon är Kalla dopad;)[/quote']

Ändå visade ett A-prov att hon var det. Och sen schabblade de med B-provet. Jag säger inte att hon bevisligen är dopad eftersom dessa tester så klart inte är 100% åt något håll.

Däremot _kan_ jag säga att jag tror att hon dopat sig.

Inte riktigt sant om man får tro nätet, labbet som gjorde A-provet ska ha trott att det var ett prov från en man(ser man inte det?) och då är det tydligen andra gränsvärden som gäller. När B-provet gjordes visade det att hon var ren.....

 

anmärknikngsvärt dock att på några månader gå från att vara mamma till os-tvåa.

men estländarna har ju alltid vart duktiga på att hitta formtoppar till mästerskapen.

tur att den inledande distansen i detta mästerskap inte var i klassisk stil för då hade Veerpalu nog vart på pallen igen, nu hinner nog formtoppen bedarra innan 5-milen.

Aha, kände inte till anledningen. När man tar B-provet, tar man nytt blod för det? För det dröjde väl 3 veckor innan man analyserade B-provet?

 

Man skulle kunna tro att är man mammaledig (eller har en bruten hand som i skidskyttet) så slipper man samma dopingtester som alla andra. De har väl rätt bra koll på hur lång tid det tar innan det går ur kroppen, samtidigt som effekten av det räcker lite längre.

Link to comment
Share on other sites

Smigun har aldrig varit dopat! Om skidakare är dopad da far han inte tävla tva ar.

I dina ögon kan vem som helst vara dopad' date=' men sa länge skidakare har inte akt fast kan du inte säga att nagon är dopad.

 

I mina ögon är Kalla dopad;)[/quote']

Ändå visade ett A-prov att hon var det. Och sen schabblade de med B-provet. Jag säger inte att hon bevisligen är dopad eftersom dessa tester så klart inte är 100% åt något håll.

Däremot _kan_ jag säga att jag tror att hon dopat sig.

Inte riktigt sant om man får tro nätet, labbet som gjorde A-provet ska ha trott att det var ett prov från en man(ser man inte det?) och då är det tydligen andra gränsvärden som gäller. När B-provet gjordes visade det att hon var ren.....

 

anmärknikngsvärt dock att på några månader gå från att vara mamma till os-tvåa.

men estländarna har ju alltid vart duktiga på att hitta formtoppar till mästerskapen.

tur att den inledande distansen i detta mästerskap inte var i klassisk stil för då hade Veerpalu nog vart på pallen igen, nu hinner nog formtoppen bedarra innan 5-milen.

Syftar du på Veerpalus guld i fjol så var det en ren taktikseger. Jaak Mae startade 30 sekunder för och väntade in Veerpalu så att de kunde växeldra fram honom hela loppet. Att Veerpalu är topp 10 i klassisk säger nog ingen emot och med draghjälp så är han bra nog för guld utan fusk.

 

Därmed inte sagt att funnens inte förekommer väldigt ofta, men jag tror inte på det just den gången eftersom det fanns en logisk förklaring och det var relativ stor risk att åka dit eftersom att de kunde testa för CERA.

Link to comment
Share on other sites

anmärknikngsvärt dock att på några månader gå från att vara mamma till os-tvåa.

men estländarna har ju alltid vart duktiga på att hitta formtoppar till mästerskapen.

Nja, hon födde en dotter i juni 2008. Har hon fött flera barn sedan dess?

 

Susanne Gunnarsson vann VM guld i kanotmarathon 6 veckor efter barnafödande.

 

Hoppas för skidsportens skull att Smigun är ren.

Link to comment
Share on other sites

Ändå visade ett A-prov att hon var det. Och sen schabblade de med B-provet. Jag säger inte att hon bevisligen är dopad eftersom dessa tester så klart inte är 100% åt något håll.

Däremot _kan_ jag säga att jag tror att hon dopat sig.

Inte riktigt sant om man får tro nätet' date=' labbet som gjorde A-provet ska ha trott att det var ett prov från en man(ser man inte det?) och då är det tydligen andra gränsvärden som gäller. När B-provet gjordes visade det att hon var ren.....

 

anmärknikngsvärt dock att på några månader gå från att vara mamma till os-tvåa.

men estländarna har ju alltid vart duktiga på att hitta formtoppar till mästerskapen.

tur att den inledande distansen i detta mästerskap inte var i klassisk stil för då hade Veerpalu nog vart på pallen igen, nu hinner nog formtoppen bedarra innan 5-milen.[/quote']

Syftar du på Veerpalus guld i fjol så var det en ren taktikseger. Jaak Mae startade 30 sekunder för och väntade in Veerpalu så att de kunde växeldra fram honom hela loppet. Att Veerpalu är topp 10 i klassisk säger nog ingen emot och med draghjälp så är han bra nog för guld utan fusk.

 

Därmed inte sagt att funnens inte förekommer väldigt ofta, men jag tror inte på det just den gången eftersom det fanns en logisk förklaring och det var relativ stor risk att åka dit eftersom att de kunde testa för CERA.

Jag syftar på att Veerpalu historiskt alltid är väldigt bra på mästerskap men däremellan inte alltid fullt lika bra. Han är helt enkelt väldigt bra på att toppa formen. Hoppas dock för allas skull att inga dopade åkare är med på OS men lika fullt vet jag att det inte är sant, tyvärr är många av åkarna produkter av doping. Dock är det svårt att veta vilka.

 

För övrigt är härligt att se Veerplau åka klassiskt..

 

Spåren av dopingen försvinner inom några dagar medans effekterna sitter i ett par veckor, så trillar nån dit under mästerskapet är det rent klantigt.

Link to comment
Share on other sites

Sa det är 1,5 ar inte nagra manader;) Hon började träna redan ett ar sedan. Sa det är ingen konstighet att hon fick andra plats. Hon sa redan pa hösten att det finns bara en anledning ´varför hon kommer tillbaka: hon har inte OS gold fran fristil. Sa hon hade bara ett mal och hon satsade pa detta tävling. Igar var Kalla bättre och jag tror att kall var helt rätt person att vinna!

 

Vad gäller Veerpalu och Mae att hitta alltid formtoppen är ocksa ganska enkelt. De har alltid bara ett eller max tva tävlingar per säsong var de satsar. De maste inte vara i form redan i november eller december som norrmännen och svenskar. De vet att de har ett plats till OS och VM och de kan träna i lugn och ro utan att stressa om de far ett plats till landslaget som de stora länder.

 

De satsar inte till världscupen eller nationala tävlingar ( det händer ofta när Shmigun, Mae eller Veerpalu deltagar inte i estniska mästerskap om det inte passar i träningsplan). De bryr sig inte om de gör daliga resultater i början av aret. Men titta pa norrmännen- de är alltid jätte-jätte starka pa de första tävlingar i november, eller pa TourdeSKi för att säkerställa platsen till landslaget, men de har inte tid att förberedda och träna sig till rätt tävling. Vad hände igar?

 

Veerpalu sa redan ett ar sedan, att i Vancouver finns bara en distans som passar till honom och det är enda tävling som han satsar ( det var redan sa pa Salt Lake, Lahti, Torino osv) Veerpalu och Mae vet att det gar inte att vara i form genom hela aret och pa alla distanser/dicipliner som Northug eller Kowalzyk och de kan vinna bara om de satsar pa klassik och en distans.

Link to comment
Share on other sites

Trodde att man blev bättre om man tävlade mot andra. De bästa löparna brukar väl vara med på ganska många tävlingar innan mästerskapen. Att man inte är med på precis alla tävlingar är väl däremot helt naturligt eftersom det är ganska ansträngande även för topptränade idrottsmän. När de inte är med och tävlar mot andra känns det väldigt skumt. Se bara på vissa grekiska sprinters som också dök upp som anden i flaskan när det vankades mästerskap.

Bloddoping med eget fryst blod kan de väl fortfarande inte sätta fast någon för.

 

En av de få som klarade att vila sig i form var en travhäst som hette Legolas men även han kanske var dopad med tanke på den uppenbart tveksamma moralen inom travsporten.

Link to comment
Share on other sites

SÅ JÄVLA SKÖNT! Så stort att Hellner och Södergren kör för Olsson, även om dom till slut kom ikapp honom. Men va gör det när det ändå blir guld och brons :)

 

Extra skönt att ärkesupermuppen Northug inte hade en sportmössa...Börjar bli en tradition i det här olympiska spelet.

 

GRATTIS SVERIGE. SÅ JÄKLA SKÖNT ATT VARA SVENSK IKVÄLL!

Link to comment
Share on other sites

Imponerande av svenskarna och den mest spennande mass starten jag har sett tror jag. Roligt att det gick så bra för Södergren också. Sverige måste vara stor favorit til stafeten nu.

 

Northug hade något problem med en stav på slutet. Är osäker på vad som egentligen hende men adressa skriver stavbrott http://www.adressa.no/sport/article1448259.ece Såg att han gjorde något med staven i nest sista backen.

Link to comment
Share on other sites

Helt sanslöst va härligt. Hellner!! Jag är en ganska sansad människa men jag kunde inte sitta still i soffan av nervositet, gick runt när dom tog in tid på Olsson på slutet. Jag grät som ett barn efter loppet. Elofsson gråter av lycka och säger att det här är så stort att se. Man blir så lycklig.

En av de mest spännande kvällar jag varit med om tror jag som loppet utvecklade sig.

 

Unnade verkligen Olsson en framgång. Han och Bauer var ju de som försökte göra något på egen hand. Att Hellner och Södergren åker för Olsson är så stort och att Hellner är så pigg trots att han gång på gång lägger sig först i klungan som jagar. Himla kul att Södergren är så pigg och tillbaka i bra form även om det kanske kan bli ännu bättre är härligt. Richarsson såg bra ut innan stavproblemet dessutom.

Ser bra ut med deras form inför stafetten.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...