Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OS medaljer


bohusgranit

Recommended Posts

Härlig!!! Grymt lopp på alla sätt.

 

Anleding till att norrmännen är upprörda är att Hellner "drar" i Northugs stav vid ett tillfälle. Vad de verkar ha missat är att han inte drar utan skjuter på som alla gör hela tiden i masstarterna. (Dessutom trycker han på Northugs vänstra stav, inte den högra som är den som gick av så det finns inget case).

Link to comment
Share on other sites

Härlig!!! Grymt lopp på alla sätt.

 

Anleding till att norrmännen är upprörda är att Hellner "drar" i Northugs stav vid ett tillfälle. Vad de verkar ha missat är att han inte drar utan skjuter på som alla gör hela tiden i masstarterna. (Dessutom trycker han på Northugs vänstra stav, inte den högra som är den som gick av så det finns inget case).

Enligt VG så blir staven avtrampad i en uppförsbacke..den andra bilden som cirkulerar är ju en helt vanlig glidsituation och verkat inte ha något med stavbrottet att göra. Hellner erkänner också men att det är en olycka.

 

http://www.vg.no/sport/ol/2010/artikkel.php?artid=593498

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt lopp! Otroligt spännande och så skönt med två svenska medaljer!

Däremot tycker jag inte så illa om Northug som många verkar göra. Han är en fantastisk åkare och låg med i klungan som jagade ikapp Olsson när hans stav gick av. Annars hade vi med stor säkerhet fått se honom på pallplats tror jag. Dåligt av Pops och Karlsson att missa att han fick problem med staven och prata om att tom Södergren spurtade i från Northug, det kommer givetvis aldrig att hända.

 

Otroligt smart kört av svenskarna! Men känner mig lite kluven till det här med att lägga sig först i en jagande klunga och bromsa för att hjälpa den som leder. Minns att Jörgen Aukland gjorde samma sak på på Vasaloppet när Anders Aukland ledde, och det fick han mycket skit för.

Link to comment
Share on other sites

Härlig!!! Grymt lopp på alla sätt.

 

Anleding till att norrmännen är upprörda är att Hellner "drar" i Northugs stav vid ett tillfälle. Vad de verkar ha missat är att han inte drar utan skjuter på som alla gör hela tiden i masstarterna. (Dessutom trycker han på Northugs vänstra stav' date=' inte den högra som är den som gick av så det finns inget case).[/quote']

Enligt VG så blir staven avtrampad i en uppförsbacke..den andra bilden som cirkulerar är ju en helt vanlig glidsituation och verkat inte ha något med stavbrottet att göra. Hellner erkänner också men att det är en olycka.

 

http://www.vg.no/sport/ol/2010/artikkel.php?artid=593498

Du har rätt, de hade inte koll där jag läste. Inte blev man klokare av sportbladets bilder heller, där visar de bara när trugan är av. De har inte situationen där den blir avtrampad. Oavsett sånt som händer i masstarter (som för både södergren och rickardsson), northug hade bara nån meter upp när han fick en ny stav så i kanonslag hade en täppt till den luckan även med en lite felaktig längd på staven men jag tror han gav sig för att han var säker på att Hellner skulle spurta ner honom.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt lopp! Otroligt spännande och så skönt med två svenska medaljer!

Däremot tycker jag inte så illa om Northug som många verkar göra. Han är en fantastisk åkare och låg med i klungan som jagade ikapp Olsson när hans stav gick av. Annars hade vi med stor säkerhet fått se honom på pallplats tror jag. Dåligt av Pops och Karlsson att missa att han fick problem med staven och prata om att tom Södergren spurtade i från Northug, det kommer givetvis aldrig att hända.

 

Otroligt smart kört av svenskarna! Men känner mig lite kluven till det här med att lägga sig först i en jagande klunga och bromsa för att hjälpa den som leder. Minns att Jörgen Aukland gjorde samma sak på på Vasaloppet när Anders Aukland ledde, och det fick han mycket skit för.

Det är en naturlig utveckling av masstartsloppen när det kommer nya generationer åkare som inte är uppvuxna med den indiviuella starten och den indviduella sporten.

Dessutom handlar det ju inte om tvärbromsning, det är ju fortfarande upp till var och en att göra ordentliga körningar precis som ryssen gjorde mot slutet av loppet igår.

Tycker det är utvecklande och för tävlingsformen framåt med lagkörning dessutom gav det maxutdelning för Sverige.

 

Hade detta varit för något år sen hade förmodligen Södergren hjälpt klungan att jaga ikapp direkt varpå Northug sedan fått en behaglig resa och spurtat ner alla och Hellner hade spurtat hem en medalj övriga svenskar hade blivit lottlösa. Fördelen med detta lagupplägg är att alla i klungan tvingas göra eget jobb för att kunna vara med på slutet och det var ju inte så många som kunde.

 

Northug är en fantastiskt skidåkare men med sin arroganta attityd och snack bygger han upp en image som gör att vi inte har något emot när han misslyckas. Jämför med MArit Björgen som man kan glädjas med i framgången. Läser man på norska sidor verkar han inte var så odelat poppis i hemlandet heller, ungefär som våran Zlatan, går det bra gillar vi honom går det emot är det han som får skiten.

 

Tänkte på vilken skillnad det är mellan tex en segerintervju med Kalla efter guldet och tex Zlatan efter en match, är det så konstigt att skidåkarna går hem i stugorna, glada, ödmjuka och sprudlande istället för arroganta, självcentrerade och svåråtkomliga.

Link to comment
Share on other sites

VILKET LOPP :)

 

Här har jag många gånger pratat om bristen på taktikkörning, så många gånger att jag till sist själv började tvivla att det fungerar i skidor. Och så får man uppleva det här!

 

Södergren är en stor hjälte som startar långt bak, vurpar, jagar ikapp och lagkör så att vilket cykellag som helst skulle jubla. När Legkov ska jaga ikapp bränner han det sista han har för att gå med. Så jävla stort att jag får tårar i ögonen.

 

Olsson får köra i topp med vetskapen att grabbarna där bak gör allt de kan för att bromsa. Det är sånt som gör att det ändå är lite mer bekvämnt att ligga i topp. Inte samma stress, inte samma känsla av vargar som jagar. När de sedan börjar närma sig har han ändå modet att slå av någon liten procent för att vara piggare när de väl är i kapp, och då rycker han igen.

 

Hellner får göra ett lopp som visar sig passar honom perfekt. Han klarar tempoväxlingarna och som han själv berättade fick han annat att fundera under loppet. Starkt att vara med in till skidbytet efter den klassiska sträckan där Bauer gjorde vad han kunde för att spräcka fältet. Och de stunder det gick lite långsammare i jakten på Olsson fick han återhämting. "Att vara i form" kallas det :)

 

Och var var Rönning och Sundby. De som skulle knäcka de blågula med sin grymma klassiska form? Var var all hjälp till Northug?

Northug 11:a

Sundby 18:e

Gjerdalen 18:e

Rönning 36:a

 

Stafetten kan bli rikitgt kul!

Link to comment
Share on other sites

Staffetten blir verkligen kul, jag kan inte se något land med ett mer komplett lag än svenskarna. Norge, Tyskland, Ryssland, Italien ser inte ut att ha fyra åkare på topp. Bauer och Cologna är ju ensamma stjärnor i sina länder. Men staffett är ju som bekant staffett.

Ser absolut intressant ut!

Men glöm inte länder som Schweiz (alla 4 var topp 17 på 15km) och Frankrike dock är de nog svagare i den klassiska stilen. Sverige ser ut att ha det mesta kompletta laget i båda stilarna, men därifrån till att kunna hänga av åkare är steget större. Är fortfarande orolig för att Northug ska med på sistasträckan även om man inte skrämmer småbarn med resten av det norska laget. Tyskarna verkar också ha börjat röra på sig, ryssarna kanske på förhand ser ut som den största utmanaren.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Är Canada en outsider till medaljerna på stafetten? Babikov 8:a på 15km fritt och 5:a på skiathlon där Grey kom 8:a och Harvey 9:a.

Har dom någon hygglig fjärdegubbe?

 

/TV-åkaren :)

Kershaw, deras på förhand (möjligen med undantag för Babikov) bästa gubbe var 16de igår. Vet inte hur de har det ställt på klassiskt men Babikov hänger definitiv med på 3je och de kan spurta allihopa och med hemmaplan är de definitivt en outsider.

Link to comment
Share on other sites

http://www.adressa.no/sport/ol/article1448367.ece

 

Fler bortförklaringer... någon som har hört om en slip där man bara kan slipa madshaus ski?

 

Norrmänen har fem guld och många fler chanser på guld men verkar mest intresserade av att klaga när det inte går så bra.

Kanske är det så att just denna förlust svider lika mycket för norrmännen som den värmer oss svenskar, speciellt med tanke på att den blottar hur tunt det är bakom nationalikonen Northug. Kort sagt norrmännens självbild är i gungning!

 

Jag kan skicka dem en stålsickel om de har problem med skidorna!

Link to comment
Share on other sites

JO, Northug hade kassa skidor igår................not!

 

Skidslipning verkar onekligen en konst som få behärskar. Hur många gånger har det inte här på forumet pratats om "den eller möjligen den där" som behärskar denna ädla konst. Nu visar det sig också att en slip kan ställas in på ett givet fabrikat och när så är gjort är det lika med ödeläggelse att köra in ett par av annat fabrikat. Jag häpnar.

 

Men gårdagens lopp var inte något valla före. Det var rätt man som vann. Northug bröt staven, otur men sådant som händer! Det hade varit roligt att se en Hellner mot Northug i en spurt. Facebook gruppen har äver 1400 medlemmar. Över 140,000:- hade det blivet :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...