Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OS: stafettlagen


martini

Recommended Posts

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply
Stor guldchans såvida inte Richardsson kroknar på förstasträckan. Det har ju hänt att förstasträckan sabbat hela stafetten. Är vi med efter den så luktar det guld, minst solklar medalj.

Tror vi växlar i täten efter första sträckan, de andra lagens 1.a sträckor imponerar inte.

Sveriges lag känns riktigt starkt, enda orosmolnet för mig är Södergren, grymt om han har samma form som senast.

 

Hoppas verkligen Schweiz är rejält avhängda efter 3 sträckor!

Link to comment
Share on other sites

Fältet måste sprängas (med Sverige kvar i tätgruppen). Vilka mer än än Northug vill vi absolut inte ha med på slutet?

Finns många åkstarka löpare i de andra lagen som säkert vill ta chansen att hänga av Norge nu när de inte ser helt solida ut. Berger har väl inte ens vart bland de snabbaste skidskyttarna väl? Tror det finns goda chanser att splittra upp fältet, Vittoz har ju sett offensiv ut nu kör han visserligen en klassisk sträcka, Bauer kommer nog gå stenhårt. Tyskarna ser kompletta ut. Normalt ska inte norrmännen hänga med på de första sträckorna. 2:a sträckan ser riktigt hård ut...får hoppas Sverige är med där.

 

Skulle va intressant att få reda på hur komplett Northug är som skidåkare, kan han ta in15-20sek och ändå vinna? Jag tror det..men inte mer än 20s då får han det svårt.

 

I spurt är han nog lika svår som vanligt även om kanske Hellners kam växt en del...

 

Spännande blir det iaf..

Link to comment
Share on other sites

Det gäller nog att hänga av norrbaggarna innan Northugs sträcka, om han får ligga i rygg är han omöjlig, men om han måste göra grovjobbet själv räcker inte hans huvud till. Men eftersom jag tror att alla, norrmännen möjligen undantagna, tänker så tror jag att det blir körning från början för att slippa bli sittande med Röde Petter på slutet.
Link to comment
Share on other sites

Det gäller nog att hänga av norrbaggarna innan Northugs sträcka, om han får ligga i rygg är han omöjlig, men om han måste göra grovjobbet själv räcker inte hans huvud till. Men eftersom jag tror att alla, norrmännen möjligen undantagna, tänker så tror jag att det blir körning från början för att slippa bli sittande med Röde Petter på slutet.

Röde Petter, den var bra.

Link to comment
Share on other sites

Nån som har sett startuppställningarna (swe, nor, tys och can finns på langd.se, men resten)? Schweiz hade Cologna på andra i vm och kör förmodligen på det igen. Är Bauer med? Mer logiskt att spara sig till 5-milen men han kanske känner att det är okej i alla fall.

 

Jag tror norrbaggarna blir svåra att hänga av på klassiskt, Beirostölen med 3 norska lag först in till växling glömmer man inte så lätt (visserligen svensk b-lag men i alla fall). Så nyckeln är 3an, vilka kan hänga av Berger

 

Södergren: I bra form ja, nu tveksamt

Babikov: Möjligt

Sommerfeldt: Knappast, får svårt att hänga med själv

Ryssarna: Legkov? Ja

 

Missar jag någon? Södergren, Babikov och Legkov hänger definitivt av Berger om de sammarbetar, men det gäller att alla 3 är med in efter klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Tror stenhårt på Sverige idag faktiskt. Känns som ett väldigt komplett lag, men som sagt, är Northug med på sista så är det kört. Men om man ser till vad norskarna presterat tidigare detta OS så ska Northug inte vara med, men man vet ju aldrig när det är stafett.
Link to comment
Share on other sites

Nån som har sett startuppställningarna (swe, nor, tys och can finns på langd.se, men resten)? Schweiz hade Cologna på andra i vm och kör förmodligen på det igen. Är Bauer med? Mer logiskt att spara sig till 5-milen men han kanske känner att det är okej i alla fall.

 

Jag tror norrbaggarna blir svåra att hänga av på klassiskt, Beirostölen med 3 norska lag först in till växling glömmer man inte så lätt (visserligen svensk b-lag men i alla fall). Så nyckeln är 3an, vilka kan hänga av Berger

 

Södergren: I bra form ja, nu tveksamt

Babikov: Möjligt

Sommerfeldt: Knappast, får svårt att hänga med själv

Ryssarna: Legkov? Ja

 

Missar jag någon? Södergren, Babikov och Legkov hänger definitivt av Berger om de sammarbetar, men det gäller att alla 3 är med in efter klassiskt.

är inte alls så säker på att norrmännen är med efter de klassiska sträckorna..ingen av dem har imponerat. Framförallt Sundby-Johnsrud på första känns svag, Hjelmseth växer ju ett snäpp i såna här lopp men mot Johan Olsson och Lukas Bauer kan det bli svettigt.

 

Hursomhelst många lag som har intresse av det blir fart, egentligen alla utom ett och denna gång ser det ut som ett möjligt uppdrag, vilket det inte varit tidigare.

 

Men stafett är stafett oc h går aldrig som man planerat...

Link to comment
Share on other sites

Jaaaaaa! =D

 

He he, och lustig omkörning av Northug. Såg mer ut som att han lade sig före för att bromsa med några blickar över axeln som för att säga att "nu saktar ni ned så jag kan vila upp mig för spurten och försök inget för jag spurtar ner er ändå". :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...