Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

OS: stafettlagen


martini

Recommended Posts

Det gäller nog att hänga av norrbaggarna innan Northugs sträcka, om han får ligga i rygg är han omöjlig, men om han måste göra grovjobbet själv räcker inte hans huvud till. Men eftersom jag tror att alla, norrmännen möjligen undantagna, tänker så tror jag att det blir körning från början för att slippa bli sittande med Röde Petter på slutet.

Jag trodde att Tjecker och Fransmän skulle vilja hjälpa till mer för att slippa det som de senare drabbades av, men jag hade rätt såtillvida att det gällde att hänga av norrmännen innan sista sträckan. Fast jag trodde inte att Northug skulle kunna göra en sån uppkörning som han gjorde på egen hand.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Total lycka, glädjetårar igen. Perfekt åkt av grabbarna och ger varandra bra utgångslägen vid växling. Men jag får nästan hjärtproblem, kan inte sitta still.

Att Northug skulle ta in förstod jag, men gud va killen åker. Tror dock att Marcus hade ännu mer att öka med om det hade behövts.

Link to comment
Share on other sites

Jaaaaaa! =D

 

He he, och lustig omkörning av Northug. Såg mer ut som att han lade sig före för att bromsa med några blickar över axeln som för att säga att "nu saktar ni ned så jag kan vila upp mig för spurten och försök inget för jag spurtar ner er ändå". :P

Precis. Såg VÄLDIGT konstigt ut.Tydligen hade Northug sagt "Stay behind". Även på upploppet "lekte" Northug med de andra två.

 

Är man så bra så har man tydligen råd att vara arrogant, men det hjälper nog inte till att lyfta fram andra skidåkare. Norge skulle nog tjäna på att bygga upp en bra stämning i laget precis som Sverige har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Vore roligt att höra Östein Pettersen uttala sig om Hellner i media igen' date=' och ge en kommentar på Hellners två guld.[/quote']

Vad har Pettersen sagt? Har missat det.

Hittar det inte på SVT nu...men norrmännen intervjuades inför dubbeljakten. Dels sa Pettersen att med den form som han och dom andra baggarna var i, så skulle Hellner knäckas redan på den klassiska delen, dels försökte han mer bildligt visa hur dålig svensk skidåkning är...

 

Pettersen slutade väl på plats 18, 19 eller nåt sånt, om jag inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

Vore roligt att höra Östein Pettersen uttala sig om Hellner i media igen' date=' och ge en kommentar på Hellners två guld.[/quote']

Vad har Pettersen sagt? Har missat det.

Hittar det inte på SVT nu...men norrmännen intervjuades inför dubbeljakten. Dels sa Pettersen att med den form som han och dom andra baggarna var i, så skulle Hellner knäckas redan på den klassiska delen, dels försökte han mer bildligt visa hur dålig svensk skidåkning är...

 

Pettersen slutade väl på plats 18, 19 eller nåt sånt, om jag inte minns fel.

Pettersen åkte inte dubbeljakten....tror att du syftar på Sundby

Link to comment
Share on other sites

Norskarna är bra stöddiga och dryga, det spelar ingen roll hur de försöker tona ned det i media. Det har nog hjälpt dem i vissa lägen, de har fått ett psykologiskt övertag mot fr.a. Sverige. Men det blir lite tröttsamt med deras svada. Fast desto roligare att spöa dem!

 

Dählie kunde jag aldrig med, han gillade att förnedra sina konkurrenter. Kommer aldrig köpa en produkt från hans kollektion. Men han var en fantastisk skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Norskarna är bra stöddiga och dryga, det spelar ingen roll hur de försöker tona ned det i media. Det har nog hjälpt dem i vissa lägen, de har fått ett psykologiskt övertag mot fr.a. Sverige. Men det blir lite tröttsamt med deras svada. Fast desto roligare att spöa dem!

Det de också har gjort iår är att först vara kaxiga och sen når det inte gått så bra så kommer bortförklaringarna. Verkar som att normennen inte kan valla skider lengre då de har mest haft dårlig skider i år. Sen blev ju Northugs skidor förstörde när de slippades i fel slip... Vad som ialla fall är klart i Norsk media är att Hjelmeseth hade följt med Olsson igår om han haft bra skidor.

 

Förstår mig inte helt på Northug heller. Han fick ganska mycket kritik i Norge angående sitt oppförande tidligare uken. Tror hans populäritet minskat. Nu är han lika kaxig igen och samma sak kommer antagligen henda nesta gång allt inte går som planerat för honom.

Link to comment
Share on other sites

Norskarna är bra stöddiga och dryga' date=' det spelar ingen roll hur de försöker tona ned det i media. Det har nog hjälpt dem i vissa lägen, de har fått ett psykologiskt övertag mot fr.a. Sverige. Men det blir lite tröttsamt med deras svada. Fast desto roligare att spöa dem![/quote']

Det de också har gjort iår är att först vara kaxiga och sen når det inte gått så bra så kommer bortförklaringarna. Verkar som att normennen inte kan valla skider lengre då de har mest haft dårlig skider i år. Sen blev ju Northugs skidor förstörde när de slippades i fel slip... Vad som ialla fall är klart i Norsk media är att Hjelmeseth hade följt med Olsson igår om han haft bra skidor.

 

Förstår mig inte helt på Northug heller. Han fick ganska mycket kritik i Norge angående sitt oppförande tidligare uken. Tror hans populäritet minskat. Nu är han lika kaxig igen och samma sak kommer antagligen henda nesta gång allt inte går som planerat för honom.

Jag tycker de flesta norrmän har glimten i ögat, det är bara Northug jag inte riktigt kan förlikas med. En sjutusan till skidåkare javisst men oavsett om han vinner eller förlorar så måste han till varje pris snacka en massa skit. Jag tror dock att det håller på att slå tillbaks på honom själv. Det är väl som med Zlatan så länge han presterar och levererar har vi överseende med hans divalater men när han gör dåliga matcher så får han skit direkt.

 

Tror många konkurrenter är skittrötta på Northug och kanske är detta OS början på en ny utveckling inom skidsporten där man kommer att hitta nya motmedel mot åkare som Northug.

Efter tremilen måste även Northug börja vara mer observant på utbrytningar och vem som gör dem. Med facit i hand hade han givetvis aldrig släppt iväg Johan Olsson, men förmodligen väntade han sig inte teamkörningen från svenska sida. Hoppas det leder till en utveckling där även de åkare som har spurten som vapen måste vara mer aktiva under loppen och de lag som är starka för dagen kommer att köra mer som team.

 

Undrar hur Hellner kommer att köra 5-milen han har ju förmodligen rätt liten chans där, kommer vi få se honom offra sig i en ny lagkörning ?

Link to comment
Share on other sites

Var ju ganska tydligt sista varvet att Northug inte hade en skuggan av en chans. Hellner drog ifrån rejält sista kilometrarna, och hade han gått för fullt in över mållinjen gissar jag att han haft större tidsdiff till Northug i mål än när de började, trots att han "softade" bak Kukal en del ...
Link to comment
Share on other sites

Vi har ju ett stafettlag till att följa. Nån som vet hur Ingemarsdotter är på sista sträckan? Jag hade tänkt mig Kalla på sista eftersom hon gärna brukar göra fantomupphämtningar som få andra orkat om det behövs och dagsformen är god. Men de kanske räknar med hårdkörning sträcka tre och satsar på Kalla där för att hänga med eller rycka och ge Ingemarsdotter ett försprång? (Förutsatt att hon är frisk förstås.)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...