Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Var stod du i starten och när var du i Smågan?


Cufus

Recommended Posts

Jag tyckte att "alla" bara åkte förbi mig i starten... :O

 

Jag stod i startled 6 (nånstans i bakre delarna, kom in i fållan vid 7.15 tiden) och kom till Smågan efter 1.14. Stod nästan längst till vänster, spår 4 från vänster sett) tyckte att det gick långsamt som sjutton.

En kompis till mig stod i startled 5, vi kom samtidigt till fållorna och han var 20min snabbare till

Smågan. Visst, han är en bättre skidåkare, men det spelar nästan ingen roll från start - Smågan...

 

Nyfiken att höra era tider utifrån var ni stod;

 

Led:

Långt fram/bak i ledet:

Ungefär var i sidled (mitten/vänster/höger etc):

Tid i Smågan:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply
Jag stod till vänster i led fem, kanske runt nr 7-8 framifrån. Höll vänster hela tiden upp för backen. kryssade lite mellan spåren sedan mot Smågan där jag hade knappt 54 minuter.

 

Hälsar Ingvar

Samma "bana" som mig, verkar som det var ganska stor skillnad mellan 5:an och 6:an då ur "kö" synvinkel!

Link to comment
Share on other sites

Startled 8, stod i höjd med bakkant på trärefugen, typ 17 led från höger.

Höll mittfåra uppför backen och upplevde att den flöt rätt bra jfrt med kanterna.

Förbryllad av tokskallarna som ivrigt byter spår i starten och sedan ramlar...

Link to comment
Share on other sites

Näst längst till vänster, 16 par skidor framför mig i led fyra. Höll så långt till vänster som det bara gick i backen och kom till Smågan på knappa 56 minuter. Borde kanske stressat lite mer till vägövergången, och lagt in skidorna tidigare i fållan...
Link to comment
Share on other sites

Startled 7, jag stegade till 25 meter framför ingången till fållan och 11:e spåret... bara så jag skulle hitta skidorna igen...:-) jag åkte högra spåret hela tiden och uppför den lilla "knixen" till höger i början på backen. Tid i smågan: 1.15
Link to comment
Share on other sites

Som IngvarW ovan stod jag i startled 5 till vänster, fem rader in, höll vänster hela vägen upp, kom till Smågan på 53 och en halv. Konstigt att varken Öijer eller Bertil som stod en startgrupp längre fram inte kom upp snabbare. Två möjliga tolkningar:

1 Det är mycket tillfälligheter som avgör flödet i backen.

2 Det handlar om hur aktiv man är

Kanske en kombo av de två.

Jag brukar räkna med att en startgrupp i varje fall ger fem minuter.

Link to comment
Share on other sites

Som IngvarW ovan stod jag i startled 5 till vänster, fem rader in, höll vänster hela vägen upp, kom till Smågan på 53 och en halv. Konstigt att varken Öijer eller Bertil som stod en startgrupp längre fram inte kom upp snabbare. Två möjliga tolkningar:

1 Det är mycket tillfälligheter som avgör flödet i backen.

2 Det handlar om hur aktiv man är

Kanske en kombo av de två.

Jag brukar räkna med att en startgrupp i varje fall ger fem minuter.

Bra jobbat - du passar grymt bra in på en som jag känner, O.L? :)

Link to comment
Share on other sites

hahwa, starten e mysko. Jag stod i startled 4, kanske i 7-8:e raden framifrån, tredje spåret från höger, och jag höll höger i backen. Förbi huset gick OK, sen lite strul. jag bytte inte spår öht utan fokuserade på att hålla min linje. Några åkare lyckades tränga in sig men men...Jag var i Smögan efter ca 56:30. Jobbiga tempoväxlingar med allt start/stopp och sedan lite lucka som man måste hoppa ikapp. Well, sånt e vasaloppslivet. Jäkligt skön tävling men hade någon frågat i Hökberg kanske svaret blitt annorlunda :-)
Link to comment
Share on other sites

Stod i led 3 långt bak och ungefär på mitten. Gick vänster om backen mitt i smeten och det gick sakta med rörde på sig för det mesta. Ytterkant vänster såg ut att gå betydligt snabbare. Hade ca 46min till smågan och tror det är ganska lagom fart för mig. Gick i väggen senare men det är en annan historia.
Link to comment
Share on other sites

Jag stod långt bak i startled 4 långt till höger. Inför backen bytte jag spår och hamnade ganska mitt i. Kom till Smågan efter 1:09 bland startgrupp 6 och 7 åkare - inte en enda från min startgrupp i sikte! Vad gick snett??? Det fanns ju inte speciellt många möjligheter att avancera i backen.

 

//J

Link to comment
Share on other sites

Startled 6 med ca 10 par skidor framför.

Ställde mig till höger, mitt mellan fållan och staketet.

Höll vänstersidan i backen och var väldigt försiktig.

Smågan vid 1:05 ungefär.

Jag kom in i startfållan för led 7 vid 7.15, ställde mig i mitten av den vänstra halvan med 7-8 led framför mig. Jag tyckte att det flöt på förhållandevis bra och kom till Smågan efter 63 min.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...