Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Var stod du i starten och när var du i Smågan?


Cufus

Recommended Posts

Led 2 något till vänster om mitten. Gick vänster i mitten i första backen.

Högt tempo i backen ända till myrarna' date=' trodde att lungorna skulle lossna.

Smågan på 40 min jämnt.[/quote']

Led 2, nionde skidparet (framifrån räknat), 11 spår från högerkanten. Körde rakt in i en massvurpa efter 200 m (åtminstonen fyra åkare inblandade) och vurpade själv, höll sedan höger hela vägen upp till toppen. Sladdade in i Smågan på 41.31.

 

m95jojo: Upplevde du verkligen tempot uppför backen som högt!? Själv tyckte jag att det masade sig uppför backen, aldrig riktigt stillestånd, men nära på...

 

En allmän fundering: Otroligt att det överhuvudtaget är möjligt att vurpa på startfältet. Borde ju vara nackskott på de som byter spår första 500 m. Det medför ju oundvikligen en jätterisk för vurpa, stavbrott etc. Inte särskilt solidariskt mot sina medåkare (men det är ju min högst personliga åsikt...)

Led 4 längst fram o såg en vurpa på 3-4pers på min högra sida på hö-kanten var det den?

Mardröm i högra backen; fastkilad i 2-3minuter i en propp tappade flaska som jag dummt nog fiskade upp tog sen högra kanten upp till toppen där en kille framför tappade skidan minst 1minut back för att veja för honom i smågan på 51,55. Skulle nog tagit mig till led 3 nästa åt om det inte varit för allt som hände i 1a back aset,

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Startade rätt så långt fram i led 4, spår 14, gick precis till vänster om ladan vilket flöt hyfsat, blev en aning trögt på platten där spåren går ihop men tog mig ut mot höger och följde höger kant i backen. Gick sakta i ca 400 meter sedan hyfsad åkfart. I Smågan på 52.06 och plats 2950, i mål på plats 2625 och tid 6.09.

Var inblandad i en vurpa vid vägövergången, klarade stavarna med en del tur.

Link to comment
Share on other sites

Den första person jag såg när jag gick in i fållan var Alsgaard. Jag kände att jag hyste en viss respekt för honom och även bröderna Fredriksson som jag såg strax därefter. :) Jag ställde mig därför längst bak i elitledet strax framför Sandra Hansson. Jag körde på i min egen takt strax under max, kom till Smågan på plats 384 på 36:58.
Link to comment
Share on other sites

Startade bakre delen, till vänster av led 3 . Lite trångt i början av backen, körde sedan på rejält när tillfälle gavs i backen i Smågan på ca 42 min (då tog jag det lite lungt på myrarna eftersom jag kört lite hårt i backen). Gick faktiskt lika fort i från led 3 som förra året i led 2) men hade nog tur plus att jag körde riktigt hårt när det blev luckor vilket kanske inte är helt bra. I år var ju spåren hårda liksom förra året så spåren i första backen höll väl bra länge, dessutom gick det ju bra i alla spår på myrarna vilket gör att man antagligen förlorar mer på att köra hårt i backen än att hålla igen lite extra. Höll sedan igen väl mkt på myrarna då jag inte kände mig helt i form p g a krasslig innan och kom in på 5.33.
Link to comment
Share on other sites

Den första person jag såg när jag gick in i fållan var Alsgaard. Jag kände att jag hyste en viss respekt för honom och även bröderna Fredriksson som jag såg strax därefter. :) Jag ställde mig därför längst bak i elitledet strax framför Sandra Hansson. Jag körde på i min egen takt strax under max, kom till Smågan på plats 384 på 36:58.

Du skulle ha lagt ut skidorna bakom Alsgaard och så hängt med i utbrytningen :D

Link to comment
Share on other sites

Startade i led 6 lite till höger om flickorna från Friskis...7-10st före mig, gick t vänster om dungen och höll höger i backen...33 minuter till 3km skylten och stakade som besatt till Smågan, tog 63 minuter med trögt glid...provade med Primateria sicklade skidor...de gick bättre och bättre kändes det som men bröt vid Evertsberg pga ont i revbenen.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...