Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Var stod du i starten och när var du i Smågan?


Cufus

Recommended Posts

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply
Startade i led 8 fyra spår till vänster om trärefugen, 8-10 par skidor framför mig. Var i Smågan 1:16. Tyckte att det flöt bättre längst till vänster i första delen av backen men att det gick långsammare i vänsterdelen innan backen svänger vänster.
Link to comment
Share on other sites

Jag stod till vänster i led fem' date=' kanske runt nr 7-8 framifrån. Höll vänster hela tiden upp för backen. kryssade lite mellan spåren sedan mot Smågan där jag hade knappt 54 minuter.

 

Hälsar Ingvar[/quote']

Samma "bana" som mig, verkar som det var ganska stor skillnad mellan 5:an och 6:an då ur "kö" synvinkel!

Led 5, 6 spår från vänster och 6 par skidor framför. 29 min vid 3km och 56 i smågan (tog det lugnt på platten, minimal kryssande för att inte förivra mig). Tror jag hamnade bra upp i backen, 3 klubbkompisar från samma led körde om mig på myrarna innan smågan.

Link to comment
Share on other sites

Startled 5, 11:e led från vänster, cirka 15 framför mig i startledet. Gick långt till vänster i backen upp. Flöt på bra och tempot nästan för högt för mig uppe på myrarna. Kom till Smågan på 52:30, någon som slår det från 5:e led?
Link to comment
Share on other sites

Jag startade längst bak i led 9 och var i Smågan på 1:23. Jag hade en bra position i början av backen, vilket gjorde att jag kunde välja höger eller vänster. Efter att ha tittat noga efter hur det verkade flyta på valde jag höger. Långt till vänster på den högra delen. Och det var nog ett riktigt val, det kändes som jag plockade rätt många placeringar där. Resten av backen var det bara att flyta med de som låg framför.
Link to comment
Share on other sites

Långt fram i startled 10, rad 4 eller så, och något till vänster om mitten.

Gick ganska långt till vänster hela backen upp och var i Smågan efter 1:37.

Fast jag tog det piano hela vägen, eftersom det var mitt första Vasalopp.

Håller med Henrik att det såg ut att gå snabbre till höger i alla fall så pass sent.

Link to comment
Share on other sites

Started 7, stod ca 15 spår från insläppet, ca 15 löpare bakom, (hade 3 st kompisar bredvid mig)

 

Gick till höger över vägen o sedan ännu mera höger (bredvid Rikard Olsson när han var med i TV), Smågantid 1:18, mina kompisar hade 1:12 1:14, 1:16, alltså jag valde fel men förstår inte riktigt var? Kanske för snäll i backen..........eller?

Link to comment
Share on other sites

Led 2 något till vänster om mitten. Gick vänster i mitten i första backen.

Högt tempo i backen ända till myrarna, trodde att lungorna skulle lossna.

Smågan på 40 min jämnt.

Led 2, nionde skidparet (framifrån räknat), 11 spår från högerkanten. Körde rakt in i en massvurpa efter 200 m (åtminstonen fyra åkare inblandade) och vurpade själv, höll sedan höger hela vägen upp till toppen. Sladdade in i Smågan på 41.31.

 

m95jojo: Upplevde du verkligen tempot uppför backen som högt!? Själv tyckte jag att det masade sig uppför backen, aldrig riktigt stillestånd, men nära på...

 

En allmän fundering: Otroligt att det överhuvudtaget är möjligt att vurpa på startfältet. Borde ju vara nackskott på de som byter spår första 500 m. Det medför ju oundvikligen en jätterisk för vurpa, stavbrott etc. Inte särskilt solidariskt mot sina medåkare (men det är ju min högst personliga åsikt...)

Link to comment
Share on other sites

Startled 5, 11:e led från vänster, cirka 15 framför mig i startledet. Gick långt till vänster i backen upp. Flöt på bra och tempot nästan för högt för mig uppe på myrarna. Kom till Smågan på 52:30, någon som slår det från 5:e led?

Slog dig nästan, Jag var bara 3 sek efter dig.(52:33) Höll också bra tempo på myrrna.

Stod 3 spår höger om mittfållan i startled 5 och ca 15-20 framför mig. Gick till vänster i backen.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är samma sak på alla masstartslopp...

Alltid ett gäng adrenalinstinna motionärer som håller på att byta spår...trots att dom kanske bara tjänar 1-2 placeringar...

Ska jag vara ärlig så tror jag motionärerna är värst...inte riktigt samma vana att tävla...

Likadant längre ner i fältet när folk vill komma in i ledet...inte en jävle som släpper upp så en bättre åkare kan få komma in och vila...

Link to comment
Share on other sites

Led 7 längst bak, 5-10 skidpar från ingången. Åkte försiktigt i backen, något förkyld. Höll höger förbi dungen och höger hela vägen upp. Blev mobbad av göteborgare från led 9 en bit upp i backen som åkte förbi, såg inte ett nummer som började på 7 då, led 9 åkaren hade åkt till vänster. 1.22 i smågan, åkte om en del på platten till smågan men lugnt. Andra åkare sa också att det gick fortare till vänster.
Link to comment
Share on other sites

Led 2, nionde skidparet (framifrån räknat), 11 spår från högerkanten. Körde rakt in i en massvurpa efter 200 m (åtminstonen fyra åkare inblandade) och vurpade själv, höll sedan höger hela vägen upp till toppen. Sladdade in i Smågan på 41.31.

...

Den bröten lyckades jag precis undvika! (gick till höger) Puh! Vilken skräck. 2004 blev jag av med en stav i precis samma läge => förstört lopp...

Link to comment
Share on other sites

Led 2 något till vänster om mitten. Gick vänster i mitten i första backen.

Högt tempo i backen ända till myrarna' date=' trodde att lungorna skulle lossna.

Smågan på 40 min jämnt.[/quote']

Led 2, nionde skidparet (framifrån räknat), 11 spår från högerkanten. Körde rakt in i en massvurpa efter 200 m (åtminstonen fyra åkare inblandade) och vurpade själv, höll sedan höger hela vägen upp till toppen. Sladdade in i Smågan på 41.31.

 

m95jojo: Upplevde du verkligen tempot uppför backen som högt!? Själv tyckte jag att det masade sig uppför backen, aldrig riktigt stillestånd, men nära på...

 

En allmän fundering: Otroligt att det överhuvudtaget är möjligt att vurpa på startfältet. Borde ju vara nackskott på de som byter spår första 500 m. Det medför ju oundvikligen en jätterisk för vurpa, stavbrott etc. Inte särskilt solidariskt mot sina medåkare (men det är ju min högst personliga åsikt...)

Dalslänningen>> Ja, med den förmåga jag har så var tempot högt upp till banans högsta punkt innan myrarna. Tempot de första ca 400m upp i backen var lågt, det var sedan det drog igång...och jäklar vad det gick! Var på plats ca 820 i Smågan så jag hängde hyfsat med i gr 2. I mål på plats 838, tid 5.15. Kanske är jag konditionssvag i jmf med dig men jag upplevde tempot i backarna efter start som snabbt!

Link to comment
Share on other sites

Dalslänningen>> Ja, med den förmåga jag har så var tempot högt upp till banans högsta punkt innan myrarna. Tempot de första ca 400m upp i backen var lågt, det var sedan det drog igång...och jäklar vad det gick! Var på plats ca 820 i Smågan så jag hängde hyfsat med i gr 2. I mål på plats 838, tid 5.15. Kanske är jag konditionssvag i jmf med dig men jag upplevde tempot i backarna efter start som snabbt!

Tror kanske att det korkade igen lite grann mellan oss i backen. Så illa kan ju inte din kondis vara mtp resultatet...;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...