Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

GPS


khanke

Recommended Posts

Ett alternativ om du har en iPhone är RunKeeper, ett litet gratisprogram som snappar upp GPS-data från telefonen och ger möjlighet att ladda upp dina turer & tider på deras webbplats. Ska även gå att via tillbehör få en pulsfunktion, men har inte alls koll på vad det isf skulle kosta.

 

Antar dock att en dedikerad GPS/Pulsklocka är ett bättre alternativ om man är lite seriösare och inte vill släpa på telefonklossen hela tiden, för mig som glad motionär fungerar den dock ypperligt :)

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som ha koll på minnesutrymmet i de olika Garmin varianterna?

Om man ska ha GPS data så är det väl intressant hur många mätpunkter som sparas med position samt puls?

 

Fler mätpunkter ger mer "kontinuerlig" kurva, färre mätpunkter mer medelvärde på position samt puls.

Link to comment
Share on other sites

Om du kör Android finns också några bra app-alternativ. CardioTrainer eller My Tracks by Google till exempel.

 

När det gäller separat enhet förstår jag inte varför ni inte nämner 310XT? Visserligen är ju 305:an billigare, men den har ju varit med bra länge nu.

 

405:an är skit om man inte tycker det är enormt viktigt med formatet. Touchstyrningen är verkligen otroligt korkad.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som ha koll på minnesutrymmet i de olika Garmin varianterna?

Om man ska ha GPS data så är det väl intressant hur många mätpunkter som sparas med position samt puls?

 

Fler mätpunkter ger mer "kontinuerlig" kurva, färre mätpunkter mer medelvärde på position samt puls.

På 305 kan du välja mellan att spara varje sekund då räcker minnet ca 3,5h. Med "smart recording" sparas mätpunkter med ca 4-5 sekunders mellanrum beroende på hur stora förändringar som sker. Minnet räcker då ca 15 timmar dvs lite mer än batteriet. På 310XT kan man tyvärr inte ställa den på varje sekund men då bör minnet å andra sidan minst täcka batteritiden dryga 20h. Min erfarenhet är att på tex VL ( då minnet inte räcker för varje sekund) och allmänt för skidåkning samt cykling så räcker smart recording oftast. Det är sällan man saknar fler mätpunkter. Nu varken springer eller orienterar jag längre men då kan jag tänka mig att varje sekund blir mkt mer intressant för att täcka all krokiga löpvägar och korta stopp. Detsamma gäller för en udda tillämpning som jag använder klockan till nämligen att sätta den på hunden vid rapportträning. Sen skulle det vara intressant även för skidåkning eftersom det då är lättare att analysera glidet jämfört med andra i flera backar under hela loppet. Så det är lite underligt att de tagit bort varje sekund på 310XT men det kan vara så att minnet i så fall skulle kunna ta slut före batteriet.

 

Pga av att mitt batteri börjar bli dåligt i kyla på min nästan 3 år gamla 305 så har jag nu beställt en 310XT också:). Tyvärr finns det för lite seriösa konkurrenter som skulle kunna erbjuda andra alternativ eller åtminstone pressa priserna mer.

Link to comment
Share on other sites

405:an är skit om man inte tycker det är enormt viktigt med formatet. Touchstyrningen är verkligen otroligt korkad.

Touchstyrningen är inga problem. Displayen ställs in med presentationer av alla upptänkliga data och automatväxling mellan lägena om man så önskar, sedan låser man touchstyrningen och sticker. Hur mycket behöver man fippla med klockan när man tränar?305:an och 310:an är ju pansarkryssare i jämförelse.

Skulle jag ha ngn invändning på 405:an är det batterikapaciteten men ett vasalopp håller den om man inte sölar för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...