Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

km-tider på rullskidor vs km-tider på snö


simonisacsson

Recommended Posts

hej!

 

är ny här och har just köpt mig ett par rullskidor för att börja åka så fort vägarna sopats.

 

jag funderar lite på om någon har en uppfattning om hur hastigheten på rullskidor kan jämföras med hastigheten på skidor. under liknande förutsättningar givetvis, säg samma bansträckning och samma person. även skillnaden i anstränging är jag också intresserad av vad ni har att säga om det.

 

kan man överföra tiden rakt av eller skiljer det mycket? åker ni snabbare på rullskidor eller tvärtom?

 

vore intressant att veta, då jag siktar på vasaloppet 2011 men kommer behöva göra min mesta träning på rullskidor och vore gött att kunna veta lite hur man ligger till innan man börjar åka lite på snö i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer mycket mellan olika snabba hjul, men jag åker nog något snabbare på rullskidor med standardhjul (Swenor 2or) än på vanlig snö (kallföre). Skiljer inte mycket dock. Runt 3.20-3.40m/km distansfart på rullskidor. Kanske 30s/km långsammare på snö.
Link to comment
Share on other sites

okej, jag har ett par everest. hjulen som kom med från början. antar att dom går lite långsammare än dina.

 

skulle du säga att det är jobbigare att åka skidor än rullskidor? eller är det samma ansträngning, och bara hastigheten som skiljer. borde man tex åka 2,5 mil på rullskidor för att få en uppfattning om hur det är att åka två mil på skidor? kanske är en dum fråga...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker absolut det är lättare att åka rullskidor. Ett par mil på rull går förhållandevis lätt jämfört med skidor. Tror det kan ha att göra med att vägarna är relativt flacka och skidspåren är ganska backiga, i alla fall här där jag åker. Ska sägas också att jag åker med tvåor, kanske är bra mycket jobbigare med trögare hjul, det vet jag inget om.
Link to comment
Share on other sites

okej, jag har ett par everest. hjulen som kom med från början. antar att dom går lite långsammare än dina.

 

skulle du säga att det är jobbigare att åka skidor än rullskidor? eller är det samma ansträngning, och bara hastigheten som skiljer. borde man tex åka 2,5 mil på rullskidor för att få en uppfattning om hur det är att åka två mil på skidor? kanske är en dum fråga...

Beror helt på hur fort du åker. Vid samma tempo är rullskidor lättare. Kanske inte dina Everest i och för sig... Jag har också ett par med tröga hjul (3or) och då går nog vanliga skidor oftast lättare på samma bana.

Rullskidor går också mycket lättare när det är varmt och torrt. Kallt, blött, löv och grus, då är det slitsamt.

Link to comment
Share on other sites

Du får inte gråta och åka till soptippen med skidorna bara för att det går trögt nu till en början.

Jag var ute och provade mina Everest häromdagen och gav upp efter 250 meter då det gick trögt och inget stavfäste hade jag. Gruset efter vägkanterna ska vi inte prata om.

 

Men det är bara att härda ut för när temperaturen stiger så kommer det att gå allt fortare samtidigt som stavarna inte slinter lika mycket när spetsarna kommer ner i asfalten lättare.

 

Dock kommer det med Everest-rullisarna precis som TT skriver inte att gå lika lätt (kanske när det blir riktigt varmt?) som vanliga skidor men det är ju bara bra när du stakar förbi årsmötet i de Armsvagas Riksförbund som är förlagt till Evertsberg den 6 mars nästa år. ;)

Link to comment
Share on other sites

Rullskidor går oftast lite fortare än längdskidor. På längdtävlingar de senaste åren har medelhastigheten för mig varierat mellan knappa 14 och dryga 18 km/h vid ungefär samma ansträngning, kupering och tid. Föret har varierat mellan extremt trögt och bra men tyvärr har jag aldrig lyckats pricka in en tävling med isföre även om det varit väldigt nära flera gånger. Då hade sannolikt farten ökat kanske 2 km/h eller mer, det gör den i alla fall på träning. Med tävlingshjul på rullskidtävlingar som oftast, men inte alltid, är lite plattare så har medelhastigheten pendlat mellan 21 och 24 km/h.

 

Tvåor är drygt 10% långsammare än ettor så det motsvarar väl ett hyfsat snabbt skidföre. Stadium skidor är ytterligare lite långsammare och treor som är ännu trögare motsvarar trögt/halvdåligt skidföre. För att komma upp i den tröghet som mkt blöt och smutsig snö vid flera plusgrader erbjuder vid längdåkning så bör man nog gå upp till fyror på rullskidorna.

 

Men hur "jobbigt" det är har givetvis inget med före eller rullmotstånd att göra utan avgörs helt av vilken puls du vill uppnå och hur länge man är ute och åker med en given puls - inte vilken distans. Däremot tränas olika muskelgrupper olika mkt och psykologiskt sett kan det kännas "jobbigt" om det går väldigt långsamt.

 

Så du bör alltså åka ca 11 mil på normalhjul (tvåor) i tävlingsfart för att känna hur det känns att åka ett normalt Vasalopp:) Eller åka Alliansloppet 56 km med tävlingshjul för att känna hur det är att åka ett 40 km seedningslopp på snö med normalföre!

Link to comment
Share on other sites

Dock kommer det med Everest-rullisarna precis som TT skriver inte att gå lika lätt (kanske när det blir riktigt varmt?) som vanliga skidor men det är ju bara bra när du stakar förbi årsmötet i de Armsvagas Riksförbund som är förlagt till Evertsberg den 6 mars nästa år. ;)

Trodde det årsmötet var i Lundbäcksbackarna, fast det är ju iof i Evertsbergs förorter:)

Link to comment
Share on other sites

Så du bör alltså åka ca 11 mil på normalhjul (tvåor) i tävlingsfart för att känna hur det känns att åka ett normalt Vasalopp:) Eller åka Alliansloppet 56 km med tävlingshjul för att känna hur det är att åka ett 40 km seedningslopp på snö med normalföre!

tusen tack för det utförliga svaret (och alla andras också givetvis.) det var just det sista jag var ute efter, för i och med att jag inte åkt nästan alls innan men ändå tänkte viga årets fritid åt träning så vill jag ju få en bra tid. och det känns framförallt lättare att förbereda en taktik när man vet vad det är man har tränat. så att man inte går ut för hårt och får bryta i smågan eller kommer i mål och känner att man kunde gett mer.

 

vet man det kan man ju även på rullskidor testa att köra två timmar på den snitthastighet som kommer ge en vasaloppstid på tex 7 timmar osv.

 

sen det med puls. är det en viktig grej att träna på att köra 80% av maxpuls osv? vad ger det i träningsväg att hålla pulsen jämn istället för hastigheten?

 

och frågan som säkert ställts 1000 gånger innan: om man tränar specifikt för vasaloppet, är det viktigt att träna intervaller och muskelstyrka osv eller är det viktigare att nöta en jämn hastighet i låååånga pass? tänkte köra ett seedinglopp innan också, räcker det för att testa längre lopp och kan man köra 2-3 mils pass resten eller rekommenderar du att man har kört 5-6 timmar i sträck ett antal gånger?

Link to comment
Share on other sites

Everets rullskidor verkar ha blivit mer lättrullande på senare tid, men mina blå gamla rullskidor är definitivt inte lättrullande.

Det är helt klart en lättnad att gå till riktiga skidor och känna hur lätt man skjuter iväg med samma kraft.

Kanske inte en drastisk skillnad men absolut till det bättre.

 

Jag känner en nackdel med de tröga Everest rullskidorna eftersom man inte får upp samma jämna fart som på vanliga skidor.

Sedan är det en fördel med träning i trögare förhållanden så att man inte går och jäser på rullskidorna :)

 

Jag fortsätter nog med mina Everest men det tog ett par år och en del styrketräning innan jag lämnade de armsvagas riksförbund och fick upp lite jämn fart. Nu ser jag trögheten som en träningsfaktor. men tävlar gör jag inte men dem, jag vill inte heller köra i klubben eftersom jag blir hopplöst efter.

 

Kan bara tipsa om att ha diamantbrynet tillgängligt och slipa spetsarna ofta så att fästet finsn till de tröga rullskidorna...

Link to comment
Share on other sites

okej, jag har ett par everest. hjulen som kom med från början. antar att dom går lite långsammare än dina.

 

skulle du säga att det är jobbigare att åka skidor än rullskidor? eller är det samma ansträngning, och bara hastigheten som skiljer. borde man tex åka 2,5 mil på rullskidor för att få en uppfattning om hur det är att åka två mil på skidor? kanske är en dum fråga...

Det verkar som sagt vara skillnad på årgångar eller så kanske de började bli slitna. Jag låg i alla fall 20+ snabbare på snö vid samma ansträningen förra vintern.

 

Jag hade inte en chans att hänga med folk med 2or trots att jag tar de på vasan med minst en timme och låg på som fan på träningarna.

Link to comment
Share on other sites

Trodde det årsmötet var i Lundbäcksbackarna, fast det är ju iof i Evertsbergs förorter:)

Nja, så långt kommer de aldrig om de inte startar från Mora då. :)

 

Jag tränade inte mer än två pass över 3 timmar inför mitt första Öppet Spår och det var väl kanske i minsta laget, så nu får det bli bot och bättring.

 

Jag har tänkt att försöka få till något 4-timmarspass på rullskidor nu i sommar enligt följande mönster:

 

10 min lugnt

20 min stenhårt (Första backen)

60 min lugnt

30 min hårt (Backarna mot Risberg)

60 min lugnt

60 min stenhårt (Lundbäcksbackarna)

Link to comment
Share on other sites

sen det med puls. är det en viktig grej att träna på att köra 80% av maxpuls osv? vad ger det i träningsväg att hålla pulsen jämn istället för hastigheten?

 

och frågan som säkert ställts 1000 gånger innan: om man tränar specifikt för vasaloppet, är det viktigt att träna intervaller och muskelstyrka osv eller är det viktigare att nöta en jämn hastighet i låååånga pass? tänkte köra ett seedinglopp innan också, räcker det för att testa längre lopp och kan man köra 2-3 mils pass resten eller rekommenderar du att man har kört 5-6 timmar i sträck ett antal gånger?

Tror snarare det är bra träning med olika puls. Jag får säkert mothugg men jag förespråkar definitivt långa pass om du har tiden och psyket för det. Tränar du långa pass så tenderar du nog att träna mer totalt vilket är viktigt. Sikta gärna på att köra långa pass redan under sommaren, då måste du börja med halvlånga pass redan nu:) Men man måste givetvis inte köra långa pass för att klara VL men du får med stor sannolikhet ett bättre resultat. Men om du börjar mer eller mindre från början så gäller det givetvis att inte träna för hårt så om du kör långa pass, kör väldigt långsamt dvs med låg puls under större delen av passet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med denna tråd i åtanke gjorde jag en högst vetenskaplig kombinerad testrunda och årspremiär på rullskidor denna eftermiddag.

 

Den gick fram och tillbaka fyra gånger på en asfaltssträcka med ett par-tre slakmot.

Rullskidor: Everest -09 års modell, samma som säljs nu.

Sträcka: 15,49 km

Tid: 1:00.04

Snitthastighet: ~15,5 km

Högsta hastighet: 22,4 km

Snittpuls: 174 slag/min

Maxpuls: 187 slag/min

Väder: 12 grader, solsken och rejäla vindbyar åt ena hållet

Väglag: Normal asfalt, 3-4 år gammal

Notering: Fuskade med att stoppa klockan 1,5 min och dricka mitt i passet.

 

Jag körde inte Vasaloppet men väl Öppet Spår Måndag på tiden 6:26.

 

Förra året på min första rullskidtur någonsin höll jag en hastighet av 10,8 km/h, dock på en något mer kuperad väg, så lite har man ju förbättrat sig. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...