världsmästarn Posted April 20, 2010 Report Share Posted April 20, 2010 I årets Vasa hade jag kanonglid till Evertsberg. HF valla och rillat. Där körde jag in i en saftfläck (tror jag) och fick tvärstopp. Blev omkörd av "alla" i backarna. Trodde det klibbiga skulle försvinna och att glidet skulle återvända, men det hände inte. Nästa år skall jag ha med mig en duk infuktad med vallaväck i en plastpåse. Har hört om några till med samma upplevelser men vill gärna veta mer om dina erfarenheter, speciellt om någon lyckats "få tillbaka" glidet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
glidaren Posted April 20, 2010 Report Share Posted April 20, 2010 Luktade hydraulolja och var en fläck strax före Evertsberg som jag körde i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Son Of Wassberg Posted April 20, 2010 Report Share Posted April 20, 2010 Var det inte en pistmaskin som havererat med läckage av röd diesel som följd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorrez Posted April 20, 2010 Report Share Posted April 20, 2010 ÖS söndag? Tror det var på 2 olika ställen, vill minnas att det var ett före Hökberg också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted April 20, 2010 Report Share Posted April 20, 2010 Det skulle vara överkurs att ha med sig en trasa med vallaväck inför risken att köra i oljespill från en pistmaskin en gång till. Sannorlikheten att det skall upprepas är försvinnande liten och om det skulle inträffa, tror jag spårpersonalen har självbevarelsedrift nog att skotta bort oljan och lägga dit ny ren snö i stället.(jag fixade till glidet genom att lägga på ett lager fästvalla i Evertsberg) Men skulle samma förhållande uppstå som 1997, blött och smutsigt i spåret, skulle det inte vara helt fel att ha med en trasa med vallaväck för att kunna stanna och torka av skidorna med oavsett om man kör glidvallat eller stålsicklat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Everest Posted April 20, 2010 Report Share Posted April 20, 2010 Det skulle vara överkurs att ha med sig en trasa med vallaväck inför risken att köra i oljespill från en pistmaskin en gång till. Sannorlikheten att det skall upprepas är försvinnande liten och om det skulle inträffa, tror jag spårpersonalen har självbevarelsedrift nog att skotta bort oljan och lägga dit ny ren snö i stället.(jag fixade till glidet genom att lägga på ett lager fästvalla i Evertsberg) Men skulle samma förhållande uppstå som 1997, blött och smutsigt i spåret, skulle det inte vara helt fel att ha med en trasa med vallaväck för att kunna stanna och torka av skidorna med oavsett om man kör glidvallat eller stålsicklat.Hur fixade du glidet genom att lägga på ett lager fästvalla, täckte du med en kallare variant? För mig gled det bättre efter Evertsberg eller åtminstone ngt mindre katastrofalt illa. Har inte vågat testa själv med vallaväckavtorkning bl.a eftersom det är ett svårt test att göra. Men har hört en mkt seriös vallare hävda att det definitivt skulle löna sig att stanna minst en gång för att torka av smuts bara pga av normala VL-föroreningar i form av vallarester, matrester, natursmuts mm. Tycker iof inte att just hydraulikolja låter så farligt är inte det ungefär samma som vallaväck:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
glidaren Posted April 21, 2010 Report Share Posted April 21, 2010 Hydraulolja är hemskt. Diesel är att föredra. Finns dom som använt det på sprint. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roller Posted April 21, 2010 Report Share Posted April 21, 2010 Det skulle vara överkurs att ha med sig en trasa med vallaväck inför risken att köra i oljespill från en pistmaskin en gång till. Sannorlikheten att det skall upprepas är försvinnande liten och om det skulle inträffa, tror jag spårpersonalen har självbevarelsedrift nog att skotta bort oljan och lägga dit ny ren snö i stället.(jag fixade till glidet genom att lägga på ett lager fästvalla i Evertsberg) Men skulle samma förhållande uppstå som 1997, blött och smutsigt i spåret, skulle det inte vara helt fel att ha med en trasa med vallaväck för att kunna stanna och torka av skidorna med oavsett om man kör glidvallat eller stålsicklat.Har också haft denna tanke. Även under mer normala förhållanden lär det ju samlas smuts under skidan som försämrar glidet. Att ha med sig en trasa eller en borste borde kunna avhjälpa detta... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.