Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Premiär på rullskidor & en massa ny motivation!


globe86

Recommended Posts

Vilken grej alltså! Efter ett par månaders lathet drar man till affärn och handlar ett par Swenor rullisar!

 

Tar bilen till gångbanan och på med grejjerna! De första som händer är en sjukjäkla baklängesvurpa från stillastående! De enda jag tänkte i luften var, happ där rök ett par stavar till! Men till min förvåning höll dom! skönt va väl de...

 

Vart en 2 mils staktur på ganska flack cykelbana som tog 66 min! Några krämpor i triceps efter halva vägen som snabbt försvann efter en klunk vatten!

 

Det enda som va lite krångligt var att hålla skidorna "ihop".. Antingen gled de isär eller ifrån varandra! MEn men bara att träna vidare!

 

 

Skönt att vara tillbaka i alla fall! Hoppas alla har de gött och att ni tränar som svin!

 

/Globe

Link to comment
Share on other sites

33 min på milen, där spöar du mig även om jag har (förhoppningsvis) mer trögrullande skidor. :)

Blir till att dra en hård repa ikväll och återställa ordningen! :O

 

Och så glömmer du väl inte att använda rullholkar.

Link to comment
Share on other sites

Det är jättekul att läsa "käbblet" mellan Vasa och Globe, ger lite extra krydda åt forumet. Återstår att se hur den stora "Tvekampen" i Vasaloppet slutar, förhoppningsvis startar ni bredvid varandra i samma led, och sen tampas ni hela vägen ner.

 

Lycka till med träningen båda två, jag följer er med spänt intresse.:)

Link to comment
Share on other sites

Det är jättekul att läsa "käbblet" mellan Vasa och Globe, ger lite extra krydda åt forumet. Återstår att se hur den stora "Tvekampen" i Vasaloppet slutar, förhoppningsvis startar ni bredvid varandra i samma led, och sen tampas ni hela vägen ner.

 

Lycka till med träningen båda två, jag följer er med spänt intresse.:)

Ja, det gör att man får ligga i lite mer med träningen. :)

 

Även om jag antar att globe med sin signatur menar att slå min Öppet Spår-tid från i år. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vilken grej alltså! Efter ett par månaders lathet drar man till affärn och handlar ett par Swenor rullisar!

 

Tar bilen till gångbanan och på med grejjerna! De första som händer är en sjukjäkla baklängesvurpa från stillastående! De enda jag tänkte i luften var, happ där rök ett par stavar till! Men till min förvåning höll dom! skönt va väl de...

 

Vart en 2 mils staktur på ganska flack cykelbana som tog 66 min! Några krämpor i triceps efter halva vägen som snabbt försvann efter en klunk vatten!

 

Det enda som va lite krångligt var att hålla skidorna "ihop".. Antingen gled de isär eller ifrån varandra! MEn men bara att träna vidare!

 

 

Skönt att vara tillbaka i alla fall! Hoppas alla har de gött och att ni tränar som svin!

 

/Globe

Ett tips är att du gör en råkad på skidorna efter halva passet och sätter högerskidan på vänster ben osv. för att du skall slita dem jämnt. Annars kommer du få en större problem att hålla ihop skidorna efter ett tag, eller värre, problem att hålla isär skidorna...

Link to comment
Share on other sites

skönt att det gick bra. jag fick små hål i mina nya pjäxor när jag ramlade baklänges under stakningen i en ganska brant backe!

Trugan gick av, och det tog en evighet att byta ut trugan för den satt fast som bara den!

 

fan va sur jag var!

speciellt över pjäxorna!

Link to comment
Share on other sites

Hehe jo jag tycker det rulla på fint ! Men du hade väl sånna där Everest och de ska väl vara lite mer trögrullande som ja förstått! Och självklart kör jag asfaltstrugor! ;) Swix verkar funka fint... Du kör väl "riktiga" Vasan i år får ja hoppas!? =)

 

Tack Volevodin! Precis så hoppas jag också de blir! Full kamp hela vägen till mora sida vid sida! Känns som jag ligger en bit efter Vasa men får se om man får till en bra träningssommar!

 

Låter som ett bra tips såg att hjulen va lite sneslitna redan efter första passet! Får bli till att byta fot nästa pass!

 

Ajdå Erwin sånt är alltid surt! Jag hade en förmåga att pajja mina stavar förra vintern men i år känner jag mig mer självsäker! Inga fler stavbrott här inte ;)

Link to comment
Share on other sites

Otroligt snabbt kört Globe!

 

Har också precis köpt ett par Swenor och tycker det känns ganska vingligt särskilt första kilometern på varje pass (Har kört 3 pass än så länge). Mycket vingligare än vanliga skidor. Det känns också som man absolut inte vill åka i några nedförsbackar överhuvudtaget.

 

Har bara ramlat 1 gång och det var i mycket låg hastighet när jag provade på att dubbelstaka på en grusväg och skidan rullade inåt mot den andra skidan och foten vek sig och jag föll och stukade till handleden. Har efter det noterat att min högerskida gärna rör sig inåt vid dubbelstakning.

 

Trots dessa "problem" så rör sig min km-tider ned mot låga 4 minuter och det känns som om hastigheten är som riktigt snabbt före som flera andra har påpekat gällande Swenor. Tycker dessutom det är lite svårt att få upp pulsen eftersom banan jag kör är ganska platt. Tycker dock att jag matar på ganska hyfsat i stakningen.

Link to comment
Share on other sites

Tycker dessutom det är lite svårt att få upp pulsen eftersom banan jag kör är ganska platt. Tycker dock att jag matar på ganska hyfsat i stakningen.

När du blir lite van och lär dig ligga på lovar jag dig att det är inga som helst problem att komma upp i maxpuls i samband med ren stakning på flack väg. Det gäller kanske bara ha tekniken för det först, men jag lovar du kan bli otroligt trött om du bara vill.

Link to comment
Share on other sites

Tycker dessutom det är lite svårt att få upp pulsen eftersom banan jag kör är ganska platt. Tycker dock att jag matar på ganska hyfsat i stakningen.

När du blir lite van och lär dig ligga på lovar jag dig att det är inga som helst problem att komma upp i maxpuls i samband med ren stakning på flack väg. Det gäller kanske bara ha tekniken för det först' date=' men jag lovar du kan bli otroligt trött om du bara vill.[/quote']

Menar du att du verkligen kan komma upp i maxpuls på flacken och ren stakning?? Otroligt imponerande i så fall. Själv har jag väl vart uppe i ungefär 96% på stakning men då tror jag nog det var i uppförsbacke. 100% kommer jag bara upp i på löpning i motlut och möööjligen diagonalåkning i hyfsat branta backar.

Link to comment
Share on other sites

Tycker dessutom det är lite svårt att få upp pulsen eftersom banan jag kör är ganska platt. Tycker dock att jag matar på ganska hyfsat i stakningen.

När du blir lite van och lär dig ligga på lovar jag dig att det är inga som helst problem att komma upp i maxpuls i samband med ren stakning på flack väg. Det gäller kanske bara ha tekniken för det först' date=' men jag lovar du kan bli otroligt trött om du bara vill.[/quote']

Menar du att du verkligen kan komma upp i maxpuls på flacken och ren stakning?? Otroligt imponerande i så fall. Själv har jag väl vart uppe i ungefär 96% på stakning men då tror jag nog det var i uppförsbacke. 100% kommer jag bara upp i på löpning i motlut och möööjligen diagonalåkning i hyfsat branta backar.

max och max, hög puls då :)

I intervaller är det ju inga konstigheter att ligga på 90 % iallafall. I en spurt häromåret var jag uppe i 98 % dock, svagt nerför. Men det var ju efter 40 min åkning.

Om det är imponerande eller tyder på dåligt tränad kan man ju diskutera. Eller så tyder det på att jag kan ta ut mig när det behövs.

 

Men det jag menade är att flera säger att dom inte kan få upp puls på rullskidor. Då säger jag inga problem.

Link to comment
Share on other sites

Tycker dessutom det är lite svårt att få upp pulsen eftersom banan jag kör är ganska platt. Tycker dock att jag matar på ganska hyfsat i stakningen.

När du blir lite van och lär dig ligga på lovar jag dig att det är inga som helst problem att komma upp i maxpuls i samband med ren stakning på flack väg. Det gäller kanske bara ha tekniken för det först' date=' men jag lovar du kan bli otroligt trött om du bara vill.[/quote']

Menar du att du verkligen kan komma upp i maxpuls på flacken och ren stakning?? Otroligt imponerande i så fall. Själv har jag väl vart uppe i ungefär 96% på stakning men då tror jag nog det var i uppförsbacke. 100% kommer jag bara upp i på löpning i motlut och möööjligen diagonalåkning i hyfsat branta backar.

Inte för att jag är experten men en liten fundering kring högpuls har jag oxo gått o grunnat på och inför min premiärtur idag satte jag på 3 or på mina swenor istället för 2orna som hela förra säsongens VL träning fram till november handlade om. Hade ingen tid i A1. Passet såg ut som ett av mina löppass i pulsklockan efteråt. En undran är dock om valet av tyngre hjul kan hämma tekniken??

Link to comment
Share on other sites

En undran är dock om valet av tyngre hjul kan hämma tekniken??

Beror "vilken" teknik du pratar om!

Om du vill bli snabb på rullskidor är det ju att rekomendera att träna både tungt och lätt. Då du kör tungt ger mer styrka, när du kör lätt kan du öva mer frekvens eftersom tekniken skiljer sig lite åt där. Det är skillnad att ligga och mata på i 25 km/h med lätta hjul jämfört med kanske samma belastning i 16 km/h på tunga hjul. Men inte förstör det tekniken. Du får nog bara en "slö" med tung teknik om du alltid kör tunga hjul.

Link to comment
Share on other sites

Tanken är att få bättre styrketräning på rullskidspassen och då min runda är platt med enstaka långa stigningar det skulle kunna va bra för stakningen som mina pass till 90%utgörs av. Kör justnu 1gång/v 1-1½timme och 1gång elghufs 1timme/v fram till siste juni då vätternrunde träningen är klar, men tänkte lägga upp min VL träning från 1/7 med 3 olika intensitetspass med 3:or då och därutöver löpning 3-4ggr/v rätt upplägg att avancera från plac. 2200 till sub 1000?
Link to comment
Share on other sites

Otroligt snabbt kört Globe!

 

Har också precis köpt ett par Swenor och tycker det känns ganska vingligt särskilt första kilometern på varje pass (Har kört 3 pass än så länge). Mycket vingligare än vanliga skidor. Det känns också som man absolut inte vill åka i några nedförsbackar överhuvudtaget.

 

Har bara ramlat 1 gång och det var i mycket låg hastighet när jag provade på att dubbelstaka på en grusväg och skidan rullade inåt mot den andra skidan och foten vek sig och jag föll och stukade till handleden. Har efter det noterat att min högerskida gärna rör sig inåt vid dubbelstakning.

 

Trots dessa "problem" så rör sig min km-tider ned mot låga 4 minuter och det känns som om hastigheten är som riktigt snabbt före som flera andra har påpekat gällande Swenor. Tycker dessutom det är lite svårt att få upp pulsen eftersom banan jag kör är ganska platt. Tycker dock att jag matar på ganska hyfsat i stakningen.

Måste nog ta och mäta sträckan själv så jag verkligen ser att det är 2 mils runda jag kör! Körde på 63 min idag så jag börjar bli osäker :D Annars får VASA se upp till vintern :P Skyltarna kanske missvisar... Men nog fan går de bra att staka :D Tycker inte heller det är svårt att komma upp i puls! När jag ligger på så är de snabb andning som gäller... Tycker att när man kör mer på kraft eller vad man ska säga... Kraftiga stakningar men inte lika frekvent då kan jag också tycka att pulsen ligger ganska lågt. Men stakar man "fortare" och sparar musklerna då tycker jag pulsen går upp rejält..

 

Idag kunde jag hålla skidorna mycket mer tätt och jämnt! Men när jag kom i mål hade jag så ont i fötterna att jag kunde bitit av mig handen! Samma känsla som i början men skidorna så det är väl för att jag spänner mig hela tiden!

 

Underbart väder och en strålande tur!

Link to comment
Share on other sites

Har du inte skaffat pulsklocka med GPS än?

Verkar oteknologiskt där uppe i obygderna runt Ludvika. ;)

 

Är väldigt bra om man inte har någon åkkompis då man hela tiden "måste" hålla snitthastigheten.

Hehe nej har inte fixat det än! Måste tänka lite på ekonomin :D har nyligen inhandlat cross hehe!

 

Jag en tjejkompis på cykel med mig de funkar skit bra! Får jaga som en tok :D

Link to comment
Share on other sites

Måste nog ta och mäta sträckan själv så jag verkligen ser att det är 2 mils runda jag kör! Körde på 63 min idag så jag börjar bli osäker :D Annars får VASA se upp till vintern :P

Långloppscupen nästa... ;)

 

Jag rekommenderar också starkt att skaffa en pulsklocka med GPS. Förra årets bästa köp imo.

Link to comment
Share on other sites

jag tycker också att man kommer upp i puls hyfsat lätt, fattar inte att du kör så jävla fort. tycker att jag kör på men ligger i snitt på 30min/5km :( är väl att jag är nybörjare. Jag hitta en perfekt backe i Sthlm, fiskartorpet, där backhoppningsbanan är. Men åk inte ner för den! Fick hoppa ut i gräset för att inte komma ut på 50 non-stop trafikerade vägen.

Riktigt fin asfalt är det vid stora skuggan.

ska ut o köra där idag.

Link to comment
Share on other sites

Ang ställen att åka på i Ludvika var jag en gång på fest i Ludvika orienteringsklubbs klubbstuga (Gussjöstugan eller något liknande). Dit kommer jag ihåg att det var en två km lång asfalterad backe, som kändes precis lagom brant för stakning med frånskjut, långa intervaller.
Link to comment
Share on other sites

Måste nog ta och mäta sträckan själv så jag verkligen ser att det är 2 mils runda jag kör! Körde på 63 min idag så jag börjar bli osäker :D Annars får VASA se upp till vintern :P Skyltarna kanske missvisar... Men nog fan går de bra att staka :D Tycker inte heller det är svårt att komma upp i puls! När jag ligger på så är de snabb andning som gäller... Tycker att när man kör mer på kraft eller vad man ska säga... Kraftiga stakningar men inte lika frekvent då kan jag också tycka att pulsen ligger ganska lågt. Men stakar man "fortare" och sparar musklerna då tycker jag pulsen går upp rejält..

 

Idag kunde jag hålla skidorna mycket mer tätt och jämnt! Men när jag kom i mål hade jag så ont i fötterna att jag kunde bitit av mig handen! Samma känsla som i början men skidorna så det är väl för att jag spänner mig hela tiden!

 

Underbart väder och en strålande tur!

Ja, jag kunde ju inte vara sämre så igår gjorde jag en premiärtur med mina nya Fibreglass.

Då vägen jag åker på är såpass dålig i beläggningen blir farten med Swenor 2or ungefär densamma som med (mina) Everest på fin asfalt typ Klarälvsbanan.

 

Där jag kör får jag nu ungefär samma kilometertider som vid normalföre på snö, perfekt för långpassen.

Provade även på en cykelbana och då går det undan.

 

Kör du 20 km på 63 min har du väl 6 timmar säkrade till nästa år?

Link to comment
Share on other sites

Globe: Du kan mäta din runda på t ex jogg.se (eller google maps trots jag också numera).

 

Var kör du, som gammal ludvikabo (flyttade visserligen därifrån för 14 år sen men i alla fall) är jag lite nyfiken?

OKi oki men idag har ja med en GPS så nu jäklar... Kommer bli en besvikelse när det visar att det är 15 kilometer eller nåt :D

 

Jag kör på gångbanan från Ludvika ut mot Blörberget/Grängesberg! Vet inte om det var gångbana när du bodde här ! Har varit en gammal Järnväg! Små Låååååånga lutningar på ditvägen men bättre hem ;) Den slingrar sig fint efter väsmans strand i början!

Link to comment
Share on other sites

Ang ställen att åka på i Ludvika var jag en gång på fest i Ludvika orienteringsklubbs klubbstuga (Gussjöstugan eller något liknande). Dit kommer jag ihåg att det var en två km lång asfalterad backe, som kändes precis lagom brant för stakning med frånskjut, långa intervaller.

Oki oki Gussjöstugan känner jag till men har aldrig vart där..Får kolla upp det ;) tack för tips!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...