Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Premiär på rullskidor & en massa ny motivation!


globe86

Recommended Posts

Idag kunde jag hålla skidorna mycket mer tätt och jämnt! Men när jag kom i mål hade jag så ont i fötterna att jag kunde bitit av mig handen! Samma känsla som i början men skidorna så det är väl för att jag spänner mig hela tiden!

Ja' date=' jag kunde ju inte vara sämre så igår gjorde jag en premiärtur med mina nya Fibreglass.

Då vägen jag åker på är såpass dålig i beläggningen blir farten med Swenor 2or ungefär densamma som med (mina) Everest på fin asfalt typ Klarälvsbanan.

 

Där jag kör får jag nu ungefär samma kilometertider som vid normalföre på snö, perfekt för långpassen.

Provade även på en cykelbana och då går det undan.

 

Kör du 20 km på 63 min har du väl 6 timmar säkrade till nästa år?[/quote']

Låter fint de! Jadu börjar ju tvivla att det är 20 km nu! men ska mäta ikväll! Hoppas det är 20km annars blir de besvikelse :D Står angivet på skyltarna men jag vetefan om de nå skumt med de där.. Återkommer med resultat..idag ska ja staka som en TOK!

Link to comment
Share on other sites

När du blir lite van och lär dig ligga på lovar jag dig att det är inga som helst problem att komma upp i maxpuls i samband med ren stakning på flack väg. Det gäller kanske bara ha tekniken för det först' date=' men jag lovar du kan bli otroligt trött om du bara vill.[/quote']

Menar du att du verkligen kan komma upp i maxpuls på flacken och ren stakning?? Otroligt imponerande i så fall. Själv har jag väl vart uppe i ungefär 96% på stakning men då tror jag nog det var i uppförsbacke. 100% kommer jag bara upp i på löpning i motlut och möööjligen diagonalåkning i hyfsat branta backar.

max och max, hög puls då :)

I intervaller är det ju inga konstigheter att ligga på 90 % iallafall. I en spurt häromåret var jag uppe i 98 % dock, svagt nerför. Men det var ju efter 40 min åkning.

Om det är imponerande eller tyder på dåligt tränad kan man ju diskutera. Eller så tyder det på att jag kan ta ut mig när det behövs.

 

Men det jag menade är att flera säger att dom inte kan få upp puls på rullskidor. Då säger jag inga problem.

Håller med. Det är inget konstigt med att få upp hög puls på vid stakning med rullskidor på tävling. Har en maxpuls på ca 193-194 (vill inte mäta upp igen) och kom förra hösten som högst upp 191 på platt asfalt när jag jagade den bortflyende tätklungan samt i spurten. Även 189/190 flera ggr. På skidtävlingarna toppade jag på 188. På skidtävlingar finns oftast inte samma motivation att hänga på en klunga som vid rullskidstävlingar och det blir sällan en spurt. MEN på träning tycks det i stort sett vara omöjligt för mig att komma upp i extrem puls på platten, det är nog ngt med motivation och adrenalin:)

Link to comment
Share on other sites

Globe: Du kan mäta din runda på t ex jogg.se (eller google maps trots jag också numera).

 

Var kör du' date=' som gammal ludvikabo (flyttade visserligen därifrån för 14 år sen men i alla fall) är jag lite nyfiken?[/quote']

OKi oki men idag har ja med en GPS så nu jäklar... Kommer bli en besvikelse när det visar att det är 15 kilometer eller nåt :D

 

Jag kör på gångbanan från Ludvika ut mot Blörberget/Grängesberg! Vet inte om det var gångbana när du bodde här ! Har varit en gammal Järnväg! Små Låååååånga lutningar på ditvägen men bättre hem ;) Den slingrar sig fint efter väsmans strand i början!

Är i de trakterna eller snarare ngn mil söderut vecka 29. Om du är hemma då kan vi köra ett pass ihop?

Link to comment
Share on other sites

Idag kunde jag hålla skidorna mycket mer tätt och jämnt! Men när jag kom i mål hade jag så ont i fötterna att jag kunde bitit av mig handen! Samma känsla som i början men skidorna så det är väl för att jag spänner mig hela tiden!

Ja' date=' jag kunde ju inte vara sämre så igår gjorde jag en premiärtur med mina nya Fibreglass.

Då vägen jag åker på är såpass dålig i beläggningen blir farten med Swenor 2or ungefär densamma som med (mina) Everest på fin asfalt typ Klarälvsbanan.

 

Där jag kör får jag nu ungefär samma kilometertider som vid normalföre på snö, perfekt för långpassen.

Provade även på en cykelbana och då går det undan.

 

Kör du 20 km på 63 min har du väl 6 timmar säkrade till nästa år?[/quote']

Låter fint de! Jadu börjar ju tvivla att det är 20 km nu! men ska mäta ikväll! Hoppas det är 20km annars blir de besvikelse :D Står angivet på skyltarna men jag vetefan om de nå skumt med de där.. Återkommer med resultat..idag ska ja staka som en TOK!

Jaha då har man vart ut och kört ett pass och mätt! Vart både lite besvikelse men ändå en rejäl putsning på tiden! Jag börjar tydligen på fel ställe men de får jag ändra på tills nästa vända! Denna runda va 16,1 km och idag tog den 57.32 min! Och det blir väl en snitthastighet på över 16 Km/h så jag är ändå nöjd! ! Men tog i rätt rejält nu!

Link to comment
Share on other sites

Globe: Du kan mäta din runda på t ex jogg.se (eller google maps trots jag också numera).

 

Var kör du' date=' som gammal ludvikabo (flyttade visserligen därifrån för 14 år sen men i alla fall) är jag lite nyfiken?[/quote']

OKi oki men idag har ja med en GPS så nu jäklar... Kommer bli en besvikelse när det visar att det är 15 kilometer eller nåt :D

 

Jag kör på gångbanan från Ludvika ut mot Blörberget/Grängesberg! Vet inte om det var gångbana när du bodde här ! Har varit en gammal Järnväg! Små Låååååånga lutningar på ditvägen men bättre hem ;) Den slingrar sig fint efter väsmans strand i början!

Är i de trakterna eller snarare ngn mil söderut vecka 29. Om du är hemma då kan vi köra ett pass ihop?

Jaha vart ska du hålla till då ? Kan kolla upp hur de ser ut då och så styr vi upp något vore kul! Man skulle ju kunna åka Väsman runt =) 4.5 mil ! Det är samma väg jag åker nu fast vänder tidigare!

Link to comment
Share on other sites

Jaha då har man vart ut och kört ett pass och mätt! Vart både lite besvikelse men ändå en rejäl putsning på tiden! Jag börjar tydligen på fel ställe men de får jag ändra på tills nästa vända! Denna runda va 16,1 km och idag tog den 57.32 min! Och det blir väl en snitthastighet på över 16 Km/h så jag är ändå nöjd! ! Men tog i rätt rejält nu!

Jaha, så då oroade jag mig helt i onödan då! :/

Link to comment
Share on other sites

Jaha vart ska du hålla till då ? Kan kolla upp hur de ser ut då och så styr vi upp något vore kul! Man skulle ju kunna åka Väsman runt =) 4.5 mil ! Det är samma väg jag åker nu fast vänder tidigare!

Ca 3 mil söderut vi Malingsbosjön. Jag kan rulla till Ludvika eller kanske fuska och ta bilen. Är Väsman Runt en fin runda med rimliga nedförsbackar?

Link to comment
Share on other sites

Jaha då har man vart ut och kört ett pass och mätt! Vart både lite besvikelse men ändå en rejäl putsning på tiden! Jag börjar tydligen på fel ställe men de får jag ändra på tills nästa vända! Denna runda va 16' date='1 km och idag tog den 57.32 min! Och det blir väl en snitthastighet på över 16 Km/h så jag är ändå nöjd! ! Men tog i rätt rejält nu![/quote']

Jaha, så då oroade jag mig helt i onödan då! :/

Haha din jäkel! Vad håller du för snittfart =) ?

Link to comment
Share on other sites

Jaha vart ska du hålla till då ? Kan kolla upp hur de ser ut då och så styr vi upp något vore kul! Man skulle ju kunna åka Väsman runt =) 4.5 mil ! Det är samma väg jag åker nu fast vänder tidigare!

Ca 3 mil söderut vi Malingsbosjön. Jag kan rulla till Ludvika eller kanske fuska och ta bilen. Är Väsman Runt en fin runda med rimliga nedförsbackar?

Jaha oki är de fiske på G eller =) ? Jag har bara cyklat den men de är ganska längesen! Ska låna mig en cykel och bränna runt nån dag och kolla läget! Men mestadels är flakt i alla fall! Och det är rätt mycket gångbana! Finns en backe men kör man åt det hållet jag kör så blir de uppför! ;) Har ej provat diagonala eller stakning med ifrånskjut verkar rätt krångligt på rullisarna ! Så de blir väl att staka upp :P Eller så får jag passa på att få lite fina tips från dig !

 

 

Taget från Wikipedia: Väsman runt är en 45,6 km lång cykelled runt sjön Väsman i Ludvika kommun. Leden går främst på nedlagd järnväg, ombyggd till cykelväg, på mindre vägar samt på länsväg 245/247.

 

Orter som passeras är (räknat medurs): Ludvika, Blötberget, Saxdalen, Sunnansjö och Sörvik.

 

Måste passa på att grattulera till ditt 1000 inlägg också ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...